تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 11 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص): هرگاه سفره پهن مى‏شود، چهار هزار فرشته در اطراف آن گرد مى‏آيند. چون بنده ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819758538




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

علت گراني غذا در ايران چيست؟


واضح آرشیو وب فارسی:هموطن سلام: علت گراني غذا در ايران چيست؟
قيمت هر تن برنج درجه يك پاكستاني 750 دلار، تايلندي 720 دلار، برنج پاكستاني درجه دو 650 دلار، و برنج آرژانتيني 875 دلار (كه اكنون وارد نمي‌شود) است؛ اين نرخ مربوط به اوج گراني در بازارهاي جهاني است.


دكتر بهزاد قره‌ياضي معاون آموزش و تحقيقات وزارت كشاورزي دولت خاتمي و مدير گروه فناوري‌هاي نو در مركز تحقيقات استراتژيك، كه سوابق طولاني در حوزه‌هاي مختلف علمي و مديريت علمي كشور از جمله بنيانگذاري و رياست پژوهشكده بيوتكنولوژي كشاورزي و رياست دانشكده كشاورزي و منابع طبيعي صومعه سرا دارد و تاكنون بيش از 150 مقاله علمي در نشريات معتبر داخلي و بين‌المللي و همايش‌ها و سمينارها‏ي داخلي و خارجي منتشر كرده

" ”وضعيت كشاورزي كشور هيچگاه به اين اندازه نااميد كننده نبوده است. در شرايط فعلي با فناوري‌هاي نو رويارويي صورت مي‌گيرد! با واردات محصولات كشاورزي موافقت اما با توليد آن مخالفت مي‌شود... "

است در يك گفت‌وگوي تفصيلي با آفتاب به تشريح وضعيت خودكفايي در محصولات كشاورزي و ميزان صحت ادعاي دولت در اين خصوص پرداخته است.
در بخش اول مصاحبه با دكتر بهزاد قره ياضي معاون آموزش و تحقيقات وزارت كشاورزي دولت خاتمي و مدير گروه «فناوري‌هاي نو» مركز تحقيقات استراتژيك مجمع تشخيص مصلحت نظام به موضوع خودكفايي كشور در توليد محصولات كشاورزي و به خصوص توليد گندم و بررسي اظهارات مسئولان در اين ارتباط پرداخته شد.
اين كارشناس در اين گفت‌وگو ريشه مشكلات و معضلات كشور و حتي تورم را در عملكرد وزارت بازرگاني به دليل واردات بيش از اندازه محصولات كشاورزي و وزارت كشاورزي به دليل نداشتن برنامه جدي براي دست يافتن كشور به خودكفايي در توليد برخي از محصولات اساسي كشاورزي مانند برنج و گندم دانست. در بخش دوم اين گفتگو آثار منفي واردات محصولات كشاورزي و همچنين گراني اين محصولات در ايران و ارتباط آن با خشكسالي و تورم جهاني مورد بررسي قرار گرفته است:

ورود ايران به بازار مواد غذايي در شرايط خاص كنوني چه آثاري به دنبال خواهد داشت؟
ورود مشتري متمولي به نام ايران به بازار پر تنش مواد غذايي علاوه بر اينكه ميلياردها دلار سرمايه ملي را صرف واردات موادي خواهد كرد كه اثري در توسعه كشور ندارد و پس از مدتي مصرف و به پايان مي‌رسد، ايجاد تقاضاي بيشتر در محصولاتي نظير گندم، جو، ذرت، برنج، روغن كرده و موجب گران‌تر شدن غذا در جهان و به زحمت افتادن ساير مستضعفان جهان مي‌شود.
در واقع دولت با واردات اين محصولات علاوه بر

" ميوه گران را زماني كه توانايي توليد داخلي داريم، وارد مي‌كنيم و بعد مدعي مي‌شويم كه گراني‌ها ناشي از وضعيت اقتصاد جهاني و گراني در بازار جهاني است... "

ايجاد تهديد براي توليداتي كه پتانسيل آن در داخل موجود است موجب آزار ملل ديگري كه امكانات كمتري دارند، مي‌شود.

وضع امروز كشاورزي ايران و توجه مسئولان به فن‌آوريهاي نو در اين بخش را چگونه ارزيابي مي‌كنيد؟
در واقع وضعيت كشاورزي كشور هيچگاه به اين اندازه نااميد كننده نبوده است. در شرايط فعلي با فناوري‌هاي نو رويارويي صورت مي‌گيرد! با واردات محصولات كشاورزي موافقت اما با توليد آن مخالفت مي‌شود. و حتي تنها برنج فراريخته جهان كه حاصل تلاش و تحقيق كارشناسان بود در رشت به زنجير كشيده شد. اين برنج كه كشت آن در مناطق خشك نيز امكان دارد در شرايط خشكسالي امروز مي توانست ما را از واردات گران اين محصول بي‌نياز كند.

عملكرد وزارت كشاورزي در شرايط تورمي امروز چگونه است؟
در بند 39 سياست‌هاي كلي قانون برنامه چهارم بر «مهار تورم و افزايش قدرت خريد گروه‌هاي كم‌درآمد، محروم، مستضعف و كاهش فاصله بين دهك‌هاي بالا و پايين درآمدي جامعه» تاكيد شده است. در واقع اين دستور رهبر معظم انقلاب است، اما آيا در اين مدت تورم در كشور مهار شده يا كاهش يافته‌است؟ آيا قدرت خريد دهك‌هاي كم‌درآمد افزايش پيدا كرده‌است؟ آيا اكنون مردم توان خريد گوشت كيلويي ده هزار تومان، برنج هر كيلو چهار هزار تومان و محصولات گران شده ديگر را دارند.
ميوه

" برنج خارجي با احتساب دلار 930 توماني و با در نظر گرفتن هزينه‌هاي حمل و نقل و عوراض گمركي بايد در حدود 1100 تا 1200 تومان در هر كيلو به دست مردم برسد... "

گران را زماني كه توانايي توليد داخلي داريم، وارد مي‌كنيم و بعد مدعي مي‌شويم كه گراني‌ها ناشي از وضعيت اقتصاد جهاني و گراني در بازار جهاني است اين مطلب در حالي بيان مي‌شود كه به گزارش معاون بانك مركزي تنها 17 درصد تورم موجود در كشور ناشي از تورم جهاني است. اگر به توليد محصولات كشاورزي توجه داشتيم امروز علت 80 درصد تورم كشور نقدينگي اعلام نمي‌شد و نيازي نيز به خريد محصولات كشاورزي از خارج وجود نداشت.

علت گراني ناگهاني و جهش قيمت برنج در سال 87 چيست؟ آيا به خشكسالي و تورم جهاني مربوط مي‌شود؟
قيمت هر تن برنج درجه يك پاكستاني 750 دلار، تايلندي 720 دلار، برنج پاكستاني درجه دو 650 دلار، و برنج آرژانتيني 875 دلار (كه اكنون وارد نمي‌شود) است؛ اين نرخ مربوط به اوج گراني در بازارهاي جهاني است. بنابراين برنج خارجي با احتساب دلار 930 توماني و با در نظر گرفتن هزينه‌هاي حمل و نقل و عوراض گمركي بايد در حدود 1100 تا 1200 تومان در هر كيلو به دست مردم برسد.
حال چگونه و با چه استدلالي گراني برنج و قيمت سه تا پنج هزار توماني آن را به گردن افزايش قيمت جهاني اين محصول مي‌اندازيم؟ تاكيد مي‌كنم كه نه خشكسالي مي‌تواند آنچنان تاثيري بر توليد محصولات كشاورزي و گراني آن بگذارد و نه تورم جهاني كه اينگونه لجام گسيخته شاهد افزايش قميت ارزاق عمومي مردم باشيم.
 جمعه 11 مرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: هموطن سلام]
[مشاهده در: www.hamvatansalam.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 116]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن