تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 30 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام حسین (ع):کسی که برای جلب رضایت و خوشنودی مردم ، موجب خشم و غضب خداوند شود، خداوند او را ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816967195




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

سردرگمي آمريكا در همكاري نظامي با لبنان


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: سردرگمي آمريكا در همكاري نظامي با لبنان
خبرگزاري جمهوري اسلامي (ايرنا): بيروت - از:حسن فتحعلي هرچند سران واشنگتن طي سال هاي اخير باانعقاد قراردادهاي نظامي با وزارت دفاع لبنان خواسته اند وانمود كنند تمايل به حمايت از ارتش لبنان دارند اما براي آنان هيچگاه قابل تحمل نخواهد بود از اين سلاح ها و مهمات در رويارويي با اسراييل استفاده شود.


به گزارش ايرنا از بيروت ، آمريكا خواهان تبديل لبنان به پايگاه نظامي هم پيمان خود است و اين هدف را با حمايت از گروهي خاص در لبنان كه به غرب وفادار است دنبال مي كند.
خردادماه سال گذشته آمريكا به بهانه ي كمك به دولت فواد سنيوره نخست وزير لبنان براي مبارزه با به اصطلاح تروريسم و به ويژه با گروه سلفي فتح الاسلام كه عناصر آن مشغول نبردي مشكوك ( از نظر سياسي و تداركاتي ) و سنگين با ارتش لبنان در اردوگاه فلسطيني نهرالبارد در شمال لبنان بود ، 10 فروند هواپيما حامل سلاح و مهمات را وارد لبنان كرد.
منابع نظامي از ارائه اطلاعات درباره ي نوع سلاحها و مهمات خودداري و تنها اشاره كردند كه اين محموله ها در چارچوب كمك هاي نظامي آمريكا به لبنان و به درخواست دولت اين كشور ارسال شده است .
قرار بود لبنان طي سال 2007 كمك 270 ميليون دلاري از آمريكا دريافت كند كه شامل آموزش ، مهمات و تجهيزات نظامي بود و هرچند بخشي از اين كمك ها به لبنان ارائه شده اما گزارشي كه نشان دهد آيا تعهد آمريكا به لبنان در اين زمينه به طور كامل عملي شده يا نه، وجود ندارد.
با وجود اين قراردادها ، بر اساس آنچه كه انتشار يافته ، كمك هاي نظامي آمريكا به لبنان تاكنون محدود به آموزش هاي نظامي ، تحويل تعدادي خودرو و احتمالا مهمات جنگي بوده كه برخي محافل نظامي گفته اند با سلاح هاي موجود در لبنان همخواني نداشته است .
بر همين اساس به نظر مي رسد آمريكا هيچگاه تجهيزاتي به ارتش لبنان نداده كه نيروهاي نظامي اين كشور بتوانند از آنها در برابر تجاوزهاي احتمالي دشمنان خود كه بيشتر به اسراييل محدود مي شود استفاده كنند كه مهمترين آنها تجهيزات دفاع هوايي از جمله هواپيماهاي نظامي و پدافند ضد هوايي است .
در كنار اين كمك هاي محدود ، خبرهايي نيز انتشار يافته كه حاكي از تلاش واشنگتن براي ايجاد پايگاه هايي براي خود در لبنان است.
برخي منابع پيش از اين فاش كرده بودند مقام هاي آمريكايي در سفرهاي پارسال خود به لبنان پيش نويس توافقنامه نظامي مشترك لبناني - آمريكايي را به مقام هاي لبنان ارائه كرده اند كه شامل موارد نظامي ، امنيتي و استراتژيك است و به آينده ارتش لبنان ، عقيده ملي آن و خواسته هاي آمريكا از لبنان در مرحله آينده مرتبط است .
اين منابع تصريح كردند آمريكا به خاطر حضور روسيه در شمال سوريه و وجود پايگاه روسي در لاذقيه درساحل اين كشور كه خطري براي نيروهاي آمريكايي به شمار مي رود در تلاش هستند تااز لبنان بامساحت اندك اما موقعيت استراتژيك آن بهره برده و پايگاهي در آن ايجاد كنند.
شايد به همين خاطر باشد كه آمريكا براي ترغيب لبناني ها به همكاري در اين زمينه وعده داده اند ميزان كمك هاي نظامي خود را به لبنان از حد كنوني ( 270 ميليون دلار ) در آينده به نيم ميليارد دلار خواهند رساند.
منابع لبناني معتقدند مقام هاي واشنگتن به همين منظور طرح توافقنامه نظامي ميان لبنان و پنتاگون ،شامل ايجاد گروه هاي نظامي و اطلاعاتي آمريكايي - لبناني و كميته هاي مشترك براي هماهنگي و پيگيري با برپايي مراكز آموزشي زميني ، دريايي و هوايي را دنبال مي كنند.
اما آنچه كه براي آمريكايي ها بسيار حائز اهميت است و شايد همين موضوع آنها را در ادامه همكاري هاي نظامي ، افزايش سطح كمك ها و تحويل تجهيزات مدرن نظامي دو دل و در آنها ترديد ايجاد كرده است ، دشمني ارتش لبنان با رژيم صهيونيستي است ، موضوعي كه همواره براي آمريكا به عنوان يك خط قرمز مطرح بوده است .
از اين رو ، آمريكا معتقد است هرگونه كمك به ارتش و نيروهاي امنيتي لبنان ، بايد همراه با اطمينان از آينده آن باشد زيرا اين بيم وجود دارد كه سلاح ها و ذخيره ها به دست گروههاي قوي بيفتد و عليه اسراييل بكار رود.
اين وسواس سياسي را آمريكايي ها حتي در برنامه هاي آموزشي خود براي افسران لبناني كه قرار است تعدادي از آنان در چارچوب كمك هاي نظامي مشترك ، به واشنگتن سفر كنند و آموزش ببيند نيز اعمال مي كنند و به برخي از آنان كه در يگان هاي نزديك به نبيه بري رييس شيعه مجلس لبنان خدمت مي كنند، رواديد نداده اند.
علاوه بر اين تاكيد ميشل سليمان رييس جمهوري لبنان در روز ارتش اين كشور مبني بر تسريع در تلاش همه لبناني ها براي آزادي كشتزارهاي شبعا حتي از راه نظامي و همچنين صدور بيانيه وزارتي دولت جديد لبنان كه در آن بر لزوم بكارگيري مردم ،ارتش و مقاومت براي آزادي مناطق اشغالي از دست اسراييل و دفاع از كشور تاكيد دارد بر نگراني هاي آمريكايي ها و اسراييلي ها افزوده است و شايد اين موضوع به منزله ترمزي براي آمريكايي ها براي كند كردن روند همكاري ها و كمك هاي نظامي آن كشور به لبنان باشد.
در همين پيوند سفر امروز ژنرال ديويد پترايوس فرمانده ارشد نيروهاي آمريكايي در عراق به لبنان شايد با هدف بررسي اوضاع منطقه و آخرين تحولات لبنان انجام شود اما به احتمال قوي يكي از مهمترين اهداف آن بررسي زمينه هاي همكاري هاي نظامي واشنگتن با لبنان است.
خاورم ** 265
 چهارشنبه 16 مرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 139]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن