تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 30 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):نـادانى، مايـه مرگ زندگان و دوام بدبختى است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816887130




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

شتاب گرفتن قطار توسعه سيستان و بلوچستان‌


واضح آرشیو وب فارسی:اطلاعات: شتاب گرفتن قطار توسعه سيستان و بلوچستان‌


زاهدان - خبرنگار اطلاعات: قطار توسعه سيستان و بلوچستان با رويكرد دولت شتابي وصف‌ناپذير به خود گرفته است.‌

سيستان و بلوچستان در جنوب شرق ايران، استاني سرشار از منابع طبيعي، تاريخي و فرهنگي مختلف بشمار مي‌رود، كه متأسفانه در سالهاي گذشته تصويري نامناسب از اين قابليت‌ها منعكس شده است.

اجرايي شدن برنامه‌ها و اهداف رئيس جمهوري در سفرهاي استاني به مناطق محروم كشور و بويژه سيستان و بلوچستان را مي‌توان نقطه عطفي در تاريخ اين سرزمين برشمرد. اين استان زرخير در طول تاريخ دستخوش حوادث مختلفي از جمله سيل و خشكسالي بوده و تاكنون خسارتهاي فراواني را در بخشهاي مختلف متحمل شده است.

هرچند كه دولتهاي قبلي نيز برنامه‌هايي براي توسعه مناطق محروم و بويژه اين استان داشته‌اند، اما اتخاذ تدابير لازم و اجرايي سبب شد تا چهره محروميت رفته رفته از اين مناطق رخت بربندد.‌

در سيستان و بلوچستان كه شمال آن به بهشت باستان‌شناسان و جنوب آن به هندوستان كوچك مشهور است، با سفر نخست رئيس جمهوري و هيأت دولت، موجي از شادماني و اميد ميان مردم رنج‌ديده از سالها سختي و درد آن پديدار شد.

بررسي‌هاي كارشناسانه و پيگيري فراوان دكتر حبيب‌الله دهمرده استاندار وفت سيستان و بلوچستان موجب شد، تا در نشست هيأت دولت، بيش از 180 مصوبه و توافقنامه براي توسعه و آباداني اين استان به تصويب برسد.

دكتر احمدي‌نژاد در نشست هيأت دولت در زاهدان، سيستان و بلوچستان را به لحاظ موقعيت خاص جغرافيايي و استعدادهاي سرشار طبيعي و انساني، استاني كم‌نظير و زرخيز ياد كرد.‌

به گفته رئيس جمهوري، سيستان و بلوچستان تمام ظرفيتهاي لازم را براي جهش در جهت عمران و آباداني در اختيار دارد و واژه محروميت، شايسته اين استان نيست.

گازرساني از عسلويه، تكميل راه ترانزيتي چابهار، ‌ايرانشهر به ميلك‌زابل، پيوستن چابهار به شبكه ريلي كشور، مطالعه و اجرايي شدن دهها سد مخزني، راه‌اندازي مجتمع آب شيرين كنارك، طرح تكميل راه‌آهن زاهدان و ساماندهي مرز، بخشي از مهمترين مصوبه‌هاي سفر هيأت دولت به سيستان و بلوچستان را تشكيل مي‌دهند.

با تصويب اجراي طرح گازرساني به سيستان و بلوچستان، بارقه اميدي در دل مردم اين استان كه سالهاي متمادي با مشكل تامين گاز مواجه هستند، ايجاد شد.

تامين شبكه گاز خانگي بخشي از اين طرح عظيم را شامل مي‌شود.

طرح گازرساني به اين استان، قرار است در مدت 30ماه اجرايي شود.

تامين نيروگاه‌ها، صنايع پتروشيمي و مصارف خانگي گاز در استانهاي سيستان و بلوچستان، هرمزگان و جنوب كرمان در اين طرح تعريف شده است.

اين طرح اكنون بيش از 45 درصد پيشرفت دارد.

مصوبه تكميل راه ترانزيتي چابهار به ميلك زابل و سپس افغانستان نيز گامي ديگر براي توسعه سيستان و بلوچستان است، كه پيشرفتهاي قابل توجهي داشته است.

اين طرح با بيش از 600 كيلومتر طول، توسعه بخش‌هاي مختلف، بويژه بخش اقتصادي اين استان را به همراه خواهد داشت.

اجراي امنيت پايدار نيز يكي از خواست‌هاي بحق مردم مرزنشين و ولايتمدار سيستان و بلوچستان در سالهاي اخير بوده است.

تصويب طرح استقرار قرارگاه عملياتي رسول اكرم(ص) به همراه پنج قرارگاه زيرمجموعه آن در جنوب شرق كشور، با هدف مبارزه و برخورد قاطع با اشرار و قاچاقچيان مواد مخدر، انسداد مرز، جمع‌آوري و ساماندهي اتباع بيگانه و ايجاد امنيت پايدار در اين استان پهناور، يكي از دهها مصوبه‌اي بود كه در سفر رئيس جمهوري و هيأت دولت به سيستان و بلوچستان شادماني را براي مردم اين خطه به ارمغان آورد.

در واقع، ره‌آورد استقرار اين قرارگاه در چهار استان شرق كشور، با بهره گيري از هزاران نيروي انتظامي و نظامي زبده و كارآزموده بويژه در مرزهاي سيستان و بلوچستان كاهش چشمگير قاچاق مواد مخدر، شرارت و ناامني بوده است.

اجراي طرح‌هاي مختلف از جمله انسداد مرز، بكارگيري شيوه‌هاي مدرن با نصب دوربين‌هاي ديد در شب و دهها مورد ديگر تنها بخشي از فعاليت قرارگاه و نيروي انتظامي در مرزهاي سيستان و بلوچستان است.‌

هم‌مرز بودن اين استان با افغانستان سبب شده تا برخي ولايتهاي افغانستان از جمله نيمروز، فراه و هلمند، نيازمند كالاهاي صادر شده از كشورمان باشند.

در اجراي تحقق اين مهم، ادامه طرح راه ترانزيتي نقش بسزايي داشته كه با سرعت خوبي در حال انجام است.

تبديل دانشكده علوم پزشكي زابل به دانشگاه، راه‌اندازي رشته داروسازي و نيز تاسيس دانشكده پرستاري و مامايي در ايرانشهر با توجه وجود زيرساختها و نيروي انساني مجرب، توجه دولت نهم به بخش بهداشت و درمان و توسعه آموزش عالي در اين زمينه را مي‌رساند.

ايجاد دانشكده داروسازي نيز در كنار مراكز متعدد آموزش عالي در سيستان، اين سامان را به يكي از قطبهاي مهم دانشگاهي كشور تبديل كرده است.

ساخت چاه نيمه چهارم سيستان، سدهاي زيردان، پيشين، ماشكيد، لاديز و خيرآباد، از جمله دهها طرحي است كه اجراي كامل آنها در نشست هيأت دولت در زاهدان به تصويب رسيد.

استاندار سابق سيستان و بلوچستان كه اكنون در استان كرمان سكاندار توسعه و آباداني است، تلاشهاي زيادي براي برون‌رفت اين استان از مشكلات انجام داده است.

به گفته دهمرده، از آغاز كار دولت نهم تاكنون، شاهد رشد فزاينده شاخص‌هاي مختلف اقتصادي، اجتماعي، سياسي و فرهنگي و ورزشي اين استان پهناور هستيم.

ايجاد و فعال كردن بازارچه‌هاي مرزي، تسهيلات قرض‌الحسنه، وديعه مسكن، درمان، ازدواج، تحصيل، صدها ميليارد ريال كمك بلاعوض و طرح‌هاي مختلف در بخش برق، مخابرات و راه، بخشي از ثمرات سفر پرخير و بركت رئيس جمهوري به اين استان است، كه شادماني را به مردمان اين ديار هديه كرده است.

رئيس جمهوري همچنين در سفر سه روزه دور نخست خود به استان اظهار داشته بود، كه سيستان براي ما يك شهرستان و يك قطعه از خاك ميهن اسلامي نيست؛ بلكه پشتوانه ذخيره و نقطه اميد براي ملت ايران است.

به گفته وي، مردم سيستان مردمي هستند كه طي صدها سال با وجود قهر طبيعت و توفانها استوار ايستاده‌اند و پرچم عزت و سربلندي ملت ايران را برافراشته‌اند.

در واقع، پيگيري حقابه سيستان از رودخانه هيرمند كه از افغانستان سرچشمه مي‌گيرد، يكي از خواست‌هاي بحق و مهم مردم اين سرزمين بوده كه متأسفانه در سالهاي گذشته به جهت قطع آب، مشكلات زيادي براي مردمان اين ديار ايجاد شده است؛ اما در شرايط حاضر با پيگيري مسئولان و توجه ويژه دولت نهم، گامهاي مؤثري براي پيگيري حقابه ايران از رودخانه مرزي هيرمند برداشته شده است.

احياي مجدد درياچه مرزي هامون سيستان كه با گستره بيش از چهار هزار كيلومتر مربعي، يكي از هفت تالاب بين‌المللي ايران زمين محسوب مي‌شود، يكي از خواست‌هاي بحق مردم سيستان است، كه براي آنان به روِيا تبديل شده است.

همچنين به منظور افزايش توان نيروي برق استان و صدور آن به كشورهاي همسايه، طرحهاي مهمي مصوب شده و در حال اجرا است.

تجهيزات مورد نياز نيروگاه 320 مگاواتي چابهار كه اهميت بسزايي در تامين برق استان و صدور‌ آن به پاكستان دارد، خريداري شده و به زودي در اختيار اين نيروگاه قرار خواهد گرفت.

براساس پيش‌بيني‌ها و در جهت برنامه تعيين شده، قرار است اين نيروگاه در بهمن ماه امسال بهره‌برداري شود.

پس از دور نخست سفر رئيس جمهوري و هيأت دولت، اين استان در بخش‌هاي مختلف عناوين برتري را نيز در بين ديگر استانهاي كشور كسب كرده است كه رتبه اول اجرايي كردن مصوبات سفر هيأت دولت، كسب رتبه اول كشور در طرح مسكن مهر، كسب رتبه نخست صيد كشور در دو سال اخير و كسب رتبه دوم ستاد اقامه نماز بخشي از دهها موردي است كه اين استان را از ديگر استانها شاخص و متمايز كرده است.‌

بخش شيلات سيستان و بلوچستان با توجه به وجود بندر استراتژيك چابهار يكي از بخش‌هاي مهم اين استان است كه در سالهاي اخير توسعه يافته است. سيستان و بلوچستان با برخورداري از 2200 شناور صيادي، 11 اسكله و جايگاه تخليه صيد و دهها واحد صنايع شيلاتي قادر شده ميزان صيد را از دو هزار تن در سال 57، به 165 هزار تن در سال 85 افزايش دهد.

افزايش حدود 500 شناور مجهز به ناوگان صيادي در طول دوره دولت نهم، باعث شده تا ضمن ايجاد اشتغال مستقيم و غيرمستقيم براي صدها صياد، 30هزار تن افزايش صيد در كشور ايجاد شود.

همچنين چهار بازارچه حراج، براي نخستين بار در كشور در اسكله‌هاي صيادي اين استان ايجاد شده است، كه الگويي براي ديگر مناطق بشمار مي‌رود.‌

انعقاد قرارداد با كارشناسان ايتاليايي و حمايت استانداري با سرمايه‌اي بالغ بر 65 ميليون دلار براي ساخت 1800 هكتار مزارع پرورش ميگو با هدف توليد هفت تن در هكتار، يكي از فعاليتهاي مهم شيلات سيستان و بلوچستان در سالهاي اخير محسوب مي‌شود.

توسعه كشاورزي نيز در كنار ديگر فعاليتهاي صيادي و شيلاتي از روند خوبي در مناطق مختلف سيستان و بلوچستان برخوردار بوده است. در حال حاضر دو درصد مساحت كل استان زيركشت محصولات مختلف زراعي و باغي است.

افزايش چهار برابري سيستم‌هاي توليد كشاورزي با ايجاد اشتغال براي 6هزار و 900 نفر و افزايش سه‌برابري توليد دانه‌هاي روغني در سال گذشته نسبت به سال 84، خودكفايي در توليد گندم بذري براي نخستين‌بار در استان و راه‌اندازي بزرگترين سايت توليد نهال ميوه‌هاي گرمسيري جنوب شرق كشور در چابهار را مي‌توان مجموعه‌اي از دهها طرح سيستان و بلوچستان نام برد كه كشاورزي اين استان را متحول مي‌كند.

با اين حال با توجه به استمرار پديده خشكسالي و وزش توفانهاي همراه با شن در مناطق شمالي استان، مردم اين ديار چشم به روزهاي نويدبخش دوخته‌اند تا همچنان آب و آباداني بر اين سرزمين سايه‌انداز شود.




 شنبه 12 مرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: اطلاعات]
[مشاهده در: www.ettelaat.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 235]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن