تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هرگاه خداوند خير بنده اى را بخواهد، واعظى از درون او برايش قرار مى دهد كه او را به ك...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815657148




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

باميه گياهى براى فصل گرما


واضح آرشیو وب فارسی:حيات نو: باميه گياهى براى فصل گرما
اصل باميه از آسيا يا آفريقا مى‌باشد و شايد از هر دو قاره باشد. قدمت اين گياه زياد نيست. مصرى‌ها در قرن 12 يا 13 ميلادى اين گياه را مى‌كاشته اند. در اروپاى شرقى در اطراف درياى مديترانه بيش از ساير نقاط از اين سبزى مصرف مى‌شود.

در تركيه باميه را خشك كرده براى مصرف زمستان ذخيره مى‌كنند. باميه گياهى است گرمسيرى و در نقاط سرد كم رشد و كم محصول مى‌شود. گياه داراى ساقه راست، پوشيده از تار و ارتفاع نيم تا يك متر ( گاهى 2 متر) مى‌باشد. برگ‌هايى به شكل قلب تخم مرغى مركب از 5-3 لوب بوده و گل‌هايى منفرد دركناره برگ‌ها دارد. رنگ گلبرگ‌هاى آن زرد ولى در قسمت وسط قرمز رنگ مى‌باشد.

ميوه

ميوه هرمى‌شكل، دراز و محتوى دانه‌هاى پوشيده از تار است. باميه گياه فصل گرم است و مقاومت هواى خنك و يخبندان را ندارد. در نقاطى كه دوره رشد كوتاه بوده و شب‌هاى آن نسبتا سرد مى‌باشد به خوبى رشد نمى‌كند و ميوه خوبى نمى‌دهد.

بنابراين آن را در اول فصل نمى‌كارند. همچنين در آخر فصل تابستان كه روزها كوتاه بوده و شب‌ها سرد باشد ميزان محصول آن كاملا پائين مى‌آيد. باميه تحمل رطوبت را ندارد. دماى مناسب براى رشد بوته آن بين 21 تا30 درجه سانتى‌گراد مى‌باشد. در طول مدت رشد دما نبايد از 18 درجه سانتى‌گراد كمتر و از 35 درجه سانتى‌گراد بيش‌تر باشد.

باميه سرشار از اسيد فوليك، ويتامين‌هايA وC است. همچنين منبع خوبى از ويتامين‌هاى گروهB ، منيزيم ، پتاسيم و فيبر غذايى مى‌باشد.

باميه از نظر طبيعت طبق نظر حكماى طب سنتى سرد و تر و ترى آن از ساير بقول بيش‌تر است، از نظر خواص باميه براى مزاج‌هاى گرم خوب است. ميوه نارس آن را با گوشت پخته مى‌خورند (خورشت باميه) و در صورتى كه اشخاص سرد مزاج بخواهند باميه بخورند براى اين كه سردى آن ضرر نرساند و عوارضى ايجاد نكند بايد با ادويه ميل كنند.

ارزش غذايى نصف ليوان باميه پخته

25كالرى دارد؛ پس كم كالرى است.

2 گرم فيبر دارد؛ منبع خوبى از فيبر است.

460 واحد ويتامينA دارد؛ منبع خوبى از ويتامينA است.

130 ميلى گرم ويتامينC دارد.

50 ميلى گرم كلسيم دارد؛ منبع خوب كلسيم كه ضد پوكى استخوان است.

256ميلى گرم پتاسيم دارد؛ كه ضد فشار خون است.

اثرات مواد مغذى موجود در باميه بر سلامتى‌بدن:

1) فيبر موجود در باميه به حفظ قند خون كمك مى‌كند؛ بدين ترتيب كه سرعت جذب قند را كاهش مى‌دهد، پس براى افراد مبتلا به ديابت مفيد است.

2) موسيلاژ(يك نوع فيبر) موجود در باميه به كلسترول غذا متصل شده و جذب آن را كاهش مى‌دهد. همچنين باعث دفع سموم از بدن مى‌شود. اثر باميه دركاهش كلسترول خون، يكى از خصوصيات بسيار مفيد اين سبزى است زيرا مثل داروهاى كاهنده كلسترول اثرات جانبى ندارد.

3) بسيارى از متخصصان معتقدند كه بيش‌تر بيمارى‌ها از روده شروع مى‌شوند. فيبر موجود در باميه با جذب آب كافي، از بروز يبوست جلوگيرى كرده و ابتلا به بيمارى‌هايى چون بواسير و ديورتيكوليت را به شدت كاهش مى‌دهد.

معمولا براى افزايش حجم مدفوع و رفع يبوست،مصرف سبوس گندم توصيه مى‌شود كه امكان دارد ديواره روده را حساس كند. ولى موسيلاژ موجود در باميه روده را نرم كرده و خروج مدفوع را آسان مى‌سازد. 4) اسيد فوليك باعث كاهش هموسيستئين خون مى‌شود كه اين ماده رگ‌هاى خونى را مسدود مى‌كند. ويتامينC نيز يكى از آنتى اكسيدان‌هاى مهم مى‌باشد. در مجموع به علت دارا بودن اين مواد مغذى و نيز فيبرهاى محلول و املاح باعث پيشگيرى از بيمارى‌هاى قلبى نيز مى‌شود.

5) براى حفظ اثرات مفيد باميه و آنزيم‌هاى هضمى‌آن، بايد آن را خيلى كم بپزيد يعنى با حرارت كم يا با بخار ملايم پخته شود. بعضى افراد باميه را خام مصرف مى‌كنند.

ولى اگر خواستيد آن را سرخ كنيد، از مقدار كمى‌روغن زيتون يا روغن گياهى براى سرخ كردن آن استفاده كنيد.ديورتيكوليت: التهاب ديورتيكول‌ها(كيسه‌هاى گرد فتق مانند در ديواره مخاط روده بزرگ) است كه در اثر تجمع باكترى‌ها و ساير محرك‌هاى داخل ديورتيكول‌ها ايجاد مى‌شود و باعث درد، نفخ، تهوع، يبوست، اسهال و تب مى‌شود.
 دوشنبه 14 مرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: حيات نو]
[مشاهده در: www.hayateno.ws]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 498]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن