تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 23 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هر که بر خدا توکل کند دشواریها برایش آسان شده و اسباب برایش فراهم گردد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815244720




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

سفر با تيمي پر فراز و نشيب به پكن يك جين قهرمان براي كسب افتخار


واضح آرشیو وب فارسی:ابتکار: سفر با تيمي پر فراز و نشيب به پكن يك جين قهرمان براي كسب افتخار
گرچه دووميداني قديمي ترين رشته ورزشي در بازي هاي المپيك محسوب مي شود، اما تاكنون نه تنها هيچ يك از دووميداني كاران ايران نتوانسته اند به مدال نزديك شوند، بلكه به مرحله نهايي هيچ يك از مواد بيست و چهارگانه دووميداني نيز نرسيده اند. البته اين بار شش دووميداني كار ايران با انگيزه اي جديد راهي بيست و نهمين دوره بازي ها مي شوند. تاريخچه دويدن به صورت يك مسابقه در انظار عمومي به چيزي حدود هشتصد سال پيش از ميلاد مسيح بازمي گردد. جايي كه در جشن هاي ويژه معبد زئوس در يونان باستان و در دشت المپيا چيزي حدود 20 هزار نفر گرد هم مي آمدند و تنها مسابقه اي كه برگزار مي شد، "دو" بود. البته روايتي ديگر هم در ارتباط با جنگ هاي هخامنشيان با يونانيان وجود دارد كه ريشه دوي ماراتن را از آن زمان مي دانند. اما، به هر حال با تمام اين تفاسير دويدن، پريدن و پرتاب كردن جز» نخستين خصوصيت هاي انساني بوده كه حتي پيش از برگزاري رسمي آن در بين انسان ها رواج داشته است. اما، دووميداني به عنوان يك رشته ورزشي از قرن هجدهم ميلادي با حمايت بخش هاي مختلف در اروپا و آمريكا رشد چشمگيري پيدا كرد تا يكي از رشته هاي اصلي نخستين دوره بازي هاي المپيك در سال 1896 در آتن باشد. اين در حالي است كه فدراسيون بين المللي اين رشته يا همان اتحاديه بين المللي فدراسيون هاي دووميداني در سال 1912 تشكيل شد. در ايران هم رشته ورزشي دووميداني قدمتي بسيار دارد. به طوري كه فدراسيون دووميداني ايران به عنوان يكي از نخستين فدراسيون هاي ورزشي كشورمان در سال 1302 تشكيل شد و در سال 1325 به عضويت فدراسيون بين المللي درآمد. در بازي هاي المپيك هم رشته ورزشي دووميداني ايران از بازي هاي 1952 هلسينكي نخستين حضورش را با دونده اي در دوهاي استقامت يعني علي باغبانباشي امتحان كرد. در طول حدود 60 سال گذشته هم تاكنون 23 دووميداني كار ايران در ماده هاي سه هزار متر با مانع، دهگانه، پرش سه گام، 100 متر، 200 متر، 400 متر، 800 متر، پرتاب ديسك، 1500 متر و پنج هزار و 10 هزار متر شركت كرده اند كه حتي قهرماناني همچون علي باغبانباشي، تيمور غياثي، جلال كشميري، حميد سجادي و عباس صميمي هم كه در بازي هاي آسيايي مدال هاي خوش رنگي كسب كرده بودند، در بازي هاي المپيك نتوانستند كاري از پيش برده و همگي در دور نخست از صحنه رقابت ها كنار رفتند.
بزرگترين تيم پس از 1964 توكيو
در رشته ورزشي دووميداني برخلاف بسياري از رشته هاي ورزشي، در هر مسابقه اي كه مورد تاييد فدراسيون ملي بوده و با رعايت استانداردها و قوانين بين المللي و تاييد كنفدراسيون قاره اي همراه باشد، مي توان سهميه حضور در بازي هاي المپيك كسب كرد. شش دووميداني كار ايراني هم كه اكنون جواز حضور در بازي هاي المپيك را كسب كرده اند، به همين ترتيب بوده است. احسان حدادي و عباس صميمي در پرتاب ديسك و سجاد مرادي در 800 متر در مسابقه هاي ليگ دووميداني ايران توانستند به حد نصاب ورودي بازي هاي المپيك دست پيدا كنند. البته مرادي در مسابقه هاي جايزه بزرگ آسيا توانست در ماده 1500 متر هم المپيكي شود. احسان مهاجرشجاعي ركورد A دوي 800 متر را در مسابقه هاي سوپر گرندپري الجزاير كسب كرد. امين نيك فر در ماده پرتاب وزنه در رقابت هاي دانشگاهي در آريزوناي شمالي آمريكا با پرتابي نزديك به 20 متر جواز حضور در المپيك را بدست آورد و هادي سپهرزاد به عنوان آخرين دووميداني كار ايران در ماده دهگانه در رقابت هاي المپياد ايرانيان در رده جوانان توانست به حدنصاب موردنياز دست يافته و المپيكي شود. بدين ترتيب تيم شش نفره دووميداني ايران در پكن حضور مي يابد. اين در حالي است كه تيم ايران در آتن تنها دو نماينده داشت. در طول تاريخ حضور دووميداني كاران ايران هم در المپيك به غير از بازي هاي 1964 توكيو كه هشت دووميداني كار حضور يافتند، اين بيشترين تعداد حضور دووميداني كاران ايران در المپيك است.
تيمي پر فراز و نشيب براي كسب افتخار
تهيه گزارشي از دووميداني كاران المپيكي بسيار سخت است. يكي تنها در ساعتي خاص و در زميني خاص پرتاب مي كند و ديگري در زمان ديگر و در مكاني ديگر مي دود و يا مي پرد. بنابراين بايد به تعداد ورزشكاران برنامه ها را تنظيم و به سراغ همه رفت. در اين ميان شايد مهمتر از همه احسان حدادي باشد كه با درخشش در فصل جاري، نه تنها در ايران بلكه بسياري در دنيا چشم به كسب مدال او دوخته اند. او بارها در فصل جاري حريفانش را در رقابت هاي بسيار معتبر شكست داد و سه بار پياپي در فصل جاري ركورد آسيا را شكست. پس از آن تمرين هاي خود را در زمين شماره سه ورزشگاه آزادي زيرنظر دو ماساژور و مربي اختصاصي اش آغاز كرد. اما، در حالي كه او در ماه هاي اخير از ناحيه سمت راست سينه احساس درد مي كرد، در هفته هاي اخير اين دردها به اوج رسيده و مشكلاتي را در تمرين و پرتاب هاي او بوجود آورده است. اما به هر حال او همچنان به صورت جدي به تمرين هايش ادامه مي دهد. عباس صميمي هم كه تا چندي پيش در اصفهان تمرين مي كرد و فصلي نااميد كننده را تاكنون پشت سر گذاشته، در ساعت هاي متفاوت با حدادي بدون مربي و همراه برادرانش محمود و محمد در زمين شماره سه تمرين مي كند. او مشكلي از لحاظ آسيب ديدگي ندارد; اما، نمي توان به ركوردهاي او در صبح روز مسابقه هاي مقدماتي پرتاب ديسك پكن آن چنان اميدوار بود. نفر بعدي سجاد مرادي است كه در دوهاي 800 و 1500 متر سهميه كسب كرده و نمي خواهد در دوي 1500 متر مسابقه دهد. او هم در اصفهان همراه برادرش اميد تمرين مي كرد و برادر بزرگترشان پژمان هم آنها را تمرين مي داد. با اين حال چند هفته اي است كه هر سه اينها براي تمرين به تهران آمده اند. محل تمرين آنها هم زمين اصلي ورزشگاه آزادي است. مرادي با دوهاي بسيار خوب در مسابقه هاي داخلي و بين المللي در فصل جاري و روحيه بالايش اميد زيادي دارد كه به مراحل نيمه نهايي و فينال دوي 800 متر صعود كند. احسان مهاجرشجاعي هم ديگر نماينده ا يران در همين ماده است. اما او هم مانند عباس صميمي فصلي خوب را از لحاظ مسابقه اي سپري نكرد. او در رقابت هاي داخلي ندويد و در دو رقابت بين المللي مراكش و روسيه با نتايجي ضعيف مسابقه را ترك كرد. در تمرين ها هم در حالي كه "بهروز صالح لي" از آذربايجان و "احمد يزدانيان" قهرمان سابق نيمه استقامت در آسيا در كنار او هستند، باز هم چندان وضعيت مناسبي ندارد و در روزهاي افت خود به سر مي برد. به هر حال اميدواريم او و صميمي در روز مسابقه هايشان در پكن خوب كار كنند. از وضعيت امين نيك فر به دليل اينكه مدت زيادي از تمرين هاي خود را در آمريكا گذرانده چندان خبري نيست. اما، ركورد حدود 20 متر او در پرتاب وزنه نشان از آمادگي اش در هفته هاي اخير مي دهد. او هم دو هفته پيش از بازي هاي المپيك به ايران آمده و هم اكنون در ورزشگاه آزادي تمرين مي كند. اما، هادي سپهرزاد در دهگانه خودش را به هر دري زد تا المپيكي شود. او اكنون بيش از يك سال است كه براي المپيكي شدن تلاش مي كند. تا اينكه توانست در رقابت هاي المپياد ايرانيان به عنوان آخرين ورزشكار كاروان ورزشي ايران، بليت پكن خود را OK كند. سپهرزاد هم مانند ساير ورزشكاران در ورزشگاه آزادي تمرين مي كند.
برنامه رقابت ورزشكاران ايران در المپيك
نخستين دووميداني كار ايراني كه در بازي هاي المپيك پكن رقابت مي كند، امين نيك فر در ما ده پرتاب وزنه است كه از ساعت 9 صبح روز 25 مرداد -روز هفتم رقابت ها -به مصاف حريفان مي رود. مرحله نهايي اين رقابت همان شب برگزار مي شود. احسان حدادي و عباس صميمي مرحله مقدماتي پرتاب ديسك را در صبح روز هشتم برگزار مي كنند. مرحله پاياني اين رقابت ها هم در روز يازدهم خواهد بود. مرحله مقدماتي دوي 800 متر هم روز چهارشنبه 30 مرداد ماه برگزار مي شود. مسابقه هاي هادي سپهرزاد هم در ده رشته ماده دهگانه در روزهاي 31 مرداد و اول شهريورماه برگزار مي شود.
 سه شنبه 15 مرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ابتکار]
[مشاهده در: www.ebtekarnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 133]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن