تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 6 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):هر كس بخواهد دعايش مستجاب شود، بايد كسب خود را حلال كند و حق مردم را بپردازد. دعاى ه...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

تسمه تردمیل - روغن تردمیل

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

خرید یخچال خارجی

ویترین طلا

کاشت پای مصنوعی

مورگیج

میز جلو مبلی

سود سوز آور

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

مبلمان اداری

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802206886




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

گزارشي از اعتقاد به طلسم و جادو در فوتبال ايران و جهان خرافات در فوتبال; رويا يا واقعيت؟!


واضح آرشیو وب فارسی:مردم سالاری: گزارشي از اعتقاد به طلسم و جادو در فوتبال ايران و جهان خرافات در فوتبال; رويا يا واقعيت؟!
فوتبال ايران هميشه با اتفاقات و مسائل خاص خود همراه بوده است كه نمونه آن در كمتر كشوري در دنيا ديده مي شود. اين مسائل و جريانات در حاليكه فصل جديد ليگ برتر فوتبال ايران هم آغاز مي شود كاملا به چشم مي خورند و گويا قرار هم نيست به اين زودي ها مرتفع شوند. در كنار مشكلا ت و جريانات فني فوتبال كشورمان يك سري حوادث و حاشيه ها نيز وجود دارند كه البته در برخي كشورها هم مي توان آنها را يافت. اين مسائل كه البته به ضعف فرهنگي و حتي مشكلا ت فني بازيكنان و تيم ها باز مي گردد، اعتقاد به خرافات و جادو و جادوگري است كه درچند سال اخير در فوتبال ايران باب شده و البته مشتريان خاص خود را نيز دارد اين كه چنين پديده اي در فوتبال وجود دارد و چقدر در موفقيت يا ناكامي بازيكنان و تيم ها موثر است، بررسي و كنكاش خاص خود را مي طلبد. اما واقعيت اين است كه اعتقاد به خرافات و جادو در فوتبال ما وجود دارد و هستند افراد و تيم هايي كه از جادو به عنوان يكي از ابزارهاي موفقيت خود نام مي برند و جالب تر اين كه با اين شيوه به پيروزي هايي نيز دست يافته اند!

همه چيز از تيم
سايپا شروع شد

حدود چهار سال پيش وجود جادوگر و رمال در فوتبال ايران سروصداي زيادي به پا كرد در آن سال تيم سايپا كه هفته ها نتيجه نمي گرفت، به يك باره تبديل به تيمي قدرتمند شد و از قعر ليگ به ميانه هاي جدول صعود كرد. اين مسائل و همچنين اظهارنظرهاي بازيكنان و به خصوص سرمربي وقت سايپا (مجتبي تقوي) در مورد استفاده از جادوگر حتي به مطبوعات نيز كشيده شد و واكنش هاي بسياري را هم برانگيخت. ماجرا از زماني آغاز شد كه در ديدار سايپا با برق شيراز در همان سال كه در ورزشگاه شريعتي كرج برگزار شد، شخصي كه از وي به عنوان جادوگر سايپا نام مي بردند از طريق تلفن همراه به يكي از مسوولا ن تيم مي گويد فلا ن بازيكن را وارد زمين كنيد و جالب اين كه بازيكن موردنظر بدون اين كه خود را گرم كند، بلا فاصله وارد زمين شد و در همان ثانيه هاي ابتدايي ورودش به زمين گل مي زند. عجيب تر اين كه خود اين بازيكن بعد از مسابقه اعلا م كرد هيچ قصدي براي ضربه زدن به توپ نداشته و توپ به پاي وي اصابت كرده و وارد دروازه شده است! اما كار به اينجا ختم نشد. پس از اين مسابقه نزديكان باشگاه و همچنين بازيكنان سايپا از حضور يك فرد ناشناس با يك خودرو سمند مشكي رنگ در اطراف باشگاه و به ويژه در كنار سرمربي سايپا خبر مي دادند كه در تمرينات تيم و البته به صورت نامحسوس حضور پيدا مي كرده و به همين دليل احتمال وجود جادوگر در بين نارنجي پوشان قوت گرفت. البته اين قضيه هيچ گاه به طور كامل اثبات نشد. اما برخي بازيكنان سايپا و خصوصا مجتبي تقوي حتي پس از اين كه از تيم سايپا رفتند نيز به وجود رمال و جادوگر اين تيم اعتراف مي كردند!

علي پروين و نحسي
بازيگر سينماي ايران!

اعتقاد به جادوگر و مسائل خرافي در فوتبال ايران تنها مختص به تيم سايپاي چند سال پيش نيست. بلكه قديمي هاي فوتبال ما نيز اين مسائل ماورايي را قبول دارند. «علي پروين» مهمترين نمونه است كه پس از چند دهه حضور در ميادين فوتبال به عنوان بازيكن و مربي همچنان به اعتقادات خاص خود پايبند است. مثلا سرمربي اسبق پرسپوليس به نحس بودن برخي افراد معتقد است و آنها را عامل ناكامي تيمش مي دانست. در روزهاي پاياني مربيگري پروين در سه فصل گذشته كه با نتايج عجيب و غريب پرسپوليس در ليگ برتر همراه شد، پروين يك سري مسائل را در ناكامي تيمش دخيل مي دانست. او از اتوبوس، ورزشگاه و رختكن پرسپوليس به عنوان عوامل عدم موفقيت پرسپوليس نام مي برد اما دراين بين شكست هاي سرخپوشان را برگردن «سعيد راد» بازيگر قديمي سينما ايران مي اندخت! نزديكان پروين مي گويند وي هميشه دعا مي كرده كه سعيد راد در ورزشگاه حضور پيدا نكند.
اما ازآنجا كه اين بازيگر يك پرسپوليسي متعصب و دو آتشه است، نه تنها در ورزشگاه حاضر مي شد بلكه در هتل محل اقامت سرخپوشان نيز حضور مي يافت و جالب اين كه همان روز پرسپوليس يا مي باخت يا مساوي مي كرد! البته خرافه گرايي پروين مسائل ديگر را هم شامل مي شود. مثلا او به سفر با هواپيما علا قه اي ندارد و تنها فرد فوتبالي ايران است كه هيچ گاه دوست ندارد سوار هواپيما شود!

برانكو هم خرافاتي بود!

برخي از خارجي هاي شاغل در فوتبال كشورمان هم اگر چه فرهنگ و اعتقادات متفاوت با مردم ايران داشته و دارند، اما آنها هم به خرافات و وجود نيروهاي عجيب و غريب در زندگي معتقد هستند. «برانكو ايوانكوويچ» سرمربي اسبق تيم ملي ايران را مي توان گل سرسبد خارجي هايي دانست كه اعتقاد عجيبي به خرافات داشت. مترجم وي مي گفت برانكو اعتقاد خاصي به كت قهوه اي داشت و اعلا م مي كرد اين نوع لباس پوشيدن برايش شانس ميآورد! به همين دليل برانكو در 99 درصد مواقع با كت قهوه اي بر روي نيمكت تيم ملي ايران مي نشست.البته سرمربي اسبق تيم ملي به جزيره كيش و اثرات آن بر روحيه بازيكنان ملي پوش هم معتقد بود و به همين دليل اكثر اردوهاي تيم ملي در كيش برگزار مي شد!

هافبك استقلا ل
و شماره مورد علا قه اش

يكي از بازيكنان سرشناس فوتبال كشورمان كه به جادو و مسائل اين چنيني اعتقاد دارد، «مجتبي جباري» هافبك تيم ملي و تيم استقلال است. جباري اگر چه چندان به اين موضوع نمي پردازد، اما علا قه خاصي به نيروهاي ماورايي دارد. مثلا زماني كه او در تيم ابومسلم خراسان بازي مي كرد، اعتقاد فراواني به شماره 8 داشت و آن را عامل برتري خود مي دانست. البته «حسين بادامكي» هافبك كنوني پرسپوليس و همبازي جباري در ابومسلم شماره 7 را بر تن مي كرد. اما جباري نسبت به اين قضيه معترض بود و هر زماني كه فرصت مي كرد، حتي در بازي هاي دوستانه پيراهن شماره 7 را مي پوشيد! جباري الا ن هم كه در استقلا ل حضور دارد، به دنبال شماره 7 است و منتظرماندكه اگر «محمد نوازي» از جمع آبي پوشان جدا شد، پيراهن شماره 7 را بر تن كند ! حتي گفته مي شود وي به «خسرو حيدري» بازيكن جديد استقلا ل كه احتمال دارد شماره 7 را بپوشد اعلا م كرده از اين كار خودداري كند و اين پيراهن را به او بدهد!

كفش هاي خوش شانسي
هاشمي نسب

«مهدي هاشمي نسب» مدافع گلزن سال هاي نه چندان دور استقلا ل و پرسپوليس كه با پيراهن هر دو تيم به رقيب گل زد هم از اعتقاد به خرافات بي بهره نيست. مدافع كنوني ابومسلم خراسان درزمان حضورش در پرسپوليس يك جفت كفش زرد رنگ داشت كه در بازي هاي مهم و خصوصا ديدار با استقلا ل آنها را مي پوشيد و جالب اين كه در تمامي اين بازي ها هم موفق به گلزني مي شد! «ادموندبزيك» مهاجم ارمني پرسپوليس كه مدت ها بود پايش به گلزني باز نشده بود، كفش هاي هاشمي نسب را پوشيد و روند گلزني هاي خود را آغاز كرد. البته بزيك هيچ گاه اين كفش ها را به هاشمي نسب نداد و مدافع بلند قامت فوتبال كشورمان هنوز هم به دنبال آن كفش هاي زرد رنگ جادويي است!
مهاجم صباباتري
و اعتقاد به چشم شور!

مهاجم گلزن تيم صبا باتري هم اگر چه خود را اهل خرافات و جادوگري نمي داند، اما كاملا به مسائل اين چنيني اعتقاد دارد. «فريدون فضلي» هرگاه كه موفق به گلزني نشود، چشم شور را علت اصلي آن مي داند و بعد از بازي اسفند دود مي كند تا طلسم و جادو از وي دور شود! او همچنين اعتقاد زيادي به پوشيدن كفش سفيد دارد. اين كفش را يكي از دوستانش به او داده و گفته با آن راحت تر گل مي زند! به همين دليل همواره مهاجم صباباتري كفش سفيد مي پوشد و معمولا در امر گلزني هم موفق است.

اسپانيايي ها
در صدر خرافاتي ها!

اعتقاد به مسائل خرافي و جادوگري تنها به فوتبال ايران اختصاص ندارد. بلكه در كشورهاي ديگر و حتي ممالك متمدن نيز اين گونه جريانات ديده مي شود و پيروان خاص خود را هم دارد.كشور اسپانيا يكي از نمونه هاي بارز اعتقاد به خرافات در فوتبال است. بازيكنان تيم ملي فوتبال اسپانيا كه چندي پيش قهرمان جام ملت هاي اروپا شدند، علت اصلي ناكامي هاي سال هاي اخير اين تيم در جام جهاني و جام ملت هاي اروپا را لباس زرد رنگ مي دانستند. به همين دليل بود كه آنها در بازي نيمه نهايي يورو 2008 مقابل روسيه نمي خواستند از پيراهن زرد استفاده كنند، اما با فشارهاي مسوولا ن تيم و خصوصا «لوئيس آراگونس» سرمربي سالخورده اين تيم راضي به اين كار شدند. البته اسپانيايي ها در بازي نيمه نهايي روسيه را با سه گل شكست دادند و فينا ليست جام ملت هاي اروپا شدند. اما به هر حال همچنان دوري از پيراهن زرد رنگ در تيم ملي اسپانيا وجود دارد و ملي پوشان فوتبال اين كشور اين رنگ را نحس مي دانند!

پيش گويي قهرماني آرژانتين در المپيك آتن

تيم ملي المپيك آرژانتين در مسابقات المپيك 2004 آتن به مقام قهرماني دست يافت و جالب اين كه در تمامي ديدارهاي خود مقابل حريفان حتي يك گل هم دريافت نكرد. پيش از اعزام تيم آرژانتين به رقابت هاي المپيك يكي از جادوگران مشهور كشور آرژانتين در ملا قات با ملي پوشان اين كشور وعده داد كه اين تيم مقام قهرماني المپيك را كسب مي كند و به اين ترتيب آرژانتين جام قهرماني المپيك 2004 آتن را بالا ي سر برد! در برزيل هم مسائل خرافي وجود دارند مثلا برزيلي ها اعتقاد دارند «سامبا» (رقص مردم برزيل) بهآنها نيرويي جادويي مي دهد و به همين دليل است كه بازيكنان تيم ملي برزيل پس از گلزني درمسابقات مختلف گوشه هايي از رقص سامبا را اجرا مي كنند!
 سه شنبه 15 مرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مردم سالاری]
[مشاهده در: www.mardomsalari.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 380]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن