تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 27 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):همّت مؤمن در نماز و روزه و عبادت است و همّت منافق در خوردن و نوشيدن؛ مانند حيوانات. ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1806749415




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

سخن روز/تكميل مثلث قربانيان ماجراجويي ناكام اسرائيل در برابر حزب الله


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: سخن روز/تكميل مثلث قربانيان ماجراجويي ناكام اسرائيل در برابر حزب الله
خبرگزاري مهر - گروه بين الملل : نخست وزير رژيم صهيونيستي، اخيرا خبر كناره گيري از قدرت را اعلام كرد تا ضلع سوم مثلث قربانيان ماجراجويي ناكام اين رژيم در جنگ جولاي 2006 در برابر حزب الله(حالوتس، پرتز و اولمرت) تكميل شود.

اولمرت روز نهم مرداد اعلام كرد 17 سپتامبر (27 شهريور) از مقام خود استعفا خواهد كرد و در انتخابات تعيين رهبري حزب كاديما نامزد نخواهد شد.

منابع سياسي اسرائيل پيشتر پيش بيني كرده بودند كه اولمرت خود را براي انتخابات دروني حزب كاديما در 17 سپتامبر نامزد نكند؛ اين انتخابات در چارچوب تلاشهاي اين حزب براي بهبود وجهه خود كه به سبب اتهامات فساد وارده به اولمرت مخدوش شده بود، برگزار مي شود.

هر چند اولمرت از گذشته به واسطه شكست رژيم صهيونيستي در جنگ 33 روزه تابستان سال 1385 از حزب الله لبنان تحت فشار بود، اما افشاي پرونده فساد وي سبب شد تا اين فشارها تا حد زيادي افزايش يافته و تمام شخصيتهاي صهيونيستي خواهان كنار رفتن وي از پست نخست وزيري شوند.

پس از فاش شدن رسوايي مالي ايهود اولمرت، شماري از نمايندگان و وزيران اين رژيم خواستار كناره گيري اولمرت شدند.

"موريس تالنسكي" تاجر اسرائيلي آمريكايي تبار و شاهد اصلي پرونده رشوه خواري ايهود اولمرت اعتراف كرده بود كه اولمرت چندين بار در جريان مبارزات انتخاباتي در سال 1991 و 1992 از وي رشوه گرفته است؛ اولمرت در آن زمان وزير تجارت و شهردار قدس اشغالي بود.

اولمرت در حالي تصميم براي كناره گيري را اعلام كرد كه پيش از اين در برابر افزايش درخواستها براي كناره گيري، گفته بود استعفا نخواهد كرد.

همچنين برخي از وزيران حزب كاديما به رياست اولمرت، بلافاصله برنامه ها و تلاشهاي خود را براي به دست گرفتن رهبري اين حزب و در نتيجه تصدي نخست وزيري رژيم اسرائيل آغاز كردند كه بزرگترين نامزد اين پست، زيپي ليوني وزير امور خارجه است كه پيش از اين بارها از اولمرت خواسته بود براي حفظ وحدت حزب، از مقام خود استعفا كند.

---------------------------------
اولمرت چگونه نخست وزير شد؟

آريل شارون نخست وزير سابق رژيم صهيونيستي كه از دو سال و نيم پيش به اغما رفته و عملا به يك مرده تبديل شده است؛ حزب كاديما را در سال 2005 ميلادي تاسيس كرد؛ وي از حزب ليكود، كه ساليان طولاني از اعضاي برجسته و حتي چند دوره رهبر آن بود، به سبب مخالفتهاي شديد بسياري از اعضاي ليكود با برنامه ها و طرحهاي وي، جدا شد و كاديما را تاسيس كرد.

تصميم شارون براي پيشبرد طرحهاي به اصطلاح صلح با تشكيلات خودگردان و خروج يكجانبه از نوار غزه، با انتقاد شديد ياران قديمي وي در ليكود روبرو مي شد؛ شارون در نهايت توانست طرح خود مبني بر خروج يكجانبه ارتش رژيم اسرائيل از غزه را عملي كند، اما چند ماه بعد(دي ماه 84) سكته مغزي كرد و بيش از دو سال و نيم است كه همچنان در حالت اغماي مطلق به سر مي برد.

با مرگ سياسي شارون، ايهود اولمرت كه همواره از ياران نزديك شارون بود؛ رهبري حزب تازه تاسيس كاديما را به عهده گرفت و در ادامه با پيروزي در انتخابات پارلماني و كسب اكثريت كرسي هاي كنيست(پارلمان)، نخست وزيري اسرائيل را نيز به دست گرفت.

---------------
ابهام درباره سرنوشت كاديما

برخي تحليلگران بعيد ندانسته اند كه حزب كاديما در انتخابات پارلماني بعدي، از جايگاه پرقدرت فعلي خود به شدت سقوط كرده و ديگر نتواند عنوان حزب حاكم را به خود اختصاص دهد.

به اعتقاد اين افراد،در انتخابات بعدي، احزاب ليكود(حزب سابق اولمرت) و كارگر تقويت خواهند شد و جايگاه سنتي خود را باز خواهند يافت و كاديما تضعيف خواهد شد.

در طول چند دهه از شكل گيري رژيم نامشروع اسرائيل، دو حزب كارگر و ليكود، همواره دولتها را تشكيل مي دادند كه از سال 2005، اين روند به هم خورد و براي اولين بار حزب تازه تاسيسي(كاديما) زمام امور را به دست گرفت.

بنيامين نتانياهو، رهبر حزب ليكود ابراز اطمينان كرده است حزب وي در انتخابات پيش رو، در پي شكست سهمگين دوره گذشته، تقويت خواهد شد و وي خواهد توانست بار ديگر دولت را تشكيل دهد.

-------------------------
گمانه زني درباره جانشين اولمرت در نخست وزيري

بنيامين نتانياهو رهبر حزب ليكود قصد دارد وارد صحنه انتخابات شود. وي مي داند كه در نظرسنجي ها جايگاه خوبي دارد. در حال حاضر برگزاري انتخابات سراسري در اسرائيل امكان ندارد،زيرا درصورت استعفاي ايهود اولمرت، فردي براي رهبري حزب كاديما وجود ندارد. هنوز مشخص نيست چه كسي جانشين وي خواهد شد و رياست حزب كاديما را برعهده خواهد گرفت.

به گزارش رسانه ها، با وجود مطرح بودن نام زيپي ليوني ، وزير امورخارجه رژيم اسرائيل، بعنوان نامزد شاخص براي تصدي رهبري حزب كاديما بعيد است وي بتواند درصورت تصدي نخست وزيري، دولت ائتلافي اسرائيل را حفظ كند. به همين سبب ، احتمالا در اوايل ماه فوريه يا مارس سال آينده انتخابات سراسري در اسرائيل برگزار خواهد شد. بهرحال، اگر چنين وضعيتي پيش بيايد ايهود اولمرت تا زمان برگزاري انتخابات سراسري بعنوان رئيس دولت موقت اداره امور را در اسرائيل برعهده خواهد داشت.

رسانه هاي غربي به معرفي برخي از مسئولان صهيونيست كه از شانس بيشتري براي جانشيني اولمرت برخوردارند، پرداخته اند.

1- زيپي ليوني : وي اكنون وزير امور خارجه اسرائيل و مذاكره كننده ارشد با تشكيلات خودگردان فلسطين است و از بيشترين شانس براي به دست گرفتن رياست حزب كاديما برخوردار است .

ليوني 49 ساله را قدرتمندترين زن از زمان گولدا مائير نخست وزير اسرائيل در دهه 1970 مي دانند وي سال گذشته پس از انتشار گزارش كميته وينوگراد درباره جنگ 33 روزه با حزب الله،خواستار استعفاي اولمرت شده بود. ولي اولمرت حاضر به استعفا نشد و ليوني نيز از كابينه خارج نشد. ليوني فرزند مامور سابق دستگاه اطلاعاتي جاسوسي رژيم اسرائيل است؛ وي نيز مانند اولمرت و آريل شارون در سال 2005 حزب ليكود را ترك كرد تا به كاديماي تازه تاسيس يافته شارون بپيوندد.

2- ايهود باراك : وي هم اكنون، وزير جنگ و رهبر حزب كار، شريك اصلي كاديما در دولت ائتلافي اسرائيل است . باراك عضو كنيست(پارلمان) نيست، به همين سبب بدون ورود به كنيست، نمي تواند نخست وزير شود . باراك نخست وزيري اين رژيم را از سال 1999 تا 2001 ميلادي به عهده داشت؛ وي پس از جنگ 33 روزه، خواستار كناره گيري اولمرت از قدرت شده بود.

3- بنيامين نتانياهو : وي نخست وزيري رژيم اسرائيل را بين سالهاي 1996 تا 1999 ميلادي به عهده داشت و از زمان خروج آريل شارون و ايهود اولمرت و ديگران از ليكود براي تاسيس حزب كاديما، رهبري ليكود را به دست گرفت. وي مدتي در كابينه شارون، عهده دار وزارت دارايي بود؛ نظرسنجي ها نشان داده است در صورت برگزاري انتخابات زودهنگام، نتانياهو برنده آن خواهد شد.

4- حاييم رامون : وي از جمله افراد مورد اعتماد ايهود اولمرت و معاون وي است كه با استعفا از حزب كار به كاديما پيوست، البته رامون هم مدتي كوتاه به سبب متهم شدن به فساد اخلاقي مجبور به استعفا شد، اما با حكم دادگاه استيناف، توانست به دولت برگردد؛ وي از فعالترين حاميان مذاكرات سازش با تشكيلات خودگردان در كابينه رژيم صهيونيستي به شمار مي رود.

5- شائول موفاز : وي وزير حمل و نقل، فرمانده پيشين ارتش و وزير اسبق جنگ اسرائيل است؛ موفاز به سبب متوسل شدن به شيوه هاي خشن و وحشيانه براي سركوب انتفاضه ملت فلسطين كه پس از مذاكرات سازش در سال 2000 ميلادي آغاز شد، معروف است؛ وي تلاش خود را براي به دست گرفتن رياست كاديما، در عمل آغاز كرده است.

-----------------
واكنشها

صائب عريقات مذاكره كننده ارشد تشكيلات خودگردان فلسطين در واكنش به تصميم اولمرت براي استعفا گفته است براي فلسطيني ها، تحولات داخلي اسرائيل اهميتي ندارد، آنچه براي آنها مهم است، ميزان پايبندي اسرائيل به طرح نقشه راه و قطعنامه هاي بين المللي است و هيچ توافقي بدون عقب نشيني اسرائيل از خط چهارم ژوئن 1967 از جمله از قدس و تضمين تشكيل كشور مستقل فلسطين به پايتختي قدس شرقي و حل مسائل نهايي مانند آوارگان و آزادي تمام اسيران امكان پذيرنخواهد بود.

وي در عين حال هشدار داده است بروز بحرانهاي داخلي در اسرائيل، سبب افزايش تجاوزگري،تشديد محاصره فلسطيني ها و شهرك سازي اين رژيم مي شود.

عريقات با نااميدي گفته است آمريكايي ها مي فهمند كه خشكاندن باتلاق اشغالگري اسرائيل براي چگونگي تعامل با مشكلات منطقه يك اولويت به شمار مي رود؛ در نتيجه هر كس خواهان صلح است بايد كابينه اسرائيل را براي متوقف كردن شهرك سازي و پايان دادن به محاصره فلسطيني ها تحت فشار قرار دهد.

افول سياسي اولمرت دو سال به تاخير افتاد؛ پس از شكست مفتضحانه ارتش تحت فرمان وي در جنگ 33 روزه جولاي 2006، فريادهاي اسرائيلي ها براي كناره گيري عاملان اين ماجراجويي ناكام، به آسمان بلند شد و البته دان حالوتس رئيس ستاد مشترك ارتش و عمير پرتز وزير جنگ چاره اي جز كناره گيري از مناصب خود نيافتند،اما سومين ضلع اين مثلث ناكامي، يعني اولمرت تا امروز در برابر اين خواسته ها مقاومت كرد.

انجمن خانواده هاي نظاميان به هلاكت رسيده اسرائيلي در جنگ 33 روزه جولاي 2006 عليه لبنان، با ابراز خرسندي از بركناري قريب الوقوع اولمرت از قدرت، تاكيد كرده است كه اين اقدام بايد دو سال پيش يعني پس از شكست در اين جنگ صورت مي گرفت.

رسانه هاي غربي و عربي بلافاصله پس از اعلام تصميم اولمرت براي كناره گيري از قدرت، بنظرخواهي از صهيونيستها پرداختند كه در اين نظرخواهي ها، اسرائيلي ها خرسندي خود را از اين تصميم اعلام كردند.

نكته جالب اينكه در مناطق فلسطيني هم پس از اين خبر، جو بدبيني نسبت به مذاكرات سازش به وجود آمده است و اين اعتقاد وجود دارد كه تمام توافقاتي كه اولمرت با تشكيلات خودگردان فلسطين امضا كرده بي معنا خواهد شد و جانشين وي بايد همه چيز را از صفر شروع كند.
--------------------------

اعتراف آمريكا به تاثير شكست اسرائيل در برابر حزب الله در استعفاي اولمرت

آريل كوهن يكي از مشاوران كاخ سفيد، شكست مفتضحانه رژيم اشغالگر قدس در برابر حزب الله در جنگ جولاي 200ف را بدترين ميراث دوران نخست وزيري ايهود اولمرت قلمداد كرده است .

به گفته وي، تمام دوران نخست وزيري اولمرت، با شكست همراه بوده است و اولمرت بدترين نخست وزير اسرائيل از نظر استراتژي ها و نماد كامل فساد گسترده است.

كوهن درباره اينكه ليوني و باراك كه از جانشينان احتمالي اولمرت نام برده مي شوند در صورت تصدي نخست وزيري بتوانند عملكرد بهتري نسبت به وي داشته باشند ابراز ترديد و بدبيني كرد.

-----------------------
مرگ سياسي اولمرت و تكميل مثلث قربانيان ماجراجويي ناكام اسرائيل در لبنان

اگرچه منابع صهيونيست، فساد مالي و گرفتن رشوه را دليل اصلي بركناري اولمرت مي دانند، اما اين تصميم ديرهنگام را بايد نتيجه پس لرزه هاي ناشي از شكست سخت اين رژيم از مقاومت لبنان به رهبري حزب الله در جنگ 33 روزه و به ويژه موضوع تبادل اسرا ميان حزب الله و رژيم صهيونيستي دانست كه به اعتبار داخلي و بين المللي اين رژيم ضربه سنگيني وارد كرد.

پيشتر سيد حسن نصر الله دبيركل حزب الله لبنان در سال 2006ميلادي و در آستانه پيروزي حزب الله ،خبر بركناري اجباري وزير جنگ ، رئيس ستاد ارتش و نخست وزير رژيم صهيونيستي را داده بود كه دان حالوتس و عمير پرتز همانگونه كه نصرالله پيش بيني كرد به سبب آنكه از سوي كميته وينوگراد(بررسي دلايل شكست اسرائيل در جنگ 33 روزه) به همراه اولمرت، مسئول شكست بزرگ و خطرناك اسرائيل در برابر حزب الله معرفي شدند، از مقام خود به اجبار كناره گيري كردند و امروز اولمرت پس از دو سال و هر چند با تاخير، با اعلام تصميم خود براي كناره گيري از صحنه سياسي، پيش بيني نصرالله را تكميل كرد.

تحليلگران ابراز عقيده كرده اند كه كناره گيري اجباري اولمرت، بر تصميم گيريهاي مهم رژيم صهيونيستي درباره مذاكرات مرحله نهايي با تشكيلات خودگردان فلسطين، مذاكرات به اصطلاح صلح با سوريه، تلاشها براي آغاز گفتگو با دولت لبنان تاثيرات چشمگيري داشته باشد. به اعتقاد ناظران سياسي، كناره گيري اولمرت، نوعي بركناري محترمانه از سوي حزب حاكم به سبب شكستهاي سياسي و نظامي رژيم اسرائيل در دوره نخست وزيري اولمرت است كه مهمترين آن شكست تحقيرآميز و مفتضحانه در جنگ جولاي 2006 در برابر گروهي از رزمندگان بي ادعا و شجاع لبناني به رهبري حزب الله بود كه اسطوره شكست ناپذيري ارتش اين رژيم را براي هميشه درهم شكست و افكارعمومي عربي كه پيش از آن به سبب شكستهاي تحقيرآميز سران آنها در برابر اسرائيل، دچار سرافكندگي و سرخوردگي شده بودند، با پيروزي درخشان حزب الله، روحيه خود را بازيافتند و توانستند سرهاي خود را با افتخار بلند كنند.

مثلث قربانيان ماجراجويي ناكام تموز

در حقيقت، خروج اجباري اولمرت از صحنه سياسي و قدرت رژيم اسرائيل، زماني رنگ واقعيت به خود گرفت كه وي با تشويق اربابان آمريكايي و تشويقهاي پنهاني برخي حكام عرب همپيمان آمريكا، ماجراجويي خطرناكي را عليه مقاومت لبنان به رهبري حزب الله آغاز كرد و در اين راه از حمايتهاي گسترده نظامي، اقتصادي و سياسي حاميان خود بهره مند شد تا به زعم خود با پيروزي در اين جنگ نابرابر، بخش ديگري از نقشه خاورميانه جديد آمريكا را به اجرا در آورد، اما ارمغان اين جنگ 33 روزه، چيزي جز شكست و سرافكندگي براي اولمرت و حاميان آمريكايي،غربي و عربي وي نگذاشت و از همان زمان(جولاي 2006) شمارش معكوسي را براي اضمحلال خود آغاز كرد.

اعلام تصميم اولمرت براي كناره گيري در دومين سالگرد اين ماجراجويي ناكام در حالي صورت گرفته است كه پنج حقيقت نمايان شده است :

1- اسرائيل بر اساس گزارش كميته وينوگراد(بررسي دلايل شكست در جنگ 33 روزه) رسما شكست را در اين جنگ پذيرفته است. 2-كاندوليزا رايس وزير امور خارجه آمريكا رسما اعتراف كرده است طرح خاورميانه بزرگ مورد نظر كشورش با شكست روبروشده است.3 - بحران اقتصادي در آمريكا تا اندازه اي ريشه در هزينه هاي سنگين ماجراجويي ها و جنگهاي خاورميانه اي اين دولت دارد.4- رژيم صهيونيستي از رژيمي شكست ناپذير به رژيمي شكست خورده تبديل شده است كه همه از نقاط ضعف آن به خوبي آگاه هستند و از دو جبهه شمال و نوار غزه در معرض خطر نا امني شديد قرار دارد.5- سرانجام اينكه رژيم اسرائيل با پذيرش آزادي اسيران و بازگرداندن اجساد شهيدان مقاومت لبنان، متحمل شكست خفت بار ديگري در برابر حزب الله شد و پس از اين ناكامي صداهايي درباره تسليم مزارع شبعا به سازمان ملل متحد از داخل فلسطين اشغالي به گوش مي رسد .

با كناره گيري اجباري اولمرت از صحنه سياسي اسرائيل، بار ديگر حقانيت مقاومت در برابر اشغالگري و زورگويي رژيم صهيونيستي براي همه به ويژه براي كساني كه براي سازش با اين رژيم نامشروع بر خلاف اراده ملتهاي خود رقابت مي كنند ثابت شد؛ اكنون گروههاي فلسطيني به ويژه حماس و فتح بايد با درس گرفتن از گذشته، اختلافات و دودستگي را كنار گذاشته و با وحدت و همبستگي، ديگر بهانه اي به دست دشمنان ملت فلسطين نداده و بدانند تنها راه براي بازپس گيري حقوق مشروع و غصب شده ملت فلسطين، نه مذاكرات بي نتيجه سازش( كه بارها مقامهاي تشكيلات خودگردان به آن اعتراف كرده اند) بلكه اتحاد و ادامه مقاومت مشروع است.

--------------------------
رضا مهري
 شنبه 12 مرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 225]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن