تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):در عمل مؤمن يقين ديده مى شود و در عمل منافق شك.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821213521




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

به همت يك دانشجوي شيمي واير مولكولي سوئيچي بسيار كوچك در دانشگاه آزاد طراحي شد


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: به همت يك دانشجوي شيمي واير مولكولي سوئيچي بسيار كوچك در دانشگاه آزاد طراحي شد
خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: پايان نامه

قطعات الكترونيكي كه بين دو مقاومت مختلف، يكي با مقاومت بالا و ديگري با مقاومت پايين، به ‌صورت سوئيچ عمل مي‌كنند، يكي از جديد‌ترين و مهم‌ترين مباحث فن‌آوري اطلاعات هستند.

به گزارش سرويس پايان‌نامه ايسنا، همگام با تكامل فرآيند كوچك‌سازي در اين فن‌آوري، تشخيص و درك كوچك‌ترين سيستم فيزيكي كه قادر به بروز رفتار سوئيچي هستند، مساله‌ جالبي است كه توجه محققان زيادي را به خود معطوف كرده‌، تا آنجا كه مولكول‌ها را به‌عنوان كوچك‌ترين سيستم فيزيكي قادر به بروز رفتار سوئيچي مورد مطالعه قرار داده‌اند.

در تفسير علت بروز رفتار سوئيچي توسط مولكول‌ها، پيشنهاد‌هاي مختلفي ارائه شده است. برخي چنين رفتاري را ناشي از باردار‌شدن مولكول دانسته و برخي ديگر تغيير كنفورماسيون مولكول را عامل اصلي در بروز اين پديده معرفي نموده‌اند. در مجموع به‌سبب عدم امكان بررسي تجربي اين پديده‌، مكانيسم روشن و كاملي در خصوص چرايي آنها ارائه نشده است و ابزار فعلي محققان براي مطالعه و بررسي اين سيستم‌ها، استفاده از روش‌هاي نظري و شبيه‌سازي است.

مسعود درويش گنجي، دانشجوي دكتري شيمي فيزيك دانشگاه آزاد اسلامي واحد علوم و تحقيقات و عضو هيات علمي دانشگاه آزاد بابل كه به پژوهش در اين زمينه پرداخته در تبيين جزئيات اين طرح اظهار كرد: در اين تحقيق، موفق به طراحي و شبيه‌سازي واير مولكولي بسياركوچك و ساده‌اي شده‌ايم كه بين دو الكترود طلا قرار گرفته و رفتار سوئيچي از خود نشان مي‌دهد. علاوه بر اين توانسته‌ايم مكانيسم دقيق فرآيند انتقال الكترون و پيدايش رفتار سوئيچي توسط مولكول مورد نظر را ارائه كنيم.

درويش گنجي تصريح كرد: در اين پژوهش، مولكول دي‌تيول-بنزن(DTB) (مولكولي متشكل از يك مولكول بنزن و اتم‌هاي گوگرد متصل به آن) به‌عنوان واير مولكولي انتخاب شده است. اين مولكول از يك سو با سطح فلز طلا به عنوان سوبسترا پيوند دارد و از سويي ديگر (اتم گوگرد) به يك اتم طلا در تيغة نوك‌ تيز الكترود، متصل شده است.

آرايش و چيدمان اين سيستم به نحوي است كه تكنيك ميكروسكوپ تونل زن پيمايشي (STM) را مورد شبيه‌سازي قرار‌ مي‌دهد. از طراحي و نتايج اين تحقيق مي‌توان در ساخت رايانه‌هاي كوانتومي استفاده كرد.

بنابر اعلام ستاد ويژه توسعه فن‌آوري نانو، جزئيات اين پژوهش كه از حمايت‌هاي تشويقي ستاد بهره‌مند شده در مجله بين‌المللي Physica E: Low-dimensional Systems and Nanostructures منتشر شده است.

انتهاي پيام
 يکشنبه 13 مرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 780]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن