تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):چه بسيار عزيزى كه، نادانى اش او را خوار ساخت.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816369904




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

ادبيات در هفته‌اي كه گذشت /نامه‌اي ديگر به بهارستان/ نخستين رمان احمد غلامي


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: ادبيات در هفته‌اي كه گذشت /نامه‌اي ديگر به بهارستان/ نخستين رمان احمد غلامي
خبرگزاري مهر - گروه فرهنگ و ادب: اين هفته براي ادبيات و كتاب هفته اي آرام بود. در اين بخش نگاهي اجمالي خواهيم داشت به اخبارهاي مهم حوزه كتاب و ادبيات در رسانه ها.

به گزارش خبرنگار مهر، سومين نشست كميسيون آموزش اتحاديه ناشران و كتابفروشان با موضوع "تعامل بين ناشران و كتابفروشان" در اتحاديه ناشران برگزار شد.

پيشنهادي ديگر براي افزايش سرانه مطالعه

مسئله قابل توجه ديگر در بخش كتاب و كتابخواني، ماجراي عريض و طويل بن‌هاي كتاب است. خبرگزاري مهر در طول هفته گذشته، گزارشي از وضعيت بن‌هاي الكترونيك كتاب، چگونگي ورودشان به بازار و وضعيت كنوني اين بن‌ها و بن هاي كاغذي را به طور كامل بررسي كرد.

خبر جالب ديگري كه البته به وضعيت كتاب خواني و سرانه مطالعه مربوط مي‌شود، پيشنهاد مدير انتشارات تيمورزاده براي افزايش ساعات مطالعه بود. وي در نامه اي به وزير ارشاد پيشنهاد كرد كه طرح مطالعه 30 دقيقه‌اي در ابتداي روز، در تمام نهادها و ادارات اجرا شود و جالب تر از همه اينكه حالا يك سال است كه اين طرح در انتشارات تيمورزاده اجرا مي‌شود.

ديگر اينكه مي‌توان به اعتراض شديد «جي‌.ام. كوئتزي» نويسنده آفريقايي برنده نوبل ادبيات سال 2003، به ترجمه بدون اجازه آثارش در ايران، افتتاح بانك نمايشنامه‌نويسان ايران تا پايان مرداد ماه به سرپرستي آرش عباسي و چاپ هفتم تا دوازدهم رمان «ارميا» نوشته رضا اميرخاني اشاره كرد.

جوايز ادبي نيز طبق روال همه هفته‌ها، رويدادهاي مخصوص به خود را داشتند. در اين راستا ستاد برگزاري سومين جشنواره طنز مكتوب از طنزنويسان براي شركت در اين جشنواره دعوت و فراخوان مربوط به جشنواره را منتشر كرد. همچنين دبيران گروه‌هاي 6 گانه و سرگروه‌هاي داوري گروه‌هاي 33 گانه جشنواره ربع قرن كتاب دفاع مقدس در هفته گذشته معرفي شدند. به علاوه، انجمن مطالعاتي آثار داستاني متفاوت (واو) براي آغاز پنجمين دوره جايزه خود فراخوان داد.

اما اگر كمي از بازار كتاب و كتابخواني فاصله بگيريم و به ادبيات بپردازيم، شاهد اتفاقات جالب‌تري خواهيم بود. سه شنبه 15 مرداد، حسين اسرافيلي در خبرگزاري فارس ضمن انتقاد از ترانه برنامه "مثلث شيشه‌اي"، وضعيت و روند حاكم بر شعر و موسيقي سازمان صدا و سيما را مورد بررسي قرار داد.

شوراي ارزشيابي هنرمندان، نويسندگان و شاعران كشور نيز عنوان درجه يك هنري را - كه معادل مدرك دكتري است - به محمد جواد محبت شاعر كرمانشاهي اعطا كرد.

نامه اي ديگر از يك ناشر به بهارستان

بعد از مرور اين خبرهاي كوتاه از دنياي ادبيات و كتاب، مي‌توانيم به سراغ مطالب خواندني روزنامه‌ها برويم.

مهم‌ترين و جنجالي‌ترين مطلب منتشر شده در روزنامه‌ها كه البته بحثي تازه هم نيست، نامه سرگشاده شهلا لاهيجي به محسن پرويز معاون فرهنگي وزارت ارشاد است. اين نامه مانند بسياري از گزارش‌ها و نامه‌هاي ديگري كه خطاب به وزارت فرهنگ و ارشاد نوشته شده، به بحث مميزي مي‌پردازد با اين تفاوت كه انتشارات روشنگران و مطالعات زنان، جمع آوري يكي از كتاب‌هايش را بعد از پنج بار تجديد چاپ توسط وزارت ارشاد غيرقانوني مي‌داند و به اين اقدام اعتراض كرده است.
انتشار اين مطلب در روزنامه كارگزاران مصادف بود با انتشار سخناني از محمدحسين صفارهرندي (در همين روزنامه) در يازدهمين كنگره سراسري اتحاديه جامعه اسلامي دانشجويان در دانشگاه علوم اجتماعي دانشگاه تهران كه درباره فرجه دادن نسبت به اشتباهات هنرمندان در حوزه‌هاي مختلف سخن گفته بود.

نخستين رمان احمد غلامي

باقي مطالب روزنامه‌ها در اكثر موارد به ادبيات جهان به خصوص ادبيات آمريكاي لاتين اختصاص داشت. كارگزاران مصاحبه‌اي مفصل را با محسن طاهر نوكنده مترجم مجموعه داستان‌هاي بورخس ترتيب داده بود و آن را در دو روز منتشر كرد. همچنين ضميمه هفتگي روزنامه اعتماد در هفته گذشته بخشي را به بررسي آثار ناتالي ساروت پرداخته و ‌گفتگويي را با مهشيد نونهالي مترجم آثار اين نويسنده در ايران به چاپ رسانده بود.

به علاوه گفتگويي با اريك امانوئل اشميت، مطلبي به قلم تري ايگلتون درباره ساموئل بكت و مطلبي هم درباره اومبرتو اكو در روزنامه كارگزاران به چاپ رسيدند.

اعتماد ملي اما به شعر، داستان و وضعيت نقد ادبي در ايران پرداخته بود. بررسي كوتاه شعر دهه هفتاد به قلم ابولفضل پاشا، خبري از تازه‌ترين - و البته نخستين - رمان احمد غلامي و مطلبي چالشي و تامل برانگيز درباره نقد معاصر ايران توسط خليل درمنكي و مرتضي پورحاجي، عمده‌ترين مطالب اين روزنامه را در هفته‌‌اي كه گذشت تشكيل مي‌دادند.
 جمعه 18 مرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 88]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن