تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):مبادا جز حق، با تو اُنس بگيرد و جز باطل، از تو بهراسد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816443827




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

سفر رييس جمهوري سوريه به ايران و روابط راهبردي تهران و دمشق


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: سفر رييس جمهوري سوريه به ايران و روابط راهبردي تهران و دمشق
سياسي. ايران . سوريه . روابط
دمشق- بشاراسد رييس جمهوري سوريه در نخستين روز هفته با آغاز سفر دوروزه به ايران، ششمين حضور خود را در تهران به ثبت رساند حضوري كه هر بار رايزني‌هاي گسترده با مقامات ايران را در پي داشته است.

اين سفر در حالي صورت مي‌گيرد كه مخالفان بسط روابط دو كشور تمام توان خود را در ماههاي اخير روي هم گذاشتند تا اين چنين القا كنند كه روابط تهران و دمشق روبه افول گذاشته است.

آخرين حضور رييس جمهوري سوريه در تهران به ‪ ۲۸‬بهمن ‪ ۸۵‬برمي گردد كه وي با حضرت آيت الله خامنه‌اي مقام معظم رهبري، محمود احمدي نژاد همتاي ايراني خود و آيت الله اكبر هاشمي رفسنجاني رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام ديدار كرد.

ديدار اسد از تهران در پاسخ به سفر ‪ ۲۸‬تيرماه ‪ ۸۶‬احمدي نژاد به سوريه است.

ايران و سوريه داراي روابط راهبردي در بخش سياسي بوده و دمشق همواره از حق برخورداري ايران از دانش صلح آميز هسته‌اي كشورمان و تهران نيز از حق سوريه بر بازگشت جولان حمايت كرده است.

حمايت سوريه از فعاليت صلح آميز هسته‌اي ايران مربوط به امروز و ماههاي اخير نيست بلكه به روز نخست اعلام پيوستن ايران به باشگاه هسته اي برمي گردد كه طي آن اسد، به عنوان نخستين مقام بلندپايه خارجي كه پيوستن ايران به اين باشگاه را تبريك گفته و تاكيد كرده بود كه اين خبر همان اندازه كه براي مردم ايران مسرت بخش بود، براي مردم سوريه نيز شادي آفرين است.

اين گونه حمايت قاطع، ناشي از گذشته روابط عميق دو كشور پس از انقلاب اسلامي است كه اوج آن مربوط به زماني است كه سوريه در جنگ صدام عليه ايران به عنوان معدود كشور عربي، در كنار ايران ايستاد.

از روزي كه دو كشور كشتي روابط خود را در درياي عميق مشتركات به حركت درآوردند، برخي امواج سطحي را پيش بيني و راه‌هاي مقابله با آن را از نظر گذراندند.

مخالفان گسترش روابط دو كشور در ماههاي اخيز تلاشهاي زيادي كردند تا حركت اين كشتي روبه جلو را متوقف كنند اما اين بار دستشان خالي از هر نتيجه‌اي بود.

آنها مذاكره غيرمستقيم صلح بين سوريه و اسرائيل با ميانجيگري تركيه را كه از خردادماه امسال آغاز شد، از علائم فاصله گرفتن سوريه از ايران عنوان كرده اند.

مشاور رييس جمهوري و سفير جمهوري اسلامي ايران در دمشق درباره فضاسازي رسانه‌هاي صهيونيستي پس از مذاكره غيرمستقيم سوريه و اسرائيل مبني بر اينكه دمشق ميان جولان و ايران يكي را انتخاب خواهد كرد، گفت: اين اقدام متداول رسانه‌هاي يادشده است كه عليه روابط برادرانه مسلمانان، كشورها و شركاي منطقه‌اي با ارائه تحليلهاي موذيانه، غيرواقعي و مغرضانه فضاسازي كنند.

حجت‌الاسلام والمسلمين سيداحمد موسوي در گفت وگو با خبرنگار ايرنا افزود: آزادي جولان حق مسلم دولت و ملت سوريه است و دمشق همه تلاش خود را براي آزادي اين بخش از سرزمينهاي اشغالي از چنگال رژيم صهيونيستي انجام خواهد داد.

سفير ايران در دمشق اظهار داشت: مقامهاي ايران ازجمله وزير امور خارجه بارها از حق بازپس‌گيري جولان حمايت كرده‌اند و همانگونه كه رييس جمهوري و نخست وزير سوريه نيز صراحتا تاكيد كرده‌اند دو كشور در سخت‌ترين شرايط روابطي برادرانه و در سطحي استراتژيك داشته و در آينده هم تلاش مداوم براي شكوفايي و رونق هر چه وسيعتر اين تعاملات در كليه زمينه ها ادامه خواهد يافت.

موسوي چشم انداز و افق مناسبات ايران و سوريه را شفاف، اميدبخش و در سطحي عالي و همكاري دوجانبه را برادرانه و راهبردي توصيف كرد.

وي گفت: با عزمي راسخ برنامه‌هاي سياسي، فرهنگي و اقتصادي دوجانبه و نيز مشاركتهاي منطقه‌اي و بين‌المللي مشترك را پرنشاط و فعالانه دنبال خواهيم كرد.

موسوي درباره اهميت سفر رييس جمهوري سوريه به ايران گفت: هنگامي كه صحبت از روابط برادرانه و نيز راهبردي مي‌شود، لازمه آن ادامه مشورتها و رايزني ما در سطوح بالا است.

وي افزود: ديدار آقاي بشار اسد و هيات عالي رتبه همراه از جمهوري اسلامي ايران همواره مهم و ثمربخش بوده است.

به گفته سفير ايران در دمشق، در اين سفر اسد ضمن ملاقات با رييس جمهوري كشورمان با مقام معظم رهبري نيز ملاقات و درباره آخرين تحولات منطقه‌اي و بين‌المللي و همچنين روابط ممتاز دوجانبه و راهكارهاي توسعه هرچه بيشتر آن به رايزني خواهد پرداخت.

#‪ ;۱۶۰‬وي تاكيد كرد: اهميت سفر در اين مقطع زماني ناشي از پيروزيهاي مقاومت و قوت و صلابت مواضع دو كشورايران و سوريه است.

به گفته موسوي، مشورت در سطوح عالي دو كشور در شرايط كنوني كه همراه با تحولات شگرف منطقه‌اي و بين‌المللي است، از ضرورتها است.

روابط ايران و سوريه، در كشاكش بحرانهاي منطقه‌اي و وارداتي، شاهد استحكام و شكوفايي روزافزون است، در حالي كه ابزارهاي تشويق و تهديد متنوعي براي درهم شكستن اين روابط به كار گرفته و آزموده شده است.

بر خلاف تصور ديگران، گذر از سه دهه رخدادهاي سهمگين در منطقه، نه تنها بر روابط دو كشور خللي وارد نساخت كه باعث درهم تنيدگي بيشتر آن ناشي از فرصتها و تهديدهاي مشترك شد.

دو كشور در بسياري از مسايل راهبردي بويژه در مورد اسراييل و طرحهاي آمريكا براي تجزيه خاورميانه، ديدگاهي مشترك دارند.

اين مشتركات سبب شده است، دمشق دروازه‌اي براي حضور ايران در بسياري از مسايل جهان باشد، همچنان كه ايران به عنوان يك قدرت منطقه اي، حامي سوريه بويژه در رويارويي با اسراييل و سياستهاي طمع ورزانه و توسعه طلبانه اين رژيم به شمار مي‌آيد.

سياستهاي ايران پس از پيروزي انقلاب، در مخالفت با نقش آمريكا و اسراييل در منطقه و حمايت از آرمانهاي عربي بويژه آرمان فلسطين، عامل مهمي در نزديكي اين كشور به جهان عرب بخصوص سوريه بوده است.

حمايتهاي سياسي تهران و دمشق از مواضع و منافع يكديگر در مجامع منطقه اي و بين‌المللي ، همچنين موضع گيريهاي مشترك در برابر تحولات جهان اسلام، سبب تقويت اين احساس مشترك شده است.

دو كشور در بخش اقتصادي نيز داراي روابط محكمي هستند و شركتهاي ايراني بالغ بر يك ميليارد دلار طرحهاي فني و مهندسي را در سوريه در دست اجرا دارند.

اين شركتها طرحهايي با سرمايه ‪ ۳۰۰‬ميليون دلار را به انجام رسانده و دو ميليارد و ‪ ۵۰۰‬ميليون دلار را نيز در دست مذاكره دارند كه دو ميليارد دلار آن مربوط به ساخت پالايشگاه مشترك مي‌شود.

روابط اقتصادي دو كشور با وجود همكاري نزديك، بخاطر نبود بانك ايراني دچار گره خوردگي شده بود كه آن هم ماه گذشته برطرف شد.

مشاور رييس جمهوري و سفير جمهوري اسلامي ايران در سوريه گفت: تاسيس بانك مشترك ايراني و سوري، اقدامي بزرگ براي گسترش همكاريهاي اقتصادي و تجلي عملي رهنمودها و اراده مقامات دو كشور براي پيشبرد ديگر اهداف مشترك اقتصادي است.

دولت سوريه ‪ ۲۵‬تيرماه موافقت خود را با تاسيس بانك مشترك با ايران و سوريه اعلام كرد.

اين موافقت در پي امضاي صورتجلسه پنجمين نشست كميته پيگيري همكاريهاي كميسيون عالي مشترك دو كشورو به درخواست بانك مركزي سوريه صورت گرفته است.

موسوي در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود: مهمترين موضوع پنجمين دور نشست روساي كميسيونهاي مشترك ايران و سوريه كه اخيرا در دمشق برگزار شد، مسئله فراهم كردن تمهيدات لازم براي تاسيس بانك مشترك ايران سوريه بود.

وي تاكيد كرد: با تاسيس اين بانك، در ابعاد مختلف خصوصا در دو بعد اجتماعي و اقتصادي، خدمات قابل توجهي ارائه خواهد شد.

سفير ايران در دمشق گفت: ساليانه بيش از ‪ ۵۸۰‬هزار ايراني براي زيارت بقاع متبركه به سوريه سفر مي‌كنند و حجم بالايي از مسائل پولي ايشان از طريق اين بانك ساماندهي و مرتفع خواهد شد.

موسوي افزود: حجم روبه گسترش روابط و همكاريهاي اقتصادي و تجاري دو كشور ايجاب مي‌كند كه با تاسيس چنين بانكي اعتبارات لازم براي فعاليت بازرگانان و صاحبان صنايع ايراني را در دو كشور تسهيل كنيم و اين بانك همكاريهاي پولي ، اقتصادي و سرمايه‌گذاري مشترك ميان دو كشور را تسهيل خواهد كرد.

سفير ايران در دمشق همچنين نشست اخير كميته مشترك پيگيري دو كشور را موفقيت آميز توصيف كرد.

وي گفت: ديدارهاي مختلفي ميان آقاي محمد سعيدي كيا وزير مسكن و شهرسازي رييس طرف ايراني كميسيون مشترك دو كشور با مقامات بلندپايه سوري ازجمله نخست وزير، وزراي برق، صنايع، مسكن و راه سوريه انجام شد كه در جريان آن اهميت گسترش مناسبات فني و تخصصي ميان دو كشور مورد تاكيد قرار گرفت.

به گفته موسوي، در اين ديدارها موضوعاتي مانند ايجاد پست انتقال برق، احداث نيروگاههاي توليد برق السويديه و تشرين با مشاركت متخصصان ايراني به ارزش ‪ ۲۱۷‬ميليون يورو، بررسي زمينه‌هاي توسعه مشاركت بازرگانان و صاحبان صنايع ايراني در برنامه توسعه صنعت سوريه و همكاري دوجانبه در باره ساخت مسكن و مرمت و ساماندهي شهري مورد بحث و گفت و گو قرار گرفت.

وي افزود: از روند احداث كارخانه توليد شيشه كاوه، كانال انتقال آب حلب و كارخانه خودروسازي سيامكو بازديد و در پايان نشست كميته توسعه و پيگيري همكاريهاي اقتصادي مشترك ، صورتجلسه مربوطه امضا شد.

موسوي ادامه داد: بر اساس اين صورتجلسه، اجراي برخي طرحها ازجمله طرحهاي فني مهندسي شامل احداث نيروگاه و پستهاي انتقال برق، توليد تيرهاي بتوني برق، احداث كارخانه توليد اتوبوس، مكانيزه كردن دريافت قبوض آب و برق، صادرات كابلهاي مخابراتي مسي و ساخت كشتارگاه در دمشق و حمص از ديگر توافقهاي دو طرف براي همكاريهاي جديد اقتصادي است.

به گفته موسوي، تقويت و فعال‌سازي شوراي مشترك بازرگانان، تبادل اطلاعات در زمينه فناوري نوين، ارتباطات، مسكن و عمران، ارائه تسهيلات بهتر در زمينه زيارتي و سياحتي مورد توافق دو طرف قرار گرفت و علاوه بر آن مشكلات موجود ميان سوريه و ايران در طرحهاي جاري بررسي و رفع شد.

وي درباره حضور تجار ايراني در عرصه سرمايه‌گذاري و مشاركت با همتايان سوري تصريح كرد: با توجه به قوانين و مقررات مناسبي كه براي سرمايه‌گذاري خارجي در سوريه وضع شده و همچنين توافقات و گفت و گوهايي كه با طرف سوري داشته‌ايم راه براي حضور تجار و صنعتگران ايراني جهت حضور فعال و پرنشاط در بازار متنوع و با اشتياق سوريه باز است.

موسوي گفت: بخش اقتصادي سفارت نيز به طور منظم اطلاعات مرتبط با
 يکشنبه 13 مرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 52]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن