تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 15 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):سنگهاى زیربناى اسلام سه چیز است: نماز، زکات و ولایت که هیچ یک از آنها بدون دیگرى درس...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1814168507




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

متن كامل نامه جليلي به سولانا


واضح آرشیو وب فارسی:آریا نیوز: متن كامل نامه جليلي به سولانا
خبرگزاري آريا- دفتر مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا و نماينده گروه 1+5 در مذاكرات هسته اي با ايران رسما از دريافت نامه اي از سوي دبير شوراي عالي امنيت ملي ايران به خاوير سولانا خبر داد.

رسانه هاي غربي با انتشار نامه دو روز پيش جليلي به سولانا اعلام كردند كه ايران دادن هرگونه پاسخ به بسته پيشنهادي غرب را منوط به برطرف شدن برخي ابهامات از سوي 1+5 كرده است.

متن كامل نامه جليلي به سولانا كه از سوي خبرگزاري فرانسه منتشر شد به اين شرح است:

«بسم الله الرحمن الرحيم

در پي گفت و گوهاي سازنده ژنو و پيشنهاد ارايه شده جمهوري اسلامي ايران درباره مداليته تداوم مذاكرات و با نظر به مشتركات موجود در هر دو طرح پيشنهاد شده، آن طور كه حاضران در آن نشست مطرح كردند، توافقي براي بررسي بيش تر در راستاي ارايه «پاسخي روشن» به يكديگر حاصل شد.

جمهوري اسلامي ايران با حسن نيت، رويكردي سازنده و اراده استراتژيك براي تداوم مذاكرات يك بار ديگر به طور دقيق ديدگاه هاي مطرح شده در نشست ژنو براي ايجاد توافق جامع همكاري، كه بتواند به نگراني هاي مشترك مان پاسخ دهد و مبناي الزامات جمعي مان باشد و دستور كاري براي مشورت با همه طرف هاي مربوطه براي رسيدن به نتيجه اي قابل پذيرش تعيين كند، را با دقت بررسي كرد.

اكنون جمهوري اسلامي ايران حاضر است «پاسخي روشن» به پيشنهاد شما در نزديك ترين فرصت ممكن ارايه دهد در حالي كه به طور همزمان انتظار دريافت «پاسخ روشن» شما به سوالات و نيز ابهامات ما را دارد.

بدون ترديد چنين توضيحات دو جانبه اي مي تواند راه را براي يك روند مذاكراتي سريع و شفاف با آينده اي روشن بگشايد و زمينه هاي همكاري را فراهم كند.

فاز دوم در مذاكرات مي تواند در اسرع وقت در صورتي كه چنين تمايلي از جانب شما وجود داشته باشد، آغاز شود.»

ايران به بسته پاسخ نداده است

خبرگزاري انگليسي رويترز با انتشار جزئياتي از نامه ايران به نقل از يك مقام آگاه گزارش داد: ايران هيچ پاسخي به بسته مشوق هاي غرب نداده و تنها در نامه خود گفته است كه به زودي به پيشنهادها پاسخ مي دهد.

روزنامه فرانسوي زبان «ليبراسيون» نيز در شماره ديروز خود نوشت: «نامه روز گذشته ايران به «خاوير سولانا» رئيس سياست خارجي اتحاديه اروپا، پاسخ اين كشور به پيشنهاد گروه شش جانبه در مذاكرات هسته اي ايران موسوم به «1+5» نبوده است و تنها «پيامي» از سوي اين كشور به آنها بوده است.»

اين روزنامه در عين حال مدعي شد: «به نظر مي رسد ايران مي خواهد با اين گونه اقدامات و اين نوع پاسخگويي ها همه چيز را درباره پرونده هسته اي خود در «هاله اي از ابهام» نگه دارد و تمايلات دروني خود را تا حد امكان آشكار نسازد.»

«لوموند» ديگر روزنامه فرانسوي بود كه در اين باره گزارش داد: اگرچه «خاوير سولانا» رئيس سياست خارجي اتحاديه اروپا روز گذشته پيام كتبي ايران را دريافت كرد اما اين پيام به هيچ وجه پاسخ ايران به پيشنهاد گروه شش جانبه در مذاكرات هسته اي ايران موسوم به «گروه 1+5» نبوده است.

هفته نامه آمريكايي تايم هم با اشاره به محتواي نامه جليلي به سولانا نوشت: «ايران روز سه شنبه پاسخ خود را به بسته پيشنهادي غرب ارائه كرد كه در آن هيچ اشاره اي به پيشنهاد تعليق در برابر تعليق نشده است.»

در گزارش تايم آمده است: كشورهاي غربي به منظور خروج از بن بست از موضع خود مبني بر تعليق غني سازي از سوي ايران براي آغاز مذاكرات عقب نشيني كرده و به تهران پيشنهاد كردند تا فعاليت هاي غني سازي خود را به مدت 6 هفته افزايش نداده و در سطح كنوني نگه دارد. در ازاي اين اقدام ايران، كشورهاي غربي نيز متعهد مي شوند كه تحريم هاي بيشتري را عليه ايران دنبال نكنند. مطابق اين پيشنهاد كه «تعليق در برابر تعليق» ناميده شده است،طرفين مي توانند به مذاكرات خود ادامه دهند. اما به نظر مي رسد كه ايران موضع خود را تغيير نداده و اين پيشنهاد را نپذيرفته است.

روزنامه آمريكايي كريستين ساينس مانيتور نيز طي گزارشي در شماره ديروز خود نوشت: با توجه به اين كه ايران هيچ پاسخي به بسته غرب نداده است، احتمال اعمال تحريم هاي جديد عليه اين كشور وجود دارد اما به علت مخالفت برخي كشورهاي عضو شوراي امنيت، بحث درباره تحريم هاي جديد به درازا خواهد كشيد.
 پنجشنبه 17 مرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: آریا نیوز]
[مشاهده در: www.aryanews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 134]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن