تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 17 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):كار خير و صدقه، فقر را مى‏بَرند، بر عمر مى‏افزايند و هفتاد مرگ بد را از صاحب...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805436938




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

آشنايي با مسايل حقوقي (127) حضور يا عدم حضور اصحاب دعوي در محاكمه هاي حقوقي


واضح آرشیو وب فارسی:ایسکانیوز: آشنايي با مسايل حقوقي (127) حضور يا عدم حضور اصحاب دعوي در محاكمه هاي حقوقي


تهران – خبرگزاري ايسكانيوز: باشگاه خبرنگاران دانشجويي ايران " ايسكانيوز" با هدف رفاه حال مردم عزيز ايران و ايرانيان مقيم خارج از كشور در قالب طرحي نو، اقدام به انتشار و انعكاس مسايل حقوقي و قضايي كرده است .

به گزارش روز شنبه خبرگزاري ايسكانيوز، اين طرح خدمتي در خور براي جامعه به شمار مي رود و شهروندان مي توانند بيش از پيش با حقوق خود آشنا شوند و بنا به اظهار رييس قوه قضاييه با آشنايي مردم با قوانين موضوعه از مراجعات شهروندان به مراجع قضايي كاسته مي شود.

در اين شماره درباره حضور يا عدم حضور اصحاب دعوي در محاكمه هاي حقوقي مطالبي را به اطلاع خوانندگان عزيز مي رسانيم.

*در دعاوي مدني معمولا اين پرسش براي طرفين دعوي پيش مي آيد كه آيا با دريافت اخطاريه بايد در جلسه محاكمه مدني ( حقوقي ) حضور داشته باشند؟ حضور يا عدم حضور آنان چه تاثيري بر روند رسيدگي دادگاه دارد؟ آيا با عدم حضور، حقوقي از آنان ضايع مي شود ؟ در اين مطلب درحد امكان به اين پرسش ها پاسخ مي دهيم.
*جلسه دادرسي
جلسه دادرسي جلسه اي است كه در آن موجبات رسيدگي براي دادگاه فراهم باشد و هنگامي موجبات دادرسي فراهم مي شود كه دادخواست به درستي تنظيم و به ثبت رسيده باشد.
وقت دادگاه به طرفين به درستي ابلاغ شود، يا اينكه طرفين از زمان محاكمه مطلع باشند و يا به دادگاه لايحه فرستاده باشند كه اين امر دلالت بر اطلاع آنان از زمان دادرسي دارد.
بنابراين اگر وقت دادرسي به طرفين ابلاغ نشود و يا اگر ابلاغ شده امر ابلاغ صحيح نباشد (براي مثال بعد از وقت محاكمه امر ابلاغ صورت گيرد) موجبات دادرسي فراهم نيست مگر آنكه طرفين دعوي يا وكلاي آنان در جلسه محاكمه حاضر باشند و يا به دادگاه لايحه فرستاده باشند.
هر يك از طرفين دعوي حقوقي، چه خواهان و چه خوانده مي توانند به جاي خود وكيل به دادگاه معرفي كنند اما اگر به تشخيص دادگاه حضور خواهان يا خوانده و يا هر دو نفر لازم باشد در اين صورت بايد شخصا حاضر شوند.

پرسش: اگر موجبات رسيدگي براي دادگاه فراهم نباشد چه تصميمي براي رسيدگي به پرونده اتخاذ مي شود؟

پاسخ: در اين حالت دادگاه ناگزير به تجديد وقت محاكمه است كه معمولا موجب نارضايتي مراجعه كنندگان و طولاني شدن رسيدگي هم مي شود و اين نقص در واقع به سيستم ابلاغ اخطاريه و احضاريه كه توسط مامورين انتظامي صورت مي گيرد، بر مي گردد.

پرسش: اگر دادگاه براي اخذ توضيح حضور اصحاب دعوي، چه خواهان و چه خوانده و يا هر دو را لازم بداند و طرفين به اين امر توجه نكنند چه تصميمي از سوي دادگاه گرفته مي شود؟

پاسخ: قبل از هر چيز بايد دانست كه دادگاه بدون جهت نمي تواند حضور فيزيكي اصحاب دعوي را در دادگاه خواستار شود و از طرفي دادگاه بايد علت اخذ توضيح را در صورت جلسه بياورد و اين موضوع در اخطاريه شخص كه بايد حضور پيدا كند آورده شود.
از اين رو صرف عدم حضور اصحاب طرفين يا وكلاي آنان در جلسه محاكمه مانع رسيدگي از سوي دادگاه نيست و دادگاه بايد در خصوص خواسته خواهان تصميم گيري كند.
در موردي كه دادگاه نياز به توضيح از خواهان دارد و نامبرده در جلسه دادگاه حاضر نشود و با اخذ توضيح از طرف مقابل او ( خوانده) هم دادگاه نتواند راي بدهد، دادگاه دادخواست خواهان را باطل مي كند.

پرسش: غير از مورد گفته شده يعني فراهم نبودن موجبات رسيدگي، امكان تجديد دادگاه وجود دارد؟

پاسخ: در موارد ذيل امكان تجديد جلسه دادگاه وجود دارد:
1- در صورتي كه خوانده تا پايان جلسه اول محاكمه دلايلي بياورد كه دفاع از آن براي خواهان جز با ارايه سند و دلايل جديد ممكن نيست، در اين صورت با تقاضاي خواهان و تشخيص موجه بودن آن از سوي دادگاه وقت مناسب به خواهان داده مي شود.
2- دادگاه مي تواند به درخواست و رضايت طرفين دعوي فقط براي يك بار جلسه را به تاخير بياندازد.
3- در صورتي كه سندي كه خوانده در مقام دفاع و پاسخ به ادعاي خواهان ارايه مي دهد عادي باشد و مورد انكار خواهان قرار گيرد و خوانده نتواند به واسطه كمي مدت يا دلايل ديگر اصل سند عادي استنادي اش را ارايه دهد، حق دارد تاخير جلسه را درخواست كند. در اين صورت با تشخيص دادگاه وقت رسيدگي تجديد مي شود ولي اين وقت به صورت فوق العاده و خارج از نوبت خواهد بود.
4- دادگاه جهت كشف واقع يا بررسي دلايل طرفين ناگزير به تعيين جلسه ديگر شود، به طور مثال براي معاينه محل يا تحقيق از گواهان و ...

پرسش: چنانچه به هر دليلي در وقت تعيين شده، دادگاه تشكيل نشود يا دادگاه مانعي براي رسيدگي داشته باشد وقت بعدي چگونه تعيين مي شود؟

پاسخ: به دستور دادگاه دفتر بايد نزديك ترين وقت رسيدگي ممكن را تعيين كند و در مواردي كه عدم تشكيل جلسه دادگاه منتسب به طرفين نباشد وقت رسيدگي حداكثر ظرف دو ماه خواهد بود.

پرسش: عدم حضور طرفين در جلسه دادگاه چه آثاري در بر خواهد داشت؟

پاسخ: همان طور كه اشاره كرديم اصولا حضور طرفين دعوي در محاكمه مدني ( حقوقي) الزامي نيست مگر آنكه دادگاه جهت اخذ توضيح حضورشان را ضروري بداند و خواهان يا خوانده مي توانند با فرستادن لايحه نسبت به اعلام خواسته و مدافعات خود اقدام كنند. با اين حال حضور شخص خواهان يا خوانده و يا وكلاي آنان در پاره اي از موارد موثر است، براي مثال:
خواهان بايد اصل اسنادي را كه رونوشت آن ها را به دادخواست ضميمه كرده در جلسه دادگاه حاضر كند و الا چنانچه اين اسناد عادي باشند و طرف مقابل نسبت به آن ها ترديد و تكذيب كند و خواهان دليل ديگري هم ارائه نكرده باشد، دادخواست او باطل مي شود.
در فرض بالا اگر خوانده در پاسخ به ادعاي خواهان به سند عادي استناد كند و خواهان منكر آن باشد و اصل سند ارايه نشود، سند مزبور از شمار دلايل خوانده خارج مي شود.
*پرسش از گواهان طرف مقابل در دادگاه
*اداي سوگند در دادگاه

پرسش: جلسه اول دادرسي چه اهميتي براي اصحاب دعوي دارد؟

پاسخ: در جلسه اول دادرسي مزايايي براي طرفين وجود دارد كه عدم توجه به آن در پاره اي از موارد غير قابل جبران است براي مثال:
*هر گونه ايراد و اعتراضي بايد تا پايان اولين جلسه دادرسي به عمل بيايد، براي نمونه اعتراض به بهاي خواسته از سوي خوانده.
*اظهار جلب شخص ثالث به دعوي تا پايان جلسه اول دادرسي و طرح دعوي جلب ثالث تا سه روز پس از آن.
*تقديم دادخواست متقابل از سوي خوانده تا پايان جلسه اول دادرسي امكان پذير است.
*ادعاي جعليت نسبت به سند تا پايان جلسه اول./06/120
 شنبه 12 مرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایسکانیوز]
[مشاهده در: www.iscanews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 11014]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن