تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 29 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):اسلام بر پنج چيز استوار است، برنماز و زكات حج و روزه و ولايت (رهبرى اسلامى).
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816774826




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

دستاورد‌هاي جديد علمي دانشمندان ايراني


واضح آرشیو وب فارسی:همشهری: دستاورد‌هاي جديد علمي دانشمندان ايراني


تحقيق‌و‌ توليد- رئيس جهاد دانشگاهي در يك نشست خبري درباره دستاوردهاي علمي جديد دانشمندان ايراني در مراكز تحقيقاتي جهاد دانشگاهي توضيح داد.

رئيس جهاد دانشگاهي در كنار اين موفقيت‌ها از كمبود امكانات در جهاد دانشگاهي انتقاد و اعلام كرد: اين موفقيت‌هاي با ارزش در حالي به دست آمده است كه محققان پژوهشكده رويان صندلي براي نشستن ندارند و دانشمندان ايراني با حداقل امكانات به اين فناوري‌ها دست يافته‌اند.

وي با اشاره به تمايل دانشجويان تحصيلات تكميلي به انجام طرح در پژوهشكده‌هاي رويان و ابن‌سينا اظهار داشت: اين مراكز از انجام طرح‌هاي تحقيقاتي خود به كمك اين دانشجويان استقبال مي‌كنند، ولي متأسفانه نمي‌‌توانيم اين افراد را به‌دليل كمبود امكانات جذب كنيم.

طيبي اضافه كرد: سعي مي‌شود تعدادي از اين افراد جذب شوند اما شايد باورش سخت باشد كه به‌دليل كمبود امكانات، تاكنون تمام تلاش‌ها براي تامين محل مناسب براي اين پژوهشكده‌ها نافرجام مانده است وساير پژوهشكده‌ها و گروه‌هاي پژوهشي در واحدهاي جهاد دانشگاهي كم و بيش وضعيت مشابهي دارند.

نكته ديگري كه طيبي برآن تأكيد كرد اين بود كه حدود 20 درصد بودجه جهاد دانشگاهي از بودجه عمومي دولت تامين مي‌شود. به گفته طيبي بودجه دولتي جهاد دانشگاهي صرف هزينه‌هاي پژوهش مي‌شود و ارزش افزوده‌اي كه از محل كاربردي كردن نتايج تحقيقات و توليد فناوري حاصل مي‌شود حدود

4 الي 5 برابر هزينه‌هاي تحقيقاتي انجام شده است

وي تصريح كرد: جهاد دانشگاهي از معدود سازمان‌هايي است كه ارزش افزوده حاصل از هزينه‌هاي تحقيقاتي انجام شده در آن بيشتر از هزينه‌هاي تحقيقات و در حد استانداردهاي جهاني است.

وي اضافه كرد:‌جهاد دانشگاهي توان جذب 3 تا 5 برابر بودجه‌هاي پژوهشي فعلي را دارد و هر چقدر بودجه‌هاي پژوهشي ما بيشتر شود ارزش افزوده حاصل از فناوري‌هاي به دست آمده بيشتر خواهد بود.

در دعوتنامه ارسالي به رسانه‌ها عنوان شده بود كه رئيس جهاد دانشگاهي خبر 3 دستاورد علمي در حوزه پزشكي، كشاورزي و مهندسي را اعلام خواهد كرد، ولي وي تنها به خبر دستيابي دانشمندان ايراني به فناوري توليد داروهاي تراريخته اكتفا كرد.

دستيابي به فناوري تكثير گياه صبر زرد

رئيس جهاد دانشگاهي در‌باره دستيابي دانشمندان ايراني به فناوري تكثير سريع گياه «صبر زرد» يا «آلو ورا» يادآورشد: اين گياه در صنايع غذايي، صنايع دارويي، آرايشي و بهداشتي كاربرد زيادي دارد.

ارزش تجارت جهاني محصول خام اين‌گونه گياهي حدود 125 ميليون دلار و ارزش محصولات نهايي توليد شده بالغ بر 110 ميليارد دلار است.

به گفته طيبي، تكثير گياه آلوورا به روش سنتي با بذر يا پاجوش بسيار طولاني است و كشت صنعتي آن در كوتاه مدت امكان پذير نيست و با وجود اين، محققان پژوهشكده گياهان دارويي موفق شدند سرعت تكثير اين گياه را تا 100 برابر در آزمايشگاه افزايش دهند.

وي افزود: گياه آلو ورا به لحاظ ارزشي پايه سلول‌هاي بنيادي در گياهان است و كاري كه در زمينه تكثير اين گياه انجام شد به دست آوردن سلول بنيادي گياه و تمايز آن به يك گياه واحد است كه براي سرعت بخشيدن به تكثير گياه ضروري است.

رئيس جهاد دانشگاهي از به كار گيري اين دانش در گياه بومي در حال انقراض انقوزه كه داراي كاربرد گسترده دارويي و صنعتي است، خبر داد.

گسترش تحصيلات تكميلي

حميدرضا طيبي با اشاره به برنامه‌ريزي براي قرار گرفتن دانشگاه علم و فرهنگ جهاد دانشگاهي در ميان دانشگاه‌هاي مطرح خاطر‌نشان كرد: آموزش در اين دانشگاه به سوي آموزش‌هاي تخصصي و در تعامل نزديك با پژوهشكده‌ها و پژوهشگاه‌هاي جهاد دانشگاهي حركت خواهد كرد.

رئيس جهاد دانشگاهي تاكيد كرد: راه عملي تحقق انتقال تجربيات پژوهشكده‌ها و پژوهشگاه‌هاي جهاد دانشگاهي به جامعه راه‌اندازي دوره كارشناسي ارشد و دكتري است.

طيبي در ادامه از راه‌اندازي دوره‌هاي تحصيلات تكميلي جديد در دانشگاه علم و فرهنگ با همكاري پژوهشكده‌هاي گياهان دارويي، توسعه فناوري و پژوهشكده برق خبر داد.

حضور در حمل ونقل ريلي شهري

رئيس جهاد دانشگاهي همچنين گفت: طراحي و ساخت دكل‌هاي حفاري براي اولين بار در كشور توسط محققان جهاد دانشگاهي و با تجميع توانمندي‌هاي جهاد در حوزه‌هاي برق، كنترل، مكانيك، صنايع و مهندسي فرايند و با استفاده از توان سخت ‌افزاري بخش غيردولتي و خصوصي انجام شده و مجوز ساخت 5 دستگاه دكل حفاري توسط وزارت نفت و معاونت برنامه‌ريزي راهبردي صادر شده است.

طيبي از حضور جهاد دانشگاهي در حوزه حمل‌ونقل ريلي شهري و بين شهري و ساخت تجهيزات مورد نياز صنعت حمل‌ونقل ريلي به‌عنوان يكي ديگر از حوزه‌هاي فعاليت اين نهاد خبر داد و اعلام كرد: مذاكرات خوبي با وزارت راه، راه‌آهن و مديران مترو در تهران و كلانشهرها انجام شده است.

ايجاد پژوهشكده مطالعات توسعه

طيبي خاطرنشان كرد: برنامه‌‌ريزي براي تشكيل پژوهشكده مطالعات توسعه يكي از فعاليت‌هاي جديد حاصل از تجميع گروه‌هاي پژوهشي جهاد دانشگاهي در حوزه‌هاي علوم اقتصادي، مديريت، جامعه‌شناسي، منابع طبيعي، علوم اجتماعي و چند رشته مرتبط ديگر براي ورود به حوزه‌هاي سياستگذاري و برنامه‌‌ريزي توسعه جهت استفاده در نظام ملي علم، فناوري و نوآوري كشور است.

تشكيل قطب‌هاي علم و فناوري

وي در پايان با بيان اينكه برخي از واحدهاي جهاد دانشگاهي در حال راه‌اندازي قطب‌هاي علم و فناوري هستند گفت:همه واحدها بايد حداقل داراي يك فعاليت شاخص در حوزه علم و فناوري با تعريفي كه در سند توسعه جهاد دانشگاهي ارائه شده باشند.

تاريخ درج: 13 مرداد 1387 ساعت 19:18 تاريخ تاييد: 13 مرداد 1387 ساعت 19:22 تاريخ به روز رساني: 13 مرداد 1387 ساعت 19:22
 يکشنبه 13 مرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: همشهری]
[مشاهده در: www.hamshahrionline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 59]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن