تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 13 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هیچ ثروتی چون عقل و هیچ فقری چون جهل و هیچ میراثی چون ادب و هیچ پشتیبانی چون مشورت نخ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820467745




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

ایران گاز بیشتری به ترک ها می دهد


واضح آرشیو وب فارسی:سایت رسیک: مذاکرات گازی ایران و ترکیه با محوریت دستیابی به توافق نهایی بین دو کشور برای ترانزیت گاز طبیعی به سوئیس از روز گذشته در تهران آغاز شده است.براین اساس در صورت به توافق رسیدن مقامات نفتی دو کشور ایران بزودی به صادرکننده گاز به اروپا تبدیل خواهد شد. این در حالی است که بر اساس توافق 34 ماه گذشته مقامات تهران- ژنو، شرکت ملی صادرات گاز ایران و ای.جی.ال سوئیس یکی از بزرگترین قراردادهای صادرات گاز طبیعی را امضا کرده بودند.

به دنبال این توافق 25 ساله، ایران باید از ابتدای سال 2009 میلادی در فاز نخست سالانه 500 میلیون متر مکعب گاز به این کشور اروپایی صادر می کرد که مطابق برنامه زمان بندی تعریف شده باید حجم صدور گاز طبیعی تا سال 2012 میلادی به پنج میلیارد متر مکعب در سال افزایش می یافت.

در حال حاضر به نظر می رسد ساخت خط لوله گاز سوئیس در بخشهایی از اروپا به پایان رسیده و در صورت موافقت ترکیه امکان صادرات گاز طبیعی به این کشور اروپایی فراهم خواهد شد.

نتیجه مذاکرات دیروز ترکها

معاون وزیر نفت پس از پایان این مذاکرات در جمع خبرنگاران قرار گرفت و تاکید کرد: یکی از مهمترین محورهای برگزاری این نشست گازی در تهران توافق برای افزایش حجم صادرات گاز طبیعی به ترکیه بود که پیش بینی می‌شود به زودی با توافق دو طرف امکان افزایش حجم صادرات این حامل انرژی فراهم شود. جواد اوجی در حاشیه مذاکرات گازی ایران و ترکیه در جمع خبرنگاران با بیان اینکه براساس یک قرارداد بلندمدت ایران باید سالانه 10 میلیارد متر مکعب گاز طبیعی به ترکیه صادر کند، گفت:‌ در سال 2010 میلادی به طور متوسط روزانه 30 میلیون متر مکعب گاز به این کشور اروپایی صادر شده و ایران به تمامی تعهدات خود در قبال تامین گاز ترکیه پایبند بوده است.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران با بیان اینکه علاوه بر این در خصوص سرمایه گذاری یک شرکت ترکیه‌ای در یکی از پروژه‌های صنعت گاز در نشست دیروز بحث و تبادل نظر شد، اظهار داشت: در حال حاضر ساخت خط لوله ششم سراسری به عنوان یکی از محورهای صادرات گاز طبیعی به اروپا در حال انجام است.

وی افزود: هم اکنون ساخت نیمی از این خط لوله از عسلویه تا اهواز به پایان رسیده و مقرر شده یک شرکت ترکیه‌ای فاینانس بخشی از این خط لوله انتقال گاز را تامین کند.

این مقام مسئول با یادآوری اینکه در ادامه خط لوله ششم سراسری قرار است خط انتقالی از اهواز تا مرز بازرگان ساخته شود، تاکید کرد: در شرایط فعلی عملیات لوله‌گذاری حدود 80 کیلومتر از این خط لوله انتقال گاز انجام شده و پیش‌بینی می‌کنیم تا 5/2 آینده بهره برداری از این پروژه آغاز شود.

اوجی همچنین در پاسخ به سئوال خبرنگاری مبنی بر اینکه آیا در این نشست درباره توقف صادرات گاز به ترکیه مذاکراتی انجام شده است، توضیح داد: در سال گذشته میلادی در مجموع در دو مورد صادرات گاز طبیعی به ترکیه به دلیل انفجار خط لوله در خاک این کشور متوقف شده بود.

این عضو ستاد تدابیر ویژه اقتصادی وزارت نفت با بیان اینکه شرکت بوتاش ترکیه در کوتاه‌ترین زمان تعمیرات خط لوله آسیب دیده را انجام داده است، بیان کرد: دو کشور توافق کرده‌اند که تیم‌های کارشناسی و عملیاتی یک دوره زمانی برای توقف صادرات گاز تعریف بکنند





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: سایت رسیک]
[مشاهده در: www.ri3k.eu]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 319]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن