تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 23 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):اى على هر كس حلال بخورد، دينش صفا مى يابد، رقّت قلب پيدا مى كند، چشمانش از ترس خدا...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815335210




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

حواشي داغ مجلس در روز رأي اعتماد


واضح آرشیو وب فارسی:همشهری: حواشي داغ مجلس در روز رأي اعتماد


قانونگذاري- گروه سياسي:
نمايندگان مجلس پس از ۶ ساعت بحث و بررسي، به وزيران پيشنهادي رئيس‌جمهوري براي وزارتخانه‌هاي كشور، اقتصاد و راه و ترابري راي اعتماد دادند.

هرچند نشست نفس‌گير مجلس به رأي اعتماد به هر ۳ نماينده پيشنهادي احمدي‌نژاد منجر شد، اما اين نتيجه خوش براي دولت پس از ساعت‌ها بحث و گفت‌وگوي چالشي موافقان و مخالفان گزينه‌هاي پيشنهادي و دفاع رئيس‌جمهوري و وزيرانش از انتقادات داغ برخي نمايندگان به ثمر نشست؛ انتقاداتي كه اتفاقاً بسياري از آن‌ها از زبان نمايندگان حامي دولت مطرح شد.

به گزارش خبرنگار پارلماني همشهري، در جلسه علني مجلس، علي كردان با ۱۶۹ راي موافق، ۶۴ راي مخالف و ۳۶ راي ممتنع، از مجموع ۲۶۹ راي براي تصدي پست وزارت كشور انتخاب شد.

صلاحيت شمس‌الدين حسيني نيز براي تصدي وزارت امور اقتصادي و دارايي با ۲۱۷ راي موافق و تنها ۲۹ راي مخالف مورد تاييد نمايندگان مجلس قرار گرفت كه البته ۲۳ نفر از نمايندگان هم به حسيني راي ممتنع دادند.

حميد بهبهاني نيز با كسب ۱۸۱ راي موافق، ۵۱ راي مخالف و ۳۷ راي ممتنع وزير راه و ترابري شد.

همچنين رئيس‌جمهوري پس از دفاع از وزراي پيشنهادي خود از مهدي هاشمي و حسين صمصامي كه سرپرستي ۳ ماهه وزارتخانه‌هاي كشور و اقتصاد را به‌عهده داشتند، تشكر كرد.

سخنراني نكردن هيچ نماينده‌اي در مقام مخالف براي وزير پيشنهادي اقتصاد، اگر چه نويد يك جلسه آرام را در روز بررسي صلاحيت وزرا مي‌داد، اما مخالفت پر جارو جنجال چهره‌هاي قديمي مجلس با گزينه پيشنهادي كشور، صحن علني مجلس را به يكي از پرچالش‌ترين روزهاي خود تبديل كرد.

چهره‌هايي همچون احمد توكلي، رئيس مركز پژوهش‌هاي مجلس و الياس نادران نماينده مردم تهران، در نوبت بررسي صلاحيت وزير پيشنهادي كشور خواستار برگزاري جلسه غيرعلني شدند.

لحظاتي پيش از تذكر آيين نامه‌اي توكلي، علي شاهرخي، رئيس كميسيون حقوقي و قضائي از شبنامه‌هايي سخن گفته بود كه به‌منظور تخريب وزرا بين نمايندگان پخش شده است.

بحث بر سر بررسي صلاحيت وزراي پيشنهادي در يك جلسه غيرعلني زماني اوج گرفت كه رئيس مجلس در مقابل اين درخواست نمايندگان اعلام كرد: جمهوري اسلامي بيدي نيست كه با بحث درباره دو يا سه وزير بلرزد، دوستان آزادند درباره وزرا حرف خودشان را بزنند و مردم هم محرم هستند.

با اين وجود توكلي تشخيص برگزاري جلسه غيرعلني را در مقام رئيس مجلس و هيات رئيسه ندانست و خطاب به لاريجاني اظهار داشت: شما حق اعمال قدرت بر نظر ۱۰ نفر را نداريد.

هيچ نماينده‌اي براي نطق مخالف با شمس‌الدين حسيني ثبت نام نكرده است. اين جمله‌اي بود كه موسي قرباني از جايگاه هيات رئيسه مجلس، در دعوت ناطقان موافق و مخالف گزينه پيشنهادي وزارت اقتصاد بيان كرد، از اين‌رو مجلس به بررسي ۲ گزينه ديگر كه مخالفان جدي‌اي داشتند پرداخت.

سرمايه‌اي كه دير وارد شد

گزينه پيشنهادي راه و ترابري برخلاف حسيني، روز چندان راحتي را پشت سرنگذاشت. اگر چه او هم درنهايت با ۱۸۱ راي موافق و ۵۱ راي مخالف پست وزارت گرفت، اما انتقادات تندي را در پس خود ديد.

اين انتقادات از علي مطهري شروع شد. نماينده مردم تهران كه به‌عنوان اولين مخالف صحبت مي‌كرد با اشاره به اينكه رئيس‌جمهوري نسبت به مسائل فرهنگي بسيار بي‌تفاوت، و غيرحساس هستند و به اين جور مسائل به هيچ وجه اهميت نمي‌دهند، گزينه پيشنهادي راه و ترابري را مطابق با ارزش‌ها و معيارهاي دولت نهم ندانست.

وي اظهار داشت: اگر بهبهاني در دولت موقت مهدي بازرگان معرفي مي‌شد بهتر بود، ولي وي مناسب براي وزارت در دولت نهم نيست.

مطهري بخشي از وقت خود را در اختيار محمد دهقان، قرار داد تا او نيز همين انتقادات را متوجه دولت و وزير پيشنهادي اش كند.

نماينده مردم طرقبه ضمن اشاره به اينكه بهبهاني به لحاظ علمي از سرمايه‌هاي اين كشور است گفت: اين سرمايه در سال‌هاي پس از بازنشستگي و از سال ۸۱ به بعد وارد كارهاي اجرايي شده است.

قوي‌ترين نطق مخالف را براي بهبهاني، حشمت‌الله فلاحت پيشه ايراد كرد. نماينده اسلام آباد غرب طرح شكست خورده مونوريل را ايرادي بر وزير پيشنهادي راه و ترابري دانست.

فلاحت پيشه با اشاره به اينكه بهبهاني برنامه‌اي كلي به مجلس ارائه كرده و از ۱۶ صفحه برنامه او حدود ۱۲ صفحه به كليات پرداخته است خطاب به وي تاكيد كرد: مشكل وزارت راه هم درون و هم در بيرون وزارتخانه ساختاري است در حالي كه شما بايد براي اين قسمت برنامه عملياتي ارائه مي‌داديد.

لب تيغ

شايد اگر هر كس ديگري غيراز علاءالدين بروجردي، رئيس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس از جايگاه موافق، براي گزينه پيشنهادي وزارت كشور نطق مي‌كرد، علي كردان با ۱۶۹ راي به وزارت كشور نرفته بود.

كردان تندترين مخالفت‌ها را در صحن علني مجلس پذيرا شد؛ چه بسا اينكه وقتي عليرضا زاكاني در مقام مخالف، مدرك كردان و عضو هيات علمي شدن وي در دانشگاه آزاد را مورد ترديد قرار داد در پايان سخنانش گفت: « كاش جلسه غيرعلني بود».

۶ نفر براي سخنراني در مخالفت با كردان ثبت نام كرده‌ بودند. مطهري همان انتقاداتي را كه ساعتي پيش‌تر متوجه بهبهاني كرده بود، براي گزينه پيشنهادي كشور هم تكرار كرد.

روح‌الله حسينيان، نماينده مردم تهران از جلسه اعضاي كميسيون اصل ۹۰ با كردان و ايراداتي كه به مدرك وي وارد بود سخن گفت.

زاكاني تصدي مسئوليت وزارت كشور توسط كردان را خسارت براي كشور دانست. حسينيان نيز مخالفتش را از سر دلسوزي با دولت نهم عنوان كرد.

وي ادامه داد: «من نگران آينده اصولگرايي هستم و نكند با اين روند نيروهاي مذهبي، حكومت را به آنهايي كه هشت سال با ارزش‌ها مخالفت كردند بازگردانند و شايد بايد منتظر باشيم تا روزي از وزراي رژيم گذشته دعوت شود تا به‌عنوان متخصص در وزارتخانه‌ها نصب شوند».

وي همچنين از اينكه احمدي‌نژاد از پورمحمدي به كردان براي تصدي وزارت كشور رسيده است، ابراز تأسف كرد.

بروجردي نيز در مقام دفاع از كردان اظهار داشت: جناب حسينيان گفتند كه كردان صلاحيت احراز مسئوليت وزارت كشور را ندارند و امين نظام نيستند، اما حرف من اين است كه آيا دادستان چندين شهر، فرماندار، قائم مقام وزارت نفت، معاون وزير كار، عضو شوراي فرماندهي سپاه پاسداران مازندران، مسئول اطلاعات، ‌معاون امور مجلس استان‌هاي صدا و سيما، معاون اداري مالي صداوسيما، قائم مقام ايرانگردي و جهانگردي، قائم مقام ثبت اسناد و املاك كشور و معاون اداري مالي سازمان مسكن، امين نظام نيست؟ پس چه كسي امين نظام است؟

محسن كوهكن، نماينده لنجان ديگر سخنران موافق كردان بود.

دفاع آخر احمدي‌نژاد

مهر: رئيس‌جمهوري پيش از راي اعتماد نمايندگان به وزرا به سخنراني پرداخت. احمدي‌نژاد با تاكيد بر اينكه در پيگيري اصول و ارزش‌ها با هيچ كس تعارف نداريم، تصريح كرد: در انتخاب اين همكاران با علم و آگاهي و رعايت ضوابط و معيارها و اصول انقلاب تصميم گرفتم و نزد خداوند حجت قاطع دارم.

وي ضمن انتقاد از صحبت يكي از مخالفين كه گفته بود با روند فعلي دولت به سمت انتخاب وزراي دوران طاغوت مي‌رويم، گفت: شباهت آقاي بهبهاني با وزراي طاغوت چيست؟

احمدي‌نژاد با اشاره به اينكه هاشمي و صمصامي داراي آراي لب مرز بوده اند، گفت: بر همين اساس و بر مبناي رايزني كه انجام شده بود آنها را معرفي نكردم.

تاريخ درج: 15 مرداد 1387 ساعت 21:28 تاريخ تاييد: 15 مرداد 1387 ساعت 22:19 تاريخ به روز رساني: 15 مرداد 1387 ساعت 22:16
 سه شنبه 15 مرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: همشهری]
[مشاهده در: www.hamshahrionline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 129]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن