تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):كسى كه خداى سبحان را مى شناسد، شايسته است دلش از بيم و اميد به او خالى نباشد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815508194




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

آنها كه‌ مدعي‌اند و آنها كه‌ مدعي‌ترند


واضح آرشیو وب فارسی:هموطن سلام: آنها كه‌ مدعي‌اند و آنها كه‌ مدعي‌ترند
به جرات مي‌توان مدعي شد فصل نقل و انتقالات قبل از ليگ هشتم، يكي از پرسروصداترين و شلوغ‌ترين فصول در طول يك دهه اخير بود، چرا كه بيشتر مدعيان با جيب‌هاي پرپول وارد اين بازار مكاره شدند و تا توانستند خريدند.
به جرات مي‌توان مدعي شد فصل نقل و انتقالات قبل از ليگ هشتم، يكي از پرسروصداترين و شلوغ‌ترين فصول در طول يك دهه اخير بود، چرا كه بيشتر مدعيان با جيب‌هاي پرپول وارد اين بازار مكاره شدند و تا توانستند خريدند.
حال اين پول هنگفت چگونه و از چه منابعي تامين خواهد شد و آيا اصلا روا بود اين همه پول صرف نقل و انتقالات در باشگاه‌ها شود؟ اينها پرسش‌هايي است كه پاسخ آنها به آينده و مجالي ديگر مربوط مي‌شود، اما در اين نوشتار در آستانه شروع ماراتن نفسگير هشتم قصد داريم سري به نتيجه اين بازار مكاره بزنيم و حاصل فعاليت تيم‌ها را با يكديگر مقايسه كنيم؛ باشد كه همراه با شما با تعدادي از خريدهاي تيم‌هاي ليگ برتري و بخصوص مدعيان قدرتمند آن آشنا شويم.
استقلال تهران: تعجب نكنيد كه به جاي قهرمان ليگ هفتم (پرسپوليس)‌ حق تقدم را به رقيب ديرينه داديم. اول اين كه به لحاظ حروف الفبا آبي‌ها پيشتاز هستند، ولي از لحاظ فني نمي‌توان منكر شد كه استقلال براي همسويي با تفكرات فني امير قلعه‌نويي تمام خواسته‌هاي او در فصل نقل و انتقالات را برآورده كرده و جاي هيچ اما و اگري براي كادر فني اين تيم باقي نگذاشته است.
روزي كه استقلال از اردوي تركيه به تهران برگشت، قلعه‌نويي طي مصاحبه‌اي گفته بود، جباري را هم حفظ كنيم تمام است و مديرعامل استقلال كه معمولا در فصل نقل و انتقالات از بابت خريدن و بمب خبري تركاندن كم نمي‌آورد، جباري را هم در تيم نگه داشت تا تمام خواسته‌هاي قلعه‌نويي لحاظ شود.
استقلال در فصل نقل و انتقالات عذر محمد نوازي، اميرحسين صادقي، سعيد بيات، حسين قنبري، حسين كوشكي، اصغر نادعلي، محسن بياتي‌نيا و حميد شفيعي‌ را خواست.
در نقطه مقابل ابراهيم تقي‌پور (پگاه)‌، هادي شكوري (ذوب‌آهن)‌، خسرو حيدري (پاس)‌، هاشم بيگ‌زاده (مقاومت سپاسي)‌، ميلاد نوري (استيل‌آذين)‌، حسين كاظمي (سپاهان)‌، يدالله اكبري (پاس)‌، فابيو جانواريو (فولاد)‌، عليرضا عباس‌فرد (صباباتري)‌ و سياوش اكبرپور (الظفره)‌ جذب اين تيم شدند تا پرمهره‌ترين استقلال 2 دهه اخير را به چشم ببينيم.
با توجه به توانايي‌هاي امير قلعه‌نويي و پتانسيل تيمي استقلال، مي‌توان از هم‌اكنون آبي‌ها را يكي از جدي‌ترين مدعيان قهرماني ليگ و جام حذفي و قدرت‌نمايي در آسيا دانست، ولي نبايد از نظر دور داشت كه همين مجموعه هم به نوبه خود اشكالاتي دارد.
1- نگاهي به مجموعه استقلال ثابت مي‌كند كه اين تيم در بعضي نقاط زمين با ترافيك شديد بازيكنان خوب و اسمي روبه‌روست. با توجه به علاقه‌ قلعه‌نويي به سيستم‌هاي 2 - 5 - 3 و 3 - 4 - 3 كاملا مشهود است كه استقلال در مثلث‌هاي دفاعي و مياني خود با تعدد بازيكن روبه‌روست و همين مورد ممكن است اين تيم را به حاشيه ببرد.
2- استقلال فاقد يك ذخيره مطمئن براي وحيد طالب‌لوست؛ يعني اگر خداي ناكرده وحيد در جريان فصل مصدوم يا حداقل دچار افت شود، چهره آماده‌اي كه بتواند جاي خالي او را درون دروازه پر كند، روي نيمكت اين تيم ديده نمي‌شود.
3- نگاهي به قابليت‌هاي مهاجمان استقلال نشان مي‌دهد هيچ‌يك از آنها گلزن تخصصي نيستند. گرچه مجيدي و برهاني در سال‌هاي گذشته برخي اوقات در هيات يك گلزن ظاهر شده‌اند، ولي حداقل فصل گذشته كه سوهان بر اعصاب تماشاگران استقلال كشيدند ، حالا هم به عباس‌فرد و اكبر‌پور براي گلزني مداوم نمي‌شود خيلي اميدوار بود.
پرسپوليس: بزنيم به تخته، قهرمان ليگ هفتم هم خوب خريد كرد و درست مثل فصل گذشته، بدون حضور افشين قطبي كه عشق جيم زدن دارد ، خود را براي شروع ليگ هشتم آماده كرد.
پرسپوليسي‌ها در پي تغيير وسيع در سطح مربيان و جايگزيني داريوش مصطفوي به جاي حبيب كاشاني در حالي كه نفراتي چون حسن رودباريان، فرشيد كريمي، شيث رضايي، جورج آراندا، فرزاد آشوبي، حسين كعبي، عباس آقايي، محمدرضا ماماني، احسان خرسندي، ماته دراگه جوويچ و فراز فاطمي را از دست دادند، با پشتيباني مالي عالي وارد بازار شدند و ميثاق معمارزاده (سايپا)‌، عليرضا محمد (راه‌آهن)‌، مجتبي شيري (استقلال اهواز)‌، فرانك آتسوي (ابومسلم)‌، سيدمحمد علوي (پاس)‌، مازيار زارع (ملوان)‌، محمد منصوري (ابومسلم)‌، هادي نوروزي (سرخپوشان)‌، ايوان پتروويچ (ابومسلم)‌ و ابراهيم توره (پيكان)‌ را جذب كردند تا با اين خريدهاي پر سر و صدا هيچ كسي يادي از نفرات جداشده نكند.
افشين قطبي كه از سوي هواداران لقب امپراتور‌گرفته دوباره روي نيمكت بازگشته تا همه چيز براي دفاع شايسته از عنوان قهرماني ليگ فراهم شود ولي كار به اين راحتي‌ها نيست.
1- محسن خليلي در تيم ملي، رباط صليبي پاره كرد تا حداقل 7 ماه حاشيه‌نشين باشد و نبود آقاي گل فصل گذشته مي‌تواند مشكلات عديده‌اي براي قرمزها فراهم كند.
2- به‌رغم تمام تلاش‌هاي انجام شده بايد گفت پرسپوليس هم از توازن لازم در جمع نفراتش برخوردار نيست؛ در حالي كه 5 هافبك اين تيم در يك بازي محروم و مصدوم باشند باز هم قطبي هافبك‌هاي كافي براي بستن كمربند ميانه ميدان تيم خود را در اختيار خواهد داشت، ولي در عين حال اين تيم درست مثل فصل گذشته هيچ دفاع چپ تخصصي ندارد و در خط حمله هم تا حدودي كمبود نيرو به چشم مي‌خورد.
سپاهان اصفهان: بين‌المللي‌ترين باشگاه فوتبال ايران طي چند سال اخير هم تغيير و تحولات قابل توجهي به چشم ديده است. آنها كه در آخرين روز فصل گذشته با گل دقيقه 96 سپهر حيدري جام قهرماني ليگ هفتم را تقديم پرسپوليس كردند بعد از جدايي ژوران وي‌را تغييرات نسبتا زيادي متحمل شدند.
محمد سواري ، مسعود همايي ، سعيد بيات ، جابا موجيري ، حامد رسولي ، هيثم كاظم ، حسين كاظمي ، سيد مهدي سيدصالحي و حجت زادمحمود از اين تيم رفتند، ولي سپاهاني‌ها هم دست روي دست نگذاشتند و با جذب رحمان احمدي (سايپا)،‌ آرماندوسا (مدافع برزيلي)،‌ اميرهوشنگ سعادتي (داماش)‌، مهدي جعفرپور (پاس)،‌ احمد جمشيديان (راه‌آهن)،‌ بهمن طهماسبي (مقاومت سپاسي)‌ و هادي اصغري (راه‌آهن)‌ جاي خالي غايبان را پر كردند.
با نگاهي به كيفيت نفرات حاضر در سپاهان براي ليگ هشتم مي‌توان نتيجه گرفت كه زردپوشان حاشيه زاينده‌رود مي‌توانند مدعي جدي قهرماني باشند و در اين ميان بازگشت احتمالي محمود كريمي و محرم نويدكيا كه گفته مي‌شود از مهرماه داراي شرايط بازي خواهند شد بر اميدهاي طرفداران اين تيم مي‌افزايد؛ ولي بايد توجه داشت كه اولا انگين فيرات به عنوان سرمربي جديد سپاهان فاقد تجربه لازم براي سرمربيگري در ليگ ايران است و بعيد نيست در اين راه دچار مشكل شود و در كنار اين مشكل، سپاهان هنوز نتوانسته يك هافبك بازيگردان مطمئن در ميانه ميدان خويش به خدمت بگيرد و اگر بازگشت نويدكيا در موعد مقرر ديرتر شود امكان دارد نايب‌قهرمان فصل گذشته ليگ قهرمانان آسيا در اين عرصه لطماتي را متحمل شود.
سايپا: تيمي كه به طور قطع و به رغم تمام تكذيب‌هاي موجود با اعمال نظر نافذ و مستقيم علي دايي بسته شد، حالا تحويل منتقد او در جام جهاني 2006 يعني پيرليت بارسكي شده تا در ليگ هشتم براي قهرماني بجنگد؛ البته خود ليت بارسكي كه آخرين بار از تيم دسته‌دومي فوكواوكاي ژاپن اخراج شده در فاصله چند روزي كه تيم را تحويل گرفته بشدت از شرايط بدني شاگردان خود ابراز نارضايتي كرده، ولي به هر حال كسي نمي‌تواند منكر قدرت قهرمان ليگ ششم در دوره هشتم باشد.
جذب حسين كعبي و عباس آقايي (پرسپوليس)‌، ابراهيم ميرزاپور، محمد پروين و ايمان رزاقي‌راد (استيل‌آذين)‌ و صابر ميرقرباني (صنعت نفت)‌ تقريبا تمام خلاهاي فصل گذشته سايپا را پوشانده و با حفظ اكثريت قريب به اتفاق ياران اصلي به نظر مي‌رسد اين تيم حداقل بتواند مدعيان اصلي را بشدت تحت فشار قرار دهد.
صباي قم: با كوچ به قم، احتمالا صاحب تماشاگر واقعي و علاقه‌مند مي‌‌شوند، تا بهتر از فصول گذشته نتيجه بگيرند. بساط خنده ليگ را هم جمع نكنيد، چون استاد بي‌مثال طنازي در فوتبال يعني فيروز كريمي در صباي قم حضور دارند و حتما با مطايبات خود، اسباب انبساط خاطر و باز شدن گره ابروان همه را فراهم خواهند كرد.
صبا هم به‌رغم انتقال به قم نه‌تنها دچار ريزش در جمع نيروهاي اصلي خود نشد، بلكه با جذب ارشاد يوسفي، شيث رضايي، مهدي خيري، محسن يوسفي، محسن بياتي‌نيا و مصطفي حقي‌پور نقاط ضعف خود را هم تا حدود زيادي برطرف كرد تا هم در ليگ هشتم و هم در صورتي كه‌ 4 سهميه ايران محقق شد در ليگ حرفه‌اي آسيا براي كشورمان آبروداري و براي فوتبال‌دوستان قمي هنرنمايي و قدرت‌نمايي كند و الحق كه با اين مجموعه تيمي، رسيدن به چنين مهمي نمي‌تواند دور از دسترس صبايي‌ها باشد.
پاس همدان: پس از ثبات در ليگ هفتم حالا همداني‌ها افق‌هاي وسيع‌تري براي پرواز طلب مي‌كنند. هرچند در پرونده دوپينگ 2 بازيكن خود تا حدودي دچار حاشيه شدند، ولي در فصل نقل و انتقالات يكي از تيم‌هاي كاملا موفق بودند، آنها كه ساندروتوميچ، خسرو حيدري، يدالله اكبري و سيدمحمد علوي را به عنوان شاخص‌ترين جداشده‌هاي خود مي‌بينند در عوض سوشا مكاني، مجيد غلام‌نژاد، بهشاد ياورزاده، فرزاد مجيدي، محمدرضا ماماني، مهرداد كريميان، حامد رسولي و... را جذب كرده‌اند تا كفه ترازوي خريدهايشان سنگين‌تر جلوه كند. هر گونه غفلت از پاس در ليگ هشتم براي هر تيمي مي‌تواند عواقب جبران‌ناپذيري در بر داشته باشد.
مس كرمان: كرماني‌ها هم از تيم‌هاي پرسروصداي فصل نقل و انتقالات بودند كه خيلي زود باعث گرم شدن اين بازار شدند. مسي‌ها كه با رفتن امير قلعه‌نويي از پرويز مظلومي به عنوان سرمربي بهره گرفتند، براي رفع مشكل فصل گذشته خود يعني كمبود نيروي انساني نه‌تنها كمترين خروجي و ريزش را داشتند، بلكه با خريدهاي اسم و رسم‌داري چون اميرحسين صادقي، عليرضا حمودي‌عرب، فرزاد آشوبي، روح‌الله بيگدلي، فراز فاطمي و روح‌الله عطايي حسابي تيم خود را تقويت كردند تا پرويزخان براي هنرنمايي در ليگ هشتم دست پري داشته باشد.
مس شايد تيمي براي قهرماني نبسته باشد، ولي حداقل تيمي است كه مي‌تواند يقه بزرگان را گرفته و در صورت گرفتار نشدن در حواشي جايي خوب بين بالاي جدولي‌ها براي خود دست و پا كند.
 سه شنبه 15 مرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: هموطن سلام]
[مشاهده در: www.hamvatansalam.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 384]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن