واضح آرشیو وب فارسی:سایت رسیک: می گویند اویستراخ وقتی ویولن می نواخت چشمانش نتهای 20 میزان جلوتر را می خواند!
sight reading یا دیدخوانی ( دشیفر) یعنی توانایی اینکه قطعه ای را که تا به حال ندیده اید در بار اوّل به خوبی بنوازید.
از Franz Liszt نیز به عنوان یکی از بهترین دیدخوان ها نام می برند ( در انتهای مقاله نمونه هایی از آن آورده شده است.)
در واقع نوازندگان ، هنگام نواختن ، نت ها را تک تک نمی بینند بلکه شکل کلی را می خوانند. همان طور که افراد در کلاس اوّل حروف را دانهدانه و با صدا های اَ اِ اُ می خوانند اما کم کم چشم ،کلّ کلمات را می خواند مثلا کلمه ی « ابر» را به طور کلی می خواند و نه «اَ + ب+ ر». با مطالعه ی بیشتر الگوهای بزرگتری برای چشم آشنا می شود.
امّا چگونه باید این توانایی را به دست آورد؟ تمرین کنید، تمرین کنید ، تمرین کنید و بعد از آن باز هم بیشتر تمرین کنید. هیچ راه میان بُری وجود ندارد. اگر حس کردید اتفاقی نمی افتد دلسرد نشوید، موفقیت همیشه دیرتر از انتظار به دست می آید.
برای کسب مهارت در نت خوانی و دید خوانی :
* حفظ کنید. بله تا آنجا که می توانید حفظ کنید. 99 درصد قطعات شمال الگوهای کوچکی می شود که قبلاً دیده اید. هرچه انگشتان شما شما بیشتر کار کرده باشند سریعتر به محل مربوط به هر نت روی ساز می روند، بدون آنکه شما به آن فکر کنید. ( همانطور که باکسب مهارت در تایپ کیبورد کامپیوتر انگشتان شما ناخودآگاه به سمت دکمه ی خاص می رود بدون آن که فکر کنید و به طور ارادی انگشت خود را روی دکمه ی خاص ببرید)
* وقتی نتی را می خوانید سعی کنید صدای آن را در ذهن خود بشنوید. ( دو-ر-می به شما نرم افزار sight singing را معرفی می کند که در آن شما باید خط نتی را که می بینید در میکروفن زمزمه کنید ( مهارت sight singing) )
*وقتی به موسیقی گوش می دهید، سعی کنید خط نت آنچه را که می شنوید در ذهن خود ببینید. در اوایل کار سخت است اما کم کم از آنچه که در ذهن خود می بینید شگفت زده خواهید شد.
* دید خوانی سبب می شود تا شما همیشه به نتهای جلوتر از آنچه که در حال نواختن هستید نگاه کنید. یک وسیله ی ساده به کار ببرید؛ یک مقوّا ! از دوستتان بخواهید آنچه را که در حال نواختن آن هستید با مقوا بپوشاند. ( دو - ر- می نرم افزار های زیر را به شما معرفی می کند
1. jalmus
2.Sight Reading Challenge
3.NoteCard
4.MusicGoals by Eye and Ear
5.Etude Sight Reader
البته قبل از دانلود توجه کنید که برای کار با نرم افزار 1 یعنی jalmus باید بر روی کامپیوترتان java داشته باشید. و نرم افزار شماره 5 etude sight reader هم تنها در صورتی که دستگاهی به عنوان ورودی midi داشته باشید، به کارتان می آید.)
* برای اصلاح اشتباهات خود توقف نکنید و به عقب نروید فرض کنید که در یک گروه هستید و اعضای گروه با زمان جلو می روند.
* سعی کنید خودتان آهنگ سازی کنید ، تا سرکلید ها در ذهنتان ثبت شود و با فرم ها بیشتر آشنا شوید. یک نوازنده وقتی با فرم ترناری (A B A) آشنا باشد، قطعاً نسبت به نواختن قسمت سوم بهتر می تواند اقدام کند و همین طور وقتی که با آکورد ها و قوانین آن آشنا باشد و .... و در واقع بتواند به درستی حدس بزند. ( دو- ر- می کتاب آموزش آهنگسازي by John Howard جان هوارد (نويسنده), هوشنگ كامكار (مترجم) را به شما معرفی می کند)
توجه کنید که اگر قطعه را بیش از 3 بار تمرین کنید دیگر نمی توان به آن دیدخوانی گفت چون در دید خوانی باید نوازنده نت را از قبل ندیده باشد.
اما در مورد Liszt ، توانایی او در دید خوانی اسطوره ای است. فلیکس مندلسون(Felix Mendelsson) دستنویس مربوط به piano concerto in g minor اش را پیش او برد،که البته خیلی هم خوانا و خوش خط نوشته نشده بود، اما Liszt " آن را به طور عالی نواخت بهتر از هر کس دیگری که بتواند آن را بنوازد ". Edvard Grieg تجربه ای مشابه را با سونات تازه نوشته شده اش داشت :" او تمام آن را با پیانو نواخت، بدون آنکه حتی یک نت را جا بیندازد و چه زیبا نواخت! " و برامس (Brahms) هم ملاقات بیادماندنی ای با لیست در 1853 در Wienmar داشت. Liszt به داخل سالن آمد و چشمش به مقداری دستنویس منتشر نشده ی پیانو افتاد. به برامس گفت " ما خیلی مشتاقیم تا قطعات شما را اگر آماده باشید بشنویم" اما برامس که البته به هیچ وجه آدم بی دست و پایی نبود کمی عصبی و دست پاچه شد و حاضر نمی شد که نزدیک پیانو برود. بنابراین Liszt خودش رفت. دستنویس نامرتبِ Scherzo in E-Flat را برداشت، آن را روی میز نت قرار داد و گفت " بسیار خوب ، خودم باید آن را بزنم" و آن را با مهارت تمام نواخت. برامس بسیار شگفت زده شد.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: سایت رسیک]
[مشاهده در: www.ri3k.eu]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 1441]