تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 11 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس به خدا و روز قيامت ايمان دارد، بايد ميهمانش را گرامى دارد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803363046




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

متكي: ايران نامزد عضويت در شوراي امنيت است حمايت از مذاكرات همواره موضع اصولي ايران است صحبتي از تعيين زمان مشخص براي ارايه‌ پاسخ مطرح نبوده است


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: متكي: ايران نامزد عضويت در شوراي امنيت است حمايت از مذاكرات همواره موضع اصولي ايران است صحبتي از تعيين زمان مشخص براي ارايه‌ پاسخ مطرح نبوده است


خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: سياسي خارجي - ايران

وزير امور خارجه‌ي كشورمان، تاكيد كرد: براي ما ادبيات تاريخ گذاشتن از سوي 1 + 5 معلوم نيست. ما نظرات‌مان را ارايه داده‌ايم؛ حالا بايد آنها نظرات‌شان را بدهند.

به گزارش خبرنگار سياسي ـ خارجي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، منوچهر متكي در پايان اجلاس وزيران امور خارجه كشورهاي غير متعهد در تهران در كنفرانس مطبوعاتي در پاسخ به اين سوال كه طرف 1 + 5 زمان دو هفته‌اي را براي پاسخ به آنها اعلام كرده است و اين زمان شنبه‌ي آينده به پايان مي‌رسد پاسخ ايران چيست؟ گفت: سولانا و نمايندگان 1 + 5 در سفر به تهران وقتي non paper و بسته‌ي پيشنهادي را به طرف ايراني پيشنهاد دادند گفتند اين پيشنهاد ماست براي مذاكرات و ما منتظر پيشنهادات ايران هستيم.

وي گفت: رفتار آنها در روز بعد از نشست ژنو با شتاب ويژه‌اي كه داشت به هيچ‌وجه قابل فهم نبود. ما در مذاكرات تهران صحبتي از تعيين زماني مشخص براي ارايه‌ي پاسخ نكرديم. ما به سولانا گفتيم ظرف يك ماه بررسي‌هاي‌مان را خواهيم كرد و پيشنهادهاي خود را ارايه خواهيم كرد. اين چيزي بود كه در تهران توافق شد و ما به تعهد خود عمل كرديم.

متكي ادامه داد: در ژنو، دكتر جليلي پيشنهاد بررسي شده‌ي ايران را در يك non paper دو صفحه‌اي به طرف مقابل ارايه كرد.

وزير امور خارجه‌ي كشورمان، تصريح كرد: درك ما از گفت‌وگوها اين است؛ پيشنهادي دادند؛ پيشنهادي دريافت كردند. بايد بنشينند و همان‌گونه كه برخي نمايندگان كشورها گفته‌اند محورهاي مشترك اين مداليتي را مورد گفت‌وگو قرار دهند.

وي گفت: براي ما اين ادبيات تاريخ گذاشتن معلوم نيست. ما در همان يك‌باري كه قرار بود؛ نظرات‌مان را ارايه كرديم حالا بايد آنها نظرات‌شان را بدهند. اميدواريم گفت‌وگوهاي سازنده بر اساس مباني پذيرفته شده و قابل دفاع شكل بگيرد. سولانا و جليلي مسوولان مستقيم اين گفت‌وگوها هستند و ما هنوز پيشنهادي براي پاسخگويي دريافت نكرده‌ايم.

متكي در پاسخ به سوال خبرنگار ايسنا مبني بر اين‌كه شما مي‌گوييد منتظر پاسخ 1 + 5 به non paper و مداليته‌اي هستيد كه در مذاكرات ژنو ارايه كرده‌ايد. از سوي ديگر 1 + 5 نيز معتقد است منتظر پاسخ ايران به بسته‌ي پيشنهادي‌اش و متقابلا non paper است كه همراه بسته ارايه كرده است. از اين رو ما بايد منتظر كداميك از طرفين باشيم؟ اظهار كرد: پاسخ من به سوال شما همان توضيحاتي است كه به سوال قبلي دادم.

وزير امور خارجه‌ي كشورمان، در پاسخ به سوال ديگر ايسنا مبني بر اين‌كه سوييس اعلام كرده است ديگر در بحث هسته‌يي ايران مشاركت نخواهد داشت و از تصميمات 1 + 5 حمايت مي‌كند، آيا به اين معناست كه آمريكا مي‌خواهد به طور مستقيم وارد مذاكرات هسته‌يي شود؟ گفت: كشورهاي مختلف مثل سوييس و تركيه و برخي ديگر در طول چند سال گذشته در بحث هسته‌يي مشورت‌ها و ديدارهايي را با طرف‌هاي مختلف از جمله ايران در موضوع هسته‌يي داشته‌اند. اگر كشوري فعاليت‌هايي را داشته است و الان ممكن است ديگر نداشته باشد، تفسير خاصي از اين اقدام نمي‌توان كرد.

متكي در پاسخ به سوال خبرنگاري ديگر مبني بر اين‌كه در جزيياتي از non paper كه يك روزنامه‌ي آمريكايي آن را منتشر كرد مسئله‌ي تعليق مطرح نبود، گفت: همانطور كه قرار بود ما non paper را ارايه دهيم اين كار انجام شد. مطالبي كه در اين دو صفحه آمد در قالب اسناد از سوي ما و نيز آنها، رد و بدل شد. بنابر رسانه‌اي كردن نيست بلكه ارايه‌ي اين non paper براي اين بود كه مبنا و چارچوبي براي كار باشد.

وزير امور خارجه‌ي كشورمان، در پاسخ به اين سوال كه ايران تا چه حد به حمايت 118 كشور عضو جنبش غير متعهد اطمينان دارد و آن را به عنوان پشتوانه براي خود قرار مي‌دهد، گفت: آنچه تكيه‌ي ما بر آن است توانمندي‌ها و حمايت ملت بعد از لطف خداست. برنامه‌ها و فعاليت‌هاي ايران را بر اساس حمايت كسي يا جايي يا جمعي تصميم‌سازي نمي‌كنيم، اما بديهي است در محيط بين‌الملل تلاش داريم با توضيح مواضع‌مان و گفت‌وگوهاي ديپلماتيك و ارايه‌ي ايده‌ها، افكار محيط بين‌الملل را نسبت به درستي راه‌مان روشن كنيم.

او تاكيد كرد: حمايت جنبش غيرمتعهد و كشورهاي عضو از مسئله‌ي هسته‌يي ايران و حق ايران در دستيابي به انرژي صلح‌آميز هسته‌يي قبل از هر چيزي ثابت كرد القاء غلط چند كشور مبني بر اين‌كه جامعه‌ي بين‌الملل با ايران مخالف است غلط است. از سويي اين حمايت اقدامي فضاساز و از بين برنده‌ي القائات است. البته وقتي با تعداد بسياري از اين كشورها گفت‌وگو مي‌كنم مي‌بينم كه حمايت آنها به دليل شرايط خاص موجب مي‌شود نتوانند تصميمي را كه بايد، بگيرند.

وزير امور خارجه‌ي كشورمان، در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگاري مبني بر اين‌كه آيا ايران پيشنهاد فريز در برابر فريز را مي‌پذيرد؟ گفت: در موضوع هسته‌يي توضيحات خود را دادم.

متكي ادامه داد: رويكرد حمايت از مذاكرات و گفت‌وگوها همواره موضع اصولي ايران بوده است و در اين دوره‌ي جديد هم كه بحث بسته‌هاي پيشنهادي مطرح شده رويكرد تاكنون سازنده بوده است. از اين رو در قالب بسته‌هاي پيشنهادي و non paperها و چارچوب مذاكرات، منطقي‌ترين برخورد استخراج مشتركات اين اسناد است.

وي در پاسخ به اين سوال كه حمايت غيرمتعهدها از برنامه‌ي هسته‌يي ايران در ادامه‌ي گفت‌وگوها چه تاثيري خواهد گذاشت؟ گفت: بديهي است اولين اثر آن زدودن اين تصوير است كه جامعه‌ي بين‌الملل با ايران مخالف است.

وزير امور خارجه‌ي كشورمان، گفت: يك عده خود را مدعي‌العموم جهان تعريف مي‌كنند و هر حرفي مي‌زنند گمان مي‌كنند حرف تمام دنياست. اين سياست غير معقول و غير قابل پذيرش است. بيش از نيمي از اعضاي سازمان ملل در حدود 60 درصد آن عضو جنبش غيرمتعهد هستند. آنها در اجلاس‌هاي مختلف (كوالالامپور، وين، هاوانا و امروز در تهران) از ما حمايت كردند. از سويي اين حمايت، توجه دادن به طرف‌هاي درگير در موضوع هسته‌يي است. مبني بر اين‌كه برخورد منطقي و سازنده‌ي آنها را در ادامه‌ي مذاكرات شاهد باشيم.

متكي در پاسخ به اين سوال كه حضور كشورهاي عربي حاضر در اجلاس تهران را چگونه ارزيابي مي‌كنيد؟ گفت: از 22 كشور عربي عضو "نم"، 16 كشور شركت داشتند.

وزير امور خارجه كشورمان هم‌چنين در پانزدهمين اجلاس وزيران امور خارجه غيرمتعهدها در تهران با اشاره به سخنراني‌هاي انجام شده در اجلاس تهران گفت: تمام اين سخنراني‌ها بر يك نكته تاكيد داشت وآن اين بود كه جهان كنوني با نظام‌هاي موجود قابل تداوم نيست.

متكي با اشاره به اين مطلب كه آخرين اجلاس سران غيرمتعهدها قبل از پايان جنگ سرد برگزار شد گفت: همه اعضاي اين جنبش در آن زمان بر يك نكته اتفاق نظر داشتند كه نظام بين الملل نيازمند بازسازي و بازتعريف است.

وي ضرورت اصلاح ساختارسازمان ملل را در آن زمان بحثي جدي از سوي غير متعهدها عنوان كرد وگفت:‌ اين مساله در آن زمان نيز در دستور كار جنبش قرار گرفت.

او ادامه داد: تحولات ناشي از پايان جنگ سرد و عبور از دوره‌اي بي‌تصميمي و گذار كه بيش از يك دهه به درازا كشيد نوعي سردرگمي را ايجاد كرد و حاصل آن تضعيف سازمان ملل و سازمان‌هاي منطقه‌يي و بين‌المللي ديگر بود.

متكي ادامه داد: سازمان‌هايي مثل "نم" كنفرانس اسلامي گروه 77 و غيره در اثر اين شرايط در حالتي از صبر و انتظار قرار داشتند در اين دوره برخي تصور كردند كه دنياي دو قطبي به سر آمده و جهان يك قطبي آغاز شده است. دوران گذار و يك جانبه گرايي با ابزار زورمداري دنبال شد .

وزير امور خارجه كشورمان با بيان اينكه برخي ديگر تصور مي‌كردند فلسفه وجودي جنبش غير متعهدها زير علامت سوال رفته است گفت: برخي هم تصور مي‌كردند در شرايط جديد بايد ساختارهاي جديدي در جنبش پيگيري شود. از سويي ديگر برخي بر اين نظر بودند كه يك جانبه گرايي در كشورهاي در حال توسعه تحميل شده است اما بايد آن را به عنوان جزيي از نظام بين الملل پذيرفت. تحولات و حوادثي كه در آمريكا، ‌افغانستان، عراق و برخي مناطق ديگر روي داد بدون شك يك سوي آن تروريسم و افراط گرايي و از سوي ديگر سوء استفاده از يك جانبه گرايي است.

متكي در ادامه گفت: امروز شاهد تجديد حيات جنبش غير متعهدها هستيم؛ در دوران رياست مالزي بر اين جنبش گام‌هاي خوبي در مسير اهداف و آرمان جنبش برداشته شد . دو سال پيش در كوبا شاهد بوديم كه ديدگاه‌ها به يكديگر بسيار نزديك شده است و راهكارها براي برون رفت از شرايط فعلي جهان گوياي يك نكته بود كه 16 سال پس از برگزاري اولين اجلاس همان پيام‌هايي عنوان مي شود كه در همان سال مطرح شده است مبني بر اينكه جهان كنوني مملو از نظام هاي ناعادلانه است كه در حال نهادينه شدن است و بايد در يك تعامل سازنده و طراحي نوين بازتعريف و بازسازي شود.

وي با اشاره به برگزاري اجلاس آينده وزراي خارجه در مصر ما اميدواريم تداوم اين روند را در اين اجلاس شاهد باشيم.

متكي تاكيد كرد: اگر مشكلات امروز جهان جهاني شده است راه حل هاي اين مشكلات نيز جهاني است . و براي اين راه‌كارها نيازمند مشاركت جهاني هستيم.

وي ادامه داد: همه اعضاي خانواده بزرگ غير متعهدها بايد در اين روند سهيم باشند؛ از اين رو معتقديم بحران‌هاي امروز جهان بدون تعامل همگاني و پذيرش نظرات همه و پرهيز از زورمداري قابل حل نيست.

او با طرح اين پرسش كه چرا دستيابي به صلح مشكل شده است گفت: به اين دليل است كه صاحبان اسلحه حكمران هستند، آنها عظيم‌ترين زرادخانه‌هاي هسته‌يي را در اختيار دارند، چگونه است كه بايد از آنها انتظار صلح داشته باشيم.

وي با اشاره به سخنراني‌هاي افتتاحيه اجلاس تصريح كرد: تمام اين سخنراني ها بر يك نكته تاكيد داشت وآن اين بود كه جهان كنوني با نظام‌هاي موجود قابل تداوم نيست .

ايران نامزد عضويت در شوراي امنيت است؛ حمايت كنيد

هم‌چنين منوچهر متكي در مراسم اختتاميه‌ي پانزدهمين اجلاس وزيران امور خارجه‌ي كشورهاي عضو جنبش غيرمتعهدها با ارايه‌ي گزارشي در خصوص فعاليت‌هاي هسته‌يي ايران در طي چند سال اخير و نيز روند مذاكرات ژنو به اعضاي حاضر اجلاس، اظهار كرد: بر اساس آموزه‌هاي ديني و دكترين نظامي ما هيچ اعتقادي به سلاح هسته‌يي نداريم و كاربردي براي آن قائل نيستيم. اگر سلاح هسته‌يي مي‌توانست از بحران جلوگيري كند مي‌بايست از فروپاشي شوروي سابق جلوگيري مي‌كرد. مي‌بايست به ارتش رژيم صهيونيستي در جنگ تحميلي به لبنان و يا اشغالگران كمك مي‌كرد.

وي ادامه داد: دوران كاربرد سلاح هسته‌يي تمام شده است و هدف ما از فن‌آوري هسته‌يي ادامه‌ي سياستي است كه از 51 سال گذشته براي توليد انرژي در پيش گرفته شده است.

متكي با اشاره به همكاري‌هاي گسترده‌ي ايران و آژانس و تدوين مداليته‌ي همكاري در سال گذشته، گفت: در ادامه‌ي همكاري‌هاي ما با آژانس سال گذشته بر اساس يك مداليته اعلام آمادگي كرديم كه به همه‌ي پرسش‌هاي آژانس پاسخ دهيم. شش پرسش مطرح شد كه پاسخ داديم و مورد به مورد آژانس انطباق آنها را با گفته‌هاي ما تاييد كرد.

وزير امور خارجه‌ي كشورمان، در مورد بسته‌ي پيشنهادي جمهوري اسلامي ايران به 1 + 5 و برخي از كشورهاي ديگر نيز، اظهار داشت: براي اولين بار جمهوري اسلامي ايران يك بسته‌ي پيشنهادي به 1 + 5 و برخي از كشورها در زمينه‌هاي سياسي، امنيتي و اقتصادي ارايه داد و در آن براي گفت‌وگوها اعلام آمادگي شد.

او ادامه داد: متقابلا 1 + 5 بسته‌اي تدوين كرد كه سولانا بسته‌ي آنها را به تهران آورد و طي مذاكراتي كه انجام گرفته اين بسته به ايران ارايه شد و سولانا مذاكرات تهران را مثبت ارزيابي كرد.

به گفته‌ي متكي، در نامه‌ي ارايه شده توسط شش وزير خارجه دو نكته‌ي مهم وجود داشت كه يكي محترم شمرده شدن حق ايران كه البته اصلي از NPT است و ديگري امكان رسيدن به توافق بود.

وزير امور خارجه‌ي كشورمان، افزود: در كنار بسته سولانا يك non paper به ايران داد و گفتند كه مي‌توانيد نظرات خود را در اين خصوص ارايه بدهيد.

وي افزود: به سولانا گفتيم كه ظرف يك ماه پاسخ مي‌دهيم و ظرف 15 روز به نامه‌ي وزير امور خارجه پاسخ دادم و دقيقا از همان عبارت امكان رسيدن به توافق طرفيني وجود دارد استقبال كردم و پس از آن قرار گفت‌وگوهاي ژنو گذاشته شد.

متكي خاطرنشان كرد: شايد بر اساس برخي تحليل‌هاي نادرست انتظارات خاصي برخي از شركت‌كنندگان در مذاكرات ژنو داشتند اما كار ما اين بود كه نسبت به مداليته‌ي 1 + 5 در گفت‌وگوهاي تهران نظرات‌مان را ارايه دهيم.

وزير امور خارجه‌ي كشورمان، ارايه‌ي مداليته‌ي متقابل توسط ايران را از جمله‌ي كارهاي انجام شده در اين راستا برشمرد و اضافه كرد: در مداليته‌ي دو طرف كلمات رمزي وجود داشت و كلمه‌ي رمز ما نيز نشان‌دهنده‌ي برخورد سازنده‌ي ما بود كه نتوانستند دقيق شوند.

متكي كلمه‌ي عنوان شده را ajreed action عنوان كرد كه براي رسيدن به گفت‌وگوها لازم بود و بايد مدنظر قرار مي‌گرفت.

وزير امور خارجه‌ي كشورمان، ادامه داد: اكنون طرفين بايد در گفت‌وگوهاي بعدي كه خواهند داشت محورهاي مشترك مداليته‌ها را استخراج و در يك روند سازنده به سوي توافق طرفيني بروند، اگر بناي برخورد سازنده را دارند. در غير اين صورت فعاليت‌هاي سازنده‌ي ايران طبيعي است كه سير عادي خود را دارد.

او در ادامه در مورد روند عضويت ايران در جنبش غيرمتعهدها، گفت: ايران قبل از انقلاب به دليل ماهيت رژيم حاكم نمي‌توانست غيرمتعهد باشد، اما بلافاصله پس از پيروزي انقلاب ايران به عضويت "نم" درآمد و از سال 1980 تاكنون در تمامي اجلاس‌هاي آن مشاركت فعالي داشته و سعي كرده تعهد خود را به جنبش در عمل اثبات كند.

متكي با اشاره به اقدام ايران براي عضويت در شوراي امنيت، گفت: ايران به عنوان تنها عضو آسيايي جنبش بعد از 50 سال نامزد عضويت در شوراي امنيت است و دوستانه از اعضاي محترم جنبش درخواست حمايت مي‌كند.

وزير امور خارجه‌ي كشورمان، گفت: معتقديم حضور اعضاي جنبش در شوراي امنيت مي‌تواند در رويكرد جنبش مبتني بر تعامل سازنده و مشاركت همه‌ي كشورها در ساز و كارهاي بين‌المللي كمك كند.

به گفته‌ي وي، ايران در دولت جديد سعي كرده روابطش را در تمام حوزه‌هاي جهان و به ويژه حوزه‌هاي اقتصادي گسترش دهد؛ به گونه‌اي كه روابط اقتصادي ايران با آسيا در سه سال گذشته به بيش از دو برابر افزايش يافته است.

متكي گسترش روابط با تركيه تا سقف 10 ميليارد دلار و گسترش مناسبات با حوزه‌ي عربي را از جمله‌ي اقدامات دولت جديد در زمينه‌ي گسترش مناسبات در حوزه‌هاي مختلف عنوان كرد.

وزير امور خارجه‌ي كشورمان، افزود: ايران نشان داد چگونه مي‌توان در چارچوب همكاري‌هاي بين‌المللي بحران‌ها را حل و فصل كرد كه نمونه‌ي آن اجلاس دوحه بود كه مسئله‌ي لبنان و بحران آن حل شد.

وي ادامه داد: سعي كرديم با كشورهاي حوزه‌ي خليج فارس و شوراي همكاري نيز گام‌هاي بلندي براي ارتقاي روابط برداريم و از هيچ فرصتي براي توسعه‌ي همكاري‌ها با كشور مهم مصر نيز فروگذار نكرده‌ايم و معتقديم اراده‌ي سياسي موجود دو كشور زمينه را براي برداشتن گام‌هاي بلندتر فراهم مي‌كند.

متكي تحول عظيم در روابط آفريقا و آمريكاي لاتين را نيز مورد بحث قرار داد و از برگزاري اجلاس سران آفريقا در تهران در اوايل سال 2009 ميلادي خبر داد.

وزير امور خارجه‌ي كشورمان، در ادامه گفت: دولت ايران با هزاران سال تاريخ مكتوب ملتي صلح‌دوست، پيرو گفت‌وگو و گفتمان مبتني بر صلح و عدالت است و كرامت انساني و اعتقاد به حقوق بشر در آموزه‌هاي ديني ما از جايگاه والايي برخوردار است. با چنين نگاهي سعي كرده‌ايم اعلاميه‌ي اسلامي حقوق بشر را به تصويب برسانيم.

وي افزود: بايد حقوق بشر با پرهيز از استنباط‌هاي دوگانه و گزينشي مورد گفت‌وگو قرار گيرد.

متكي در پايان از مالزي، كوبا و آفريقاي جنوبي به عنوان تروئيكاي "نم" به خاطر حمايت قوي از فعاليت‌هاي هسته‌يي ايران تقدير و تشكر كرد.

منوچهر متكي هم‌چنين در حاشيه پانزدهمين اجلاس غيرمتعهدها در تهران در نشست‌هايي با برخي مقامات حاضر در اين اجلاس ديدار و گفت‌وگو كرد.

ديدار متكي و پرناب موكرجي

وزير امور خارجه كشورمان در ديدار پرناب موكرجي، وزير امور خارجه هند با اشاره به اهميت حضور وزير امور خارجه هند در اين اجلاس، اظهار كرد: با توجه به تحولات جديد صحنه بين‌المللي لازم است اين جنبش مجددا احيا شود و در اين راه بنيانگذاران جنبش بايد پيشگام باشند.

متكي هم‌چنين ضمن تاكيد بر لزوم طرح ايده‌هاي جديد در جنبش افزود: جنبش غيرمتعهدها بايد حفظ و گسترش صلح و استفاده صلح آميز از انرژي هسته‌يي را جزو اولويت‌هاي اين جنبش قرار دهد.

متكي روابط دو جانبه ايران و هند را بسيار خوب توصيف كرده و بر لزوم تلاش مقامات سياسي دو كشور براي حمايت از همكاري‌هاي اقتصادي به ويژه در بخش خصوصي تاكيد كرد.

وزير امور خارجه هند نيز در اين ديدار از تلاش جمهوري اسلامي ايران در برگزاري موفق اين اجلاس قدرداني كرد و پيشنهادات طرف ايراني را شايسته توجه ويژه دانست.

وي برگزاري كميسيون مشترك دو كشور در آينده نزديك را فرصت خوبي براي فراهم ساختن زمينه گسترش همكاري‌هاي دو كشور دانست.

ديدار متكي با وزير امور خارجه آفريقاي جنوبي

متكي در ديدار زوما، وزير خارجه آفريقاي جنوبي با اشاره به نقش موثر آفريقاي جنوبي در جنبش غيرمتعهدها گفت: پرتوريا و تهران داراي منافع و نگراني‌هاي مشترك هستند.

متكي همكاري‌هاي دوجانبه را به نفع مصالح دو كشور توصيف كرد و گفت: وحدت، صلح و عدالت، شعار اجلاس در تهران بود و اميدواريم اين ايده در نشستها و مشورت‌هاي بعدي مورد مداقه قرار گرفته و امكان عملياتي كردن اين شعار بيش از پيش فراهم آيد.

وي هم‌چنين روند اجرايي همكاري‌هاي صنعتي را خوب دانست و گفت: اميدواريم با توجه به اراده سياسي موجود، شاهد رشد روزافزون مناسبات در ابعاد مختلف باشيم.

خانم زوما نيز با تشكر از مهمان‌نوازي ايرانيان و هم‌چنين تدبير خوب براي برگزاري موفق اجلاس گفت: وحدت، صلح و عدالت روح جنبش عدم تعهد است و با استقبال از آن گفت، بايد در گردهمايي‌هاي بعدي، راه‌هاي تحقق اين شعار را بررسي كنيم.

ديدار متكي با پاك اوي چون

در ديدار پاك اوي چون Pak Ui Chon، وزير امور خارجه كره شمالي با منوچهر متكي، رييس ديپلماسي كشورمان از اين جنبش به عنوان فراگيرترين مجموعه سياسي كشورهاي در حال توسعه ياد كرد و گفت: ايران و كره شمالي طي سي سال گذشته حضور فعالي در اجلاس‌هاي جنبش داشته‌اند.

منوچهر متكي ايران و كره شمالي را دوستان دوران سختي‌ها خواند و افزود: هيچ مانعي براي توسعه مناسبات دو كشور وجود ندارد، بايد روابط دو جانبه با استفاده از ظرفيت‌هاي موجود وارد فاز جديدي گردد.

وزير امور خارجه كشورمان در ارتباط با نقش جنبش غيرمتعهدها در جهان امروز گفت:‌ بايد تلاش كنيم اين مجموعه با نشاط تمام در دوراني كه شاهد تحولات بين‌المللي هستيم، به پيشرفت‌هاي جديد دست يابد و به نقش آفريني در جامعه جهاني بپردازد، ايشان با اشاره به گرفتار شدن آمريكا در عراق و افغانستان و همچنين شكست سياست‌هاي واشنگتن در لبنان، تقويت جنبش غيرتعهد را رويكردي معقول براي وحدت و رشد كشورهاي عضو معرفي كرد و آينده فعاليت آن را با توجه به سوابق چند سال به ويژه اخير جنبش نويد بخشي دانست.

اوي چون نيز دستيابي ايران به جايگاه ويژه در مناسبات بين‌المللي و منطقه‌اي را موجب خرسندي خواند و از حق مسلم ايران در دستيابي به انرژي هسته‌اي حمايت كرد و افزود: كره شمالي در كنار مردم ايران ايستاده است.

ديدار متكي با وزير امور خارجه مالزي

در ديدار متكي با رنيس يتيم روابط دو جانبه و فعاليت دو كشور در چارچوب گروه غير متعهدها مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

وزير امور خارجه كشورمان نيز در اين ديدار تصريح كرد: ايران و مالزي همكاري‌هاي خوبي در زمينه‌هاي مختلف دارند و اراده هر دو كشور در توسعه اين همكاري‌ها است.

متكي با اشاره به نقش مثبت و سازنده مالزي در گروه غير متعهدها، افزود: با عضويت مالزي در تروئيكاي اين جنبش اين نقش موثرتر خواهد شد.

وزير امور خارجه كشورمان با اشاره به شعار اين دوره از اجلاس وزراي خارجه غير متعهدها تحت عنوان "همبستگي براي صلح و عدالت"، تاكيد كرد: رييس جمهوري اسلامي ايران به كاربردي كردن ايده همبستگي براي صلح و عدالت تاكيد داشتند و برگزاري اجلاس غير متعهدها در تهران در اين چارچوب است.

متكي تاكيد كرد: ايجاد جنبش صلح از نتايج اجرايي كردن ايده هميشگي براي صلح و عدالت است.

رنيس يتيم نيز در اين ديدار به گسترش و تحكيم مناسبات دو كشور به ويژه در عرصه‌هاي اقتصادي تاكيد كرد.

وي از برگزاري موفق اجلاس وزراي امور خارجه غير متعهدها توسط جمهوري اسلامي ايران تشكر كرد.

ديدار متكي با وزير امور خارجه اندونزي

وزير امور خارجه كشورمان در ديدار با حسن ويرا يودا، وزير امور خارجه اندونزي همكاري‌هاي دو كشور در زمينه‌هاي مختلف را خوب توصيف نمود و بر توسعه و گسترش مناسبات فيمابين در عرصه‌هاي جديد تاكيد نمود.

منوچهر متكي با اشاره به اراده رييسان‌جمهور دو كشور براي تقويت همكاري‌ها تصريح كرد: دستگاه‌هاي مختلف دو كشور مكلفند اين اراده مقامات عالي را اجرايي سازند.

وزير امور خارجه كشورمان سفر رييس جمهور اندونزي به تهران را در اواخر سال گذشته و برگزاري كميسيون مشترك دو كشور در جاكارتا را از رخدادهايي دانست كه زمينه ارتقاء مناسبات را بيش از پيش فراهم نموده است.

متكي با تقدير از نقش اندونزي در پايه گذاري جنبش غيرمتعهد، ‌ابراز اميدواري كرد: اندونزي همچنان نقش موثر خود در اين جنبش را ايفا نمايد.

وي افزود: جنبش غيرمتعهدها دوره جديدي از تحرك خود را تجربه مي‌كند.

وزير امور خارجه كشورمان از موضع خردمندانه اندونزي در خصوص موضوع هسته‌يي كشورمان تشكر كرد.

حسن ويرا يودا نيز در اين ديدار با اشاره به چالش‌هاي جهاني، ‌نقش جنبش عدم تعهد در مواجه با اين چالش‌ها را بسيار مهم خواند و آن را نمونه بارز چند جانبه گرايي دانست.

وزير امور خارجه اندونزي بر همگرايي بين كشورهاي عضو جنبش عدم تعهد تاكيد نمود و افزود: افزايش ديالوگ و مشاركت كشورها اين همگرايي را تقويت مي‌كند.

حسن ويرا يودا هم‌چنين با اشاره به زمينه‌هاي همكاري بين دو كشور بر اجرايي نمودن توافقات انجام شده در چارچوب كميسيون مشترك دو كشور تاكيد كرد.

ديدار متكي با وزير امور خارجه تركمنستان

متكي در ديدار رشيد مردف، وزير امور خارجه تركمنستان با اعلام اين كه تركمنستان براي مجموعه تشكل‌هاي منطقه‌يي مي‌تواند ظرفيت خوبي تلقي شود، پيشرفت، توسعه و امنيت تركمنستان را به نفع جمهوري اسلامي ايران و كشورهاي منطقه خواند و روابط رو به رشد و گسترده‌ بين دو كشور و دو ملت ايران و تركمنستان را مورد تاكيد قرار داد.

متكي با اعلام آمادگي جمهوري اسلامي ايران جهت برگزاري هرچه سريع‌تر كميسيون مشترك اقتصادي بين دو كشور، پيشنهاد انتقال گاز تركمنستان از طريق ايران را مطرح كرد و خواستار مشاركت شركت‌هاي ايراني در طرح‌هاي عمراني آن كشور شد.

رشيد مردف با تشكر از برگزاري موفقيت آميز اجلاس وزيران امور خارجه كشورهاي عضو جنبش غيرمتعهدها در تهران، روابط دو كشور را برادرانه خواند و با اعلام ‌آمادگي تركمنستان براي گسترش هرچه بيشتر روابط في مابين دو كشور، بر لزوم همكاري دو كشور در مجامع بين‌المللي تاكيد به عمل آورد و گفت: دو كشور مي‌توانند در زمينه‌هاي مختلف اقتصادي، تجارت، انرژي و حمل و نقل همكاري‌هاي خوب و گسترده با هم داشته باشند.

ديدار متكي با وزير امور خارجه صربستان

وزير امور خارجه كشورمان در ديدار با ووك يرميچ، وزير امورخارجه صربستان با ابراز خرسندي از حضور وي در ايران اظهار كرد: نقش تاريخي يوگسلاوي سابق و شخص مارشال تيتو در بنيانگذاري جنبش غيرمتعهدها بر كسي پوشيده نيست و صربستان مي‌تواند همچون گذشته نقش مثبت خود را در جنبش ايفا كند.

متكي افزود: اگر ديروز ما با يكديگر گام‌هاي بلند همكاري را مي‌توانستيم برداريم امروز هم فرصت‌هاي مناسبي براي همكاري دو و چند جانبه وجود دارد.

يرميچ وزير امور خارجه صربستان نيز با تاريخي توصيف كردن ديدار خود از جمهوري اسلامي ايران به عنوان نخستين وزير خارجه دولت صربستان كه به ايران سفر مي‌كند، گفت: يوگسلاوي سابق به عنوان يكي از بنيانگذاران جنبش غيرمتعهدها بود و صربستان در تلاش است نقش موثر خود را در جنبش حفظ كرده و همچنان براي تحكيم صلح ايفاي نقش كند.

او با رد سياست تحريم قدرت‌ها عليه ساير كشورها، تاكيد كرد: اعمال اين قبيل فشارها عليه كشورها راه حل منطقي و قابل قبولي نبوده و صربستان همواره از روش‌هايي ديپلماتيك و مبتني بر گفت‌وگوهاي سياسي حمايت مي‌كند.

وزير امور خارجه صربستان در پايان از همتاي ايراني خود براي سفر به بلگراد دعوت به عمل آورد كه مورد موافقت متكي قرار گرفت.

ديدار متكي با وزير امور خارجه‌ي بوسني

منوچهر متكي در ديدار سون آلكالاي، وزير امور خارجه‌ي بوسني و هرزه‌گوين با اشاره به وجود علائق عميق بين دو كشور ايران و بوسني، خواستار تلاش طرفين جهت توسعه و تحكيم مناسبات شد.

متكي با بيان اين مطلب كه ظرفيت‌هاي زيادي براي گسترش روابط دو كشور وجود دارد و تصريح كرد: جمهوري اسلامي ايران آماده ارتقاي روابط با بوسني در زمينه‌هاي مختلف سياسي، اقتصادي و پارلماني مي‌باشد.

سون آلكالاي نيز در اين ديدار با ابراز خرسندي از حضور در اجلاس تهران، ابراز اميدواري كرد: مناسبات دو كشور در تمامي زمينه‌ها ارتقاء يابد.

وزير امور خارجه‌ي بوسني و هرزه‌گوين، افزود: ما مصمم هستيم روابط دوجانبه دو كشور به ويژه در عرصه‌ي اقتصادي را تقويت كنيم.

ديدار متكي با وزير امور خارجه سودان

وزير امور خارجه كشورمان در ديدار علي احمد كرتي، وزير مشاور در امور خارجه سودان، نقش سودان در اجلاس‌هاي مختلف بين‌المللي را مثبت و سازنده خواند و تصريح كرد: اين كشور عضو مهمي از سازمان‌هاي بين‌المللي مانند كنفرانس اسلامي، اتحاديه‌ي عرب و اتحاديه‌ي آفريقاست و اين سازمان‌ها بايد از عضو خود حمايت نمايند.

منوچهر متكي افزود: ما معتقديم مجموعه تحولات به نفع كشورهاي مستقل و به ضرر دشمنان آنها است و اين دشمنان در ضعيف‌ترين شرايط هستند و سياست آنها شكست خورده است.

علي احمد كرتي نيز در اين ديدار با اشاره به نقش تاثير جمهوري اسلامي ايران در تحولات منطقه‌اي و بين‌المللي، از مواضع كشورمان در مورد تحولات اخير سودان قدرداني نمود.

ديدار متكي با وزير امور خارجه كنگو

متكي در ديدار بازيل ايكو آبه، وزير امور خارجه كنگو با اشاره به اهتمام جمهوري اسلامي ايران به مناسبات خوب با كشورهاي قاره آفريقا به ويژه در سه سال اخير تصريح كرد: كشورهاي آفريقايي از ظرفيت‌هاي فراواني براي توسعه همكاري‌ها برخوردار هستند.

منوچهر متكي تاكيد كرد: كساني كه در گذشته به دنبال استعمار آفريقا بوده‌اند، بايستي ديدگاه‌هاي گذشته را كنار گذاشته و در يك جايگاه برابر با اين قاره روابط خود را بنا كنند.

وزير امور خارجه كشورمان با اشاره به پيشرفت‌هاي جمهوري اسلامي ايران در عرصه‌هاي مختلف صنعتي، ‌افزايش تبادل علمي و صنعتي بين دو كشور را خواستار شد.

متكي افزود: جهان امروز داراي مشكلات مشتركي است كه نيازمند راه حل جهاني است و تنها از طريق همكاري‌هاي بين‌المللي مي‌تواند حل و فصل گردد، بر اين اساس روابط خوب تهران – برازاويل مي‌تواند در اين حوزه‌ها نيز گسترش يابد.

بازيل ايكو آبه نيز در اين ديدار ضمن تاكيد بر توسعه و تقويت روابط فيمابين خواستار مبادله هيات‌هاي مختلف جهت بررسي ارتقاء مناسبات شد.

وزير امور خارجه كنگو تصريح كرد: كنگو معتقد است، جمهوري اسلامي ايران نقش مهمي در حل مسايل منطقه‌يي دارد و در اين چارچوب نقش مثبتي را در بحران‌هاي آفريقا ايفا كرده است.

ديدار متكي با وزير امور خارجه گامبيا

وزير امور خارجه كشورمان در ديدار با عمر اليو توري، وزير امور خارجه گامبيا، مناسبات ايران و گامبيا را در مراحل اوليه توصيف كرد و با اشاره به اراده روساي جمهور دو كشور براي تعميق و توسعه روابط گفت: بايد گام‌هاي بلند در همكاري‌هاي دو جانبه برداشته شود.

متكي در ادامه رصد مناسبات را از وظايف وزارت امور خارجه دو كشور دانست و اظهار اميدواري كرد با كشف ظرفيت‌هاي همكاري، امكان افزايش هرچه بيشتر مبادلات فراهم آيد.

توري، وزير امور خارجه گامبيا نيز، حضور در ايران را موجب خوشوقتي خواند و شركت در اجلاس غير متعهدها را فرصتي براي تبادل نظر ميان اعضاء دانست.

وي با ارايه گزارشي پيرامون مناسبات دو جانبه به ويژه اقتصادي، خواهان تعميق روابط و گسترش همكاري‌ها در بخش كشاورزي، صنعت و تجارت گرديد.

ديدار متكي با وزير امور خارجه قبرس

وزيرامور خارجه قبرس در ديدار با منوچهر متكي با اظهار خرسندي از حضور در ايران و شركت در اجلاس غيرمتعهدها،‌ گزارشي از اوضاع قبرس و تلاش‌هايي كه براي وحدت اين جزيره انجام مي شود ارايه كرد و گفت: كشورش از حق ايران براي بهره برداري صلح آميز از انرژي هسته‌يي حمايت مي كند.

ماركوس كپپريانو، وزيرامور خارجه قبرس به عنوان عضوي از اتحاديه اروپايي افزود: اتحاديه درصدد يافتن يك راه حل ميانه براي پرونده هسته‌يي ايران است.

وزير امور خارجه قبرس در خاتمه از ايران خواست تا در پرتو مناسبات خويش با تركيه، به روند حل وفصل اختلافات تركيه و قبرس ، كمك كند.

وزير امور خارجه كشورمان نيز با اشاره به سابقه ديرينه مناسبات ايران با اروپا گفت: همه دلايل براي گسترش وتعميق روابط ايران با قبرس وجود دارد.

وي از ايده حل وفصل مشكلات جزيره قبرس در چهارچوب مقررات بين المللي حمايت و اظهار اميدواري كرد: اختلاف نظرها به شكلي مرضي الطرفين پايان يابد.

رييس ديپلماسي كشورمان در ادامه تمركز گرايي در درون اتحاديه اروپايي را غير قابل دفاع خواند و از آن به عنوان تحميل اراده اقليت بر اكثريت ياد نمود.

او در تشريح مناسبات ايران با اروپا گفت : اين مناسبات عليه هيچ طرف ثالثي نسبت و مايليم اروپا نيز از ايالات متحده در روابط خود با ايران تاثير نپذيرد.

متكي روابط غيرعادلانه در مناسبات بين الملل را ناپايدار دانست و گفت: در گذشته چنين فشارهايي بر كشورهاي ضعيف تحميل مي شد اما آنچه كه در افغانستان ،‌عراق ، لبنان و فلسطين مي گذرد نشان مي دهد كه اين گونه رويكردها در روابط بين الملل پاسخ نمي دهد.

وزير امور خارجه كشورمان با مروري بر سابقه 51 ساله صنايع هسته‌يي ايران اظهار داشت: مشتركات بسته هاي ايران و اروپا مي تواند سرپلي براي دست يابي به توافقات جامع تر باشد.

وي همكاري در زمينه مبارزه با تروريسم، حفاظت محيط زيست ؛ حكومت قانون، دموكراسي وحقوق بشر را از اموري خواند كه مي تواند محور همكاري هاي ايران و اروپا باشد.

ديدار متكي با وزير امور خارجه كنيا

منوچهر متكي در ديدار موسز وتانگورا، وزير امور خارجه كنيا گفت: كنيا يكي از كشورهاي بزرگ و مهم در شرق آفريقا است و از ظرفيت‌هاي خوبي براي گسترش روابط دو جانبه برخوردار است.

متكي افزود: تهران ـ نايروبي در چارچوب منافع مشترك مي‌توانند همكاري‌هاي چند جانبه و ظرفيت‌هاي جديدي در عرصه بين المللي و منطقه‌اي به وجود آورند.

وزير امور خارجه هم چنين بر برقراري صلح و ثبات در كنيا تاكيد كرد و گفت: شعار كنوني مردم كنيا همبستگي براي صلح و عدالت، ايده مناسبي است كه فرآيند ثبات و امنيت را تقويت مي‌كند.

وتانگورا نيز با قدرداني از جمهوري اسلامي ايران به واسطه برگزاري مناسب اجلاس وزراي خارجه غير متعهدها، آمادگي كشورش را براي گسترش مناسبات دو جانبه و چند جانبه با جمهوري اسلامي ايران اعلام داشت.

ديدار متكي با وزير امور خارجه‌ مراكش

طيب فاسي الفهره، وزير امور خارجه‌ي مغرب در ديدار با متكي با ارايه‌ي گزارشي از آخرين تحولات مربوط به فلسطين و روند ناگوار مربوط به قدس شريف، مسووليت كشورش را به عنوان رياست كميته قدس سازمان كنفرانس اسلامي يادآور شد و خواستار رايزني با جمهوري اسلامي ايران براي آغاز دور جديدي از گفت‌وگوهاي كشورهاي اسلامي در اين زمينه گرديد.

وي هم‌چنين با انتقاد از بي‌ارادگي رژيم صهيونيستي در قبال تعهدات آن رژيم بعد از برگزاري اجلاس آناپوليس، وجود تفرقه ميان گروه‌هاي فلسطيني را مانعي براي تقويت روح وحدت و همكاري ميان گروه‌هاي فلسطيني مورد تاكيد قرار داد.

متكي در پاسخ ضمن ابراز نگراني از وضعيت نامناسب قدس شريف و تخريب اماكن اسلامي بيت‌المقدس توسط رژيم صهيونيستي، آمادگي كامل جمهوري اسلامي ايران را براي شركت در نشست ويژه كميته‌ي قدس اعلام كرد.

وي تاكيد كرد: سابقه نشان مي‌دهد كه رژيم صهيونيستي به هيچ يك از تعهدات خود پايبند نبوده و هيچ‌گاه به بندهاي ابتكار عربي يعني بازگشت آوارگان فلسطيني و بازگشت به مرزهاي 1967 جامه عمل نخواهد پوشاند.

وزيران امور خارجه‌ي ايران و مغرب هم‌چنين با اشاره به ظرفيت‌هاي خوب همكاري دوجانبه ايران و مغرب، بر ضرورت پيگيري توافقات مربوط به كميسيون مشترك همكاري‌هاي اقتصادي دو كشور كه در اواخر سال گذشته به امضاء رسيد، تاكيد ورزيدند.

آن‌ها هم‌چنين توافق كردند كه مقامات عالي‌رتبه‌ي دو كشور در آينده نزديك از تهران و رباط ديدار به عمل آورند.

ديدار متكي با وزير امور خارجه‌ بلاروس

سرگئي مارتينوف، وزير امور خارجه‌ي بلاروس در ديدار با منوچهر متكي با تبريك برگزاري موفقيت‌آميز اجلاس غيرمتعهدها توسط جمهوري اسلامي ايران و اسناد بسيار مهمي كه مورد تصويب مقامات شركت‌كننده قرار گرفت، اين امر را ناشي از اهتمام ويژه جمهوري اسلامي ايران براي برگزاري هر چه بهتر و مطلوب‌تر اين اجلاس دانست.

وزير امور خارجه كشورمان، نيز با اشاره به اهميت جايگاه و نقش جنبش غيرمتعهد در عرصه‌هاي سياسي بين‌المللي، از حضور و مشاركت فعال هيات بلاروس در ايران تشكر و قدرداني كرد.

در ادامه‌ي اين ديدار، وزيران امور خارجه‌ي دو كشور با مرور آخرين وضعيت همكاري‌هاي دوجانبه به ويژه در زمينه‌ي صنايع و انرژي، توافق كردند كه ضمن همكاري براي تسريع در روند طرح‌هاي موجود همكاري، ساير محورهاي مورد علاقه را براي يافتن راهكارهاي مناسب اجرايي مورد بررسي قرار دهند.

هم‌چنين در خصوص همكاري‌هاي مشترك در كشورهاي ثالث، طرفين موافقت كردند كه مدل‌هاي مناسبي را براي تحقق اين ايده‌ها پيدا كنند.

ديدار متكي با وزير امور خارجه موريتاني

متكي در ديدار عبدالله بن مردا، وزير امور خارجه موريتاني با اشاره به نقش موريتاني و جمهوري اسلامي ايران در گسترش اسلام در مناطق خود بر وجود تشابهات فراوان ميان دو كشور تاكيد كرد.

وزير خارجه كشورمان ضمن بر شمردن توانايي‌ها و ظرفيت‌هاي بالاي جمهوري اسلامي ايران در زمينه هاي مختلف صنعتي وتجاري، اظهار كرد: دولت‌هاي دو كشور بايد زمينه برقراري ارتباط ميان سازمان‌ها و نهادهاي ذيربط را برقرار سازند.

وزير امور خارجه موريتاني با اشاره به جايگاه فرهنگي تاريخ ايران و موقعيت فعلي آن در جهان، گفت: كشور موريتاني پاي بند به گسترش روابط با جمهوري اسلامي ايران است و ما آمادگي داريم در عرصه‌هاي مختلف روابط دو كشور را گسترش دهيم.

وي هم‌چنين حمايت كشورش از حق ايران در دستيابي به انرژي صلح‌آميز هسته‌يي را مورد تاكيد قرار داد.

ديدار متكي با معاون وزير امور خارجه ارمنستان

متكي در ديدار قريب جانيان، معاون وزير امور خارجه ارمنستان با تشكر از حضور ارمنستان به عنوان عضو ناظر در اجلاس تهران، با اشاره به شعار اين اجلاس" همبستگي براي صلح و عدالت" آرمان‌هاي جنبش عدم تعهد را متعلق به همه كشورهاي عضو و ناظر دانست و افزود: ايده‌هاي جديدي در خصوص صلح، جلوگيري از جنگ و رشد و شكوفايي كشورهاي عضو جنبش عدم تعهد در نشست‌هاي اين جنبش مطرح مي‌شود كه براي جامعه بشري مهم تلقي مي‌شود.

متكي با اعلام اين‌كه گفت‌وگوها ميان دو كشور در بالاترين سطوح وجود دارد، برداشته شدن گام‌هاي خوب در روابط فيمابين دو كشور را مورد تاكيد قرار داد.

متكي جمهوري اسلامي ايران، ارمنستان، تركيه، آذربايجان را ظرفيت‌هاي مهم منطقه برشمرد و روان شدن مناسبات بين اين كشورها را براي توسعه و پيشرفت همه آنها مهم تلقي كرد.

قريب جانيان با تاكيد بر روابط خوب بين دو كشور و با اعلام خواست مقامات بالاي كشور خويش مبني بر ضرورت گسترش هر چه بيشتر روابط فيمابين، مراتب تشكر و قدرداني ارمنستان از تلاش‌هاي جمهوري اسلام ايران براي گنجانده شدن نام سه كليساي كشورمان را در فهرست يونسكو اعلام داشت.

قريب جانيان آمادگي ارمنستان را براي برگزاري اجلاس كميسيون مشترك اقتصادي بين دو كشور به اطلاع رساند.

انتهاي پيام
 جمعه 11 مرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 234]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن