تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):قصد ما این است که نمیریم تا توبه کنیم، ولی توبه نمی کنیم تا اینکه می میریم
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816344245




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

تثبیت قیمت کالاهای اساسی در سال ۹۰


واضح آرشیو وب فارسی:سایت رسیک: با گذشت سه هفته از آغاز اجرای هدفمندی یارانه ها، بازار ثبات نسبی قیمتها را تجربه می کند و دولت با محوریت وزارت بازرگانی معتقد است که ماراتن افزایش قیمتها در راه نیست.

به گزارش خبرنگار مهر، اگرچه با گذشت ۲۰ روز از اجرای قانون هدفمند کردن یارانه ها، بازار در آرامش به سر می برد و تلاطمی ناشی از اجرای قانون در آن مشاهده نمی شود، اما برخی منتقدان دولت در تلاشند این طور جلوه دهند که این آرامش تنها تا پایان سال دوام دارد و از سال آینده ماراتنی برای افزایش قیمت ها میان تولیدکنندگان برگزار خواهد شد.


این موضوع در حالی مطرح می شود که مسئولان دولتی می گویند که افزایش قیمتی در سال آینده در کار نیست و تولیدکنندگان باید افزایش قیمت ناشی از واقعی شدن قیمت حامل های انرژی را از افزایش بهره وی و بهبود روش ها و تکنیک های تولید خود دنبال کنند.


البته در این میان، دولت بسته های حمایتی برای بخش های تولید را در جریان اجرای قانون طراحی و تدارک دیده و امیدوار است که به مدد اجرای این بسته ها بتواند بخش تولید را نیز در یک بازی "برد برد" مشارکت داده و از برگزاری ماراتن افزایش قیمت ها نیز جلوگیری کند.


مهدی غضنفری وزیر بازرگانی در این رابطه می گوید: کمک دولت به تولید این نیست که اجازه افزایش قیمتها را بدهد؛ بلکه کمک خواهد کرد تا تولید سود برده و در یک مسابقه "برنده برنده" یک سمت برنده این مسابقه باشد. برای دستیابی به این هدف، بسته های حمایتی خوبی طراحی و نحوه کمک دولت به تولید در آن مشخص شده تا اجازه ندهیم در یک مسابقه، قیمت ها هر روز بالا و بالاتر رود.


وی تصریح می کند: طرز تفکر دولت این است که از طریق بهبود روش ها و تکنیک ها و نیز کمک به اجرایی شدن بسته های حمایت، نتایج خوبی حاصل شود نه اینکه اجازه افزایش قیمت دهد.


وزارت بازرگانی طبقه بندی چهارگانه ای را برای کالاها انجام داده است که بر مبنای آن بتواند بازار کالاهای اساسی را در سال ۱۳۹۰ که همزمان با اتمام مهلت تفاهم نامه با تولیدکنندگان است، کنترل کند. بر این اساس، با توجه به اولویتهای نظارتی، فهرست کالاها و خدمات موجود در بازار در قالب چهارگروه تعریف شده است.


در گروه اول، کالاها و خدماتی قرار می گیرد که براساس سیاستهای اقتصادی دولت و حساسیت کالاها و خدمات در سبد خانوار دارای اولویت هستند. در واقع، در گروه اول نظارتی تمام دو گروه ۱۳ قلمی و ۹ قلمی تعیین شده از سوی وزارت بازرگانی قرار می گیرند. در گروه اول ۱۳ قلمی کالاهایی همچون برنج، روغن، قند و شکر، گوشت قرمز، مرغ، پنیر، کره، ماکارونی، حبوبات است که ذخیره شده و در گروه دوم ۹ قلم کالا است که از آن به نام حساس، نام برده می شود.


گفته می شود گروه کالاهای بسیار حساس، ۳۵ درصد هزینه خوراک خانوار را تشکیل می دهند؛ به این معنا که از این طریق ۳۵ درصد از سبد غذایی یک خانوار مراقبت می شود. کالاهای حساس یا همان گروه دوم جزو ذخیره های احتیاطی نیست، اما بازار این اقلام به طور کامل مراقبت و رصد می شود.


وزارت بازرگانی همچنین با تولیدکنندگان نیز وارد مذاکره شده و تفاهم نامه هایی را با آنها امضا کرده است تا از هرگونه افزایش قیمت تا پایان سالجاری خودداری شود، البته پایان مهلت این تفاهم نامه ها در انتهای سال ۸۹ به معنای آغاز ماراتن افزایش قیمتها در ابتدای سال ۹۰ نیست، بلکه دولت معتقد است که بخش عمده ای از تولیدکنندگان می توانند با افزایش بهره وری و اصلاح روشها، باید قیمتها را کنترل کنند، البته از بسته های حمایتی دولت نیز برای کنترل قیمت های خود استفاده کنند.


بنابراین، قرار است این وزارتخانه با تدابیری از جمله مداخله حداقلی در بازار، در اولویت قرار دادن نظارت بر بازرسی، استفاده حداکثر و بهره گیری کامل از توان تشکلها و نهادهای مدنی و نیز جلوگیری از شکل گیری انحصارات، زمینه را برای هدفمند کردن یارانه ها آماده سازد. بر این اساس، ماموریت وزارت بازرگانی این است که به ایجاد و تقویت حسگرهای بازار برای جمع آوری، تحلیل و انعکاس به موقع اطلاعات از مجاری مختلف تامین یعنی تولید و واردات، مجاری وشبکه های مختلف توزیع و نیز قیمت در سطوح تولید وعرضه و مصرف کننده نهایی اقدام کند.


همچنین باید به کنترل شدید بازار و برخورد با سوءاستفاده های احتمالی از شرایط ایجادی اجرای هدفمندسازی یارانه ها بپردازد؛ چراکه با وجود اثرات مثبت برشمرده از اجرایی شدن قانون هدفمند کردن یارانه ها، برخی تصورات عمومی مبنی بر بروز برخی پیامدهای نامطلوب همچون تورم در میان افراد شکل گرفته است.


بر همین اساس، در راستای اطمینان بخشی به مردم در زمینه جلوگیری از هرگونه کمبود کالا در بازار، ممانعت از شوک قیمت کالا و جلوگیری از هرگونه سوء استفاده های احتمالی در نظام توزیع کالایی در زمان اجرای قانون هدفمند کردن یارانه ها، وزارت بازرگانی دو هزار میلیارد ریال برای ذخیره سازی کالاها پیش بینی کرده است.


مجموعه این تدابیر، وزارت بازرگانی را امیدوار کرده است که بتواند بازار آرامی را در ماههای پایانی سال ۸۹ و نیز سال ۹۰ رقم زند.


گذری بر بازار امروز کالاها


هم اکنون قیمت گوجه فرنگی ۷۵۰ تومان، سیب زمینی ۵۰۰ تومان، لیموترش ۵۹۰ تومان، پیاز ۵۷۰ تومان، هویج ۳۲۰ تومان، بادمجان ۷۰۰ تومان، کدو ۴۰۰ تومان، فلفل دلمه ای ۷۰۰ تومان، کاهو ۴۰۰ تومان و انواع سبزی ۳۹۰ تومان است.


همچنین هر کیلوگرم موز به قیمت ۱۰۹۰ تومان، سیب زرد ۸۷۰ تومان، نارنگی ۷۲۰ تومان، انار ۱۱۷۰ تومان، پرتقال رسمی ۷۰۰ تومان، سیب قرمز ۹۰۰ تومان، پرتقال تامسون ۷۰۰ تومان، گریب فروت ۴۵۰ تومان و کیوی ۷۴۰ تومان عرضه می شود.


همچنین قیمت هر کیلوگرم برنج هاشمی ۲۵۰۰ تومان، برنج طارم محلی ۲۴۵۰ تومان، برنج دودی ۱۹۰۰ تومان و صدری ۲۲۵۰ تومان عرضه می شود. قیمت هر کیلوگرم قند ۱۲۰۰ تومان و هر کیلوگرم شکر فله نیز ۱۰۸۰ تومان در بازار به چشم می خورد.


قیمت هر بسته ۹۰۰ گرمی لپه ۲۰۵۰ تومان، نخودلوبیا ۱۵۵۰ تومان، لوبیا سفید ۱۸۷۵ تومان و لوبیا چشم بلبلی ۱۵۰۰ توما، لوبیا چیتی ۲۱۰۰ تومان است.


قیمت اقلام پروتئینی نیز بدون تغییر بوده است. بر این اساس، قیمت راسته گوساله ۹۸۵۰ تومان، خورشتی گوساله ۸۹۵۰ تومان، ران گوساله ۹۲۰۰ تومان، گردن گوساله ۷۱۵۰ تومان، قلوه گاه گوساله ۵۹۰۰ تومان، سردست گوساله ۸۷۵۰ تومان، ران گوسفندی ۱۵۵۰۰ تومان، کف دست گوسفندی ۱۴۸۵۰ تومان، قلوه گاه گوسفندی ۸۶۰۰ تومان، راسته گوسفندی ۱۱۶۵۰ تومان و ماهیچه گوسنفندی ۱۶۲۰۰ تومان عرضه می شود.





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: سایت رسیک]
[مشاهده در: www.ri3k.eu]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 144]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن