تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 30 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):دانش منافق در زبان او و دانش مؤمن در كردار اوست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1817155278




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

گزارش خبري- تحليلي مهر/جنبلاط ديروز ،جنبلاط امروز/ چرخش مواضع كليدي ترين رهبر 14 مارس


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: گزارش خبري- تحليلي مهر/جنبلاط ديروز ،جنبلاط امروز/ چرخش مواضع كليدي ترين رهبر 14 مارس
خبرگزاري مهر - گروه بين الملل : مواضع اخير وليد جنبلاط از سران برجسته جريان غربگراي 14 مارس و نرمش بي سابقه وي در برابر مقاومت كه زماني به خصمانه ترين اظهارنظرها بر ضد حزب الله، سوريه و حتي ايران دست مي زد، خشم شديد رهبران اين جريان را به دنبال داشته است.

- سابقه جنبلاط :

به گزارش خبرگزاري مهر، وليد جنبلاط متولد 7 آگوست 1949؛ حدود 59 سال دارد؛ رهبر حزب سوسياليست ترقيخواه و يكي از رهبران برجسته طايفه دروزيها در لبنان است؛ وي رهبري اين حزب را پس از ترور پدرش، كمال جنبلاط، بنيانگذار حزب برعهده گرفت.

خانواده جنبلاط كردتبار است؛عثماني ها آنها را به رسميت شناختند و حسين پاشا جانپولاد از اين خاندان به عنوان حاكم كلس - حلب تعيين كردند و تا مدتي در حلب ماندند تا اينكه يكي از رهبرانشان بر پاشا جانبولاد قيام كرد قيامي كه سبب شد عثماني ها او را سرنگون كرده و به قتل برسانند آنگاه برخي اعضاي اين خاندان به لبنان و استان الشوف كه دروزيها در آن ساكن هستند، پناهنده شدند و به مذهب آنها گرويدند و اصل نام آنها جان پولاد كه معنايش به كردي " داراي روح پولادين" است، مي باشد.

در جريان تجاوز رژيم اسرائيل به لبنان و پس از آن، نيروهاي وابسته به جنبلاط به تعداد زيادي از روستاهاي ماروني ها حمله ور شدند و هزاران نفر ازساكنانشان را به عنوان انتقام بيرون راندند.زيرا پيش از آن يك حمله گسترده پاكسازي نژادي در منطقه جبل لبنان از سوي ماروني ها بر ضد دروزيها صورت گرفت تا جايي كه ساكنان بسياري از روستاهاي دروزي نشين بيرون رانده شدند و خانه ها و مكانهاي مذهبي آنها به آتش كشيده شد و شبه نظاميان ماروني با حمايت ارتش اسرائيل كه لبنان را در آن زمان اشغال كرده و درگيريهاي طايفه اي و مذهبي را تحريك مي كرد؛ دست به كشتار و بازداشت در مناطق درزي نشين زدند.

- فعاليتها:

مدتي به عنوان استاد تاريخ در دانشگاه ملي در منطقه عاليه فعاليت كرد.در پيوست روزنامه النهار به مدت كمتر از يك سال فعاليت كرد و مقالات اقتصادي و سياسي متعددي نيز به رشته تحرير درآورد. بين سالهاي 1979 تا 1980 ميلادي، مقاله نويس روزنامه الانباء ارگان حزب سوسياليست ترقيخواه بود.

جنبلاط 29 آوريل 1977 پس از ترور پدرش به عنوان رئيس حزب انتخاب شد و همچنان رياست آن را به عهده دارد؛ پس از ترور رفيق الحريري نخست وزير اسبق، عبارت موسوم به "انقلاب كاج"(ثوره الارز) را رايج كرد و امروز يكي از برجسته ترين سران جريان موسوم به 14 مارس به شمار مي رود كه شعار "حاكميت، استقلال و پايان دادن به قيموميت سوريه" را فرياد مي زند.

- زندگي خانوادگي :

به گزارش مهر، جنبلاط در سال 1981 با "جيرفت جنبلاط" ازدواج كرد و از وي صاحب سه فرزند به نامهاي تيمور، اصلان، و داليا شد؛ همسر فعلي او، نورا الشرباتي است كه پس از ازدواج با جنبلاط، نام فاميلي "نورا جنبلاط" را براي خود برگزيد؛ وي دختر احمد الشرباتي وزير دفاع اسبق سوريه است.

- جنبلاط و شخصيتي دوگانه :

در لبنان او را به صراحت لهجه مي شناسند كه بدون هرگونه ملاحظه اي مواضع خود را بيان مي كند و در اين راه دچار افراط و تفريط هم مي شود. زماني به دفاع از مقاومت مي پردازد و گاهي خصمانه ترين اظهارات و مواضع را عليه آن بيان مي كند.

جنبلاط گاهي چنان در اظهارات خود افراط مي كند كه بوي جنگ و خصومت از آن برمي خيزد و گاهي چنان نرمش و انعطاف از خود نشان مي دهد كه همه را به حيرت و شگفتي وامي دارد كه موضعگيريها و اظهارات وي در طول سه سال گذشته تا كنون اين حقيقت را اثبات مي كند.

هنوز تحليلگران و ناظران سياسي، موضعگيري ها و اظهارنظرهاي تند و خصمانه وليد جنبلاط عليه مقاومت و به ويژه حزب الله و كشورهاي ايران و سوريه و شخص بشار اسد رئيس جمهوري اين كشور را پس از ترور رفيق حريري نخست وزير اسبق لبنان و به ويژه در جريان جنگ 33 روزه 2006 از ياد نبرده اند كه بدترين الفاظ و تعابير را عليه مقاومت و حاميان آن به كار برد.

زماني كه رژيم اشغالگر قدس در بي رحمانه ترين جنگ خود عليه لبنان، از زمين و هوا و دريا مناطق مسكوني و تاسيسات زيربنايي اين كشور را به بهانه واهي اسارت دو نظامي اين رژيم از سوي مقاومت لبنان، آماج حملات وحشيانه خود قرار داد؛ جنبلاط از جمله افرادي بود كه با اظهارات تحريك آميز خود عليه مقاومت و حزب الله، علنا به بلندگوي تبليغاتي اسرائيل و آمريكا و برخي كشورهاي عربي عليه حاميان لبنان در برابر تجاوزگري رژيم اشغالگر قدس تبديل شد و نقش ستون پنجم را به خوبي بازي مي كرد.

جنگ 33 روزه، 21 تير 85 آغاز شد و جنبلاط كه چهار روز پس از اين جنگ به دبي گريخته بود همزمان با پايمردي دليرانه رزمندگان لبناني در برابر ارتش مجهز صهيونيست، اتهامات خود عليه مقاومت به رهبري حزب الله را تكرار كرد و به جاي حمايت از ملت ودولت و مقاومت لبنان در برابر تجاوزات وحشيانه ارتش رژيم صهيونيستي، نقش ستون پنجم اين رژيم را بازي كرد و مدعي شد:" آنها كه در لبنان روبروي اسرائيل مي جنگند، لبناني ها نيستند، بلكه ايراني ها هستند."

وي مدعي شد كه" لبنان امروز(زمان جنگ 33 روزه) به صحنه درگيري براي مناقشه آمريكا وايران تبديل شده است و جنگي كه اكنون در لبنان جريان دارد، جنگ ايراني است."

جنبلاط خطاب به سيد حسن نصرالله دبيركل حزب الله گفته بود : " من به نصرالله مي گويم كه لبنان، غزه نيست و زرادخانه پيشرفته اي كه اين سازمان شيعي در اختيار دارد، بيهوده نيست."

نبيه بري رئيس پارلمان لبنان همان زمان خطاب به جنبلاط و ديگر حاميان اسرائيل گفته بود با متهم كردن ايران وسوريه بر جنايات خود سرپوش قرار ندهيد، مي خواهيد لبنان را به كشوري بي اراده و ضعيف در برابر اسرائيل تبديل كنند

جنبلاط 26 مرداد 85 ،چند روز پس از پايان جنگ 33 روزه، با تكرار اتهامات و ادعاهاي خود تلاش كرد پيروزي بي نظير و درخشان حزب الله در برابر رژيم صهيونيستي را كم اهميت نشان دهد.

رئيس حزب سوسياليست ترقيخواه در آن روز به بيان مواضعي درباره تهاجم رژيم صهيونيستي به لبنان و تحولات داخلي و منطقه اي و طرح ادعاهايي عليه حزب الله، سوريه و ايران پرداخت و اظهار داشت : سيد حسن نصرالله دبيركل حزب الله لبنان بايد تلاشهاي گروه نيروهاي 14مارس در دفاع از مقاومت را به خاطر آورد.

وي خطاب به دبيركل حزب الله لبنان گفت: شما نماد هستيد، اما ما كجاييم، دولت كجاست و اكثريت كجايند؟

جنبلاط افزود: شما هر وقت كه خواسته باشيد دولت را به رسميت مي شناسيد و هر وقت كه نمي خواهيد به رسميت نمي شناسيد. وي همچنين از رايزني و مشورت نكردن حزب الله با دولت لبنان با وجود هشدار قبلي اين حزب مبني بر آگاهي از نزديك بودن تجاوزگري رژيم صهيونيستي انتقاد كرد.

وي 8 دي 85 ؛چند ماه پس از پايان جنگ 33 روزه، در تلاش براي سرپوش گذاشتن بر اقدامات خرابكارانه خود در لبنان، براي اولين بار به صورت علني و بدون هرگونه مدركي، حزب الله لبنان را به دست داشتن در ترور برخي از شخصيتهاي سياسي لبنان متهم كرد.

جنبلاط در گفتگو با شبكه "العربيه" كه در زمان جنگ افروزي رژيم صهيونيستي عليه لبنان، با پخش مصاحبه هاي تحريك آميز و برنامه هاي جنجالي عليه حزب الله، علنا به ابراز رسانه اي و تبليغاتي آمريكا ، رژيم اسرائيل و برخي حاميان عرب اين رژيم تبديل شده بود؛ بدون ارائه هرگونه مدركي، حزب الله را به دست داشتن در برخي ترورهاي انجام شده در لبنان متهم كرد .

وي با وجود تاكيد حزب الله بر ضرورت افشاي عاملان جنايت ترور رفيق حريري نخست وزير اسبق لبنان ادعا كرد: "حزب الله از توسعه تحقيقات درباره ترور "رفيق حريري" نخست وزير پيش لبنان در فوريه سال 2005ميلادي و شامل شدن ترورهاي بعدي بيم و نگراني دارد".

وي با زير سئوال بردن فرهنگ شهادت و مقاومت در برابر رژيم صهيونيستي كه حزب الله در جنگ 33 روزه عليه رژيم اسرائيل به بركت اين فرهنگ، شكست مفتضحانه اي را بر ارتش قدرتمند اسرائيل تحميل كرد و تمام جهانيان را به تحسين واداشت؛ مدعي شد كه فرهنگ سيد حسن نصرالله از فرهنگ ما متفاوت است.

جنبلاط در ادامه اتهامات خود عليه سوريه، اين كشور را به دست داشتن در ترورهاي لبنان متهم كرد.

اتهامات و ادعاهاي بي پايه واساس جنبلاط عليه ايران، حزب الله لبنان و سوريه در حالي تكرار مي شد كه نشريه المنار به نقل از منابع آگاه فاش كرده بود كه كشورهاي غربي و عربي به سمير جعجع فرمانده سابق نيروهاي فالانژيست و وليد جنبلاط رئيس حزب سوسياليست ترقي خواه 40 ميليون دلار كمك مالي كردند.

بنابراين گزارشها، جريان 14 مارس دفاتر محرمانه اي در پايتخت بعضي از كشورهاي اروپايي و دو كشور حاشيه خليج فارس و همچنين كشورهاي آمريكاي جنوبي دارد و سعد الحريري رئيس جريان المستقبل هزينه هاي اين دفاتر را از جمله جذب نيرو و
تبليغات با اطلاع كشورهاي مذكور پوشش مي دهد.

جنگ افروزانه ترين اظهارات جنبلاط در 10 فوريه(21 بهمن 86) گذشته بيان شد كه طي آن حمله بي سابقه اي را عليه مخالفان(طرفداران تشكيل دولت وحدت ملي) به راه انداخت و به صراحت گفت جريان 14 مارس آماده جنگ و هرج و مرج است .

جنبلاط در آن اظهارات كه خشم وعصبانيت چاشني آن شده بود گروههاي طرفدار تشكيل دولت وحدت ملي و در راس آنها، حزب الله را اينگونه مورد خطاب قرار داد : " شايد مجبور به سوزاندن خشك و تر شويم؛ اگر خواهان هرج و مرج و جنگ هستيد، ما هم حاضريم؛ از نظر سلاح و موشك هم مشكلي نداريم.. موشك از شما مي گيريم. مسئله امروز ميان دولت شبه نظامي حزب الله و دولتي است كه درباره جنگ و صلح تصميم مي گيرد . تحقير و خيانتكار خواندن ما ديگر كافي است؛ جنگ تمام عيار با اسرائيل با شعارهاي دروغين براي خدمت به بلندپروازيهاي سوريه و امپراطوري ايران ديگر بس است..."

هر ناظر بي طرفي كه اين اظهارات را مي شنود؛ پي به اين مي برد كه جنبلاط براي خوشايند طرفهاي خارجي تهديد به جنگ و كشاندن لبنان به سوي هرج و مرج تمام عيار مي كند .

البته جنبلاط كه لبناني ها او را فردي مي دانند كه از ثبات شخصيتي برخوردار نيست؛ تنها ساعاتي پس از اظهارات تحريك آميز و تند خود عليه مخالفان دولت سنيوره از جمله حزب الله، اعلام كرد: گروه 14 مارس نه جنگ مي خواهد نه درگيري.

اظهارات تند جنبلاط عليه مقاومت در گذشته به حدي بود كه جرج گالوي نماينده مجلس انگليس در توصيفش گفته بود : "جنبلاط عقلش را از دست داده است و اميدوارم كه فردي او را نصيحت كند كه در يك اتاق تاريك دراز بكشد و همانجا بماند تا شفا پيدا كند."

همزمان با تكرار اتهامات جنبلاط عليه مقاومت و سوريه و لبنان در گيرودار جنگ نابرابر رژيم اسرائيل عليه لبنان، شبكه المنار فيلم مستندي درباره برخي سران جريان چهارده مارس از جمله وي پخش كرد كه پيش از آزادي جنوب لبنان از اشغال رژيم صهيونيستي(سال 2000) به صراحت گفته بود :" بايد براي مقابله با اسرائيل و آزاد كردن لبنان، محور سوريه، لبنان و جمهوري اسلامي ايران تشكيل و تقويت شود"

كارشناسان و تحليلگران لبناني در گفتگو با مهر درباره اتهامات و اظهارات جنگ طلبانه جنبلاط تاكيد مي كردند كه سخنان جنبلاط دقيقا بيانگر همان هرج و مرج سازنده اي است كه آمريكا وعده شكل گيري اش را در خاورميانه به ما داده بود.

- بهت همگان از چرخش مواضع جنبلاط :

اما اخيرا وي چرخش شگفت انگيزي در مواضع خود داشته است؛ حضور وي در مراسم باشكوه استقبال رسمي از اسرا و به ويژه در العبيه زادگاه سمير قنطار و اظهارات وي در حمايت از مقاومت، خشم رهبران جريان 14 مارس را به دنبال داشته است.

روزنامه الوطن عربستان كه به جانبداري از جريان غربگراي 14 مارس در لبنان مشهور است؛ اذعان كرده است مواضع و اظهارات اخير وليد جنبلاط رئيس جريان سوسياليست ترقيخواه و نرمش وي در برابر حزب الله، سبب آشفتگي و سردرگمي شديد جريان اكثريت شده است .

جنبلاط چند روز پيش نوك پيكان خود را به سوي همپيمانانش در جريان المستقبل به رهبري سعدالحريري و نيروهاي لبناني(فالانژيستهاي سابق) به رهبري سمير جعجع به سبب حوادث طرابلس و دلايل وقوع ناآرامي هاي هفتم مي بيروت و موضوع عربيت و به ويژه مسئله فلسطين نشانه گرفت و خطاب به همپيمانانش در جريان 14 مارس گفت : استقلال و حاكميت بدون توجه به عربيت و مسئله محوري فلسطين كه براي شهروندان عرب مهم است، معنايي ندارد و اگر ما به اصول عربي خود پايبند نباشيم، كارزار را باخته ايم.

مواضع جنبلاط با انتقادهاي آشكار و تند برخي اعضاي جريان 14 مارس از جمله مصطفي علوش،احمد فتفت، و جان اوژاسپيان از نمايندگان جريان المستقبل به رهبري سعدالحريري روبرو شده است.

نرم شدن مواضع جنبلاط در برابر حزب الله، خشم همپيمانانش در جريان 14 مارس را به دنبال داشته است تا جايي كه آنطوان زهرا، نماينده گروه نيروهاي لبناني(فالانژيستهاي سابق) به سرعت اعلام كرد اعضاي اين جريان در برابر فرمول حزب الله براي مقاومت در بيانيه وزارتي، امتيازي نخواهند داد و موافقت نخواهند كرد .

آنطوان سعد عضو تجمع دموكراتيك درباره اظهارات محمد رعد رئيس فراكسيون پارلماني وفاداري به مقاومت مدعي است كه اين اظهارات كودتاي آشكاري عليه مفاد توافقنامه دوحه و بازگشت به زبان تهديد و زور است.

حمايتهاي گروههاي مختلف سياسي از مقاومت و حزب الله همچنان در حال گسترش است ؛ ميشل عون رئيس جريان ملي آزاد لبنان كه از همپيمانان اين جنبش به شمار مي رود؛ بار ديگر به حمايت از حزب الله پرداخت و گفت : هيچ كس در لبنان حق ندارد، مقاومت را تروريسم توصيف كند.

وي افزود : به شدت با توصيف هر لبناني به عنوان تروريست، از سوي قدرتهاي جهاني مخالفيم.

وليد جنبلاط مواضع قابل توجهي را متفاوت از جريان چهارده مارس در پيش گرفته است؛ وي در گفتگو با شبكه تلويزيوني newTV گفته است فشارهاي مرحله گذشته و درگيريهاي خونين پياپي سبب خارج شدن وي از اصول و فراموش كردن فلسطين و عربيت شده است وي گفته است نبايد از اين اصول غفلت كنيم، زيرا همان چيزي است كه صهيونيستها مي خواهند كه خواهان فروپاشي منطقه هستند.

جنبلاط درباره موضوع مقاومت در بيانيه كاري دولت جديد لبنان، خواستار چارچوب نظري و سياسي مورد رضايت همگان و بر اساس اصل به حاشيه نرفتن نقش دولت همراه با باقي ماندن نقش مقاومت شده است.

رئيس جريان سوسياليست ترقيخواه ابراز عقيده كرده است كه هيچ مشكلي در برگزاري انتخابات آتي با وجود قرار داشتن سلاح در اختيار حزب الله وجود ندارد.

وي در موضعگيري بي سابقه عليه همپيمانان خود در جريان 14 مارس، كساني را كه دو تصميم جنجال برانگيز نافرجام عليه شبكه ارتباطي مقاومت و فرمانده امنيتي فرودگاه بين المللي بيروت آن گرفته بودند، به باد انتقاد گرفت.

جنبلاط البته درباره سوريه هم موضعي متفاوت از مواضع تند گذشته در پيش گرفته و خواستار برقراري روابط منحصر به فرد با اين كشور بر اساس پيمان طايف شده و گفته است : ادبيات قبلي(اظهارنظرها و مواضع تند گذشته عليه سوريه و به ويژه عليه بشار اسد رئيس جمهوري سوريه) را فراموش كنيد؛زيرا منافع دو كشور مهمتر است.

اما چه عواملي سبب شده است تا جنبلاط از اين رو به آن رو شود و مواضع و اظهارات جديدش با شگفتي، خشم و درعين حال تحسين ديگران روبرو شود.

برخي بر اين باورند كه پيروزي بزرگ اخير حزب الله در برابر رژيم صهيونيستي كه با آزادي "سمير قنطار" به عنوان قديمي ترين اسير لبناني و عرب از زندانهاي اشغالگران قدس پس از حدود سه دهه اسارت در روز چهارشنبه 16 جولاي (26 تير)همراه شد كه از ساكنان منطقه العبيه از مناطق درزي نشين جنوب شرق بيروت و هم طايفه وي است، در تغيير لحن سخنان و تلطيف مواضع جنبلاط در برابر حزب الله بي تاثير نبوده است؛ نبايد فراموش كرد كه جنبلاط به همراه طلال ارسلان طرفدار حزب الله، رهبري طايفه درزيهاي لبنان را به عهده دارند.

ناصر قنديل نماينده سابق پارلمان لبنان، نقش طلال ارسلان رهبر طرفدار مقاومت بخشي از طايفه درزي ها را در تلطيف مواضع جنبلاط و قرار گرفتن وي در موضع وسط ميان مخالفان و موافقان تاثيرگذار مي داند.

البته قنديل مي گويد : جديت موضع ميانه جنبلاط با پايان مهلت قانوني براي تاييد بيانيه كاري دولت جديد در روزهاي آتي آزموده مي شود .
---------------------------------------
رضا مهري
 يکشنبه 13 مرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 189]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن