تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 31 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):بهترین چیزی که بنده بعد از شناخت خدا به وسیله آن به درگاه الهی تقرب پیدا می کند، ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1817231982




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

همزمان با روز خبرنگار؛ دانشكده‌خبر به خانواده كاظم اخوان دانشنامه افتخاري خبرنگاري اهدا مي‌كند


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: همزمان با روز خبرنگار؛ دانشكده‌خبر به خانواده كاظم اخوان دانشنامه افتخاري خبرنگاري اهدا مي‌كند
خبرگزاري فارس: دانشكده خبر طي مراسمي در روز خبرنگار به خانواده كاظم اخوان دانشنامه افتخاري كارشناسي خبرنگاري اهدا مي‌كند.


به گزارش خبرنگار سياسي خبرگزاري فارس، كاظم اخوان عكاس و خبرنگار خبرگزاري جمهوري اسلامي است كه به همراه محسن موسوي كاردار سفارت ايران در لبنان، احمد متوسليان وابسته نظامي سفارت و تقي رستگار مقدم راننده آنها روز چهارم ژوئيه 1982 ميلادي (14تير 61) كه بيروت در محاصره نظاميان رژيم صهيونيستي بود، هنگام حركت از شمال لبنان به بيروت با اتومبيل ديپلماتيك سفارت، در ايست بازرسي منطقه "برباره"در شمال بيروت توسط فالانژهاي لبناني ربوده شدند و شواهد از تحويل اين چهار نفر پس از ربوده شدن به رژيم صهيونيستي حكايت دارد و تاكنون پس از 26 سال هنوز خبر موثقي از سرنوشت آنان در دست نيست.
مسئولان دانشكده خبر طي مراسمي در روز خبرنگار (پنج شنبه 17 مرداد) كه از ساعت 11 صبح آغاز مي‌شود، علاوه بر اهداي دانشنامه افتخاري خبرنگاري به خانواده كاظم اخوان، ساختمان اين دانشكده را نيز به نام اين خبرنگار ايراني دربند رژيم صهيونيستي نامگذاري خواهند كرد.
قرار است در اين مراسم از تنديس كاظم اخوان كه در دانشكده خبر نصب خواهد شد نيز رونمايي شود.
در حاشيه اين مراسم، با حضور جمعي از مسئولان و چهره‌هاي فرهنگي نمايشگاه عكسهاي خبري كاظم اخوان در دانشكده خبر افتتاح ‌مي‌شود.

*****
زندگي نامه كاظم اخوان

كاظم اخوان در سال 1338در خانواده‌اي مذهبي در يكي از محلات قديمي اطراف حرم در مشهد مقدس متولد شد. به دليل تقارن با ميلاد امام موسي كاظم (ع)، نام كاظم را براي او برگزيدند، پدرش از خادمان بارگاه ملكوتي امام رضا (ع) بود و بعد از سالها انتظار كه همچون پير كنعان در فراق يوسف گمگشته خود چشم به راه بود، پس از 12 سال رنج ومحنت بي خبري از فرزند نقاب در خاك كشيد و با اندوه و حسرت ديدار جوان خود در دل خاك سرد جاي گرفت. مادرش صديقه حائري‌زاده؛ معلم بود.
كاظم تحصيلات ابتدائي و متوسطه را با اخذ دو ديپلم طبيعي و رياضي در زادگاه خود به پايان رسانيد او در طي دوران تحصيل به ورزش نيز اهتمام داشت و در مسابقات كشتي آموزشگاه هاي استان صاحب عنوان شد.
علاوه بر تحصيل و ورزش، هر گاه فرصتي مي‌يافت در كنار پدرش در خدمت به زائران امام هشتم مي‌كوشيد، خاندان اخوان اين افتخار را داشتد كه نسل اندر نسل از خادمان حرم امام رضا(ع) باشند. با آغاز حركت شكوهمند انقلاب اسلامي به صف انقلابيون پيوست و در كليه راهپيمائي‌ها حضور فعال داشت.
وي پس از پيروزي انقلاب همچنان شور و نشاط انقلابي خود را حفظ كرد و در سنگرهاي مختلف به خدمت پرداخت. سال 59گلچين روزگار مادرش را با خود برد و روح وجانش را عميقا" متاءثر ساخت.
با آغاز جنگ تحميلي آرام وقرار نداشت لذا سريع خود را از مشهد به اهواز رسانيد و به ستاد جنگهاي نامنظم پيوست و با حضور در اين گروه كه نقش بسيار ارزنده اي در دفاع از ميهن اسلامي داشت؛ در كنار شهيد چمران در بيش از 70عمليات و نبرد خطرناك با دوربين عكاسي و فيلمبرداري در گرماگرم نبرد حضور مي‌يابد. او در بيشتر ماموريتهاي جنگي در كنار دكتر چمران بود و ارتباط بسيار صميمي با او داشت و شديداً مورد توجه‌اش قرار گرفت. در نبرد هميشه پيشتاز بود، علاوه بر اسلحه وسائل دوربين عكاسي و فيلم برداري را نيز با خود حمل مي‌كرد، در هريك از خطوط، هنگامي كه ارتباط قطع مي‌شد او بود كه به دليل شهامت و ورزيدگي به سرعت ارتباط را برقرار مي‌كرد در سخت‌ترين شرايط جنگي حتي در شرايطي كه انتظار شكست مي‌رفت او بود كه با قاطعيت و اطمينان ديگران را دلداري مي‌داد، آرامش و متانت او در كارها اطمينان خاطر ايجاد مي‌كرد، در هر فضائي قرار مي‌گرفت شادي را بر آن فضا حاكم مي‌كرد، حتي در اولين برخورد فكر مي‌كردي كه گوئي سالهاست او را مي‌شناسي و مي‌تواني به او تكيه كني و مشتاق ديدار دوباره او بودي.
او يك رزمنده بسيجي هنرمند است كه هنر عكاسي در وي با جنگ متولد مي‌شود و با تشويق و تحسين شهيد چمران و عشق و ايمان به ثبت لحظات ناب ايثار رشد مي‌كند و تبلور مي يابد و تبديل به يكي از پديده هاي عكاسي جنگ مي شود.
دفاع مقدس مجموعه اي از تفكر، انديشه، عمل، استعدادها و مسؤوليت هاست كه هركس بنا بر اين نقش بعدي از آن را پذيرا شده است و برخي در اين پهنه گسترده مسؤوليتي مضاعف دارند. يك عكس و ثبت آن در اذهان گوياتر از صدها كلام و چندين مجلد است اخوان آنچنان در عمق زواياي حركتي جنگ حضور داشت كه براي ثبت حادثه‌اي كه كمتر از يك لحظه و شايد تنها براي يك بار در طول تاريخ اتفاق مي افتد. از هنرش بهره جسته است، بديهي است حضور در عرصه‌هاي نبرد نياز به جسارت، تيزهوشي، مهارت و علاقه دارد. وي در طول يكسال و نيم زندگي مداوم در جبهه ها موفق شد صحنه هايي بديع و استثنايي را به تصوير بكشد تا به بيننده‌اي در سالهاي بعد ارائه دهد تا نسل آينده ببينند و بدانند آنچه را كه سالها پيش اتفاق افتاده واين رسالتي است بزرگ كه يك خبرنگار بايد بدان همت گمارد. او مسؤوليت خود را خوب مي‌شناسد، ثبت تصوير ايثارها و فداكاري‌هاي شيران عرصه پيكار در برابر دشمن زبون، زنده نگه داشتن حماسه‌هاست و مي‌تواند به زندگي ملت در آينده طراوت ببخشد در عين حال كه در صف حسينيان حضور دارد وظيفه زينب گونه خود را به نحو احسن انجام مي‌دهد، بايد خون سرخ رزمندگان را براي هميشه در تاريخ ثبت كند تا نشانه اي باشد از ايمان آنان كه اسماعيل‌وار گردن به حكم الله نهاده و زخم تيغ را به جان خريده و سرخي خون اوست كه بايد روحها را به آتش بكشد و يادگاري ابدي در تاريخ باشد. آري جنگي را كه كاظم عكاسي كرد با همه جنگها متفاوت بود. براستي چقدر در حفظ ارزشهاي دفاع مقدس تلاش كرده ايم و موفق بوده ايم؟
با نگاهي به عكسهاي اخوان مي‌توان دريافت، سري پرشور او را در تهيه عكسها ياري كرده با ايمان و علاقه به مهارت و تخصص رسيده و با جاودانه نمودن وقايع خاص جنگ مضامين،حماسه، جوشش خون رزمندگان، ايثارها، مرگ و اسارت دشمن، ويراني، آوارگي، بحرانها و… در آثارش متجلي شده اند. عكسها بيانگر عشقي سرشار است. نگاه او تنها نگاه يك عكاس نيست و به عنوان يك رزمنده ازمنظري متعالي مشاهده‌گر وقايع بود و همين نگاه به عكسهاي او خيره‌كنندگي خاصي بخشيده است. خاطره‌هاي جانبازي و ايثارگري‌ها و شهامتهاي خود وي نيز همواره زبانزد همرزمانش بود، دوستانش او را رزمنده عكاس مي ناميدند.
يكي از ويژگي‌هاي عكاسي جنگ در مقايسه با فيلم مستند و سينمايي‌جنگي، ثابت بودن آن است كه برخلاف فيلم در حركت نيست به همين دليل واقعيتها و لحظات مختلف نبرد را بهتر به ما منتقل مي كند. در نمايشگاه بزرگ عكس به مناسبت سومين سالگرد پيروزي انقلاب اسلامي، كه درموزه هنرهاي معاصر برگزار شد و در آن 75 عكاس حرفه اي و آماتور شركت داشتند، بنا به آراي بازديدكنندگان به خاطر صميميت و ويژگيهاي خاص و تأثيرگذار در ثبت صحنه هاي بديع و استثنايي، اخوان مقام اول را كسب كرد. همچنين تعدادي از كارهايش در ويژه نامه منتشر شده توسط ستاد تبليغات جنگ در 22 بهمن 1361 كه حاصل كار عكاسان حرفه اي جنگ بود چاپ شد و در اين ميان يكي از عكس‌هاي استثنايي گرفته شده توسط او به عنوان طرح روي جلد آن انتخاب شد.
اخوان پس از ثبت لحظات تاريخي و حساس فتح خرمشهر درتيرماه 1361 بعد از حمله گسترده زميني، دريايي، هوايي رژيم صهيونيستي به همراه يك هيأت ديپلماتيك داوطلبانه عازم لبنان مي‌شود، عليرغم اينكه برخي از دوستانش باتوجه به محاصره بيروت و شرايط خاص يك كشور اشغال شده به او توصيه مي كنند از چنين سفر خطرناكي صرف نظر كند، اما تاب نمي‌آورد و راهي لبنان مي شود با علم به اينكه مي‌داند ممكن است اين سفر مرگ و اسارت را به در پي داشته باشد.
حضور مداوم در جبهه‌هاي نبرد از يك سو و تحت تعليمات فكري شهيد چمران قرارگرفتن از سوي ديگر عارفي سلحشور از وي ساخته بود، كه از خطرات در راه نهراسد، اين بار مي‌خواست با دوربينش اشغالگران صهيونيست رانشانه برود و با به تصويركشيدن مقاومت مردم فلسطين و لبنان، چهره جنايت پيشگان اسرائيلي نژادپرست را بيش از پيش براي جهانيان رسوا سازد، اما قبل از ورود به بيروت در پست بازرسي نيروهاي فالانژ وابسته به صهيونيستها در 14 تيرماه 1361 در توطئه مشترك صهيونيستها و فالانژها ربوده شد و از آن تاريخ تاكنون اخبار ضد و نقيضي در باره سرنوشت او و همراهانش منتشر شده است.
* شاهرخ سلطان‌احمدي خواهرزاده كاظم اخوان
انتهاي پيام/
 دوشنبه 14 مرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 167]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن