تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 22 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):هر که می خواهد که قویترین مردم باشد بر خدا توکل نماید.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815037129




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

دكتر واعظ زاده در بازيد از شركت‌هاي دانش بنيان عنوان كرد: خودكفايي كشور در گرو حمايت صاحبان سرمايه از شركتهاي دانش بنيان است


واضح آرشیو وب فارسی:ایسکانیوز: دكتر واعظ زاده در بازيد از شركت‌هاي دانش بنيان عنوان كرد: خودكفايي كشور در گرو حمايت صاحبان سرمايه از شركتهاي دانش بنيان است
تهران- خبرگزاري ايسكانيوز: معاون علمي و فناوري رييس جمهور با تاكيد بر لزوم اصلاح مناقصه‌هاي دولتي به نفع شركتهاي دانش بنيان ، از صاحبان سرمايه و بانكها خواست اين شركتها را كه پيشگامان توسعه دانش محور هستند براي دستيابي كشور به خودكفايي ياري كنند.
به گزارش روز يكشنبه باشگاه خبرنگاران دانشجويي ايران "ايسكانيوز"،به نقل از روابط عمومي معاونت علمي و فناوري رياست جمهوري، دكتر صادق واعظ زاده در بازديد از شركتهاي دانش بنيان غيردولتي در عرصه ميكروالكترونيك و فناوري اطلاعات و ارتباطات ، جذب دانش آموختگان برتر دانشگاهها براي تامين نيازهاي جامعه و رفع وابستگي در فناوريهاي مهم و تبديل دانش به ثروت را از مهمترين ويژگيهاي اين نوع شركتها بيان كرد.
وي برخي از دستاوردها و توانمندي‌هاي اين شركتها را اعجاب آور دانست و از طراحان و مهندسان جوان آنها به عنوان پيشگامان توسعه دانش محور تقدير كرد.
در اين بازديد كه هشت ساعت به طول انجاميد دكتر واعظ زاده ضمن آشنايي با فعاليت‌ها و دستاوردهاي شركتهاي افراتاب، فناوري ارتباطات سيار، فناوري موج خزر و شركت صنايع ارتباطي با مسئولان و متخصصان اين مراكز ديدار و گفت و گو كرد.
وي رفع موانع و مشكلات اين شركتها و افزايش حمايت‌هاي حقوقي و مالي دستگاههاي دولتي از آنها را ضروري دانست و حضور سرمايه‌گذاران بخش خصوصي در اين چهار شركت را به عنوان يك امتياز مثبت مورد تاكيد قرار داد.
معاون علمي و فناوري رييس جمهور ضمن گفت و گو با سرمايه‌گذاران فعال در اين شركت‌ها از آنها تقدير كرد و خواستار آن شد كه صاحبان سرمايه نگاه خاص به اين شركت‌ها داشته باشند و با سرمايه‌هاي خود شركت‌هاي دانش بنيان را در تبديل دانش به ثروت و خودكفايي كشور ياري كنند.
وي آينده ي درخشان و سودآوري مناسب و شفافيت فعاليت اين شركت‌ها را از جاذبه‌هاي آنها براي سرمايه‌هاي بخش خصوصي ذكر كرد.
در اين بازديد دكتر واعظ زاده حضور قانونمند شركت‌هاي خارجي فناوري برتر در بازار ايران در كنار شركت‌هاي داخلي را مفيد و ضروري بيان كرد و از نبود حفاظت مطلوب از شركتهاي داخلي در مقابل هجوم واردات و رقابت ناسالم برخي شركتهاي خارجي غيرمعتبر در بازار ايران ابراز تاسف كرد. وي افزود كاهش مصنوعي و موقتي قيمت محصولات خارجي براي از ميدان خارج كردن محصولات بومي در همه جاي دنيا تخلف از تجارت آزاد تلقي مي‌شود، اما در اين امر در بازار ايران اتفاق مي‌افتد و به ضرر شركت‌هاي كوچك و متوسط ما تمام مي‌شود. به همين خاطر تعدادي از شركتهاي ايراني كه تازه در راه تجاري‌سازي فناوريهاي جديد گام نهاده‌اند به عرضه‌كننده محصولات مشابه خارجي تبديل شده اند.
وي در ادامه افزود بعضي شركتهاي خارجي دست دوم ابتدا به رقابت ناسالم با توليدات شركتهاي دانش بنيان ايراني مي‌پردازند و سپس پيشنهاد فروش محصولات خود را با سود بالا به آنها مي‌دهند. اين همان سياست نادرست چماق و هويج است كه بي‌سروصدا اتفاق مي‌افتد.
دكتر واعظ زاده بر ضرورت فراهم نمودن تسهيلات لازم براي حضور حساب شده و قانونمند شركتهاي معتبر خارجي با فناوري برتر در كشور تاكيد كرد تا از سوء استفاده شركتهاي غيرمعتبر كه در هيچ جاي دنيا مجاز نيستند جلوگيري شود.
معاون علمي و فناوري رييس جمهور مناقصه‌هاي دولتي براي خريد محصولات يا خدمات پيشرفته را به شكل فعلي به زيان شركت‌هاي نوپا و دانش بنيان ايران دانست و افزود در حالي كه اين شركت‌ها پتانسيل بالقوه براي تامين نيازهاي كشور در بسياري از محصولات با فناوري برتر را دارند، فرصت بالفعل كردن اين پتانسيل‌ها به آنها داده نمي‌شود. بطور مثال يك شركت بزرگ دولتي به يك‌باره مناقصه‌اي برگزار مي‌كند و ظرف مدت يكي دو ماه تقاضاي خريد حجم بالايي از محصولات با فناوري پيشرفته را به مناقصه مي‌گذارد.
در اين صورت فقط شركتهاي خارجي كه اين محصولات را در انبار خود دارند برنده مي‌شوند. درحالي كه اگر نياز داخلي از قبل پيش بيني و اعلام شود و تسهيلات لازم در اختيار شركت‌هاي داخلي قرار گيرد، آنها هم امكان رقابت در مناقصه‌ها را خواهند يافت. معاون علمي وفناوري رييس جمهور بر لزوم واگذاري بخشي از مناقصه‌هاي دولتي به شركتهاي داخلي تاكيد كرد تا اين شركتها در فرصت مناسب بتوانند توانايي‌هاي خود را بالفعل نمايند. وي همچنين افزود درعين حال تهيه ي بخش فوري تر نيازها از طريق مناقصه آزاد تامين شود تا طرح‌هاي كشور متوقف نشوند.
*صاحبان سرمايه و بانكها، شركتهاي دانش بنيان را براي رسيدن كشور به خود كفايي ياري كنند
دكتر واعظ زاده ادامه داد ارايه تسهيلات بانكي به شركتهاي دانش بنيان با مشكل مواجه است، زيرا به سرمايه‌هاي معنوي اين شركت‌ها توجه كافي نمي‌شود و عمدتا سرمايه مادي آنها مورد نظر بانك‌ها قرار مي‌گيرد، كه درست نيست.
لازم است بانكها و موسسه‌هاي اعتباري ، ساز و كار خاصي را براي ارزيابي شركت‌هاي دانش بنيان فراهم كنند و توانايي‌هاي ارزشمند آنها را كه عمدتا نرم افزاري است در ارايه تسهيلات مالي به حساب آورند.
وي رفع موانع گمركي براي ورود لوازم آزمايشگاهي به داخل كشور و دريافت مجوز احداث شركت‌هاي دانش بنيان در محدوده ي شهرهاي بزرگ را از ديگر حمايت‌هاي لازم براي گسترش فعاليت اين شركت‌ها بيان كرد كه بايد تامين شود معاون علمي و فناوري رييس جمهور اظهار داشت با كمك شركتهاي دانش بنيان و با هماهنگي وزارتخانه‌ها و دستگاههاي ذيربط، مشغول تهيه لايحه حمايت از اين شركت‌ها هستيم تا راه را براي توسعه سريع آنها باز كنيم.
وي از اين شركتها خواست مشكلات و راه حل‌هاي خود را به معاونت ارايه كنند تا مورد استفاده قرار گيرد.
در پايان اين بازديد، دكتر واعظ زاده با ابراز اميدواري نسبت به تسريع سازمان بورس براي راه اندازي بورس شركت‌هاي دانش بنيان خاطر نشان كرد با راه اندازي بورس شركت‌هاي دانش بنيان ، امكان بهره برداري بيشتر از منابع مالي سرمايه‌گذاران در تبديل علم به ثروت ملي محقق خواهد شد./120
 يکشنبه 13 مرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایسکانیوز]
[مشاهده در: www.iscanews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 109]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن