تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 12 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام حسن عسکری (ع):عبادت کردن به زیادی روزه و نماز نیست، بلکه (حقیقت) عبادت، زیاد در کار ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803789903




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

درميزگرددانشجويي ايسنامطرح شد: «ارتباط با صنعت» جزو معيارهاي ارتقاي اساتيد شود دانشجويان دكتري نيازمند حمايت مالي هستند برخي جزوه‌ها بايد درموزه‌ها ارايه شود


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: درميزگرددانشجويي ايسنامطرح شد: «ارتباط با صنعت» جزو معيارهاي ارتقاي اساتيد شود دانشجويان دكتري نيازمند حمايت مالي هستند برخي جزوه‌ها بايد درموزه‌ها ارايه شود


خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: آموزشي

در برنامه چهارم توسعه افزايش جمعيت دانشجويي كارشناسي ارشد و دكتري و توسعه دوره‌هاي تحصيلات تكميلي دانشگاهها به عنوان زيربناي توسعه علمي كشور مورد توجه آموزش عالي قرار دارد، دانشجوياني كه از آنها به عنوان سرمايه‌هاي علمي ياد مي‌شود.

در حال حاضر حدود 180 هزار دانشجو در دوره‌هاي تحصيلات تكميلي كشور تحصيل مي‌كنند، اين در حاليست كه بر اساس آمار، هرم تعداد اعضاي هيات علمي متناسب با افزايش جمعيت مقاطع تحصيلات تكميلي دانشگاهها نيست كه اين امر موجب افزايش واحدها و حجم ساعات تدريس اساتيد مي‌شود، اساتيدي كه برخي از آنها در پستهاي اجرايي نيز قبول مسؤوليت كرده‌اند و به ناچار حضور پررنگي در دانشگاه ندارند كه اين مساله در مجموع دانشجويان را به ويژه در انتخاب اساتيد راهنما و اجراي پروژه با مشكل روبرو كرده است، اين در حاليست كه دانشجويان مقاطع كارشناسي ارشد و به ويژه مقطع دكتري بيش از سايرين نيازمند راهنمايي و ارتباط با اساتيدشان هستند.

همچنين در حالي كه در دانشگاه‌هاي خارجي، امكاناتي همچون رايانه، چاپگر، تلفن همراه و ساير امكانات رفاهي به صورت نظام يافته در اختيار دانشجويان دوره‌هاي تحصيلات تكميلي قرار مي‌گيرد، دانشجويان ارشد و دكتري برخي دانشگاههاي كشور با مشكلاتي ابتدايي همانند خوابگاه و عدم دسترسي به اينترنت مواجه هستند.

در اين بين مشكلات مالي و عدم حمايت مالي از دانشجويان مقطع دكتري هم مشكلات جدي براي اين دانشجويان ايجاد مي‌كند و اين مساله باعث مي‌شود كه انتظار حضور تمام وقت يك دانشجوي دكتري در راستاي صرف تمام انرژي و توانايي وي براي توليد علم در دانشگاه، برآورده نشود.

درعين حال بورسيه دانشجويان از سوي وزارت علوم و دانشگاهها كه به عنوان راه حلي فراگير مدنظر قرار مي گيرد، خود نيز داراي مشكلات خاص خود است، ضمن آنكه امكان بورس شدن نيز به علت حجم بالاي متقاضيان و ظرفيت محدود دانشگاه‌ها و سازمان‌ها، بسيار محدود است.

بررسي‌هاي اجمالي حاكي از آن است كه حلقه مفقوده‌ايي كه از آن به نام حلقه ارتباط دانشگاهها با صنعت نام برده مي‌شود، در اين مورد هم ناديده گرفته شده است و جاي اين سوال باقيست كه چرا در كشور در حال توسعه‌اي كه صنعت و كارخانه‌هاي نوپاي آن نيازمند متخصصين و نوآوري هستند، از دانش آموختگان بالاترين سطح آموزش عالي كشور استفاده چنداني نمي‌شود و چرا اين الزام براي صنايع وجود ندارد كه كليه طرحها و پروژه‌هاي خود را به دانشگاه سفارش دهند تا در عين رفع و رجوع آنها، مشكلات اقتصادي و تامين مالي دانشجويان دكتري نيز از اين طريق رفع شود و بار مالي تامين نياز آنها از دوش دولت برداشته شود.

نكته قابل توجه ديگر اين است كه متاسفانه در برخي محافل علمي و صنعتي، باوري كاذب به برتري علمي فارغ‌التحصيلان ايراني دانشگاه‌هاي خارجي به دانش‌آموختگان دكتري دانشگاه‌هاي كشورمان كه با تمام كمبودها و كاستي‌ها موفق به اخذ درجه دكتري مي‌شوند، وجود دارد.

معيار ارتباط با صنعت، جايگزين ثبت مقاله ISI در ارتقاي علمي اساتيد ‌شود

به گزارش سرويس صنفي آموزشي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، محمد امين زنگنه دانشجوي كارشناسي ارشد مهندسي مكانيك ورودي 85 دانشگاه تربيت مدرس در اين نشست با انتقاد از ثبت مقاله ISI به عنوان يكي از معيارهاي ارتقاي اعضاي هيات علمي، گفت: ثبت مقاله براي يك نمايه خارجي براي ايران‌ فايده‌ا‌ي نخواهد داشت، چرا كه از اين طريق در واقع براي يك مشكل مربوط به كشورهاي خارجي تحقيق و پژوهش مي كنيم و سپس نتايج اين تحقيق را هم به خود آنها تحويل مي دهيم و در واقع مسير ISI مشكلي را براي كشور حل نمي‌كند.

اين دانشجوي دانشگاه تربيت مدرس با طرح اين سوال كه چرا وزارت علوم معيار ارتباط با صنعت را جايگزين ثبت مقاله ISI در زمينه ارتقاي علمي اساتيد نمي‌كند، ‌عنوان كرد: ثبت مقاله ISI كاربردي نيست و نفعي نيز براي صنعت و كشور ندارد.

اساتيد به دنبال تدابيري براي ورود صنعت به دانشگاه باشند

وي درادامه با اشاره به سيستم ارتباط با صنعت در دانشگاه MIT آمريكا، اظهار كرد: در اين دانشگاه هراستادي موظف است كه سالانه از طريق ارتباط با صنعت و انعقاد قراردادهاي صنعتي مقداري پول وارد سيستم دانشگاه كند. در غير اين صورت استاد مربوطه از دانشگاه اخراج مي‌شود، اين در حاليست كه برخي اساتيد ما بيش از 20 مقاله ISI ارائه كرده‌اند ولي هنوز حتي يك مشكل صنعتي كشور را حل نكرده‌اند.

زنگنه با اشاره به حضور محدود اساتيد در دانشگاه و گذراندن بيشتر وقتشان در پستهاي اداري و صنعتي، خواستار حضور فعال آنها در دانشگاهها شد و گفت: استاد نبايد تمام وقت خود را كه بخش مهمي از آن به دانشجويان تعلق دارد، در صنعت بگذارد بلكه بايد به دنبال تدابيري براي ورود صنعت به دانشگاه باشد.

وي با بيان اينكه متاسفانه در صنعت به تحصيلات آكادميك توجه نمي شود، اظهار كرد: در دانشگاه معدل بالا و داشتن مقاله ISI‌ به عنوان ارزشهاي مثبت براي دانشجويان در نظر گرفته مي شود، اين در حاليست كه براي ورود به صنعت، سوابق كاري افراد طلب مي شود و ظاهرا تحصيلات آكادميك ما براي صنعت ارزشي ندارد.

براي رفع مشكلات دانشگاه بايد نسبت به صنعت احساس نياز كند

در بازار كار به تحصيلات آكادميك دانش آموختگان توجهي نمي‌شود

وي ادامه داد: دانشجويان پس از فراغت از تحصيل براي ورود به صنعت، با مشكلات متفاوتي روبرو مي شوند ولي نمي توانند تشخيص دهند كه آيا دانشگاه مشكل داشته يا خود فرد و يا صنعت؟

به گفته وي، مشكل ارتباط صنعت با دانشگاه زماني حل مي شود كه دانشگاه به صنعت احساس نياز كند و ملزم به ارايه نيازها و مشكلات خود به دانشگاهها شود.

زنگنه درباره ارتباط دانشگاه با صنعت، اظهار كرد: به نظر من در حال حاضر اين دانشگاه است كه بايد به سراغ صنعت برود چون صنعت براي ارتباط با دانشگاه احساس نياز نمي‌كند.

وي افزود: متاسفانه وقتي وارد بازار كار مي‌شويم به تحصيلات آكادميك دانش آموختگان توجهي نمي‌شود، بلكه فقط تجربه كاري مطرح است و در واقع معيارهاي بازار كار و دانشگاه با هم بسيار متفاوت است.

زنگنه با بيان اينكه من به عنوان يك دانش‌آموخته دانشگاهي در دوران كارآموزي گيج شده بودم، عنوان كرد: متاسفانه برخي اساتيد نمي‌خواهند دانشجويان به خودي خود به سمت صنعت بروند و پروژه بگيرند و جايي براي آنها باقي نماند، اين در حاليست كه روال كار بايد اينگونه باشد كه استاد دانشجو را به صنعت معرفي كند و زمينه حضور وي در صنعت و اخذ پروژه و پيشرفت را براي دانشجو فراهم كند.

وي افزود: دانشگاه تربيت مدرس به هر استاد 70 هزار تومان پرداخت كرد تا در راستاي افزايش صميميت با دانشجويان يك شب را در بيرون از دانشگاه با آنها شام بخورند، ولي متاسفانه اين مبلغ ناچيز هم صرف دانشجويان نشد و دريغ از يك استاد كه اين برنامه را اجرايي كند.

زنگنه با تاكيد بر اينكه حمايت مالي دانشجوي دكتري نبايد از سوي وزارت علوم صورت گيرد، اظهار كرد: دانشگاه‌ها و اساتيد بايد از طريق ارتباط با صنعت، پول را وارد سيستم دانشگاه كنند و از اين طريق از دانشجو حمايت كنند، ‌چراكه اساتيد دانشجويان خود را مي‌شناسند و با بهره‌گيري مناسب از پتانسيل آنها مي‌توانند درآمدزايي داشته باشند.

زنگنه درباره وضعيت تامين مالي دانشجويان دانشگاه تربيت مدرس براي شركت در همايشها و كنگره‌هاي داخلي و خارجي، گفت: به دانشجوي دكترا براي شركت در يك كنگره خارجي در ازاي دريافت رسيد تا يك ميليون تومان و براي كنگره داخلي 70 هزار تومان پرداخت مي‌شود، ولي به دانشجوي ارشد در اين زمينه مبلغي تعلق نمي‌گيرد.

وي با بيان اينكه در برخي موارد سطح علمي هيات علمي كمتر از دانشجويان است، اذعان كرد: برخي مربيان نسبت به مباحث علمي تسلط ندارند و به علم روز مجهز نيستند و در مواردي اطلاعاتشان به دوران دانشجويي‌شان بر مي گردد و هنوز به روز نشده است.

شرايطي ايجاد شود تا دانشجويان دكتري به سمت تدوين منابع مرجع حركت كنند

زنگنه با اشاره به روند پذيرش دانشجوي دكتري در دانشگاههاي كشور، گفت: ظاهرا شرايط به گونه‌اي شده است كه همه براي رسيدن به مرتبه استادي و عضو هيات علمي شدن ادامه تحصيل مي دهند، معلوم نيست برخي دانشگاهها چگونه مي توانند 30 دانشجوي پذيرش شده در مقطع دكتري يك رشته را ساماندهي و راهنمايي كنند.

وي عنوان كرد: دانشگاه‌هاي ما در ارتباط با كتاب‌هاي پايه و مرجع علمي رشته‌هاي مختلف با محدوديت روبرويند و بايد شرايطي ايجاد كنيم كه يك دانشجوي دكتري به سمت طراحي و تدوين اين منابع و مراجع علمي حركت كند.

زنگنه با بيان اينكه افزايش سطح سواد افراد جامعه توقعات را بالا مي‌برد، ادامه داد: متاسفانه با وجود اينكه بخش قابل توجهي از تصميم گيري‌هاي جلسات گروه‌هاي آموزشي به دانشجويان مربوط است، ولي هيچ نماينده‌اي از سوي دانشجويان در اين جلسات حضور ندارد.

وي افزود: گرچه اكثر اساتيد ما در دانشگاه‌هاي خارجي تحصيل كرده‌اند، اما كمتر از مدلهاي آموزشي رايج در آن دانشگاهها بهره مي گيرند.

ابزارهاي نظارتي مرتبط با فعاليت اساتيد بايد تقويت شود

زنگنه با تاكيد بر اينكه ابزارهاي نظارتي مرتبط با فعاليت اساتيد بايد تقويت شود، گفت: ‌نظارت بر حضور اساتيد در دانشگاه‌ها و فعاليت آنها، ‌نبايد بر اساس ساعت حضور آنها در دانشگاه باشد، چراكه در اين صورت فعاليت اساتيد در دانشگاه به حالت كارمندي درمي‌آيد و بازدهي خود را از دست مي دهد.

به گفته وي، ارتباط و تعامل نامناسب برخي اساتيد سبب شده تا يك دانشجوي دكتري به دليل مشكلي كه با استاد راهنماي قبلي خود داشته است، هفت سال براي دفاع از رساله خود معطل شود.

وي افزود: جزواتي كه برخي اساتيد از آن به عنوان مرجع تدريس خود استفاده مي‌كنند شبيه جزوات موجود در موزه‌هاست و با اين اوصاف انتظار توسعه و رشد علمي از دانشجو و دانشگاه داريم.

وي افزود: دانشجو درس مي‌خواند، مقاله مي‌دهد، مدرك تافل مي‌گيرد و سپس يا به خارج مي‌رود و يا همين جا استاد مي‌شود ولي بر روي مقوله فرهنگي و تربيتي اين دانشجويان، سرمايه گذاري چنداني نمي‌شود.

زنگنه با بيان اينكه احساس وظيفه براي حل مشكلات موجود در جامعه در دانش‌آموختگان دانشگاهي ايجاد نمي‌شود، اظهار كرد: به عنوان مثال چرا يك دانش‌آموخته كارشناسي ارشد يا دكتري مكانيك براي حل مشكل يك خودرو، خود را مسؤول نمي‌داند.

وي با بيان اينكه فرهنگ علم گرايي در دانشگاهها توسعه پيدا نكرده است، گفت: بايد به فكر توسعه اتاقهاي فكر و ارائه راهكارهاي علمي براي حل مشكلات باشيم.

به فعاليت‌هاي فرهنگي دانشگاه، به مثابه پست‌هاي اداري نگريسته نشود

زنگنه با انتقاد از عدم توجه كافي به فعاليت‌هاي فرهنگي در دانشگاه‌ها و فعاليت‌هاي خودجوش فرهنگي دانشجويان عنوان كرد كه كاركرد و وظيفه دفتر فرهنگي دانشگاه تربيت مدرس مشخص نيست، اركاني چون دفاتر فرهنگي دانشگاه بايد نسبت به فرهنگ سازي در دانشگاه اقدام كنند كه متاسفانه اين مساله در دانشگاه تربيت مدرس به انجام وظايفي كه در حيطه شوراي صنفي است محدود شده است.

زنگنه با بيان اينكه اوج بلوغ فكري يك فرد 18 تا 25 ساله به دوران حضور وي در دانشگاه برمي‌گردد، خاطر نشان كرد: مشكلاتي چون شب امتحاني بودن دانشجو، فرار مغزها، عمل نكردن به وظايف محوله و غيره همه ناشي از ضعف فرهنگي است كه بايد اصلاح شود.

وي افزود: متاسفانه برخي مسئولان فرهنگي دانشگاه‌ها كه متولي انجام فعاليت‌هاي فرهنگي هستند نيز به درستي انتخاب نمي‌شوند.

به گفته وي، نبايد به فعاليت‌هاي فرهنگي صرفا به مثابه پست‌هاي اداري نگريسته شود.

زنگنه در ادامه با انتقاد از كاركرد شوراهاي صنفي دانشجويان در دانشگاه تربيت مدرس، اظهار كرد: متاسفانه شرايط به گونه‌ايست كه شوراي صنفي دانشگاه به نماينده مسئولين دانشگاه تبديل شده است و فقط از مسئولين دانشگاه حمايت مي‌كنند و مشكلات صنفي و رفاهي دانشجويان در دانشگاه‌ها و خوابگاه‌ها توسط فعالان شوراي صنفي دانشگاه به خوبي منعكس نمي‌شود.

اين دانشجوي كارشناسي ارشد مكانيك دانشگاه تربيت مدرس با انتقاد از مشكلات خوابگاهي دانشگاه، خاطرنشان كرد: وضعيت خوابگاه شهيد باقري مناسب نيست و متاسفانه در مورد آسانسور اين خوابگاه با مشكل جدي روبرو هستيم.

زنگنه مدعي شد كه دانشگاه فشار زيادي به بچه‌ها وارد مي‌كند تا زودتر دفاع كنند و فارغ التحصيل شوند و خيلي به فكر مسائل صنفي و رفاهي دانشجويان نيست.

وي با اشاره به انفجار سال گذشته آزمايشگاه شيمي كه منجر به مرگ يكي از دانشجويان دكتري اين دانشگاه شد، عنوان كرد‌: براي تامين ايمني دانشگاه و آزمايشگاه‌ها فقط به قراردادن كپسول‌هاي آتشنشاني در آزمايشگاه‌ها اكتفا شد.

شرايط دسترسي به كامپيوتر و اينترنت در خوابگاه‌هاي تحصيلات تكميلي تسهيل شود

وي با اشاره به نياز مبرم دانشجويان تحصيلات تكميلي به اينترنت و استفاده از كامپيوتر، اظهار كرد: با توجه به اينكه همه دانشجويان استطاعت مالي داشتن كامپيوترهاي شخصي (لپ تاپ) را ندارند بايد شرايط دسترسي به كامپيوتر در خوابگاه‌هاي تحصيلات تكميلي تسهيل شود.

زنگنه ادامه داد: سيستم اينترنت وايرلس خوابگاه فقط دو ماه وصل بود و ظاهرا به خاطر كمبود بودجه 60 هزار توماني قطع شده است و مي‌گويند ظرفيت دانلود اينترنت خوابگاه تمام شده است.

وي افزود: سايت خوابگاه شهيد باقري فقط 4-5 كامپيوتر فعال دارد.

به گفته وي، متاسفانه در حالي به بهانه كمبود بودجه دانشگاه تربيت مدرس، از تامين امكانات و تعمير خوابگاه‌ها صرفنظر مي‌شود در حالي كه هزينه‌هاي هنگفتي صرف همايشها و سمينارهايي مي‌شود كه نتيجه‌اي چنداني در بر ندارد.

زنگنه درباره مشكلات صنفي با اشاره به مشكل اساسي تامين خوابگاه در دانشگاه تربيت مدرس، عنوان كرد: چگونه يك دانشگاه دولتي آن هم به وسعت تربيت مدرس مي‌تواند دانشجو جذب كند ولي در دفترچه قيد كند كه خوابگاه ندارد و به ذكر اين مساله در دفترچه افتخار كند.

وي افزود: يك دانشجوي شهرستاني كه براي ادامه تحصيل به تهران مي‌آيد چگونه بايد وضعيت اسكان خود را حل كند.

زنگنه با اشاره به جمعيت 400 نفري خوابگاه شهيد باقري تربيت مدرس، گفت: خوابگاه شهيد باقري براي هر 50 نفر يك كامپيوتر و در مجموع هفت يا هشت كامپيوتر در نظر گرفته است.

وي با اشاره به وضعيت كتابخانه‌هاي خوابگاه، گفت: اكثر كتاب‌هاي كتابخانه خوابگاه، كتاب‌هاي غيرتخصصي و غيردرسي هستند و زماني كه خواستار تجهيز و توسعه اين كتابخانه‌ها مي‌شويم به پرداخت مبلغ اندكي از سوي دانشگاه بسنده مي شود.

همچنين قلي‌زاده دانشجوي كارشناسي ارشد رشته مهندسي مكانيك دانشگاه صنعتي شريف در اين نشست، ارتباط دانشگاه با صنعت را يكي از مشكلات اساسي در دانشگا‌هها عنوان كرد و گفت: بايد شرايطي ايجاد شود كه صنعت به سراغ دانشگاه آمده و با تامين مالي از دانشجو و استاد دانشگاه كار بخواهد.

وي افزود: صنعت بايد به دانشگاه‌ها پول داده و در ازاي آن دانشگاهها نيز نيازهاي موجود را در آموزش عالي طرح كنند تا از اين طريق مشكلات موجود در جامعه برطرف شود.

در زمينه ارتباط با صنعت به تجربيات دانشگاه‌هاي كشورهاي پيشرفته رجوع شود

قلي زاده با تاكيد بر اهميت نيازسنجي و ارائه راه حل در دانشگاه‌ها، عنوان كرد: محيط دانشگاه‌ها و صنعت با هم متفاوت است، دانشگاه‌ها مشكلاتي دارند كه در اين راستا بايد به تجربيات دانشگاه‌هاي كشورهاي پيشرفته رجوع شده و از راه‌هاي رفته آنها، استفاده شود.

وي با بيان اينكه متاسفانه در بسياري موارد دانشگاه‌ها فقط به دور خود مي‌چرخند، خاطرنشان كرد: به عنوان مثال مسابقات ماشين و ساخت خودرو در دانشگاه‌ برگزار مي‌شود، ولي حمايتي از طرحهاي جديد اين مسابقات دانشجويي صورت نمي‌گيرد در اين مسابقات حتي دانشجويان هزينه‌هايي تا 2 ميليون تومان را هم متقبل مي‌شوند ولي متاسفانه بعد از آن اتفاقي نمي‌افتد و جاي اين سوال باقي است كه چرا صنعت به دنبال طرح‌هاي ساخته شده دانشگاه نمي‌آيد.

قلي زاده مشكل اساسي در سيستم موجود را بحث اقتصادي بيان كرد و گفت: برخي از نخبه‌هايي كه به خارج از كشور رفته‌اند، ادامه تحصيل را رها كرده و براي كسب درآمد بالا به اشتغال مشغول شده‌اند.

وي همچنين به پروژه‌هاي مشترك اساتيد دانشگاه با صنعت اشاره كرد و گفت: در اين قراردادها 25 درصد به دانشگاه و 75 درصد به استاد تعلق مي گيرد، اما هيچ قانوني در اين زمينه وجود ندارد كه دانشجو نيز از كنار اين پروژه‌ها سهمي ببرد.

ضرورت وجود دو معيار ارتباط با صنعت و ISI براي ارتقاي علمي اساتيد

قلي زاده با اشاره به آيين‌نامه ارتقاي اعضاي هيات علمي، اظهار كرد: وجود دو معيار ارتباط با صنعت و ISI در كنار هم براي ارتقا علمي اساتيد ضروري است.

قلي زاده با ذكر مثالي از دانشگاه‌هاي برتر جهان در زمينه توليد علم، گفت: بايد دلايل وجود آنها در چنين جايگاه و موقعيتي، بررسي شود.

وي افزود: دانشگاهي كه توليد علم مي كند باعث لذت دانشجو و استاد مي‌شود.

قلي زاده با اشاره به طرح نظارت و ارزشيابي اساتيد دانشگاه‌ها، گفت: طي مذاكره شوراي صنفي دانشگاه صنعتي شريف با معاونت آموزشي قرار شد كه يكي از معيارهاي ارزشيابي اساتيد زير نظر شوراي صنفي باشد تا اين ارزشيابي دقيقتر صورت بگيرد.

قلي زاده خاطر نشان كرد: دانشگاه صنعتي شريف براي شركت دانشجويان كارشناسي ارشد در كنگره‌هاي بين‌المللي تا300 هزار تومان و براي كنگره‌هاي داخلي تا100 هزار تومان كمك هزينه پرداخت مي كند.

مطالبات دانشجويان از وزارت علوم در حد حرف باقي نماند

قلي زاده همچنين با بيان اينكه مطالبات دانشجويان از وزارت علوم نبايد در حد حرف باقي بماند، گفت: مسائل صنفي از دانشگاه تا وزارت علوم با يك انقطاع مواجه مي شوند و به دليل عدم استقبال وزارت علوم مشكلات در آنجا معطل مي‌ماند.

قلي زاده ادامه داد: ظاهرا در ارتباط ما با وزارت علوم تعامل وجود دارد ولي در عمل خروجي آن مشهود نيست، چراكه به عنوان مثال از شوراها حمايت و استقبال شد ولي شش ماه است كه اين قضيه معطل مانده است.

وي با بيان اينكه دانشگاه صنعتي شريف نسبت به بار جمعيتي خود از فضاي محدودي برخوردار است، اظهار كرد: در حاليكه اطراف دانشگاه صنعتي شريف پر از فضاهاي خالي است ولي اين دانشگاه در بخش خوابگاهي به شدت با مشكل ظرفيت مواجه است.

قلي زاده با بيان اينكه بر خلاف اعتقاد موجود، عدالت اين نيست كه به همه دانشگاه‌ها امكانات يكساني داده شود بلكه بايد متناسب با ظرفيت‌هاي موجود به دانشگاه‌ها امكانات ارائه شود، گفت: مشكل امنيت منطقه‌اي كه خوابگاه‌هاي دانشگاه شريف در آن واقع شده به دغدغه جدي دانشجويان بدل شده است.

دانشجويان دكتري به شدت نيازمند حمايت مالي هستند

همچنين مدي دانشجوي سال دوم دكتري شيمي دانشگاه صنعتي شريف نيز در اين نشست، عنوان كرد: متاسفانه ساز و كارهاي مديريتي دستگاه‌ها وعدم حمايت، دانشجويان دكترا را قرباني و حتي اساتيد را خسته مي‌كند.

وي ادامه داد: متاسفانه كتاب‌هاي كتابخانه‌ خوابگاهها خيلي جسته و گريخته است و اجازه ارائه همه انواع كتاب در اين كتابخانه‌ها داده نمي‌شود.

وي با بيان اينكه بحث‌هاي نظارتي در دانشگاهها بايد اجرايي و نظارت‌ها گسترده‌تر شوند، گفت: همچنين در حوزه مسائل فرهنگي بايد كار فرهنگي انجام شود كه اين كار محدود به دوران دانشجويي در دانشگاه نيست و به كل جامعه برمي‌گردد.

مدي با اشاره به اهميت كار دانشجويي براي دانشجويان مقاطع تحصيلات تكميلي، اظهار كرد: من به شخصه از سالهاي اول دانشگاه براي تامين مخارجي چون پايان نامه، تجهيزات آزمايشگاهي مورد نياز و غيره نيازمند كار دانشجويي بودم.

وي افزود: امكان تامين مالي دانشجويان در مقطع كارشناسي ارشد و دكتري دشوار است و دانشجويان دكتري به دليل افزايش رده سني به شدت نيازمند حمايت مالي هستند.

وي خاطر نشان كرد: اينكه به يك دانشجو دكتري30 ساله گفته مي‌شود بيرون از دانشگاه كار نداشته باشد،‌ اصلا امكان‌پذير نيست، در واقع دانشگاه در قبال اين خواسته خود بايد دانشجوي دكتري خود را از طريق بورس، حمايت مالي، صنعتي و غيره تامين كند.

از ميان پروژه‌هاي اساتيد با صنعت، دانشجو و اساتيد سهم برابري ببرند

وي با اشاره به طرح حمايت مالي صنعتي از دانشجويان دكترا، گفت: اين موضوع گزينه خوبي براي حمايت مالي از دانشجوست، بر اين اساس دانشجو مي‌تواند طرح و پروژه دانشجويي خود را در صنعت انجام دهد و به ازاي آن پول دريافت كند.

مدي در اين زمينه، خاطر نشان كرد: در واقع بهتر است از ميان پروژه‌هاي اساتيد با صنعت، دانشجو و اساتيد سهم برابري ببرند.

به گفته وي، ميزان حمايت مالي دانشگاه‌ها از دانشجويان دكتري نسبت به خط فقر موجود بسيار ناچيز است، اين درحاليست كه دانشجوي دكتري بخشي از در آمد خود را هم بايد براي انجام فعاليت‌هاي تحقيقاتي هزينه كند.

اين دانشجوي دكتري شيمي دانشگاه صنعتي شريف، گفت: فارغ‌التحصيلان مقاطع دكترا اكثرا تمايل دارند به عنوان هيات علمي جذب دانشگاه‌ها شوند و در واقع مجددا يك بار مالي به دولت تحميل مي‌كنند، در حاليكه اينها بايد وارد صنعت شده و به حل مشكلات بپردازند.

وي در خصوص وضعيت تامين مالي دانشجويان دانشگاه صنعتي شريف براي شركت در همايشهاي خارجي و داخلي، گفت: دانشجويان دكتري يكبار در سال مي توانند با كمك هزينه دانشگاه در سمينارهاي خارجي شركت كنند كه اين تعداد كم است و بايد زيادتر شود.

اين دانشجوي دكتري، همچنين عنوان كرد: تحريم‌هاي سياسي استكبار جهاني عليه ايران موجب شده است كه دانشجويان و محققان براي ثبت مقالات ISI با محدوديت‌هايي مواجه شوند.

محبوب دانشجوي كارشناسي ارشد كتابداري دانشگاه تربيت مدرس نيز در ادامه ميزگرد دانشجويي ايسنا با بيان اينكه بايد بررسي شود كه چه ميزان از كساني كه در مقاطع ارشد و دكتري تحصيل مي‌كنند به رشته خود علاقه دارند، گفت: اين حجم بالاي دانشجوي كارشناسي ارشد و دكتري براي چه هدفي تربيت مي‌شوند

محبوب با بيان اينكه ظاهرا مسئولين دانشگاه فقط مي‌خواهند به هر طريقي از دانشجو پول بگيرند، گفت: چرا به اين مساله پرداخته نمي‌شود كه دانشجو چگونه بايد اين هزينه‌ها را پرداخت كند.

اين دانشجوي كارشناسي ارشد كتابداري تربيت مدرس با انتقاد از وضعيت فرهنگي خوابگاه و دانشگاه‌ اظهار كرد: عناصر پايه فرهنگي بايد در دانشگاه‌ها فعال شوند كه اين مساله را مي توان از طريق تجهيز كتابخانه خوابگاهها محقق كرد.

وي افزود: دانشجويان براي توسعه و رشد فرهنگي نيازمند مطالعه گسترده كتاب و به ويژه كتابهاي رمان هستند، ولي متاسفانه به اين نكته توجهي نمي‌شود.

وي با انتقاد از اينكه برخي اساتيد دانشگاه در جاي خود قرار نگرفته‌اند، گفت: برخي اساتيد در مقاله‌ها و راهنمايي پايان‌نامه‌هاي دانشجويي به دنبال افزايش اعتبار خود هستند و به اين موضوع توجه چنداني ندارند كه دانشجو در حال توليد چه چيزي است.

محبوب در خاتمه افزود: همچنين برخي از اساتيد فعاليت اصلي خود را در صنعت و فضايي خارج از دانشگاه قرار داده‌اند در صورتي كه محل اصلي فعاليت يك استاد بايد در داخل دانشگاه باشد و شرايط ايجاد ارتباط دانشگاه با صنعت را فراهم كند.

انتهاي پيام
 جمعه 18 مرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 439]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن