تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):منزلت مردم را در نزد ما، از اندازه روايتشان از ما بشناسيد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816488913




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

تلاش كشورهاي عربي براي توليد نيازهاي كشاورزي در كشورهاي خارجي


واضح آرشیو وب فارسی:موج: تلاش كشورهاي عربي براي توليد نيازهاي كشاورزي در كشورهاي خارجي
خبرگزاري موج - گروه اقتصاد بين الملل .
تلاش اخير كشورهاي حوزه خليج فارس براي سرمايه گذاري در كاشت محصولات كشاورزي در كشورهاي خارجي برنامه جديدي است تا آن ها بتوانند با تورم شديد ايجاد شده در بخش مواد غذايي مبارزه كنند.
به گزارش موج ، اين موضوع مي تواند به معامله اي برد – برد هم براي كشورهاي عربي و هم براي كشورهاي فقيري كه در آن ها سرمايه گذاري صورت مي پذيرد باشد .
كشورهاي عربي كه درآمدهاي ميلياردي آن ها از محل فروش نفت ، نقدينگي بسياري در اختيارشان گذاشته با اين كار هم از حجم نقدينگي داخلي خود مي كاهند و هم نيازهاي كشاورزي خود را تامين مي كنند.
كشورهاي حوزه خليج فارس چيزي در حدود 60 درصد از نيازهاي غذايي اشان را وارد مي كنند و كشورهاي عربستان و امارات هم اكنون بزرگترين سرمايه گذاران منطقه براي تامين نيازهاي خود هستند.
اين دو كشور سرمايه گذاري هاي خود را در كشورهاي آسيايي و آفريقايي انجام مي دهند و به توليد غلات ، گوشت و سبزيجات مي پردازند.
تا پيش از اين كشورهاي عربي دلارهاي نفتي خود را بيشتر براي خريد سهام شركت هاي غربي هزينه مي كردند اما امروزه با افزايش يافتن اهميت امنيت غذايي به سرمايه گذاري در زمين هاي كشاورزي و واحدهاي توليدي در كشورهاي شرقي و آفريقايي پرداخته اند.
به تازگي وزير امور خارجه هند اعلام كرده : من نياز كشور خود به انرژي و نياز كشورهاي حوزه خليج فارس به مواد غذايي را خوب درك مي كنم و اميدوارم اين موضوع بتواند به مزيتي دوجانبه براي هر دو طرف تبديل شود .
در سفر اخير يوسف گيلاني نخست وزير پاكستان به عربستان نيز ، اين كشور در قبال دريافت 6 ميليارد دلار پول نقد و كمك نفتي ، صدها هزار هكتار زمين كشاورزي براي كشت محصولات مورد نياز عربستان در اختيار اين كشور قرار داد .
مشكلات كشورهاي بزرگ صادر كننده محصولات غذايي براي صادرات موجب شده تا وارد كنندگان بزرگ به فكر سرمايه گذاري در توليد بيافتند.
به طور مثال هند كه دومين صادر كننده بزرگ برنج در دنياست در ماه مارس پارسال صادرات تمام انواع برنج هاي غير باسماتي خود را ممنوع كرد تا بتواند جوابگوي نيازهاي داخلي خود باشد.
حركت هاي مشابه در ساير كشورهاي بزرگ صادر كننده باعث شده تا قيمت محصولاتي چون برنج به ركوردهاي باورنكردني در دنيا برسد .
كشورهاي حوزه خليج فارس زمين هاي مناسبي براي توليد محصولات كشاورزي مورد نياز خود نداشته و به همين علت وابستگي شديدي به واردات دارند.
البته تا زماني كه عرب ها مي توانند به راحتي با فروش نفت درآمدهاي بالايي داشته باشند، نگراني خاصي درمورد واردات مواد غذايي نيست اما زماني كه منابع طبيعي اين كشورها به اتمام برسد، مسئولان آن ها بايد فكر جديدي بكنند.
در كشور امارات تنها 1 درصد زمين ها قابليت كشاورزي را دارند و اين رقم در عربستان سعودي تنها 3 درصد است .
اين در حاليست كه در انگلستان حدود 24 و در لهستان حدود 40 درصد از زمين ها قابليت كشت و كار را دارند.
عربستان قصد دارد تا سال 2016 – با متوقف كردن برنامه ي 30 ساله خود براي خو كفايي در توليد گندم - خريد گندم از كشاورزان داخلي را متوقف كند. كشت گندم تا كنون فشار زيادي به منابع آبي محدود اين كشور وارد آورده بود.
در مورد برنج نيز عربستان سالانه چيزي در حدود 500 تا 600 هزار تن برنج از هند وارد مي كند.
كشورهاي عربي مي توانند با سرمايه گذاري در كشورهاي خارجي هم محصولات غذايي مورد نياز خود را با قيمت هاي پايين تري وارد كننده و هم مشكلات كشورهاي توليد كننده را در زمينه افزايش قيمت زمين ، آب و كودهاي شيميايي برطرف نمايند .
كشورهاي حوزه خليج فارس يكبار ديگر هم در دهه 1970 قصد داشتند سودان را به كارخانه توليد محصولات غذايي خود تبديل كنند كه اين امر با مشكل مواجه شد.
بر اساس آمار هم اكنون كشور امارات چيزي در حدود 324 هزار هكتار از زمين هاي كشاورزي پاكستان را خريداري كرده است و دولت پاكستان نيز مناطق ويژه كشاورزي و دامپروري خاصي را براي سرمايه گذاران اماراتي مشخص نموده است.
به اين ترتيب كشورهاي عربي مي توانند محصولات مورد نياز خود را با هزينه اي بين 20 تا 25 درصد پايين تر وارد كنند.
با رسيدن قيمت نفت به رقم هاي بسيار بالا پيش بيني مي شود كشورهاي حوزه خليج فارس چيزي بالغ بر 9 تريليون دلار پول از فروش نفت به دست بياورند. رقمي كه به آن ها اجازه مي دهد هر قدر كه مي خواهند در كشورهاي خارجي سرمايه گذاري كنند.
در سال هاي آينده رشد جمعيت كشورهاي منطقه مي تواند به عنوان تهديدي براي منابع غذايي آن ها محسوب شود و اين كشورها بايد تلاش هاي خود را براي توليد محصولات غذايي از جمله سبزيجات ، ميوه ها و غلات افزايش دهند و فقط وابسته به خارج نباشند.
 جمعه 18 مرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 61]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن