تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 11 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):در پاسخ به كسى كه عرض كرد: من در عمل ناتوانم و نماز و روزه كم به جا مى آورم اما ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820009737




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

مديرعامل شركت سايپا ديزل در مراسم افتتاح چهار محصول جديد در اين شركت اظهار داشتاجراي طرح نوسازي كاميون‌هاي فرسوده، بدون مركز اسقاط


واضح آرشیو وب فارسی:دنياي اقتصاد: مديرعامل شركت سايپا ديزل در مراسم افتتاح چهار محصول جديد در اين شركت اظهار داشتاجراي طرح نوسازي كاميون‌هاي فرسوده، بدون مركز اسقاط
مژگان ميرزايي- ظاهرا انتظار خودروسازان و قطعه‌سازها براي حضور علي اكبر محرابيان وزير صنايع و معادن در افتتاح خطوط توليد محصولات، پايان ندارد و وي با وجود آنكه به مسوولان شركت‌هاي خودروساز و قطعه‌ساز بارها وعده حضور در مراسم را داده ولي به هنگام برگزاري از حضور در برنامه‌هاي آنها خودداري كرده و آنها را چشم انتظار مي‌گذارد.


به طوري كه روز گذشته نيز وي در مراسم افتتاح خطوط توليد چهار محصول جديد شركت سايپا ديزل و صادرات 70 دستگاه كاميون به كشور عراق كه با حضور شركاي فرانسوي، چيني و سوئدي اين شركت و همچنين با حضور احمد قلعه‌باني رييس سازمان گسترش، مهرداد بذرپاش مديرعامل شركت سايپا، ملك مديرعامل سايپا ديزل و برخي مسوولان صنعتي كشور برگزار شد، حضور نيافت.
در مراسم روز گذشته توليد نسل جديد كاميون‌هاي ولوو FM9 و رنو ميدلام كمپرسي، به همراه دو ميني‌بوس يوتانگ T18 و Y18 با قدرت 135اسب بخار آغاز شد.
آغاز توليد كاميون‌هاي جديد در حالي از ماه پيش در شركت سايپا ديزل آغاز شد كه سال گذشته و پس از بحران‌هاي ناشي از فعاليت‌هاي هسته‌اي ايران دو كشور سوئد و آلمان كه تامين‌كننده كاميون در ايران هستند، از واگذاري و تامين كاميون‌هاي توليدي و مونتاژي به كشورمان خودداري كردند كه اين امر منجر به كمبود كاميون در كشور و افزايش قيمت كاميون در بازار به بيش از 20ميليون تومان شد حال با آغاز فعاليت شركت‌هاي خودروساز خارجي در كشور اين اميد وجود دارد كه قيمت انواع كاميون در بازار كنترل شود.
هر دو ماه يك محصول جديد
ملك مديرعامل شركت سايپا ديزل در اين مراسم اظهار داشت: طي سال‌هاي گذشته هر دو سال يك محصول جديد در شركت سايپا ديزل توليد و به بازار عرضه مي‌شد اما در سال جاري و بر اساس برنامه‌هاي جديد شركت سعي بر آن داريم كه هر دو ماه يكبار محصول جديد وارد بازار كنيم.
ملك ايجاد تنوع در سبد محصولات را يكي از مهم‌ترين اهداف اين شركت دانست و عنوان كرد: به منظور تحقق اين برنامه در سال‌جاري توليد 12 محصول جديد را در برنامه كاري قرار داده‌ايم كه به منظور اجرايي كردن اين برنامه ماه گذشته توليد سه كاميون جديد FH440 ، FH480 و ميدلام فرانسوي و در اين مراسم نيز توليد دو كاميون و دو ميني‌بوس جديد را آغاز كرديم كه اين نشاندهنده آن است كه در مدت زمان يك ماه توانسته‌ايم هفت محصول جديد را به بازار عرضه كنيم.
مركز اسقاط كاميون در كشور وجود ندارد
وي در ادامه عدم ارائه تسهيلات را يكي از مشكلات مهم براي فروش خودروهاي تجاري دانست و افزود: عدم ارائه تسهيلات به خريداران موجب شده كه قدرت خريد در ميان مردم به ميزان قابل توجهي كاهش يابد كه اين امر كاهش فروش خودروهاي تجاري را در پي داشته است.
به گفته ملك در سال‌جاري تنها 5/8درصد از فروش خودروهاي تجاري در كشور از طريق ارائه تسهيلات بود كه اين رقم نسبت به حجم فروش خودروهاي تجاري بسيار ناچيز است.
در حال حاضر بيش از 70درصد فروش خودروهاي تجاري در دنيا از طريق ليزينگ صورت مي‌گيرد كه اين امر موجب مي‌شود عمر ناوگان خودروهاي تجاري در اين كشور به ميزان قابل توجهي كاهش يابد.
اما عدم ارائه تسهيلات در كشور ما باعث شده كه سن خودروهاي تجاري در كشور ما به بيش از 40 سال افزايش يابد.
ملك در ادامه مي‌گويد: ما از وزير صنايع و معادن مي‌خواهيم كه اقدامات لازم را براي گسترش خريد خودروهاي تجاري به صورت ليزينگ انجام دهند، تا قدرت خريد مردم افزايش يابد.
پايين بودن قدرت خريد مردم، افزايش سن خودروهاي تجاري را دربرداشته به طوري كه دولت براي كاهش سن خودروهاي تجاري اجراي طرح نوسازي كاميون‌هاي فرسوده را به مرحله اجرا گذاشت اما با توجه به فراهم نبودن زيرساخت‌ها تاكنون اين طرح به خوبي اجرا نشده است. به گفته ملك با توجه به تفاهمنامه منعقد شده با سازمان راهداري كشور كه در بهمن ماه سال گذشته منعقد شد، شركت سايپا ديزل متعهد به نوسازي 500 دستگاه كاميون فرسوده در كشور شد و تاكنون نيز تنها 250 نفر از مالكان براي نوسازي معرفي شده‌اند كه خودروهاي افراد معرفي شده آماده تحويل است اما به دليل نبود مراكز اسقاط در كشور امكان اسقاط كاميون‌هاي فرسوده در كشور وجود ندارد كه اين امر موجب كندي روند اجراي طرح نوسازي ناوگان فرسوده شده است.
علاوه بر عدم وجود مركز اسقاط كه منجر به بروز مشكل در اجراي طرح نوسازي كاميون‌هاي فرسوده در كشور شده، ارائه كاميون‌هاي چيني به عنوان كاميون جايگزين نيز موجب عدم استقبال دارندگان كاميون‌هاي فرسوده از طرح نوسازي كاميون‌هاي فرسوده بوده به طوري كه مالكان اين نوع كاميون‌ها معتقدند كه كاميون‌هاي چيني از لحاظ كيفي در سطح بسيار پاييني قرار دارند و به همين دليل تمايلي براي جايگزيني كاميون‌هاي خود ندارند. مهرداد بذرپاش، مديرعامل شركت سايپا نيز درخصوص طرح خروج خودروهاي فرسوده مي‌گويد: در مراسم افتتاح سه محصول جديد سايپا ديزل كه ماه گذشته و با حضور سعيدلو،‌ معاون رييس‌جمهوري برگزار شد وي وعده همكاري درخصوص پيشبرد طرح نوسازي كاميون‌هاي فرسوده را داده بودند كه اين وعده به دليل كم‌كاري برخي مسوولان تاكنون اجرايي نشده است.
بذرپاش در ادامه مي‌گويد: شركت سايپا متعهد شده كه در يك برنامه 5 ساله يكصد هزار خودروي تجاري را نوسازي كند كه اين امر نياز به آن دارد كه دوستان اهمال‌كاري را كنار بگذارند و در اين زمينه همكاري لازم را انجام دهند.
به گفته بذرپاش 30 تا 35درصد سوانح جاده‌اي كشور مربوط به كاميون‌هاي فرسوده بوده و مسوولان كشور بايد به اين نكته توجه كنند كه با اجراي اين طرح حجم تصادفات جاده‌اي به‌ ميزان قابل توجهي كاهش خواهد يافت كه اين امر به نفع كشور خواهد بود.
«مهسان» مهر ماه مي‌آيد
بذرپاش در ادامه با اشاره به توليد دو ميني‌بوس جديد در شركت سايپا ديزل نيز اظهار داشت: با وجود آنكه توليد ميني‌بوس در ايران جايگاه خيلي خوبي دارد اما طي سال‌هاي گذشته توجه چنداني براي توليد ميني‌بوس در كشور صورت نگرفته و در اين زمينه غفلت شده است.
به گفته بذرپاش، توليد ميني‌بوس‌هاي مهسان يكي از اولويت‌هاي مهم شركت سايپا بوده كه توليد اين ميني‌بوس‌ها با 60درصد ساخت داخل در سال جاري و 90درصد ساخت داخل در سال آينده به نتيجه رسيده است و در مهر ماه نيز به بازار داخلي عرضه خواهد شد.
وي در خصوص قيمت ميني‌بوس‌هاي مهسان نيز اظهار داشت: به خاطر حفظ و عدم بر هم خوردگي بازار خودرو قيمت ميني‌بوس‌هاي مهسان هنگام عرضه به بازار داخلي اعلام خواهد شد.
محصول جديد توليد مي‌كنيم
عقد قرارداد شركت پروتون و سايپا كه اواخر تير ماه ميان اين دو شركت براي طراحي و توليد چهار محصول جديد و موتور‌خودرو منعقد شد، در همان ابتدا با واكنش از سوي طرف همكار مالزي در ايران يعني زاگرس خودرو مواجه شد، به طوري كه مسوولان شركت زاگرس خودرو عقد اين قرارداد را به ضرر اين شركت دانسته و معتقد بودند بايد قرارداد منعقد شده به صورت سه‌جانبه باشد تا اين شركت در اين خصوص با ضرر مواجه نشود كه اين جانب‌گيري از سوي مسوولان شركت زاگرس خودرو موجب شده بود كه قرارداد منعقده و نوع همكاري ميان دو شركت پروتون و سايپا به يكي از مهم‌ترين حاشيه‌هاي مراسم روز گذشته تبديل شود؛ به طوري كه بذرپاش بخشي از سخنراني خود را نيز به اين مراسم اختصاص داد و در اين خصوص گفت: قرارداد مالزي با شركت سايپا قراردادي است كه در آن طراحي و توليد چندين محصول در نظر گرفته شده و بحث توليد تحت ليسانس مطرح نيست. به گفته بذرپاش، اين قرارداد از آن جنبه حائز اهميت است كه همكاري دو شركت اسلامي در آن در نظر گرفته شده و توليد به صورت تحت ليسانس مطرح نبوده است بلكه يك سرمايه‌گذاري دوطرفه قرار است ميان دو شركت صورت گيرد. همچنين دو شركت قرار است از بازار صادراتي يكديگر استفاده كنند كه اين امر گسترش بازار صادرات هر دو كشور را در پي خواهد داشت.
بذرپاش استفاده از شبكه تامين قطعه دو شركت را نيز يكي از مهم‌ترين مباحث مطرح شده در اين قرارداد دانست و اظهار داشت: در صورتي كه دو شركت بتوانند از شبكه تامين يكديگر استفاده كنند قيمت تمام‌شده براي تامين قطعات در دو شركت به ميزان قابل توجهي كاهش خواهد يافت كه اين امر كاهش قيمت تمام‌شده محصولات را در پي خواهد داشت.
وي در ادامه از همكاري دو شركت براي توليد محصول جديد خبر داد و افزود: دو شركت سايپا و پروتون قرارداد توليد خودرو مشترك امضا كرده‌اند و با اتمام طراحي و ساخت و پس از تصويب نهايي دو طرف بر روي پلت‌فرم ملي همان شركت در كشور خودشان توليد خواهد شد.
بذرپاش با تاكيد بر اينكه نه ما تحت ليسانس آنها خودرو توليد مي‌كنيم و نه آنها تحت ليسانس ما، اظهار داشت: طرح توليد خودرو يك سرمايه‌گذاري مشترك بر روي برند ملي است و نهايتا ظرف 6 ماه آينده خودروي mpv تكميل و توليد خواهد شد.
مديرعامل گروه صنعتي سايپا درباره توليد موتور نيز افزود: در سايپا و پروتون طرح ساخت موتور مشترك نيز در حال پيگيري است كه طي دو سال آينده وارد بازار خواهد شد.
بذرپاش درباره توليد خودرو با موتور گازسوز نيز گفت: در اوايل شهريور خودرو با موتور پايه گازسوز توليد و يك ماه بعد بر روي خودروها نصب خواهد شد.
وي ظرفيت توليد اين موتور را در سال جاري 25هزار دستگاه خواند و گفت: اين ميزان در سال 88 بر روي 60درصد خودروها نصب خواهد شد.
بذرپاش از عرضه سه موتور جديد در مجموعه سايپا خبر داد و گفت: موتور انژكتوري 2گانه‌سوز در هفته آينده آماده راه‌اندازي است و موتور پايه‌گازسوز نيز به زودي در تمام خودروها نصب مي‌شود.
به گفته وي، موتور ملي سايپا از شهريور افتتاح و در 22 بهمن بر روي خودروي S81 نصب خواهد شد.
قراردادها شفاف نيست
احمد قلعه‌باني رييس سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران نيز در اين مراسم اظهار داشت: خودروسازي يكي از صنايعي است كه موجب رشد و توسعه اقتصادي كشور مي‌شود و اين صنعت در تمامي استان‌ها به طريقي فعاليت دارد.
به گفته قلعه‌باني با توجه به آنكه رشد و توسعه اقتصادي در اين صنعت بسيار است، مسوولان از هم‌اكنون بايد تعرفه واردات خودرو را تعيين كرده و به خودروسازان ابلاغ كنند تا به اين طريق شركت‌هاي خودروساز بتوانند براي خود برنامه‌ريزي كنند.
وي عدم شفاف بودن قرارداد ميان متقاضيان و خودروسازان را يكي از مشكلات مهم براي متقاضيان دانست و اظهار داشت: شفاف نبودن قراردادها ميان خودروسازان و متقاضيان موجب نارضايتي خريداران شده و بايد در اين خصوص انجمن خودروسازان پيگيري‌هاي لازم را صورت داده و قراردادها را اصلاح كند.
وي در خصوص قرارداد منعقد شده ميان پروتون و سايپا نيز افزود: اين قرارداد موجب اتصال خودروسازان به بازار جهاني خواهد شد كه اين امر شرايط ايجاد طراحي و رشد صنعت خودرو را در پي خواهد داشت.

زاگرس‌خودرو حذف نشده است
گروه خودرو- اين روزها بيش از هر موضوع ديگري در صنعت خودرو كشور، قرارداد همكاري مشترك سايپا و پروتون مالزي در رسانه‌ها منعكس مي‌شود.
وزير صنايع و معادن و مديرعامل سايپا درحال طي يكي دو هفته اخير عكس يادگاري با مسوولان پروتون گرفتند، كه خودروساز خصوصي زاگرس خودرو يار ديرين پروتون در ايران مدعي است، هرگونه قراردادي بايد سه‌جانبه باشد و اگر قرار است محصولي مشترك ميان سايپا و پروتون به طراحي و توليد برسد، اين خودروساز خصوصي نيز در آن بايد شركت كند. خبرنگار ما در حاشيه مراسم رونمايي از محصولات جديد سايپا ديزل گفت‌و‌گويي كوتاه با يكي از مديران ارشد سايپا كه نخواست نامش فاش شود در رابطه با قرارداد اين شركت با پروتون انجام داده است كه در ذيل مي‌خوانيد:
مسوولان زاگرس خودرو معتقدند با عقد قرارداد همكاري مشترك ميان سايپا و پروتون، آنها دور خورده و ممكن است از چرخه همكاري با پروتون حذف شوند! نظر شما چيست؟
زاگرس خودرو حكم توزيع كننده محصولات پروتون را دارد و به صورت CKD اين محصولات را مونتاژ مي‌كند درحالي كه قرارداد ما، موضوعي فراتر از مونتاژكاري بوده و به منزله حذف زاگرس خودرو از چرخه همكاري با پروتون نيست. آنها مي‌توانند طبق روال چند سال اخير محصولات پروتون را تحت ليسانس اين شركت توليد كرده و همچنان نماينده فروش آنها در ايران باشند. از طرفي زاگرس‌خودرو مانند گذشته مي‌تواند خودروهاي اين شركت مالزيايي را به صورت CBU وارد كند و خدمات پس از فروش ارائه دهد. گذشته از اينها خود مديرعامل زاگرس‌خودرو هم طي مراسم امضاي تفاهم‌نامه در ايران، به بي‌ربط بودن نوع همكاري ما و آنها با پروتون اذعان كرد.
يعني قرارداد مذكور، مونتاژ كاري به حساب نمي‌آيد؟!
خير! ما كاري درازمدت را با پروتون آغاز كرده‌ايم كه طي آن يك خانواده موتور و چند محصول مشترك را به طراحي و توليد خواهيم رساند. در واقع فضاي كار ما با زاگرس‌خودرو كاملا متفاوت بوده و تعريف ديگري دارد.
فكر نمي‌كنيد جزئيات اين قرارداد كمي مبهم است؟
ابهامي وجود ندارد و جزئيات آن نيز شفاف است.
ما مي‌خواهيم از دستاوردها و دانش فني يكديگر در راستاي توسعه بازار داخل و خارج استفاده كرده و برندهايي مشترك را طراحي و توليد كنيم. به هر حال هم سايپا بازار صادراتي دارد و هم پروتون، كه اين مزيتي براي هر دو طرف به شمار مي‌رود. از طرفي به واسطه اين همكاري دوجانبه مي‌توانيم از منابع بانكي هم بهره ببريم.
آيا اظهارات آقاي بروجردي رييس كميسيون امنيت ملي مجلس را درباره قرارداد اخيرتان شنيده‌ايد؟
بله.
نظري نداريد؟
به اعتقاد بنده موضع ايشان موضعي ملي به حساب نيامده و بيشتر منطقه‌اي است.
يعني چه؟
ببينيد سايپا از لحاظ قانوني، شركتي خصوصي به حساب مي‌آيد و قراردادي هم كه ما با پروتون بسته‌ايم يكي از تصميمات راهبردي بسيار خوب، طي چند سال اخير در صنعت خودرو كشور است.
ولي بسياري از كارشناسان با شما در اين زمينه هم‌عقيده نيستند!
ما طي ساليان گذشته هر موقع با خودروسازان خارجي كار كرده‌ايم موضع‌مان از پايين به بالا بود يعني آنها از بالا به ما مي‌نگريستند؛ ولي در قرارداد اخير سايپا اين وجود ندارد و هر دو شركت با توجه به آنكه در قلب كشورهاي اسلامي قرار دارند، در شرايطي برابر با هم كار مي‌كنند!
ظاهرا قرار است محصول ارزاني نيز با همكاري پروتون توليد كنيد، آيا اين محصول همان خودرو «ساوي» است؟
خير. اين محصول ربطي به ساوي ندارد و با سرمايه‌‌گذاري مشتركي كه انجام مي‌دهيم هر كدام با برند خودمان آن را پس از طراحي و توليد به بازار عرضه خواهيم كرد.
 سه شنبه 15 مرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: دنياي اقتصاد]
[مشاهده در: www.donya-e-eqtesad.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 364]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن