واضح آرشیو وب فارسی:واحد مرکزي خبر: مفاهيم و مصاديق ظلم ظلم سياسي و مظلومان سياسي درفرهنگ عمومي
« ظلم و ستم » كه به هر نوع رفتار و عملكرد متضاد با حق و عدل و مبتني بر تعدي بر جان و مال و ناموس و آبروي افراد جامعه اطلاق مي شود از امور بسيار كريه و ناپسند در فرهنگ عمومي به شمار مي رود به گونه اي كه در محيط اذهان و افكار و در گستره باورها همواره تصوري سخيف و تصويري زشت از خود برجاي مي نهد و كسي را نمي توان يافت كه از قلبي سليم و عقلي صحيح برخوردار باشد و ظلم و جور را به شدت طرد و نفي ننمايد و از گسترده شدن سايه شوم و تاريك آن بر زندگاني مردم احساس رنج و اندوه نكند.
ستم كردن بر هر كس امري نكوهيده و مذموم است و شرع و عقل آن را برنمي تابند و به معارضه با آن برمي خيزند و « مظلوم » در هر جا و هر شخص كه باشد بايد حمايت شود.
اگرچه مظلومان ـ هركس و در هر موقعيت كه باشند ـ همه مظلومند و تحت سيطره ظلم و ستم قرار دارند لكن برخي از آنان كه هيچ پشتوانه اي ندارند و مستمسكي نمي يابند و فقط دست نياز به درگاه حضرت بي نياز مي گشايند و او را از ژرفاي جان صدا مي زنند و به نصرت و ياري مي طلبند و جز به لطف و رحمت و مساعدت او چشم اميد به جايي و كسي ندارند مظلوم ترين هستند.
آموزه ذيل از حضرت امام حسين (ع ) اين مظلومان را معرفي مي كند و درس و پيام هاي آگاهي بخش به ما منتقل مي نمايد :
« اياك و ظلم من لايجد عليك ناصرا الا الله »
« از ستم كردن بر كسي كه جز خدا كس و ياوري نداري اجتناب و دوري كن . » (1 )
بر مبناي اين كلام ژرف تامل در آنچه كه در ذيل مي آيد ضروري و عبرت زا مي باشد :
1 ـ ستم كردن آسان است ولي پي آمدهاي آن سخت و عواقب آن بي شمار مي باشد .
آن كس كه قصد و اراده ظلم و ستم مي كند و حريم حيات و زندگي ديگران و آثار و موهبت هاي ناشي از آن را ناديده مي انگارد و ناجوانمردانه ستم مي آغازد مانعي را نمي يابد و خود را در انجام هر عمل خلاف توانا و قدرتمند مي يابد لكن نمي داند كه تاخت و تاز به حريم زندگي افراد جامعه كه بسيار سهل و آسان صورت مي گيرد عواقب سخت و ناگواري در پي خواهد داشت و نبايد چنين بپندارد كه گرفتاري و رنج هاي ناشي از اين ستم ورزي يكباره بر او فرود مي آيد بلكه بايد به صورت تدريجي آثار شوم اين عملكرد تباه را به نظاره بنشيند كه شب سياه و طولاني ستم سپيده ظفر مظلوم را در پي خواهد داشت .
2 ـ در فرهنگ عمومي جامعه اين باور و انگاره پذيرفته شده است كه ظلم بر ديگران عاقبت خوبي ندارد و دير يا زود ظالم را به بند مي كشد و رسواي خاص وعام مي كند. به تعبيري ديگر عواقب ناگوار ستم سرانجام دامنگير ستمگر مي شود و او را هر كجا كه هست به دام مي اندازد و به فلاكت مي افكند. تو گويي تمام سنن و قوانين و علت و معلول ها در دل طبيعت دست به دست هم داده اند تا ظالم را ـ اگر چه دير هنگام و به مرور زمان ـ اسير سازند و به سزاي عمل ننگين و تباهكاري هايش برسانند.
كنكاش در تعاليم و معارف اسلامي اين نتيجه را به دست مي دهد كه اين باور در فرهنگ عمومي صحيح مي باشد و بديهي است كه از آموزه هاي ديني سرچشمه گرفته و از آن مجرا به صفحه ذهن و دل مردم نگاشته و ترسيم شده است .
3 ـ هر نوع ظلم و ستم و به هركس و در هر كجا مذموم و ناپسند است و در فرهنگ غني و جامع اسلامي به شدت نهي شده است و ظالم هر شخص و در هر جا و با هر موقعيت محكوم و مطرود مي باشد. لكن در اين ميان برخي از مظلومان كه از صالحان و وارستگان مي باشند و جز خدا نمي خواهند و نمي جويند و همواره در هر شرايط با او معامله مي كنند و جان و مال و آبروي خويش را در راه اعتلاي دين بذل مي نمايند شرايط خاصي پيدا مي كنند و به طور طبيعي نظر و لطف و ياري و مساعدت ويژه حضرت پروردگار را جلب مي نمايند.
كلام امام حسين (ع ) كه مي فرمايد « از ستم بر كسي كه ياوري جز خدا ندارد بپرهيزيد » بر اين وعده الهي صحه مي گذارد كه ظلم بر صالحان بي گناه و خداجوياني كه پناهي جز خدا ندارند با عكس العمل الهي پاسخ داده مي شود و اگر چه اين پاسخ و واكنش طولاني گردد لكن به طور قطع و يقين به ظهور و عينيت درمي آيد.
در آموزه هاي ديني تصريح شده است كه خداوند متعال اعلام مي فرمايد : خشم شديد من بر كسي است كه نسبت به آن كه جز من يار و ياوري ندارد ستم كند(2 ) و نيز در آموزه هاي ديني آمده است : خداوند از كسي كه در حق انسان مومني ظلم و ستم كند انتقام خواهد گرفت (3 )
بنابراين ستمگران بايد بدانند كه اگر چه هر نوع ستم و در حق هر كس و در هر كجا امري زشت و خطرناك مي باشد و معصيت بزرگ خدا محسوب مي شود و بنابر سنن آفرينش با عاقبت تلخ و آثار ناگوار مواجه خواهد شد ولي ستم بر صالحان و پاكان كه جز خدا را به ياري و ياوري نگرفته و نخوانده اند با عكس العمل شديدتر كه انتقام الهي مي باشد مواجه خواهد شد و از همين رو بايد به شدت از هر نوع ظلم و ستم به اين افراد مظلوم و غريب و بي گناه اجتناب و پرهيز نمايند.
4 ـ در عرصه فعاليت هاي سياسي به دليل اهميت خاصي كه موضوعاتي چون سياست قدرت حكومت رياست و صدارت دارند « ستم » احتمال حضور بيشتري مي يابد و به همان ميزان كه « ستم سياسي » توسط « ستمگران سياسي » وسعت دارد « مظلوميت سياسي » و « مظلومان سياسي » نيز داراي فراگيري و گستردگي خاصي مي باشد.
علت اين وسعت و آثار و پي آمدهاي ناشي از آن مشخص است و همگان واقف هستند و اذعان دارند كه در فعاليت هاي سياسي و به ويژه در دوره هاي « انتخابات » حضور جريان هاي فكري و احزاب سياسي بيشتر است و تلاش ها براي راه يافتن به مراكز قدرت فزوني مي يابد و به طور طبيعي در اين فعاليت هاي وسيع و مستمر همواره « خوب و بد » و « سالم و ناسالم » و « خدمتكار و خيانتكار » وجود داشته و دارند و آگاهي و دقت « مردم » از يكسو و « مراكز تحقيق و شناسايي » از سوي ديگر احتمال ورود ناپاكان و آلودگان سياسي را به مراكز حكومتي كمتر مي كند و راه را براي ورود صالحان كاردان و فكور و خدوم همواره مي نمايد.
ترديدي وجود ندارد كه در هنگامه هاي انتخابات « ستم سياسي » از جانب افراد و عناصر ناسالم و گروه ها وجريان ها و جناح هاي سياسي فرصت طلب عليه صالحان و وارستگان شدت مي يابد و جنگ رواني و بازار تهمت و دروغ و شايعه عليه اين افراد رونق مي گيرد و به اين ترتيب « ستم » هم در مرتبه اي بالا و هم در سطح وسيع عليه « مظلومان سياسي » از ميان افراد و شخصيت هاي دلسوخته دين و ملت و كشور شدت مي يابد و اين نوع ظلم به تصريح آموزه هاي ديني از بدترين و زشت ترين مراتب ظلم به شمار مي رود(4 )
ترديدي وجود ندارد همچنان كه صالحان مظلوم در ساير عرصه ها مورد توجه و حمايت خداوند مي باشند و از آنجا كه به او پناه برده و ياوري جز او ندارند در معرض ريزش باران لطف و رحمت الهي قرار مي گيرند در عرصه هاي سياست نيز مورد حمايت خداوند قرار مي گيرند و به ميزان شدت مراتب ظلمي كه بر آنان فرود مي آيد و غربت و مظلوميت دردناكي كه تحمل مي كنند هم پاداش وصف ناپذير الهي دريافت مي دارند و هم تحت الطاف و توجهات و ياري رساني حضرت پروردگار واقع مي شوند كه اينان جان و مال و آبرو و حيثيت خويش را خالصانه و صادقانه و براي احياي دين خدا و استقرار نظام سياسي و حكومتي اسلام به قربانگاه عشق الهي آورده اند و از فدا كردن هيچ چيز در اين راه باك و هراس ندارند و طبيعي است كه خداوند قادر متعال همچنان كه در قرآن كريم تصريح فرموده است به نصرت و ياري آنان مي پردازد . (5 )
براي كساني كه در عرصه فعاليت هاي سياسي حضور داشته و دارند و به صراحت تحركات جريان ها و احزاب و جناح هاي سياسي مختلف را زيرنظر گرفته و مي گيرند اين يك واقعيت انكارناپذير است كه صالحان و وارستگان فكور و خدوم اگرچه ديرتر لكن سرانجام از محاق ابرهاي تيره و تار تشكيك و تخريب و نيرنگ سازي ها و فتنه گري هاي معاندان خارج مي شوند و مردم و به ويژه همان كساني كه ناآگاهانه ابزار دست جريان هاي فاسد سياسي قرارگرفته و خود باعث غربت و مظلوميت عناصر پاك و خدمتگزار شده اند حقيقت را در مي يابند و از بيراهه هايي كه رفته اند به « راه » باز مي گردند.
پاورقي :
1 ـ تحف العقول ابومحمد حراني انتشارات اسلاميه ص 251
2 ـ مجموعه ورام ابوالحسن ورام بنياد پژوهش هاي اسلامي آستان قدس رضوي ج 1 ص 118
3 ـ نهج الفصاحه ترجمه و تنظيم ابوالقاسم پاينده انتشارات جاويدان حديث 1042
4 ـ غررالحكم تنظيم موضوعي سيدهاشم رسولي محلاتي دفتر نشر فرهنگ اسلامي ج 2 ص 58
5 ـ قرآن كريم آيه 7 از سوره محمد آيه 14 از سوره توبه آيه 34 از سوره انعام
آن كس كه ستم مي آغازد مانعي را نمي يابد و خود را در انجام هر عمل خلاف توانا و قدرتمند مي يابد لكن نمي داند كه تاخت و تاز به حريم زندگي افراد جامعه كه بسيار سهل و آسان صورت مي گيرد عواقب سخت و ناگواري در پي خواهد داشت و نبايد چنين بپندارد كه گرفتاري و رنج هاي ناشي از اين ستم ورزي يكباره فرود مي آيد بلكه بايد به صورت تدريجي آثار شوم اين عملكرد تباه را به نظاره بنشيند كه شب سياه و طولاني ستم سپيده ظفر مظلوم را در پي خواهد داشت .
در هنگامه هاي انتخابات « ستم سياسي » از جانب افراد و عناصر ناسالم و گروه ها و جريان ها و جناح هاي سياسي فرصت طلب عليه صالحان و وارستگان شدت مي يابد و جنگ رواني و بازار تهمت و دروغ و شايعه عليه اين افراد رونق مي گيرد و به اين ترتيب « ستم » هم در مرتبه اي بالا و هم در سطح وسيع عليه « مظلومان سياسي » از ميان افراد و شخصيت هاي دلسوخته دين و ملت و كشور شدت مي يابد.
براي كساني كه در عرصه هاي فعاليت هاي سياسي حضور داشته و دارند و تحركات جريان ها و احزاب و جناح هاي سياسي مختلف را زير نظر گرفته و مي گيرند اين يك واقعيت انكارناپذير است كه صالحان و وارستگان فكور و خدوم اگرچه ديرتر لكن سرانجام از محاق ابرهاي تيره و تار تشكيك و تخريب و نيرنگ سازي ها و فتنه گري هاي معاندان خارج مي شوند و مردم به ويژه همان كساني كه ناآگاهانه ابزار دست جريان هاي فاسد سياسي قرار گرفته و خود باعث غربت و مظلوميت عناصر پاك و خدمتگزار شده اند حقيقت را درمي يابند و از بيراهه هايي كه رفته اند به « راه » بازمي گردند.
دوشنبه 14 مرداد 1387
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: واحد مرکزي خبر]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 156]