تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 7 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):خداوند عزوجل مى فرمايد: هيچ مخلوقى نيست كه به غير من پناه ببرد، مگر اين كه دستش را...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1812881746




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

نمادهاي محبوب المپيك ريشه در تاريخ آلمان نازي دارند


واضح آرشیو وب فارسی:ایران اسپورت: نمادهاي محبوب المپيك ريشه در تاريخ آلمان نازي دارند


تهران IranSport.Net - محبوب ترين و مشهورترين سمبل هاي بازي هاي المپيك مدرن، به دوران آلمان نازي و حكومت هيتلر مربوط مي شوند.
حمل مشعل المپيك به صورت امدادي كه هر دوره در جشن افتتاحيه المپيك انجام مي شود، يكي از ابداعات «آدولف هيتلر» است كه سعي داشت المپيك سال 1936 برلين را به مراسم جشن رايش سوم تبديل كند.
شهرت پنج حلقه متصل بهم المپيك نيز محصول ماشين تبليغات سياسي هيتلر است و امروزه شناخته شده ترين نمادهاي المپيك هستند اما شمار زيادي از آداب و رسوم المپيك از جمله پرچم سفيدرنگ داراي پنج حلقه رنگي و پيمان المپيك نخستين بار در بازي هاي سال 1920 آنتورپ معرفي شده اند.
اين حلقه ها نخستين بار در سال 1913 توسط «بارون پي ير دو كوبرتن» -موسس بازي هاي المپيك مدرن- طراحي شدند تا در كنگره جهاني المپيك در سال 1924 در پاريس مورد استفاده قرار گيرند و هدف از طراحي آن نمادين كردن پنج دوره نخست بازي هاي المپيك بود اما به دليل ترور «آرك دوك فرديناند» اتريشي در سارايوو، كنگره مذكور برگزار نشد.
توني پروتت در كتابي به نام «المپيك هاي عريان» مي نويسد:‌«حمل مشعل المپيك برخلاف آنچه اغلب مردم تصور مي كنند ريشه در افسانه هاي يوناني ندارد بلكه نوآوري هاي هيتلر در المپيك برلين است.» به گفته وي «صرفنظر از ريشه هاي پيدايش چنين حركتي، حمل مشعل امروزه به نماد برادري و دوستي تبديل شده و بخش اصلي جشن هاي باشكوه افتتاحيه بازي هاي المپيك به شمار مي رود.»
در دوران باستان يك مشعل مقدس در تمام شبانه روز در دامنه كوه المپيا روشن بود و در برخي دوره هاي گذشته دوندگان دو امدادي جامي بزرگ را روشن مي كردند اما در يونان باستان بازي هاي المپيك با گفتن كلمات مقدس و فرستادن جارچي ها به خيابان هاي شهر به جاي حمل كنندگان مشعل آغاز مي شد.
شيوه مدرن روشن كردن مشعل در ورزشگاه اصلي تاسال 1936 مرسوم نبود و المپيك برلين در اين سال بعد از سفر 12 روزه مشعل آغاز شد.
هيتلر كه علاقه شديدي به اساطير و خدايان يوناني مثل زئوس داشت ، مصمم بود بوسيله اين بازي ها برتري نژاد آريايي خود را ثابت كند.
به تصوير كشيدن حمل مشعل در فيلمي مستند به نام «المپيا» بخشي از تلاش هاي بي وقفه نازي ها براي تلفيق المپيك با مفاهيم اسطوره اي و افسانه اي بود تا اروپا را درآستانه شروع جنگ جهاني دوم مقهور كند. از نظر هيتلر مشعل نماد قدرتمندي و پيروزي ملت آلمان بود اما كسب چهار مدال طلا توسط دونده سياهپوست آمريكايي بنام «جسي اوونز» تمام روياهاي هيتلر در مورد نژاد برتر چشم آبي و مو طلايي را بر باد داد.
«ديويد سي يونگ»، تاريخ شناس آمريكايي، در كتاب «المپيك مدرن» مي نويسد:«حمل مشعل المپيك ابداع يك آلماني به نام كارل ديم بود كه برنامه هاي المپيك سال 1916 را نيز طراحي كرده بود.»
درحاليكه پروتت در كتاب المپيك هاي عريان مدعي است : «هيتلر علاقمندي شديدي به تجمل گرايي داشت و سرمايه گذاري عظيمي براي المپيك برلين كرده بود. ماشين تبليغاتي نازي ازطريق گزارش هاي راديويي ، حركت مشعل المپيك را به طور كامل پوشش داده و از نمادهاي باستاني دووميداني يونان استفاده وسيعي كرد.»
«ريفن استال» سازنده فيلم المپيا كه به قدرت رسيدن هيتلر را نيز به تصوير كشيده ، پنج حلقه المپيك را حك شده برروي يك سنگ در شهر باستاني دلفي يونان به تصوير كشيده كه به معني ريشه داشتن اين نماد مشهور در دو هزار سال قبل است.
هر چهار سال يكبار مشعل المپيك با وسايل مختلف مثل اسب و شتر، كشتي بخار، ترن، ويلچر و دوندگان و قهرمانان ورزشي ، كودكان و سياستمداران دور جهان را سير مي كند.
 چهارشنبه 16 مرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایران اسپورت]
[مشاهده در: www.iransport.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 487]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن