تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 18 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):سخن گفتن درباره حق، از سكوتى بر باطل بهتر است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805778516




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

بازارچه مرزی مهران ؛ از تهدید تا فرصت


واضح آرشیو وب فارسی:سایت رسیک: شهر مرزی مهران در استان ایلام با حدود 230کیلومتر فاصله با بغداد نزدیک‌ترین شهر مرزی کشور به پایتخت عراق و عتبات عالیات این کشور بوده که امروز به کانون فعالیت‌های صادراتی و تردد زوار با کشور همسایه به شمار می‌رود.

عباداله کرمخانی:

ایلام در غربی‌ترین نقطه جغرافیایی در کنار کشور عراق واقع شده و این استان دارای بیشترین مرز رسمی با کشور همسایه است. داشتن مرز مشترک بین ایلام با کشور عراق شاید در دوران جنگ تحمیلی تهدیدی بزرگ برای منطقه محسوب می‌شد، به‌نحوی که شهرستان مرزی مهران این استان خط مقدم جنگ به شمار می‌رفت.
با پایان جنگ تحمیلی این مرز مشترک نه‌تنها دیگر تهدید محسوب نمی‌شد، بلکه به فرصتی طلایی برای استفاده بهینه از ظرفیت‌ها به‌ویژه صادرات با کشور همسایه مبدل شد.


مرز عراق از دیرباز منبع تهدید و توطئه و تخریب برای استان ایلام و ایران بوده و بنابر تحقیق‌ها، یکی از اصلی‌ترین علت فرار سرمایه و عدم سرمایه‌گذاری‌های صنعتی بخش‌خصوصی و حتی دولتی در ایلام همین مسأله هم‌جواری با عراق بوده اما شرایط جدید افقی از تبدیل «این تهدید به فرصت» برای ایلام و ایران پدید آورده است.
نزدیکی استان ایلام به شهرهای مذهبی عراق، وجود امنیت کامل، نزدیکی و اشتراک‌های فامیلی و مذهبی دست‌به‌دست هم داده است تا کلیه زوار ایرانی و عراقی و حتی مسؤولان امنیتی و سیاسی دو کشور خروجی مهران را بهترین مسیر برای تردد خود انتخاب کنند.

شهر مرزی مهران در استان ایلام با حدود 230کیلومتر فاصله با بغداد نزدیک‌ترین شهر مرزی کشور به پایتخت عراق و عتبات عالیات این کشور بوده که امروز به کانون فعالیت‌های صادراتی و تردد زوار با کشور همسایه به شمار می‌رود.
با فروپاشی رژیم بعث، فرصت جدیدی برای رونق و توسعه اقتصادی استان ایلام ناشی از تردد زوار و صدور کالای ایرانی به کشور عراق رقم خورد به‌نحوی که مرز مهران به گرانیگاه تردد زوار ایرانی و دیگر کشورهای همسایه برای زیارت عتبات عالیات تبدیل شد.
در کنار تردد زوار نخستین فعالیت‌های صادراتی رسمی نیز رنگ و بوی تازه‌ای یافت و حیات اقتصادی در استان ایلام به سبب فعالیت‌های مرزی با کشور عراق جان گرفت.
در ابتدا مرز فاقد هرگونه امکانات لازم بود و بیشتر فعالیت‌های صادراتی به شکل سنتی در خروجی مهران با عراق انجام می‌شد که این وضعیت نیازمند ساختاری جدید بود.


در سال83 بازارچه مرزی مهران در نقطه صفر مرزی ایجاد شد و فعالیت‌های اقتصادی و تردد زوار در این منطقه رسمیت یافت.
با گذشت چند ماه بازارچه مرزی مهران توسعه یافت و غرفه‌های تجاری، سایت تخلیه و بارگیری، ایجاد باسکول و ایجاد محوطه برای مبادله کالا ایجاد شد و در کنار آن با استقرار نمایندگی کلیه دستگاه‌های اجرایی مرتبط با صادرات و تردد زوار در این بازارچه اسکان داده شدند.
دیری نپایید که بازارچه مرزی مهران در کانون توجه قرار گرفت و سیاست‌های حمایتی نیز در این‌خصوص تدوین شد، اتصال به شبکه فیبرنوری کشور و راه اندازی تجهیزات دیتا، اعمال سیاست‌های توسعه‌ای و بهسازی مسیر دستیابی به بازارچه از جمله این اقدام‌ها بود.
پایانه مرزی مهران که در دو بخش تجاری و زوار نیز در سال‌های اخیر در دستور کار قرار گرفته اکنون بخش تجاری آن با ظرفیت 20هزار زایر در روز فعال است و بخش تجاری آن در دست ساخت است به‌نحوی که بیشتر فعالیت‌های بازرگانی و صادراتی رسمی با کشور عراق در بازارچه مرزی مهران انجام می‌شود.


فرماندار مهران می‌گوید: روند فعالیت صادراتی در مرز مهران با وجود نوپا بودن تجارت در این منطقه امیدوار کننده بوده است.
«ولی اله حیاتی» بیان کرد: نگاهی به وضعیت آمار فعالیت‌های صادراتی و تردد زوار از سال82 تاکنون در مرز رسمی مهران بیانگر این واقعیت است که مرز مهران فرصتی مطلوب برای توسعه اقتصادی منطقه رقم زده است.
وی ادامه داد: بر اساس آمارهای موجود در این مدت انواع کالا به ارزش بیش از سه میلیارد دلار از بازارچه مرزی مهران به کشور عراق صادر شده است.
او افزود: بیشتر این کالاها توسط تجار و بازرگانان به کشور عراق صادر شده است.
وی اظهار داشت : تردد 12میلیون زوار عتبات عالیات در بازارچه مرزی مهران نیز مصداق بارز اهمیت این مرز از حیث امنیت، نزدیکی به شهرهای عراق و سهولت در ارایه خدمات است.
فرماندار مهران گفت : اکنون روزانه بین 600 تا 700 کامیون کالا شامل میوه و تره بار، مصالح ساختمانی ، خودرو و لوازم خانگی به ارزش 5/ 3 میلیون دلار از مرز مهران به عراق صادر می‌شود .
یکی از فعالان عرصه تجارت در ایلام نیز می‌گوید: فعالیت‌های صادراتی در مرز مهران با وجود این‌که از جهش مناسبی برخوردار می‌باشد اما با مشکلاتی نیز همراه بوده است.


«اکبر ابراهیم نژاد» معتقد است: بیشتر قوانین و مقررات در مرز مهران سلیقه‌ای اعمال می‌شود و دست و پاگیر است، به نحوی‌که سخت‌گیری بیش از حد در کارها باعث می‌شود که برخی کالاها با تأخیر وارد کشور همسایه شود و هزینه‌های اضافی را بر فعالان بازرگانی متحمل کند.
وی ادامه داد: نیاز است که قوانین درخصوص فعالیت‌های صادراتی بیشتر جنبه حمایتی داشته باشد تا تجار بتوانند با فراغ خاطر بیشتری نسبت به صدور کالا اقدام کنند.
او خواستار روان‌سازی در فعالیت‌های صادراتی در مرز مهران شد و گفت: باید فعالیت صادراتی در مرز مهران رسمی باشد و از هرگونه فعالیت سنتی جلوگیری شود.
این فعال صادراتی در مرز مهران، هم‌چنین قیمت تمام شده کالا در مرز مهران را به سبب دوری از مراکز خرید کشور، زیاد دانست و افزود: نیاز است که با پرداخت یارانه در بخش حمل‌و‌نقل برای کاهش قیمت تمام شده کالاها در این مرز اقدام شود.
ابراهیم نژاد گفت: برای ماندگاری در بازار عراق نیاز است که شرکت‌های تولیدی کالاها به سمت بسته‌بندی خاص کالا حرکت کنند.
او اظهار داشت: بیشتر کالاها در مرز مهران به عراق اکنون فاقد بسته‌بندی بوده که این اقدام در بلندمدت بر کاهش فعالیت‌های صادراتی تأثیرگذار است.
رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایلام نیز معتقد است: مهران از سوی هیأت دولت به‌عنوان مرز بین‌المللی شناخته شده و براساس قانون باید کلیه رویه‌های گمرکی درآن انجام شود.


«شعبان فروتن» بیان کرد: این درحالی است از مجموع 17 رویه گمرکی، در بازارچه مرزی مهران فعالیت صادراتی تنها رویه گمرکی فعال در این منطقه است.
وی ادامه داد: این درحالی است که ترانزیت کالا و واردات در مقابل صادرات نیز می‌تواند پشتوانه محکمی برای گسترش فعالیت‌های صادراتی در مرز مهران باشد.
او اظهار داشت: مرز مهران دارای مزیت‌های مناسبی برای اشتغال، ارزآوری و گسترش همکاری اقتصادی با عراق است که باید با تعامل مسؤولان و بخش خصوصی از آن‌ها استفاده کرد.


فروتن افزود: بخش خصوصی استان ایلام از آمادگی کامل برای گسترش فعالیت‌های صادراتی با کشور عراق برخوردار است.
رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایلام، تأثیر فعالیت در بازارچه مرزی را بسیار مطلوب توصیف کرد و افزود: توسعه فعالیت‌های صادراتی غیرنفتی باعث گسترش تولید و به تناسب آن بهبود امور اقتصادی منطقه و کشور شده است.
به گفته وی، اکنون در استان ایلام بیش از سه هزار نفر دارای کارت بازرگانی هستند.
او اظهار داشت: گسترش فعالیت‌های صادراتی در مرز مهران زمینه‌های متعددی را برای اشتغال از قبیل کارگر، رانندگان، نیروهای خدماتی، هتل‌داران و سایر بخش‌ها فراهم کرده است. مدیر کل گمرکات ایلام نیز می‌گوید: کمتر از یک درصد فعالیت‌ها در بازارچه مرزی مهران از طریق پیله‌وران استان انجام می‌شود.


«بختیار رحمانی» بیان کرد: به سبب استقرار نمایندگی دستگاه‌های اجرایی و گمرک استان اکنون فعالیت رسمی تجاری در مرز مهران با استفاده از کارت بازرگانی در بازارچه مرزی انجام می‌شود.
وی درعین حال ادامه داد: هیچ‌گونه محدودیتی برای فعالیت پیله وران در مرز مهران وجود ندارد و آنان براساس سهمیه می‌توانند در بخش واردات کالاهای مجاز و صادرات اقدام کنند.
او نتایج اعمال قوانین در بازارچه مرزی مهران را مثبت ارزیابی کرد و افزود: با توجه به کنترل درهای ورودی و خروجی بازارچه هیچ‌گونه قاچاق کالایی در مرز مهران انجام نمی‌شود.
رحمانی تأکید کرد: تشدید نظارت بر فعالیت‌های صادراتی مانع از هرگونه قاچاق کالا در این بازارچه شده است.





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: سایت رسیک]
[مشاهده در: www.ri3k.eu]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 128]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن