واضح آرشیو وب فارسی:جام جم آنلاین: ويژگي هاي ياران مهدي (عج )
بخش دوم و پاياني
اشاره
خصال و ويژگي هاي ياران مهدي موعود(عج ) از موضوعات حائز اهميت و ارزشمندي است كه بسياري از حقايق مربوط به فلسفه قيام و نهضت جهاني حضرت قائم (عج ) و آثار و بركات آن را مشخص و نمايان مي سازد وصف مدعيان راستين مهدي موعود را از مدعيان دروغين جدا مي نمايد.
بخش دوم و پاياني اين مقاله را تقديم خوانندگان گرامي مي كنيم .
.6 فرمانبري : ياران امام عاشقان مولاي خودند و پاكبازان راه او . از وي چونان فرزنداني خلف فرمان مي برند و بهتر از بنده اي گوش به فرمان از حضرت پيروي مي كنند. در انجام دستورهاي وي بر يكديگر پيشي مي گيرند.
به فرموده پيامبر(ص ) :
« كدادون مجدون في طاعته » 19.
تلاش گر و كوشا در پيروي از اويند.
پيروي آنان از امام نه برخاسته از زور كه ناخالصان را به زور در ضيافت اهل وفا در نياورند و در خلوت جوانمردان ناپاكان حضور نيابند بلكه عشق و علاقه قلبي به مهدي آنان را به فرمانبري وا مي دارد. بسان پروانه به دور شمع وجودش در گردشند. جاذبه سازنده و پرقدرتش آنان را مجذوب كرده است .
لبخند او را جلوه رضاي خدا و عتباش را تازيانه خشم خدا مي شمرند. او را بيش از هر كس دوست مي دارند و پيروي از او را بدون قيد و شرط برخود لازم مي شمارند. يادگار پيامبر را در ميان دارند و از هر چه در پيرامون او وجود دارد نشان يار جسته و به آن تبرك مي جويند.
« كان علي خيولهم العقبان يتمسحون بسرج الامام يطلبون بذلك البركه ويحفون به و يقونه بانفسهم في الحروب و يكفونه ما يريد منهم . » 20
سواراني با نشان و پرچم براي تبرك دست بر زين مركب امام مي سايند و در گرد امام در چرخشند. با جان و دل او را در جنگها ياري كرده و آنچه طلب كند كفايت مي كنند.
دوستان خدايند و خدا دوست . به جاي ناشكيبايي بزدلان و راحت طلبان ياريش مي كنند و در برابر نافرماني نمك ناشناسان پاكبازانه تسليم اويند21.
امام حسن عسكري (ع ) در سخناني كه در آخرين روزهاي عمر به فرزند خود فرموده از ياران مخلص مهدي ياد كرده و فرزند را با ياد آن مردان با وفا دلداري داده است :
« ...روزي را مي بينم كه پرچمهاي زرد و سفيد در كنار كعبه به اهتزاز در آمده دستها براي بيعت تو پي در پي صف كشيده اند. دوستان با صفا كارها را چنان به نظم و ترتيب درآورده اند كه همچون دانه هاي در گرانبها كه در رشته اي قرار گيرند شمع وجودت را احاطه كرده اند و دستهايشان براي بيعت با تو در كنار حجر الاسود به هم مي خورد. قومي به آستانه ات گرد آيند كه خداوند آنان را از سرشتي پاك و ريشه اي پاكيزه و گرانبها آفريده است . دلهايشان از آلودگي نفاق و پليدي شقاق پاكيزه است . به فرمانهاي ديني فروتنند و دلهايشان از كينه و دشمني پيراسته رخسارشان براي پذيرش حق آماده است و سيمايشان با نور فضل و كمال آراسته . آيين حق را مي پرستند و از اهل حق پيروي مي كنند . (22 )
7 ـ ايثار و مواسات : از ويژگيهاي بارز همراهان مهدي ايثار و مواسات است . وحدت مقصد و اخلاص نيت دلهايشان را با هم پيوند داده و يار و غمخوار يكديگرند. آنان براي يكديگر خود را به رنج افكنند و در بهره گيري از زيباييهاي زندگي ديگران را بر خود پيش دارند و بايد چنين باشند. آن كس كه خود ساخته نباشد نمي تواند سازندگي كند و آن كه بر دوش خود مهرنورزد ديگران را شايسته ترحم نبيند. پيروزي پيامبر اسلام (ص ) در گرو ياران ايثارگر و فداكار بود و همه قيامهاي اصلاحگرانه تاريخ اسلام از چشمه مواسات بهره گرفت .
از آن سو از عوامل خانه نشين شدن امامان اندك بودن ياران موافق و فداكار بوده است . (23 )
بريد عجلي نقل مي كند :
« قيل لابي جعفر(ع ) ان اصحابنا بالكوفه جماعه كثيره فلوامرتهم لاطاعوك واتبعوك فقال : يجيئي احد هم الي كيس اخيه فيا خذمنه حاجته فقال لا. قال : فهم بدمائهم ابخل . ثم قال : ان الناس في هدنه نناكحهم و نوارثهم و نقيم عليهم الحدود و تودي اماناتهم حتي اذا قام القائم جات المزامله وياتي الرجل الي كيس اخيه فياخذ حاجته لايمنعه . (24 )
به امام باقر گفته شد : يارانمان در كوفه بسيارند. اگر فرمان دهي از تو اطاعت خواهند كرد. فرمود : چنان هستند كه كس بدون اجازه برادر ديني از مال او نيازمندي خود را برطرف كند گفت خير.
فرمود : پس آنان كه از بذل مال دريغ كنند در نثار جان بخيل ترند. سپس افزود : مردم در صلح اند با آنان ازدواج كرده و از ايشان ارث بريم و برايشان اقامه حدود كرده و امانات آنان را ادا كنيم . زمان قيام قائم دوران رفاقت فرارسيد. مرد به سراغ مال برادر رفته حاجت خود برگيرد و كس او را منع نكند.
در روايات از ياران مهدي علاوه بر تعبير « مزامله » به رفقا نيز نام برده شده اند(25 ) به معناي دوستان همدل و همراز بالطف و صفا دوستان بزم و رزم . دوستيشان چنان محكم است كه گويا برادران تني اند. و همه شان از يك پدر و مادرند.
« كانما ربا هم اب واحد وام واحده قلوبهم مجتمعه بالحبه و النصيحه » (26 )
گويا يك پدر و مادر آنان را پروريده اند. دلهاي آنان را محبت و خير خواهي به يكديگر آكنده است .
8 ـ زهد و ساده زيستي : زهد و ساده زيستي زينت كارگزاران مهدي است .
آرمانشان رساندن جامعه به قله رفيع توحيد و عدالت است و خوشكامي و نيك بختي را در آرامش ديگران مي جويند. غذايشان ساده و لباسشان بي پيرايه است . زندگيشان از معيشت تهي دستان فراتر نمي رود. با دردهاي جامعه آشنا و رنجهاي بشر در احساس لطيفشان بازتاب دارد. نمي توانند تن به آسايش و شادكامي سپارند و از احوال مردمان غافل شوند و نام مصلح جهان بر خويش نهند چراكه آن كه با عشرت طلبان همسو شود و دل در گرو آز و طمع بندد نمي تواند مروج دين باشد و كار گزاري شايسته براي حكومت عدل و داد . (27 )
امام صادق (ع ) به كساني كه براي رسيدن به نان و نام در آرزوي حكومت اهل بيت بودند مي فرمود : « اينك هنگام آرامش ماست . اگر به قدرت دست يابيم همراهان ما زندگي دشوارتري از ديگران خواهند داشت . رسم كشور داراي ايجاب خواهد كرد كه پشتوانه فقيران و بينوايان باشيم . تواضع و فروتني را پيشه سازيم و در ناگواريهاي روزگار شريك آنان باشيم تا مردم از ما الگو گيرند و تلخي زمانه دركامشان گران نيايد . (28 )
امام صادق (ع ) در برابر پافشاري دوستان براي قيام و شتاب در خروج قائم فرمود :
« ما تستعجلون بخروج القائم فوالله ما لباسه الا الغليظ و لاطعامه الا الجشب و ما هوالا السيف و الموت تحت ظل السيف . (29 ) »
چرا در خروج قائم شتاب مي ورزيد. به خدا سوگند لباسش درشت و غذايش ناچيز است . زندگي در حكومت او جنگيدن است و مرگ در سايه شمشير.
ستمديدگان جهان آزادي خود را در دست آن پاكبازان ديده واز سراسر گيتي به ياريشان مي شتابند. درستي گفتار و شعارشان را در كردار شان مي جويند و در پي ديدن نشانه هاي اخلاص و صداقت به پيشگاهش سر مي سپارند.
در حجاز فرودستان و بينوايان در انتظار ظهور مهدي لحظه مي شمارند(30 ) و در ساير سرزمينها نيز غير مسلمانان براي رهايي از ستم بيدادگران امام را مي جويند به دست مهر او به آستان اسلام پيشاني مي سايند . (31 )
9 ـ نظم و انضباط : نظم در زندگي و كار از ارزشهاي انساني و از رموز كاميابي است . انسانهاي موفق برنامه دارند و براساس اصول مشخص حركت مي كنند. انقلابهاي رهايي بخش و سازمان يافته كمتر با شكست روبه رو مي شوند. پيامبر اسلام سمبل نظم بود. در زندگي شخصي اوقات خود را تقسيم مي كرد و عبادت و استراحت و روابط خانوادگي و اجتماعي حضرت براساس نظمي روشن مشخص شده بود . (32 ) علي (ع ) نيز با نظم بود و به هنگام مرگ فرزندان و پيروان خود را به نظم در كارها سفارش فرمود . (33 )
ياران امام زمان نيز داراي نظم و تشكيلاتي مناسب با حكومت جهاني اند. با اين كه روابط گرمي با مردم دارند بسان پدر و فرزند ولي كارها را براساس اصولي محكم و روشن پيش مي برند و تشكيلاتي براساس معيارهاي اسلامي در ميانشان برقرار است .
از ياران امام برخي سمت نمايندگي دارند . (34 )
ديگران در اختيار اين گروهند.
سپاهيان امام لباس يكسان استفاده مي كنند. نيروهاي متحدالشكل و منظم مهدي منظم ترين نيروهاي رزمي جهانند.
علي (ع ) آنان را اين گونه مي ستايد :
« كاني انظر اليهم و الزي واحد والقد واحد والجمال واحد واللباس واحد . » (35 )
گويا آنان را مي نگرم زي و هياتي يكسان قدر و قامت برابر در جمال و برازندگي همانند و هم لباسند.
در آغاز و انجام كارها سازماندهي دارند و در بيعت با امام و دعوت به قيام و جهاد با دشمنان هماهنگ عمل مي كنند. دوستاني با صفايند و كارها را ماهرانه به نظم و رديف در آورده اند و پيشاپيش مقدمات حركت را براي امام فراهم مي كنند . (36 )
پاورقي ها :
19 ـ « عيون اخبار الرضا » شيخ صدوق ج 63 1 طوس .
20 ـ « بحارالانوار » ج 308 52
21 ـ « الغيبه » نعماني 316
22 ـ « بحارالانوار ج 35 52
23 ـ « اصول كافي » كليني ج 174 2
24 ـ « بحالانوار » ج 372 52 « اختصاص » شيخ مفيد 24 چاپ شده در مصنفات شيخ مفيد ج 12 كنگره هزاره شيخ مفيد .
25 ـ « ينابيع الموده » .433
26 ـ « الزام الناصب » ج 20 2
27 ـ « نهج البلاغه » كلمات قصار شماره 110
28 ـ « بحارالانوار » ج .340 52 برداشت از سخنان امام به معلي بن خنيس .
29 ـ « الغيبه » نعماني 233
30 ـ « بحارالانوار » ج 83 53
31 ـ « همان مدرك » 85
32 ـ « عيون اخبارالرضا » شيخ صدوق ج 317 1 « فتح الباري في شرح صحيح بحاري » ابن حجر عسقلاني ج 118 8 دارالفكر بيروت .
33 ـ « نهج البلاغه » نامه 47
34 ـ « فروع كافي » ج 167 8
35 ـ « الملاحم و الفتن » 148
36 ـ « بحارالانوار » 35 52
ياراي مهدي (عج ) به جاي ناشكيبايي بزدلان و راحت طلبان به ياري امام خويش مي پردازند و در برابر نافرماني نمك نشناسان پاكبازانه تسليم اويند.
ايثار و فداكاري وحدت مقصد و اخلاص نيت دلهاي ياران مهدي (عج ) را با هم پيوند داده و آنان را يار و غمخوار يكديگر ساخته است .
ستمديدگان جهان آزادي خود را دردست مهدي موعود و ياران پاكبازش ديده و از سراسر گيتي به ياريشان مي شتابند.
پنجشنبه 17 مرداد 1387
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: جام جم آنلاین]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 284]