پرچم تشریفات با کیفیت بالا و قیمت ارزان
پرواز از نگاه دکتر ماکان آریا پارسا
دکتر علی پرند فوق تخصص جراحی پلاستیک
تجهیزات و دستگاه های کلینیک زیبایی
سررسید تبلیغاتی 1404 چگونه میتواند برندینگ کسبوکارتان را تقویت کند؟
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
تعداد کل بازدیدها :
1849887271
رسالت ذاکران
واضح آرشیو وب فارسی:سایت رسیک: بایدها ونبایدها در مداحی اهل بیتعلیهم السلام
برگزاری همایشها و یادوارهها، یا برای احیای یک امر فراموش شده است، مثل زکات، امر به معروف و نهی از منکر، تعاون; یا برای زدودن یک پدیده نامناسب و مقابله با یک معضل اجتماعی و مشکل عمومی، مثل بیکاری، اعتیاد، تهاجم فرهنگی و یا برای تصحیح و توجیه و جهت صحیح دادن و به کمال رساندن یک مساله است .
همایشی که در گرامیداشت مداحان نمونه و یادواره پیش کسوتان مداحی و مرثیه خوانی و رهیافتشیوههای متین و مفید و مثبت در امر مداحی است، از این قبیل است; تا این حرکت مقدس دینی در جامعه ما، در مسیری سازندهتر و به دور از پیرایهها و نقاط ضعف پیش برود .
جایگاه والای مداحی
میتوان از عظمترین دستاوردهای نهضت عاشورا، پدیده «وعظ» و «مرثیه خوانی» را به شمار آورد که به توصیه اهل بیتعلیهم السلام و به قصد زنده نگهداشتن پیام عاشورا و درسهای بزرگ آن حماسه، برپا شده و میشود; منبری به وسعت جهان و در درازای تاریخ، زیرنام مقدس «اباعبدالله الحسینعلیه السلام» . که بیان دین و تعظیم شعائر و تکریم اسوههای دین باوری، جهاد و شهادت، از آثار آن است .
در سایه این مجالس و محافل، هم پایههای اعتقادات دینی مردم استوار میشود، هم عواطف مردم با «آل الله» پیوندی مستحکم مییابد و هم آگاه سازی جامعه نسبتبه تکالیف دینی و اجتماعی، تقویت میشود .
وقتی امام صادقعلیه السلام میفرماید: حمد و سپاس خدایی راکه در میان مردم، کسانی را قرار داد که به سوی ما میآیند و ما را مدح میکنند و برای ما مرثیه میخوانند; «الحمد لله الذی جعل فیالناس من یفد الینا و یمدحنا و یرثی لنا» (1) این، نشان دهنده جایگاه «زیارت» ، «مدح» و «مرثیه» در فرهنگ شیعی و در راستای احیای فرهنگ اهل بیتعلیهم السلام است .
عملکرد مقدس مداحان و مرثیه خوانان، به خدا، رسول، پیامبران، صالحان، فرشتگان و کروبیان میرسد; چرا که «مداح» اهل بیت، خدای متعال است . سوگوار شهدای کربلا و امام حسینعلیه السلام، همه پیامبران الهی و حضرت رسول و ائمه معصومینعلیهم السلام بودهاند . پیش کسوت مداحان و مرثیه سرایان اهل بیت، کسانی همچون: فرزدق، دعبل، کمیت، سید حمیری، عبدکوفی و . . . بودهاند .
لباس فاخر مداحی اهل بیت، زیبنده قامتخالص مردانی است که با ایمان، عقیده، عشق و دلدادگی، زبان و حنجره و دل و جان خویش را وقف خاندان عصمت میکنند .
بسیاری از مردم هم از رهگذر مجالس سوگواری و محافل مرثیه خوانی، به شجره طیبه دین، قرآن و عترت وصل میشوند .
این که مردم، جذب مداحان شدهاند و میشوند، هم موهبتی عظیم برای آنان است و هم بارسنگین و رسالتی حساس را بر دوش آنان میگذارد .
از آنجا که عشق و ولای اهل بیت و پیوند جوانان و نوجوانان ما با خاندان عصمت، تا حد زیادی آنان را در برابر مفاسد و تهاجم فرهنگی و دینگریزی بیمه و مصون میکند، ضروری است که به این مساله مهم، جدیتر نگریسته شود .
و از آنجا که اشعار مدح و مرثیه، در یک جامعه دین باور به «فرهنگ دینی» تبدیل میشود، تصمیم و هدایت و پاکسازی و آفت زدایی از این موضوع مهم دینی، بسیار ضروری مینماید .
ضرورت نقد و بازنگری
جهتسالم ماندن هر فرد یا مجموعهای، نقد، بررسی و ارزیابی، ضروری است . نقشی که مداحان در بعد اعتقادی و دینی مردم دارند، این «نقد» را ضروریتر میسازد .
«مداحی» یک هنر مهم است و در آن، تنها حنجره خوب و صدای زیبا نیست که کارساز است، بلکه فکر، باور، اخلاق، منش و شخصیتخود مداح هم سهمی عظیم دارد .
نارسایی هایی که در این زمینه وجود دارد، گاهی جنبه شکلی و ظاهری است و به مسائلی همچون: صدا، آهنگ، دستگاههای موسیقی، ابزار صوتی، نوع خواندنها، نوع مجالس و محافل، کیفیت دعوت و پذیرفتن دعوت، پیش شرطهای مالی و مادی و . . . مربوط میشود و گاهی هم جنبه محتوایی دارد .
در این محور، دقت روی استحکام و درستی و غنا و ارزشمندی محتوای اشعار، استواری متن شعر، صحت و اعتبار حرفهای مطرح شده، خصلتهای شخصی و رفتار و اخلاق خصوصی مداح و اینگونه مسائل مطرح است; که شاید مناسب نباشد که این محورها خیلی باز شود . زیرا برای اهل درک، اشارات را همین اندازه کافی است .
کاری به این عظمت، وسعت و قداست، اگر از ناخالصیها، دروغها، انحرافها و احیانا بدعتها مبرا نباشد، هم خوبیهای فراوان این حرفه عاشقانه را از بین میبرد و تحت الشعاع ضعفها قرار میدهد، و هم وجود برخی عناصر دنیا طلب و ناصالح در این مجموعه عظیم ایمانی، اخلاصی و ولایی، آبروی پاکان و صالحان و شایستگان را ضایع میکند .
گریاندن به هر بهانه و با هر حرف و نقلی، راستیا دروغ، مستند یا بی سند، در شان مداحان متعهد نیست که گاهی محتوای برخی از سرودهها هم، ذلت آور برای اهل بیت است; دودمانی که مظهر غیرت خدا و عزت دین اند، نباید به صورت حقیر، زبون و خوار مطرح شوند!
در این زمینه، نقل مطلبی از زبان مرحوم محدث قمی بسیار به جاست . وی مینویسد:
«سزاوار است انسان - بویژه ذاکران و مرثیه خوانان - از ذکر آنچه که اشعار به ذلت اهل بیتعلیهم السلام دارد، پرهیز کنند، خصوصا در باره امام حسینعلیه السلام و اهل بیت او; چرا که او فرمود: «هیهات منا الذله» . (2)
مرحوم میرزا حسین نوری در «دارالسلام» داستانی دارد که خلاصهاش این است:
یکی از سادات تعزیه خوان، خواب دید که قیامتبر پا شده و مردم در وحشتی عجیب به سر میبرند و هرکس گرفتار خود است و ماموران الهی مردم را پای حساب گسیل میدارند و همراه هرکس، دو مامور (سائق و شهید) است . . . تا آن که ما را به جایگاه حساب بردند .
منبر بلندی بود، با پلههای بسیار که بر بالای آن حضرت رسولصلی الله علیه وآله وسلم نشسته بود و پله پایینتر، حضرت علیعلیه السلام و مشغول حسابرسی مردم بود . همه در برابر او به صف ایستاده بودند .
نوبتبه من که رسید، با عتاب و توبیخ به من چنین خطاب فرمود: «چرا فرزندم حسینعلیه السلام را با ذلتیاد کردی؟» مانده بودم که چه جواب دهم! ناچار انکار کردم . به مجرد انکار، دردی را در بازوی خویش حس کردم . گویا میخی بود که به آن فرو کرده باشند . به کنار خود نگاه کردم، مردی را دیدم که طوماری در دست داشت، آن را به من داد و گفت: «بخوان!» باز کردم، دیدم صورت و لیست همه مجالس و منبرها و مشروح حرفهایی که در مجالس گفتهام، با ذکر این که کی و کجا بوده است، بیان شده و حتی آن صحبتهای ذلتبار که آن حضرت پرسید و من انکار کردم در آن است . . .
آن خواب وحشتناک، سبب شد آن سید، آن شغل را رها کند و گفت: «خود را شایسته آن کار و قیام به شرایط آن نمیبینم .»
سید حمیری که از شاعران برجسته شیعی و مرثیه سرایان پر ارج حماسه عاشوراست، روزی با جعفر بن عفان طایی بود . سیدحمیری به وی گفت: وای برتو! درباره اهل بیت، چنین شعر میگویی:
ما بال بیتکم تخرب سقفه
و ثیابکم من ارذل الاثواب
«خانه شما را چه شده است که سقفش خراب شده است و جامه هایتان از پستترین جامههاست!»
جعفر بن عفان نتوانست آن را انکار کند .
سید حمیری گفت: اگر توانایی مدح شایسته و خوب نداری، ساکتباش! آیا آل محمدصلی الله علیه وآله وسلمرا اینگونه وصف میکنند!؟ ولی من تو را معذور میدانم; طبع و میزان درک و نهایت فهم تو همین قدر است . اما من چیزی را در باره اهل بیتعلیهم السلام گفتهام که عار و ننگ مدح تو را از بین ببرد و آن، این است:
اقسم بالله و آلائه
والمرء عما قال مسؤول . . .
«سوگند به خدا و نعمتهایش! همانا انسان مسئول چیزی است که میگوید .
به راستی که علی بن ابیطالب، بر تقوا و نیکی سرشته است .
او امام هدایتگری است که بر همه امتبرتری دارد .
هم سخن حق میگوید و هم بحق، داوری میکند و هرگز باطلها او را مشغول نمیسازد .
وی در حالی به جنگ و نبرد میشتافت که در کف او شمشیری بران و صیقل خورده بود .
به شیری میماند که از بیشه درآمده و در میان فرزندان خود به راه افتاده است .
او همان بزرگ مردی است که در یک شب، میکائیل و جبرئیل بر او تحیت و سلام دادند .
میکائیل، همراه هزار فرشته و جبرئیل در میان هزار فرشته، در حالی که اسرافیل هم در پی آنان بود .
در شب بدر، به یاری پیامبر خدا فرود آمدند، گویا «طیر ابابیل» بودند - که بر سر سپاه ابرهه فرود آمدند - و چون نزد آن حضرت آمدند، از روی تکریم و بزرگداشت، بر او سلام کردند .» (3)
آری . . . در باره این خاندان، اینگونه باید شعر گفت . ای جعفر! شعر تو برای افراد فرومایه و ناتوان خوب است .
جعفر بن عفان سر او را بوسید و با ادب و احترام گفت: «به خدا قسم ای اباهاشم! تو سرور و سرآمد و سالاری، و ما دنباله رو و پیرویم .»
برخی از کاستیها
1 . بدعتها
شیوههای عزاداری و مرثیه خوانی، گاهی از قالب سنتی بیرون میآید و به اسم نوآوری و جذابیت، بدعتهایی وارد آن میشود و نتیجهاش، گرچه جذب طیفی از جوانان و مخاطبان است، ولی پایگاه مردمی این سنت دینی را سست کرده و کسانی را دفع میکند .
2 . تحریفها
از عمدهترین ضعفها، تحریف حقایق تاریخی، سیمای حوادث و چهره معصومین و اهل بیتعلیهم السلاماست .
گاهی کسانی به عمد و برای اغراض خاص، دستبه تحریف میزنند; گاهی هم ندانسته و بیاطلاع، از مطالب تحریف شده استفاده و آنها را بازگو میکنند و در نتیجه، به فرهنگ عمومی جامعه و باورهای دینی مردم سرایت میدهند .
3 . آهنگهای مبتذل
وارد ساختن آهنگ و موسیقی به دستگاه عزاداری امام حسینعلیه السلام، از قداست و موقعیت آن میکاهد . هرچند وسایلی چون طبل، سنج و نی، از دیرباز در اینگونه مراسم و تعزیهها بوده است، لیکن کاربرد آنها یادآور میدان رزم و صحنه جنگ در عاشورا است; اما آنچه در این اواخر وارد این جریان مقدس شده است، با فرهنگ عزای حسینی مناسبت و سنخیتی نداشته، حتی افکار و توجه عمومی را بیش از محتوا و دورنمایه عزاداری و سوگ، به شکلها و ظواهر و نمادها معطوف ساخته است .
4 . پیش شرطهای مالی و . . .
محبان اهل بیت و بانیان مجالس حسینی، از دیرباز به عنوان گوشهای از ارادت و عشق به ساحت اهل بیت عصمتعلیهم السلام از بذل مال و تامین هزینه محافل عاشورایی مضایقه نداشتند . پرداخت وجه به واعظان و مداحان و مرثیه خوانان هم گوشهای از این هزینههای عاشورایی است .
از سویی، مناعت طبع و بزرگواری اهل منبر و ذاکران حسینی، این پرداختها و دریافتها را در هالهای از شرم و عفاف و احترام نگه میدارد; لیکن تبدیل شدن این فرهنگ به نوعی کسب و کار سودآور و تعیین پیش شرطها و پیش پرداختهای مالی و نرخ گذاریها و امثال اینگونه امور، هم به وجهه مداحان لطمه میزند، هم از معنویت امر میکاهد و هم موجب حرف و حدیثهای فراوان در پشتسر میشود!
5 . عدم صلاحیت اخلاقی
در میان مداحان، گاهی کسانی پیدا میشوند که از نظر اخلاقی و پاکی نگاه ومهذب بودن رفتار و برخورد، در حد «ذاکر امام حسینعلیه السلام» و «مداح اهل بیتعلیهم السلام» نیستند، بلکه آلودگی هایی دارند که دامن پاکان و خوشنامان را هم میگیرد و خوبان را هم بدنام میسازد .
البته تعیین حدود و شرایط و بایستگی هایی برای آنان که به این کار میپردازند و برخورد با ناصالحان، میتواند گامی در حفظ کرامت و قداست تلاشگران صادق و صالح این وادی باشد .
6 . ذلیل نماییها
برخی از انواع مرثیه خوانیها، با عزت و کرامتخاندان پیامبر ناسازگار است و بعضی مرثیه خوانان به خاطر اشک گرفتن از مستمعان، میکوشند وضع ائمه و اهلبیتعلیهم السلام و حرفها و رفتارهای آنان را هرچه جان گدازتر و سوزناکتر مطرح کنند . که این کار، گاهی به ذلیل و خوار نشان دادن اولیای بزرگوار الهی منتهی میشود!
7 . ریا و تظاهر
آنچه برای سوگواری و مرثیه خوانی ارزش آفرین است، صداقت و معنویت است . وجود تعارض بین «بود» و «نمود» و «حرف» و «عمل» در بین مداحان، مثل هر قشر و گروه دیگر، هم از ارزش و اجر و معنویت کارشان میکاهد و هم آنان را از چشمها و دلها میاندازد .
مکتب حسینی، پذیرای صادقان خالص است، نه ریاکاران متظاهر! از این جهت، مداحی را نباید به وسیلهای برای مرید پروری تبدیل کرد و از احساسات پاک و عواطف زلال محبان اهل بیت، به نفع موقعیت و محبوبیتشخصی بهره گرفت .
چاپ «کارت ویزیت» با شیوههای تبلیغاتی و به اصطلاح، امکانات خوب و قیمت مناسب و عکسهای آن چنانی، دور از ساحت مقدس مداحی است .
8 . تبدیل عشق به شغل
بی شک ترویج «فرهنگ مدح و مرثیه» از سوی امامان شیعه، برای حفظ و اشاعه فرهنگ اهل بیت در سایه پیوند روحی و عاطفی پیروان این خاندان بوده است . و گریستن بر مظلومیت این خاندان و برگزاری مجالس سوگواری، بعد ضد ستم را در شیعه تقویت میکند . حال، اگر اشک و گریه و عزاداری، به چیز مستقلی تبدیل شود که نه تنها آن اثر و انگیزه نخست را نداشته باشد، بلکه نوعی شکل گرایی، اشباع کاذب نیازهای روحی، جمع کردن مشتری و مرید، اجرای نمایشهای سرگرم کننده و جذاب، تخلیه غرایز جوانان و . . . شود، با هدف اصلی آن فاصله گرفته است! راستی، سوختن در داغ و مصیبت و مظلومیت «آل الله» کجا و شلوغ کاری و هیاهو و سروصداهای بیسوز و اشک کجا؟
اگر گاهی کتاب «حماسه حسینی» - اثر شهید مطهری، که در بردارنده آگاهی بخشیهایی نسبتبه عاشورا و افشای برخی دروغها و تحریفها و نقد برخی شیوههاست - مورد تحریم بعضیها قرار میگیرد که نانشان در دروغ و هیاهو و تحریف و ذلیل نمایی نسبتبه ساحت ائمه است، جای شگفتی نیست .
9 . کمرنگ شدن وعظ و منبر
مجالس حسینی پیوسته این برکت را داشته است که شیفتگان اباعبدالله و اهل بیتعلیهم السلام، با معارف دین، احکام شرع، حلال و حرام، سنتهای اسلامی، تفسیر قرآن، روایات معصومین و آموزههای مکتب آشنا میشدند و آنان که اهل این گونه مجالس بودند، هم تعبد و دینداریشان بالا بود و هم دینشناسی و سطح آگاهیهای اسلامیشان .
اگر رونقگیری کار مداحان، سبب شود که وعظ و منبر و توجه به تبلیغات اسلامی کمرنگ شود، یک «ضایعه» است! زمانی این هنر، با سینهزنی و پیشخوانی، مجلس را آماده میساخت تا حاضران، از وعظ و منبر استفاده کنند . بانیان محافل حسینی هم، چنین دیدی داشتند و اینگونه برنامه ریزی میکردند . اگر آنچه گوشه و کنار دیده میشود و رو به گسترش است، باب و رایجشود، یعنی در حاشیه قرار گرفتن منبر و وعظ و گاهی حذف مبلغ دینی از مراسم و اکتفا به مداح; این، محروم ساختن شیعیان سیدالشهداءعلیه السلام از آموزش معارف والای دینی است که قطعا خود اباعبداللهعلیه السلام هم به آن راضی نیست .
گاهی جوانان و اهل محل، در اطراف مجلس و مسجد میچرخند تا منبر تمام شود و مداح بیاید و یا در زمان سخنرانی واعظ، مجلس خوب است و هنگام مداحی، ازدحام و غلغله جمعیت . به راستی این نشانه چیست؟
آیا فاصله گرفتن از روح تعالیم ائمه در باره عزاداری و مرثیه خوانی و یاد کرد اهل بیت و عاشورا نیست؟
همه بزرگان دین، جایگزینی «مداحی و مرثیه خوانی» را به جای «منبر وعظ و تبلیغات و بیان احکام» ، هشداری از یک آفت و ضایعه میدانند . خوب است این هشدارها جدی گرفته شود; اگر رواج نوارها و سیدیهای مداحان، جای فکر و مطالعه و جلسات مذهبی و آموختن و رشد کمی و کیفی در قلمرو «معرفت دینی» را بگیرد، جای تامل است!
10 . تحت الشعاع قرار گرفتن عاشورا
از کاستیهایی که در برخی مجالس سوگواری دیده میشود، آن است که نام اهل بیت و مظلومیتشهدای کربلا، تحت الشعاع شخص متوفا قرار میگیرد که مجلس به یاد آنهاست . از سنن ارجمند پیشین، آن بوده که تحمل هر داغ و مصیبت را، با یادکردی از مصائب اهلبیتعلیهم السلام، آسان میساختند و با گریزی به کربلا، که با تعبیر «لایوم کیومک یا اباعبدالله» انجام میشد و مجالس فاتحه و یاد بود و مجلس شهید، تبدیل به مجلس عاشورایی میشد .
افراط برخی مداحان، کار را به جایی میرساند که همه داغها، مصیبتها، یادکردها، شیونها، ذکر مناقب و . . . منحصر به مرحومی میشود که مجلس برای اوست و هرچه حرف و حدیث و خواب و رؤیا و خاطره و . . . است، از اوست و یاد کرد مناسب از مصائب خاندان پیامبر نمیشود . «شهدا» نیز گرچه بسیار ارجمند و عزیزند، اما نباید یاد آنها، ائمه و امام حسینعلیهم السلام و شهدای کربلا را تحت الشعاع قرار دهد .
11 . سطح نازل اشعار نوحه
سرزدن به کتابفروشیهایی که «کتاب نوحه» عرضه میکنند، نشان از سطحی نگری تهیه کنندگان، ناشران، فروشندگان و مصرف کنندگان این قبیل «کالای فرهنگی» است . گزینش شعرهای سطحی و ضعیف از سوی برخی از افراد بی تخصص و احیانا تجارت پیشه و نشر آن از سوی بعضی ناشران سودجو، این بازار را آشفتهتر میسازد .
وقتی علاقهمندان به دکهها و کتابفروشیهای عرضه کننده اینگونه آثار مراجعه میکنند، ناچار از میان «آنچه هست» انتخاب میکنند . اینجاست که رسالت «شاعران مذهبی» و «ناشران دینی» سنگین و حساس میشود; زیرا سودجویی در عرصهای که به معتقدات و باورهای پیروان اهلبیتعلیهم السلام مرتبط میشود، زشت و گناه به شمار میآید .
12 . کلاسهای آموزش مداحی
هرچند اصل کار، سودمند و نوعی کار فرهنگی است و مداحان پیوسته باید آموزش ببینند و در ارتقای سطح کار خویش بکوشند; اما به نظر میرسد راه اندازی کلاسهای آموزش مداحی، آن هم برای کودکان و نوجوانان، کار حساب شده و وزینی نیست . ابهت کار ذاکران حسینی و شان والای مداحی اهلبیت، ایجاب میکند که حریم این «رسالت» محفوظ بماند و به کاری کودکانه تبدیل نشود .
البته سوق دادن نوجوانان به سمت اینگونه برنامهها، اگر ایجاد پیوند عاطفی و معنوی بین این قشر و عترت پیامبر باشد، بسی ارزنده است; اما نه به قیمتی که عرصه گردان محافل دینی و مجالس عاشورایی، تعدادی نوجوانان احیانا نابالغ باشند و به دلیل نو بودن کار و جذابیت آن، کار مداحان بزرگ و با سابقه و با معرفت و معنویت، از رواج بیفتد .
دریغ است که برخی نوجوانان و جوانان کار و تحصیلات خود را رها کنند و به مداحی به عنوان یک شغل بنگرند! رهبر معظم انقلاب، در سخنی خطاب به مداحان ارجمند - در سال 1367 - فرمودند:
«کسی تصور نکند که این، یک شغل است و همچنان که یک نفر بقال میشود، یا یکی عطار میشود، یکی هم مداح میشود; این چنین نیست!» (4)
پیامدها
نتیجه رواج این گونه کاستیها و اصلاح نکردن این ضعفها، اینهاست:
کاسته شدن و زدوده شدن قداست امر .
رواج اجناس تقلبی در بازار فراوردههای مذهبی .
بازار سیاه یافتن متاع حقیقت در این آشفته بازار .
به هم ریختن مرزها و نبودن معیار و ثبات .
غیر قابل دفاع شدن حق آمیخته با باطل .
سوختن خالصان صالح به آتش ناصالحان متظاهر .
رواج دکانداری و کساد صداقت در مرثیه خوانی .
مشوه شدن چهرههای زلال، با ناهنجاریهای نالایقان .
روی آوردن کاسبکارانه به این سنت مقدس و کهن .
رواج یافتن فرهنگ سطحی و نازل نسبتبه حماسه عاشورا .
گسترش شعرهای سطحی و عوامانه در نوحهها .
رواج شکل گرایی و فاصله گرفتن از محتوا .
کاهش معلومات و معنویات عزاداران .
اینها پیامدهای سوئی است که قطعا ائمه معصومینعلیهم السلام و بزرگان دین و دلسوزان فرهنگ شیعی، به آن راضی نیستند و از آن رنج میبرند .
راه حلها و پیشنهادها
نکاتی را باید خود مداحان متعهد و دلسوخته دین و انقلاب رعایت کنند; نکاتی هم باید از سوی مراکز و محافل و نهادهایی که برنامههای مداحی و مجالس دینی دارند، مراعات شود . و البته چون نتیجه مثبت و منفی مداحی خوب و بد، به وجهه اسلام و تشیع و نظام برمیگردد، نظارت و کنترلی هم در جهتحفظ وجهه و حیثیت اسلام و نظام و کشور و تبلیغات دینی و اعتقادات مسلمانان و پیروان اهلبیت، باید وجود داشته باشد .
اما در مجموع، آنچه به صورت پیشنهاد در جهت رفع کاستیها و بهینه ساختن امر مداحی مطرح میشود، به قرار زیر است:
1 . تلاش خود مداحان در جهت غنای فکری و شعری و محتوایی برنامهها و ترویج فرهنگ مطالعه و عمق بخشیدن به اطلاعات دینی و تاریخی . جلسات ویژه مداحان و داشتن برنامههای سودمند برای خود آنان در این زمینه، مفید است .
2 . ضابطهمند ساختن کار مداحی و جلسه داری، جهتحفظ حدود و حریمها و تبیین وظایف و محدوده کار آنان .
3 . مراعات جنبههای خط فکری مداحان و نداشتن افراط و تفریط در گرایشها و شیوهها و میدان ندادن به آنانی که با نظام و آرمان شهدا و خط امام و ولایت، مساله و مشکل دارند و به نشر بدبینی کمک میکنند .
4 . کنترل و برخورد نسبتبه ناشایستگان و نا اهلان و تنظیم مجوز برای مداحی، بی آنکه این کار حالت دولتی به خود بگیرد و از جنبه مردمی بودن آن کاسته شود; مثل روحانیت که در عین حال که مردمی است و با تودههای مؤمنین سر و کار دارد، اما برای تخلفات صنفی و اخلاقی و انحرافات سیاسی و بدعت گذاری و مذهبسازی و تلاشهای ضد انقلابی برخی از آنان، «دادگاه ویژه» وجود دارد .
البته چنین کنترل و نظارتی بر عملکرد مداحان و تعیین صلاحیتها، باید از سوی مرکز و نهادی باشد که هم اهمیت داشته باشد، هم قدرت تشخیص، هم سالم باشد و هم بیغرض .
5 . تلقی مداحی به عنوان یک کار فکری و فرهنگی (سازنده یا سوزنده) و جدی گرفتن این مقوله و کلاس دانستن جلسات عزاداری و مرثیه خوانی، هم از سوی خود مداحان، هم بانیان و دعوت کنندگان، نه در حد صرفا اجرای برنامهای و گرفتن وجهی و پرداختن نذر و نیازی . شبکه عظیم و گسترده مجالس سوگواری و مداحان متعهد و سالم، میتواند جهت گیری ضد فساد، ضد ظلم، ضد گناه و ضد انحرافات داشته باشد و به عنوان بازوی پرتوان مکتب و زبان گویای ارزشهای والای دینی و ولایی، عمل کند .
6 . تجمعهای منطقهای و جلسات هفتگی مداحان، که حاوی تبادل اطلاعات و تجارب و نقد و ارزیابی عملکرد جامعه مداحان و توجیه و ارشاد افراد نوپا و بهرهگیری از روحیات و معنویات و مهارتهای پیش کسوتان باشد، به قصد آموزش، بالابردن کیفیت کار و اصلاح کاستیها .
7 . برگزاری همایشهای سراسری و راه اندازی «مجمع بزرگ مداحان» و اندیشیدن به نوعی سازماندهی و برخورداری از تشکیلات منسجم و دارای موضع .
پایان سخن را فرازی پرنکته از رهنمودهای مقام معظم رهبری قرار میدهیم که در سال 1368 به مداحان عزیز توصیه فرمودهاند:
«باید به تدریجسمت مداحی اهل بیتعلیهم السلام - که واقعا یک منصب است - یک ثغوری هم پیدا کند . مداحی اهل بیت که هم مقام والایی دارد و هم تاثیر زیادی در جامعه و در ذهن مردم دارد، باید یک حدودی پیدا کند، که بدانید چه کسی مداح است؟ و مقدمات کار مداحیاش چه قدر است؟ چه قدر شعر میداند؟ چه قدر حفظ است؟ چه قدر میتواند بخواند؟
این خصوصیات را یک مرکزی از مراکز، تایید کند و خود شماها به یک کیفیتی فکر این کار را بکنید; چون این چیزی است که دنیای امروز و نیازهای جامعه امروز، غیر از این را قبول نمیکند . و لذا آن کسانی که این منصب را رسما به عهده میگیرند و لباس مقدس ستایش اهل بیتعلیهم السلام را برتن میکنند و مردم آنان را به این عنوان میشناسند، باید خصوصیاتی داشته باشند و مرکزی باشد که اینها را با این خصوصیات تشخیص بدهد و تایید کند .» (5)
به امید هرچه بیشتر بالنده و بینقص شدن فرهنگ عزاداری و مدیحتپردازی و مرثیه خوانی در جامعه شیعی و ولایی .
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
-