تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 9 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):زيد بن خالد جُهَنى: پيامبر خدا صلى الله عليه و آله از هيچ نمازى به نماز ديگر مشغول...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819143215




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

104 سال از پیروزی بزرگ مشروطیت گذشت!


واضح آرشیو وب فارسی:سایت رسیک: پس از امضای فرمان مشروطه تغییری محسوس در ادبیات سیاسی پدیدار شد و از آن پس واژه "رعیت" به "ملت" ،گفتمان"تکلیف مداری"به گفتمان"حق محوری" و "ظل الله و سلطان" به "پادشاه مشروطه " تغییر یافتند.هر چند که دوره استبداد صغیر محمد علی شاهی دوره سرکوب جنبش مشروطه بود،اما مجاهدت های سرداران و ملت مقاوم ایران از بختیاری های دلاور گرفته تا آذری های سلحشور در نهایت با تسخیر پایتخت به دست مشروطه خواهان پایان یافت و محمد علی شاه به سفارت روسیه پناهنده شد و به بندر "ادسا" در روسیه گریخت.
عصر ایران – امروز ( پنج شنبه 14 مرداد 1389) صدوچهارمین سالگرد امضای فرمان مشروطه است . فرمانی که به دلیل پایمردی یک ملت در نهایت بر روی کاغذی ثبت شد و به امضای مظفر الدین شاه قاجار رسید تا شاه به دست خود فرمان محدودیت و مشروط بودن قدرت مطلقه خود را امضا کند .

بی گمان سالروز مشروطه برگ زرینی در تاریخ مبارزات آزادیخواهانه و حق طلبانه ملت ایران است و بدون تردید این روز باید گرامی داشته شود .

اگر بخواهیم رجوعی به تاریخ کرده و نگاهی نو به دلایل پیروزی جنبش مشروطه بیفکنیم ، باید بر نقش دو قشر از خواص و نخبگان جامعه که به حمایت و پایمردی ملت ایران مستظهر بودند ، اشاره کنیم .

روشنفکران و جمع کثیری از روحانیون به عنوان دو قشر مهم از جامعه ایرانی از سال های قبل از مشروطه چرخ های نهضت مشروطه را به حرکت در آوردند .

حرکت این چرخ روشنگری در دهه های آخر سلطنت ناصرالدین شاه و سال های حکومت مظفرالدین شاه سبب شد تا فشار افکار عمومی به همراه خواست این دو قشر از خواص جامعه ، دربار را به عقب نشینی و تمکین به خواست مشروطه خواهان ناچار سازد و فرمان مشروطه از سوی پادشاه وقت به امضا برسد .

پس از امضای فرمان مشروطه تغییری محسوس در ادبیات سیاسی پدیدار شد و از آن پس واژه " رعیت " به " ملت " ، گفتمان "تکلیف مداری" به گفتمان "حق محوری" و "ظل الله و سلطان" به "پادشاه مشروطه " تغییر یافتند.

هر چند که دوره استبداد صغیر محمد علی شاهی دوره سرکوب جنبش مشروطه بود ، اما مجاهدت های سرداران و ملت مقاوم ایران از بختیاری های دلاور گرفته تا آذری های سلحشور در نهایت با تسخیر پایتخت به دست مشروطه خواهان پایان یافت و محمد علی شاه به سفارت روسیه پناهنده شد و به او امان داده شد تا از کشور خارج شده و به بندر " ادسا " در روسیه بگریزد .

پیروزی دگر باره مشروطه خواهان بر استبداد صغیر و تشکیل مجدد مجلس شورای ملی کام آزادیخواهان و مشروطه طلبان را شیرین کرد ، اما متاسفانه باید اذعان داشت که پیروزی جنبش مشروطه دوام و بقا نداشت و این جنبش که ریشه هایی عمیق در جامعه ایرانی داشت به دلیل عدم نهادمندی اجتماعی و سیاسی و غفلت مردم و خواص از حراست از نهال نوپای آزادی تثبیت نشد و حق حاکمیت ملی که یکی از بزرگترین دستاوردها و خواست های نهضت مشروطه بود ، به تثبیت نرسید .

باری ، سخن درباره مشروطه و این نهضت مبارک در تاریخ ملت بزرگ ایران زیاد است که متاسفانه هنوز هم باز کردن این پرونده و واگویه واقعی آنچه که بر سر این ملت و خواص آن رفت به خوبی میسور نیست .

گذشت بیش از یک قرن از پیروزی نهضت مشروطه و عدم تثبیت این پیروزی بزرگ در یکصد سال گذشته نشان می دهد که جامعه ایرانی راه دراز و پر پیچ و خمی در رسیدن به آرمان های ملی خود دارد .

انقطاع گفتمان مشروطه از گفتمان هایی که بعدها و در دهه های آتی در جامعه ایران پدیدار شد ، نیز از دیگر موضوعاتی است که باید مورد بررسی دقیق علمی و تاریخی قرار گیرد .

به گمان راقم این سطور گفتمان مشروطه در دهه های آتی در تاریخ سرزمین ایران حیات و دوام یافت ، اما به واسطه حوادث متعدد تاریخی و بین المللی دچار انحراف گفتمانی شدیم به نحوی که گفتمان روشنفکری دهه های "پسینی " بسیار عقب مانده تر از گفتمان ناب مشروطه در دهه های "پیشینی " بود .

گفتمان حق محور و تعامل خواهانه و عدالت طلبانه مشروطه در دهه های آتی جای خود را به گفتمان های مختلف ایدئولوژی محور و جهان ستیزانه داد که نمونه های آن در تولیدات روشنفکران دهه های 1340 و 1350 قابل مشاهده است .

البته این انحراف گفتمانی خود به خود پدید نیامد و کودتای 28 مرداد و مطلق گشتن سیطره شاه بر مقدرات مملکت که نتیجه پیوند منافع دو نیروی منحوس استبداد داخلی و استعمار خارجی بود ، گفتمان ناب آزادیخواهی و حق طلبانه مردم را ماهیتی ایدئولوژیک و ستیزه جویانه بخشید .

غالب روشنفکران جامعه ایرانی در دهه های مورد بحث گفتمان " ملت محورانه " مشروطه را کنار گذاشته و به گفتمان های جهان محورانه چنگ زدند و به جای اینکه به درستی ریشه های مشکلات و معضلات جامعه ایرانی را در درون سازوکارها و ساختارها و تاروپودهای فرهنگی و اجتماعی داخلی جستجو کنند ، بر این باور بودند که ریشه همه مشکلات از بیرون است و بدون شک این گمان ، گمان باطلی بود ، چرا که اگر پدیده استعمار نیز وجود داشت این پدیده شوم بیشتر ناشی از ضعف داخلی خود ما بود .

به هر روی روز مشروطه گرامی است و باید گرامی داشته شود و نسل های آینده ایران زمین باید درباره مجاهدت ها و جانفشانی های پدران خود بخوانند و بدانند .

نسل های آینده سرزمین ما باید به درستی آرمان ها و اهداف عدالت طلبانه و آزادیخواهانه پدران خود را بشناسند که هر آیینه در صورت شناخت این پدیده ، این روز که " جشن پیروزی یک ملت بر نکبت استبداد است " گرامی داشته خواهد شد.





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: سایت رسیک]
[مشاهده در: www.ri3k.eu]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 127]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن