تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 27 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):اى على هر كس حلال بخورد، دينش صفا مى‏يابد، رقّت قلب پيدا مى‏كند، چشمانش از ترس خدا...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816250075




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

گزارشي از روند اجراي مصوبات سفر هيات دولت به آذربايجان غربي (1)


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: گزارشي از روند اجراي مصوبات سفر هيات دولت به آذربايجان غربي (1)
گزارش از: جواد زاهدي استان آذربايجان غربي در نهم شهريور ماه سال 1385 پذيراي رييس جمهوري و هيات دولت در نوزدهمين سفر استاني دكتر محمود احمدي نژاد به استانهاي كشور بود.


در مدت سه روز حضور هيات دولت در آذربايجان غربي، رييس جمهوري با مردم 14 شهرستان استان در سفر به تمامي شهرستان ها به صورت مستقيم سخن گفت و دستاورد جلسه هيات دولت در مركز استان، 171 مصوبه و 41 توافقنامه بود.
بعد از گذشت 22 ماه از انجام آن سفر، برابر اعلام معاون امور عمراني استاندار آذربايجان غربي، 7/88 مصوبات اين سفر اجرايي شده است.
به گفته محمدباقر عفتي دارياني، از 171 مصوبه هيات دولت، 96 درصد و از 41 توافقنامه 56 درصد به اجرا درآمده اند.
نگاهي مختصر به وضعيت اقتصادي و صنعتي آذربايجان غربي .
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
آذربايجان غربي با 37 هزارو 612 كيلومترمربع مساحت (بدون احتساب درياچه اروميه ) در شمالغرب جمهوري اسلامي واقع شده است كه 3/2 درصد مساحت كشور را شامل مي شود.
از نظر تقسيمات كشوري، استان داراي 14 شهرستان، 36 شهر، 109 دهستان و دو هزار و 953 روستاست و در مجاورت مرزهاي سه كشور جمهوري آذربايجان، تركيه و عراق قرار دارد.
جمعيت آذربايجان غربي دو ميليون و 873 هزار و 459 نفر است كه از نظر جمعيتي با اختصاص 1/4 درصد جمعيت كشور به خود، هشتمين استان كشور از نظر جمعيت است.
60 درصد جمعيت استان در شهرها و 40 درصد در مناطق روستايي ساكن هستند.
بر اساس آمارهاي موجود 8/77 درصد از جمعيت آذربايجان غربي باسواد هستند كه نرخ باسوادي در مردان 3/85 درصد و در زنان 70 درصد است.
بنا به آمار سرشماري سال 1385 نرخ بيكاري در استان 9/8 درصد است كه در سال هاي اخير با اجراي طرحهاي مختلف گام هاي موثري در جهت اشتغالزايي و رفع مشكل بيكاري برداشته شده است.
5/29 درصد اشتغال آذربايجان غربي در بخش كشاورزي، 26 درصد در بخش صنعت و 1/42 درصد نيز در بخش خدمات است.
به اعتقاد مسوولان دستگاه هاي اجرايي آذربايجان غربي، اجراي طرحهاي اقتصادي كوچك و زودبازده در زمينه سازي رفع مشكل بيكاري در استان موثر بوده و نتايج اين طرحها در آينده نزديك، نمود پيدا مي كند.
استاندار آذربايجان غربي مي گويد: اين استان با بهره برداري از پروژه هاي در دست اقدام در بخش هاي مختلف صنعتي، كشاورزي، صنايع تبديلي قدم هاي موثر و مثبتي در جهت توسعه برمي دارد.
رحيم قرباني افزود: در صنايع غذايي، سه سال پيش آذربايجان غربي، رتبه چهارم يا پنجم را داشت كه بر اساس برنامه ريزي ها و سرمايه گذاري هاي انجام شده، طبق ارزيابي فراكسيون صنايع غذايي مجلس شوراي اسلامي و مجمع صنايع غذايي كشور، شوراي صنايع غذايي استان حايز مقام اول شده است.
آذربايجان غربي، از قطب هاي مهم توليد محصولات باغي است به طوري كه در زمينه سيب درختي با توليد 850 هزار تن در سال رتبه اول و در انگور با توليد بيش از 150 هزار تن رتبه سوم را دارد.
در زمينه عسل نيز آذربايجان غربي، با توليد بيش از 9 هزار و 500 تن در سال در جايگاه اول كشوري قرار گرفته است.
وجود توليدات متنوع كشاورزي و دامي زمينه را براي سرمايه گذاري در بخش صنايع دام و تبديلي فراهم كرده است.
سطح زيركشت محصولات زراعي آذربايجان غربي اعم از ديمي و آبي حدود 700 هزار هكتار است كه به اين رقم بايد سطح زيركشت حدود 105 هزار هكتاري باغات را نيز افزود.
به گفته استاندار آذربايجان غربي، توسعه صنايع واحدهاي پتروشيمي نيز در اين استان در دستور كار دولت قرار دارد به طوري كه در كنار واحدهاي پتروشيمي اروميه، مهاباد و مياندوآب به صنايع پايين دست پتروشيمي نيز انديشيده مي شود.
براي توليد دو ميليون و 900 هزار تن فولاد نيز در آذربايجان غربي مجوز صادر شده كه با بهره برداري از آنها اين استان در آينده نزديك به جمع توليدكنندگان فولاد مي پيوندد.
قرباني مي گويد: با كارهايي كه در بخش صنعت انجام گرفته، آذربايجان غربي جزو پنج استان برتر كشور در بحث سرمايه گذاري در صنعت قرار گرفته است.
وي اضافه مي كند: نگاه دولت بر اساس توسعه عادلانه و عدالت محورانه و متوازن است و امروز شهرك هاي صنعتي ما در شهرهاي مختلف و مرزي استان بيانگر تحقق اين رويكرد هستند.
در حوزه معدن نيز آذربايجان غربي از معادن طلا، ميكا، گرانيت و ديگر عناصر معدني بهره مند است و سنگ گرانيت آن شهرت داخلي و خارجي دارد.
منابع آبي آذربايجان غربي نيز از جمله امكاناتي هستند كه مي توانند به توسعه استان كمك كنند.
بر اساس اطلاعات موجود در آذربايجان غربي، پنج سد در حال بهره برداري است كه يك ميليارد و 463 ميليون مترمكعب حجم ذخيره دارند.
14 سد و شبكه آبياري نيز در آذربايجان غربي در دست اجرا و مطالعه است.
آذربايجان غربي علاوه بر بخش كشاورزي و صنعت، به دليل پتانسيل هاي موجودش و هم مرزي با سه كشور خارجي، بايد جزو مناطق مستعد براي توسعه بازرگاني برشمرد.
موقعيت جغرافيايي منحصر به فرد آذربايجان غربي، يكي از ويژگي ها و قابليتهاي ساختاري استان در حوزه بازرگاني خارجي است كه اين موضوع در گذشته نيز در ظرفيت تجاري استان وجود داشته به طوري كه از گذشته هاي دور در مسير جاده ابريشم شاهد رونق تجارت بوده است.
آذربايجان غربي با بهره مندي از 9 گمرك رسمي فعال و هشت بازارچه مرزي مشترك موقعيت ممتازي در توسعه تجارت ملي، منطقه اي و جهاني دارد.
وجود جاده ترانزيتي ايران به اروپا از طريق مرز بازرگان نيز به اهميت تجاري آذربايجان غربي افزوده است.
توسعه راه ها و جاده هاي شهري و روستايي، دفاتر ارتباط مخابراتي و پستي، برنامه هاي عمران شهري و روستايي نيز گام هايي هستند كه به صورت پشتيبان، اقدامات اقتصادي و صنعتي را در اين استان ياري مي كنند.
از ديگر پتانسيل هايي كه اهميت آذربايجان غربي را در سرمايه گذاري گوشزد مي كند بخش گردشگري است.
وجود درياچه زيباي اروميه، منابع بكر خدادادي طبيعت، وجود بيش ازيكهزار و 200 اثر متعدد تاريخي و فرهنگي شناسايي شده، آذربايجان غربي را در موقعيت مناطق گردشگرپذير قرار مي دهد.
ادامه دارد .
.
.
(581/587) شماره 800 ساعت 17:28 تمام
 چهارشنبه 16 مرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 181]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن