تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 29 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):عمل اندک و بادوام که بر پایه یقین باشد و در نزد خداوند از عمل زیاد که بدون یقین ب...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816594799




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

گفتگوي مهر با خزاعي/حمله به ايران تبليغ سياسي‌است/ تشريح اهداف تهران ازحضور در شوراي‌امنيت


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: گفتگوي مهر با خزاعي/حمله به ايران تبليغ سياسي‌است/ تشريح اهداف تهران ازحضور در شوراي‌امنيت
خبرگزاري مهر- گروه سياسي: نماينده ايران در سازمان ملل متحد انتشار اخبار مرتبط با احتمال اقدام نظامي عليه ايران را صرفا تبليغات سياسي دانست و تصريح كرد: در شرايط كنوني فضاي داخلي آمريكا اصلا به انجام چنين اقدام ناشيانه اي گرايش نداشته و چنين حركتي هيچ موافقي در محيط داخلي ايالات متحده ندارد.

محمد خزاعي، نماينده دائم ايران در سازمان ملل متحد در گفتگوي اختصاصي با خبرنگار مهر در حاشيه اجلاس كشورهاي غير متعهد در تهران با اشاره به سياسي شدن مسئله هسته اي ايران اظهار داشت : به هر حال اين يك واقعيت است و چند كشورخاص قصد سوء استفاده هاي سياسي عليه ايران از اين موضوع را دارند و اين مطلب روشني است كه برخي از اين كشورها با توجه به جايگاه خاصي كه در مجامع جهاني دارند، تلاش هاي بسياري را براي تاثيرگذاري بر موضع ساير كشورها ترتيب مي دهند.

بهترين حربه براي ايستادگي

خزاعي در پاسخ به سوالي درزمينه اقداماتي كه به عنوان نماينده ويژه ايران در سازمان ملل متحد براي پيشگيري از سياسي تر شدن مسئله هسته اي انجام مي دهد، اظهار داشت: البته جاي اصلي پيگيري اين موضوع و كار بر آن در آژانس بين المللي انرژي اتمي است كه بايد جزئيات بيشتر فعاليت هايي كه در آن جا انجام مي شود را از دكتر سلطانيه سئوال كنيد.

وي افزود: به هر حال تصور مي كنم بهترين حربه ما براي ايستادگي در مقابل اقداماتي كه برخي در سازمان ملل عليه مان ترتيب مي دهند، تاكيد بر اين نكته است كه هر گونه اقدامي كه باعث تضعيف يك سازمان بين المللي وابسته به سازمان ملل شود، نهايتا به زيان صلح و ثبات جهان خواهد بود؛ نبايد از ياد برد كه اين رويه نهايتا ميدان را براي كشورهايي كه هيچ گونه تعهدي به NPT نداشته، عضو آژانس نبوده و داراي كلاهك هاي اتمي هستند، باز مي كند تا اهداف خاص شان را پيگيري كنند.

نماينده ايران در سازمان ملل متحد ادامه داد: بنابراين من وراي بحث هسته اي ايران در كليت اين جريان، نكته ديگري را مي بينم و آن اينكه اساسا عده اي در تلاش اند تا آژانس را به عنوان يك بدنه ناظر ضعيف كنند تا از اين رهگذر فعاليت هاي غيرقانوني خود را گسترش دهند؛ براين اساس فكر مي كنم تمركزما بايد بر اين باشد كه به دنيا نشان دهيم برخي با تضعيف آژانس و سياسي كردن مباحث هسته اي، در پي ايجاد راه فراري براي پيگيري اهداف غيرقانوني خود هستند.

فضاي داخلي آمريكا، گرايشي به حمله ندارد

خزاعي جوسازي هاي گسترده اخير مبني بر احتمال انجام اقدام نظامي آمريكا عليه كشورمان را صرفا جوسازي هاي رسانه اي دانست و ادامه داد: من تصور مي كنم اين مباحث بيشتر تبليغات سياسي است و فضاي داخلي آمريكا اصلا به انجام چنين اقدام ناشيانه اي گرايش ندارد. در واقع چنين حركتي هيچ موافقي در محيط داخلي ايالات متحده نداشته و بيشتر يك كار تبليغاتي است و من فكر نمي كنم اصلا چنين اتفاقي بيفتد.

مذاكرات هسته اي ادامه دارد

وي انتشار گسترده اخبار مبني بر ارائه ضرب الاجل از سوي كشورهاي موسوم به گروه 1+5 به ايران را تائيد نكرد و يادآور شد: به هر حال گفتگوهاي هسته اي در حال حاضر ادامه دارد و فعلا نمي توان پيش بيني كرد كه در اين چارچوب جلسه اي در شوراي امنيت برگزار خواهد شد يا خير؛ به نظرم فعلا صحبت در اين باره زود است.

الزامي بر اجراي قطعنامه ها وجود ندارد

نماينده ايران درسازمان ملل متحد درباره تاكيد كشورهاي غربي مبني بر لزوم اجرايي كردن قطعنامه هاي شوراي امنيت از سوي ايران با توجه به الزامات قانوني آن، تصريح كرد: البته اينكه بايد قطعنامه هاي شوراي امنيت اجرا شود يك قانون مسلم نيست چرا كه ده ها و صدها قطعنامه از سوي شوراي امنيت صادر شده كه كشورهاي مختلف آن ها را اجرا نمي كنند.

خزاعي افزود: فراموش نكنيد كه دهها قطعنامه از سوي شوراي امنيت عليه اسرائيل صادر شده كه هيچيك از آنها ازسوي اين رژيم اجرا نمي شود و البته در موارد بسيار ديگري هم چنين اتفاقي رخ داده است، بنابراين اين طور نيست كه ما تصور كنيم هر چيزي كه از سوي شوراي امنيت تحت فشار سياسي و اعمال نفوذ تصويب شده حتما بايد اجرايي شود.

وي يادآور شد: از سوي ديگر واقعيتي وجود دارد مبني بر اينكه جمهوري اسلامي ايران به دلايل تاريخي، موقعيت خاص منطقه اي، اقتصادي و حضور سازنده و قدرتمندش درمنطقه كشوري نيست كه به راحتي ناديده گرفته شود؛ اينها مسائلي بسيار موثر در معادلات بين المللي است و لذا اينكه فكر كنيم چند كشور دور هم نشينند و تصميمي بگيرند، از سوي ما قابل تائيد نيست.

ايستادگي؛ لازمه پيگيري حركت انقلاب اسلامي

نماينده ايران در سازمان ملل ادامه داد: نكته ديگري كه نبايد از ياد برد اين است كه به هر حال انقلاب اسلامي ايران منادي يك حركت بوده و طبيعي است كه پيگيري حركتي كه به زعم بسياري از قدرت ها غيرقابل اجراست، مستلزم ايستادگي و پيگيري جدي است بنابراين ما نبايد در مقابل اين تهديدات نگران شويم.

آمريكا هنوز درخواست نكرده است

خزاعي درباره درخواست واشنگتن براي تاسيس دفتر حافظ منافع آمريكا در تهران نيز اظهار داشت: تا جايي كه من اطلاع دارم، هنوز چنين درخواستي به طور رسمي عنوان نشده و اگر چنين درخواستي هم باشد از طريق نماينده ايران در سازمان ملل مطرح نمي شود.

وي تاكيد كرد: به هرحال چنين درخواستي هنوز مطرح نشده و آنچه در اين چارچوب طرح شده، صرفا ذكر مطالبي در مطبوعات بوده، اما فكر مي كنم جهت كلي اين موضوع از سوي رئيس جمهور عنوان شد ولي فعلا براي قضاوت در اين باره خيلي زود است چرا كه نكته مهم در اين خصوص ميزان تمايل آمريكا به تغييررويه و سياست هايش است و لذا هرتصميمي در اين حوزه به چرخش سياسي آمريكا و واقع نگري بيشتر واشنگتن باز مي گردد.

اين ديپلمات ايراني در خصوص تاكيد مجلس شوراي اسلامي بر لزوم تغيير مكان سازمان ملل از آمريكا در پي عدم صدور جهت دار رواديد براي ميهمانان اين مجمع بين المللي، افزود: البته بسياري از كشورها از برخورد آمريكا در اين باره ناراضي هستند اما اين بحثي حقوقي و قانوني نيست كه بگوئيم در جايي مطرح شده باشد اما اين نگراني و نارضايتي همچنان وجود دارد.

خزاعي در بخش ديگري از گفتگوي خود با خبرنگار مهر برگزاري اجلاس وزراي خارجه كشورهاي عضو جنبش عدم تعهد در تهران را موفقيتي قابل توجه براي كشورمان ارزيابي كرد و سند نهايي مورد تائيد شركت كنندگان در اين نشست را سندي جامع دانست.

پيگيري جدي "كرسي اسلامي" در شوراي امنيت

وي با اشاره به تاكيدات مكرر جمهوري اسلامي ايران براي تعبيه يك كرسي دائم جهت كشورهاي اسلامي در شوراي امنيت سازمان ملل متحد و همچنين لزوم عضويت كشورمان در اين شورا، افزود: اينكه كشورهاي اسلامي يك كرسي دائم در شوراي امنيت داشته باشند از مباحثي است كه به طور مجدانه از سوي ما دنبال مي شود و بسياري از كشورهاي اسلامي نيز به آن توجه دارند.

نماينده ايران در سازمان ملل متحد ادامه داد: بدون شك اين ايده علاوه بر كارآمدسازي تركيب شوراي امنيت، فوايد بسياري را براي كشورهاي اسلامي در برخواهد داشت كه به طورجد نظر ماست و بسياري از كشورهاي اسلامي هم علاقه مند به آن هستند و ما در حال پيگيري اين موضوع هستيم كه بدون شك توافق جامع تمام اعضاي سازمان كنفرانس اسلامي تاثيري ويژه بر اين مسئله خواهد داشت و البته جايگاه ويژه بررسي اين موضوع هم همين سازمان است.

خزاعي با اشاره به تاكيد مقام معظم رهبري بر لزوم ايجاد كرسي دائم كشورهاي اسلامي در شوراي امنيت سازمان ملل متحد، گفت: طبعا اين موضوع بايد با هماهنگي ساير كشورهاي اسلامي در سازمان ملل و شوراي امنيت پيگيري شود و البته موضع صحيحي است كه كشورهاي مسلمان به عنوان يكي از اديان پرجمعيت جهان بايد بلندگويي در مجامع بين المللي داشته باشند. البته همين الان كه بنده با شما صحبت مي كنم، كشورهاي اسلامي (اندونزي، بوركينافاسو و ليبي) سه كرسي در شوراي امنيت دارند كه در دوره اندونزي در انتخابات اكتبر پايان خواهد يافت.

اهداف ايران از حضور در شوراي امنيت

وي درباره موضوع عضويت كشورمان در شوراي امنيت سازمان ملل متحد نيز اظهار داشت: ما چند سال قبل براي اين منظور در شوراي امنيت ثبت نام كرديم؛ همانطور كه مي دانيد بيش از 50 سال بوده كه از سوي ايران تمايلي براي عضويت در شوراي امنيت ابراز نشده بود. ازسوي ديگر بايد يادآور شويم كه عضويت كشورها درشوراي امنيت براي ده كرسي ديگرتابع هيچ قانون، حروف الفبا يا سابقه و مواردي از اين دست نيست و كشورها بر اساس تشخيص خود و شناسايي ضرورت ها در اين مجموعه ثبت نام مي كنند و اين جريان كاملا سليقه اي است.

نماينده ايران در سازمان ملل متحد همچنين گفت: در حال حاضر از گروه آسيا، جمهوري اسلامي ايران و ژاپن كانديداهاي عضويت در اين شورا بودند. البته تا سال گذشته مغولستان هم بود و ممكن است تا زمان انتخابات كشور ديگري هم اضافه شود اما بيشتر سعي مي شود اين مسئله به صورت گروهي و منطقه اي پيگيري شود. اينجا اين بحث مطرح مي شود كه هدف ما از پيگيري اين مقوله چييست؟

خزايي افزود: آنچه ما از اين جريان مدنظر داريم، طرح مسائلي در سطح سازمان ملل به دنياست تا در مقياس جهاني به دنيا نشان دهيم كه اساسا ساختار شوراي امنيت نيازمند تغيير است و اينكه 5 كشور عضو دائم باشند و كارهايي را انجام دهند به هيچ وجه منطقي نيست و اين ساختار نيازمند اصلاح است. بر اين اساس ساختار و تركيب شوراي امنيت بايد اصلاح شود.

وي ادامه داد: در واقع هدف ما از طرح موضوع عضويت در شوراي امنيت مباحثي بالاتر از عضويت محدود و چند ساله در اين مجموعه است و اين نقطه به نظرم بسيار تاثيرگذارتر از عضويتي چندساله است كه تابع هيچ فرمولي هم نيست. به هر صورت اين مباحث درمقياس جهاني در حال طرح است و اين موضوعي است كه در مقايسه با شرايط گذشته جهاني، اهميتي ويژه مي يابد.
 شنبه 12 مرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 49]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن