تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 13 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):به خداوند امیدوار باش، امیدی که تو را بر انجام معصیتش جرات نبخشد و از خداو...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820519538




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

تبليغ ديني در فضاي مجازي؛ آسيب‌ها و ظرفيت‌ها/ 9تبليغ ديني در فضاي مجازي متناسب با شرايط زماني و ابزارهاي مؤثر محقق مي‌شود


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاري قرآني ايران: تبليغ ديني در فضاي مجازي؛ آسيب‌ها و ظرفيت‌ها/ 9تبليغ ديني در فضاي مجازي متناسب با شرايط زماني و ابزارهاي مؤثر محقق مي‌شود
گروه وبلاگ و IT: تبليغ همواره با دين ارتباطي تنگاتنگ دارد؛ براي تقويت اين ارتباط در فضاي واقعي و مجازي لازم است به‌طور مستمر و در هر زماني، مطابق با شرايط روز، تبليغات و اطلاع‌رساني لازم صورت گرفته و فعاليت‌هاي مؤثر به منظور تشريح و تبيين دين صورت گيرد.
ايران كشوري اسلامي و مذهبي است كه پايه‌هاي اوليه آن بر اساس اعتقادات مذهبي و باورهاي ديني بنا نهاده شده، بنابراين در چنين كشوري بايد دين و مذهب در رأس توجه بوده و در راستاي حفظ و اشاعه آن فعاليت‌هاي لازم و مناسب صورت گيرد.

اگر دين اسلام كه دين حق است به شايستگي تبليغ نشود، افكار و عقايد باطل بر افكار و قلوب انسان‌ها چيره خواهد شد. هر مكتب و مرامي چه حق و چه باطل براي جذب افراد جديد نياز به تبليغ و بيان زيبايي‌هاي آن مكتب دارد.

براي اشاعه مباني ديني و اخلاق اسلامي، بايد در هر زمان، با توجه به گرايشات و مقتضيات روز، مبلغان و مسئولان فرهنگي، ديني و مذهبي فعاليت‌هاي مناسب و هماهنگي داشته باشند.

دين دستورالعمل زندگي است و استمرار در امر تبليغات ديني نيز ضرورتي انكار ناپذير است. در واقع تبليغ و مذهب لازم و ملزوم يكديگر هستند .

دين تنها به باورها و اعتقادات عموم مربوط نمي‌شود و به تمام جوانب زندگي توجه دارد، به همين دليل تبيين و گسترش آن با فعاليت‌هاي تبليغي مناسب و تأثيرگذار بسيار ضروري و اجتناب ناپذير است.

تبليغ همواره با دين ارتباطي تنگاتنگ دارد و اين مقوله بايد در هر زمان و شرايطي مورد توجه مسئولان قرار بگيرد.

مسئولان بايد به گونه‌اي فعاليت كنند كه دين در ذات و بطن زندگي اقشار مختلف مردم جاي گرفته و براي عموم نهادينه شود، براي رسيدن به چنين جايگاهي لازم است بطور مستمر و در هر زماني، مطابق با شرايط روز، تبليغات و اطلاع‌رساني لازم صورت گرفته و فعاليت‌هاي مؤثر به منظور تشريح و تبيين دين صورت گيرد.

پايگاه‌هاي اينترنتي مذهبي از ابزارهاي پيشرفته امروزي خواهند بود كه روز به روز شاهد توسعه فعاليت آنان هستيم. از اين رو لازم است مراكز فعال در اين عرصه خود را با نيازهاي روز منطبق كنند تا براي جامعه مفيد واقع شوند.

اينترنت وسيله‌اي براي تبليغات ديني است و متوليان مي‌توانند از اين وسيله در جهت توسعه فرهنگ ديني استفاده كنند.

ابزارهاي تبليغي بسياري را مي‌توان جهت انتقال مباحث ديني و مذهبي مورد استفاده قرار داد. در اين ميان سايت‌هاي اينترنتي مذهبي ابزار مناسبي براي ارائه مفاهيم ديني خواهند بود.

اين ابزار مي‌تواند تأثير بسياري را بر ارتقا معرفت ديني مخاطبان داشته باشد، اما اگر مراقبت و كنترل ويژه‌اي بر فعاليت اين ابزار وجود نداشته باشد احتمال ايجاد انحراف هايي در اين فضا وجود دارد.

اشتباهات رايج در فعاليت‌هاي تبليغاتي

از جمله اشتباهاتي كه دست‌اندركاران امور تبليغات بايد از آن اجتناب كنند، پرهيز از كليشه‌سازي است. بسياري از افراد و سايت‌ها با توجه به دستاوردهاي موفقيت‌آميز تبليغات انجام شده در سايت‌هاي مشابه، ترجيح مي‌دهند آگهي‌ها و پيام‌هاي تبليغاتي خود را تا حد ممكن شبيه آن‌ها تهيه كنند.

آن‌ها از اين موضوع غافلند كه مردم از آگهي‌هاي جديد و متفاوت استقبال بيش‌تري مي‌كنند و اين‌گونه آگهي‌ها موفقيت‌ بيش‌تري در جلب توجه و علاقه آن‌ها مي‌تواند داشته باشد.

بنابراين به جاي گرايش به پيروي از سايرين بايد به دنبال ايده‌هاي خلاقانه و نوآوري بيش‌تر در برنامه‌هاي تبليغاتي بود تا هر چه بيش‌تر از سايرين متمايز شد.

تبليغات ديجيتالي بايد با هدف برقراري ارتباط ميان تبليغ‌كنندگان با مخاطبان ‌آنها كه همان كاربران رايانه‌ شخصي، تلفن‌هاي همراه بر مبناي وب و همچنين مسائل ديجيتالي شخصي، راه‌اندازي ‌شود.

تبليغات غيرمسوولانه به اعتماد مخاطب لطمه مي‌زند و فرجام كار به سلب اعتماد مخاطب از خدمات مي‌انجامد.

تبليغات غيرمسئولانه

تبليغات غيرمسئولانه يا رفتار غيرمسوولانه را تشويق مي‌كند و يا گروهي از افراد را به طرزي غيرمسوولانه به نمايش مي‌گذارد. استفاده نامناسب از افراد در تبليغات و آزار روحي بخشي از جامعه و يا افرادي خاص نيز در زمره تبليغات غيرمسوولانه محسوب مي شود.

فريب افكار عمومي، توهين به شعور مخاطب، نشان دادن صحنه‌هاي غيراخلاقي، ناديده گرفتن فرهنگ عمومي جامعه، استفاده از هر وسيله‌اي براي رسيدن به هدف، نشان دادن سبك‌هاي نامتعارف زندگي و مواردي از اين دست در زمره تبليغات غيرمسئولانه به حساب مي‌آيد كه بايد به شدت از آن پرهيز كرد، چراكه مي‌تواند موجب واكنش‌هاي منفي و مخربي از جانب مخاطبان شود و تبليغ را به ضد تبليغ تبديل كند.

بدون ترديد تبليغ روي زندگي و نگرش افراد، تاثير مي‌گذارد. نبايد با ارايه تبليغات غيرمسوولانه، باورها، اعتقادات، ارزش ها، فرهنگ و غيره را به انحطاط كشيد بلكه بايد آن ها را ارتقا بخشيد و اين بخشي از وظايف متخصص تبليغات است.

اين موضوع به ويژه درباره تبليغاتي كه براي نوجوانان و كودكان طراحي مي‌شود، مهم‌تر مي‌شود. از آنجايي كه كودكان و نوجوانان متاثر از تبليغات هستند، تبليغات غيرمسئولانه و مسموم به شدت به نگرش‌ها و روحيه آن‌ها صدمه‌هاي جبران ناپذيري وارد مي‌كند.

هر نوع انحراف و كجروي در تبليغ از نظر متخصصان تبليغات ناپسند و مذموم است و بايد از آن پرهيز شود. در دنياي تبليغات، صداقت و اعتماد اساس و پايه فعاليت‌هاي تبليغي است و تنها در صورت رعايت اين اصل مي‌توان به داشتن روابط بلندمدت با مخاطب اميدوار بود.

منبع:

روزنامه سرمايه مورخ 29/8/1385 - صفحه 13 - نوشته امير بختايي

روزنامه سرمايه مورخ 2/11/1385 - نوشته دكتر فاطمه احسان

راهكاري براي ترويج و ارتقاء فرهنگ ديني، برگرفته از سايت تبيان

محمديان، محمود، مديريت تبليغات.
 شنبه 12 مرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاري قرآني ايران]
[مشاهده در: www.iqna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 132]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن