تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 1 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):دانش، نابود كننده نادانى است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

بهترین وکیل تهران

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

خرید یخچال خارجی

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

سلامتی راحت به دست نمی آید

حرف آخر

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

کپسول پرگابالین

خوب موزیک

کرکره برقی تبریز

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

سایت ایمالز

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1812040028




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

*سخنان رييس‌جمهور در اجلاس غيرمتعهدها و ديدار وزراي خارجه عضو* *قدرت‌هاي بزرگ رو به افول هستند *جنبش مي‌تواند در حل چالش‌هاي جهاني نقشي به‌سزا ايفا كند


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: *سخنان رييس‌جمهور در اجلاس غيرمتعهدها و ديدار وزراي خارجه عضو* *قدرت‌هاي بزرگ رو به افول هستند *جنبش مي‌تواند در حل چالش‌هاي جهاني نقشي به‌سزا ايفا كند


خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: سياسي خارجي

رييس‌جمهور در پانزدهمين اجلاس وزراي خارجه كشورهاي عضو جنبش عدم تعهد، تاكيد كرد: جنبش غيرمتعهدها با اتكا به قدرت سياسي و اقتصادي خود مي‌تواند تاثيرات مثبتي در حل چالش‌هاي جهاني داشته باشد.

دكتر محمود احمدي نژاد افزود: اين جنبش مي‌تواند با تشكيل جبهه بزرگ صلح و عدالت مانع از بروز درگيري‌ها و تشديد اختلافات در جهان شود و گام‌هاي بلندي در تحقق صلح و عدالت بردارد.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) به نقل از سايت اطلاع رساني رياست جمهوري، متن كامل سخنان رييس‌جمهور در اجلاس وزراي خارجه كشورهاي عضو جنبش عدم تعهد به اين شرح است:

«بسم الله الرحمن الرحيم

اللهم‌ عجل‌ لوليك‌ الفرج‌ والعافية والنصر واجعلنا من‌ خير اعوانه‌ و انصاره‌ و المستشهدين‌ بين‌ يديه

جناب آقاي رئيس.

وزراي محترم عضو و ناظر

در ابتدا خداوند را از اعطاي فرصت حضور در جمع شما سپاسگزارم و حضور شما را در جمهوري اسلامي ايران و در اين اجلاس بزرگ خوش آمد مي‌گويم.

خانمها و آقايان:

جهان در آستانه يك تحول بزرگ و سرنوشت‌ساز است.

مردم جهان از يك سو با چالش‌هاي بزرگ و بعضا طاقت فرسايي مواجه‌اند و از سوي ديگر به دنبال رقم زدن آينده‌اي روشن و اميدبخش هستند.

در مناطقي مثل افغانستان، عراق و فلسطين و كشورهايي در آفريقا و آسيا شعله‌هاي ناامني و جنگ برافروخته است و زندگي را بر ساكنان آن تلخ و دردآور كرده است.

در مناطقي از جهان ناامني‌ها مزمن و كهنه شده‌اند و تاكنون راهي براي برون رفت از آن پيدا نشده است. فلسطين اشغالي از جمله اين مناطق است.

يك زخم 60 ساله بر پيكر فلسطين كه هنوز درمان نيافته است. همه ما شاهد كشتار روزانه مردم اين سرزمين هستيم و شاهديم كه علاوه بر ناامني‌ها، با محاصره و بستن راه‌هاي ارتباطي، زنان و كودكان و بيماران قرباني رفتار غيرانساني و زشت رژيم صهيونيستي مي‌شوند.

و ده‌ها سال است كه مانع پيشرفت و رفاه مردم اين سرزمين شده‌اند.

ميليون‌ها نفر از آنان در اردوگاه‌هاي لبنان و سوريه و اردن و ساير كشورها آواره‌اند.

- ناامني‌هاي در عراق و افغانستان نيز مي‌رود تا به درد مزمني تبديل شود.

- فاجعه اشغال عراق يك فاجعه انساني در ابعاد بسيار وسيع است.

آمار قربانيان اشغالگري تا يك ميليون نفر هم ذكر مي‌گردد. آوارگان داخل عراق چند ميليون نفرند. عراق سرزميني با تاريخ بسيار كهن و از مهدهاي تمدن بشري است. اگر حكومت ديكتاتوري حاكم بر اين كشور پشتيباني و اين سرزمين اشغال نمي‌شد، بدون ترديد امروز عراق از پرچمداران پيشرفت و تعالي و رفاه در منطقه ما بود.

گسترش سلاح‌هاي اتمي محصول رقابت قدرت‌هاي بزرگ و ابزاري در دست بعضي از آنان جهت تحميل اراده سياسي خود بر مردم و حكومت‌هاست و عليرغم خطرات بسيار بزرگ، توسعه و توليد و انباشت آن همچنان در دستور كار قدرتمندان است.

توسعه بيماري‌هاي واگيري نظير ايدز نيز محصول فقر، فقدان بهداشت و عدم آموزش است و اگر خوب ريشه‌يابي شود محصول مناسبات اقتصادي و فرهنگي تحميل شده از جانب قدرت‌هاي بزرگ و عدم كارايي نظامات فعلي بين المللي است، والا دليلي وجود ندارد كه مردمان سرزمين‌هاي بزرگ و با فرهنگ‌هاي غني در مناطق خاصي از جهان با چنين بيماري خطرناكي دست و پنجه نرم كنند و بعضي كشورها به سرعت جمعيت خود را به خاطر اين بيماري خطرناك از دست بدهند.

توليد مواد مخدر نيز در سال‌هاي اخير با نرخ سرسام آوري افزايش يافته است و جالب كه اين افزايش در مناطقي رخ داده است كه قدرتمندان جهاني با متحدانشان حضور نظامي دارند.

خانم‌ها و آقايان:

در امور اقتصادي نيز با چالش‌هاي بزرگ مواجه هستيم.

خشكسالي‌هاي ناشي از عدم حفاظت‌هاي زيست محيطي و توليد بيش از حد گازهاي گلخانه‌اي

كاهش ارزش برابري دلار و افزايش مصنوعي قيمت نفت و گاز با مقاصد سياسي و اقتصادي كه منجر به گراني گسترده و آسيب به كشورهاي ضعيف شده است.

آشفتگي در بازارهاي مالي و پولي و بورس‌هاي مختلف جهان

خانه نشين شدن عده زيادي از كشاورزان كشورهاي فقير به‌دليل واردات مواد كشاورزي ارزان قيمت ناشي از پرداخت يارانه به كشاورزان كشورهاي توليد و صادر كننده و حذف تعرفه‌هاي واردات ناشي از قواعد سازمان تجارت جهاني.

مداخلات گسترده دولت‌هاي بزرگ در بازارهاي پولي و كنترل اين بازارها به نفع اقتصاد آمريكا با توجه به اتصال بازارهاي مزبور به بانك مركزي اين كشور و در نتيجه كاهش نقش ساير كشورها در استفاده از منابعي كه به خودشان تعلق دارد.

- انتقال مشكلات مالي و پولي اين دولت ها به ساير كشورها

- انحصارگرايي درعلم و فن آوري و جلوگيري از انتقال آن به ساير كشورها و اعمال محدوديت‌هاي مختلف جهت جلوگيري از پيشرفت ملت‌ها

- تامين هزينه لشكركشي‌ها و اشغالگري‌ها از طريق دامن‌زدن به اختلافات بين كشورها و ايجاد تشنج و ناامني در مناطق مختلف جهان به منظور تشديد رقابت‌هاي نظامي و تسليحاتي و در نتيجه ايجاد بازار فروش تسليحات به كشورهاي متخاصم.

خانم‌ها و آقايان:

از چالش‌هاي ديگرو مهم فراروي بشر امروز تلاش بعضي قدرتها براي انهدام فرهنگ‌هاي بومي و در حقيقت انهدام هويت ملي، ارزشها و پايه‌هاي اتكا و انسجام ملت‌هاست.

ارزش‌هاي انساني و الهي كه انسانيت بر مبناي آن تعريف مي‌شود. ارزش‌هايي نظير حق‌جويي، عدالت خواهي، مهرورزي، عشق انسان‌ها به يكديگر و پاكي در سال‌هاي اخير به شدت مورد هجوم قرار گرفته معلوم است كه با حذف اخلاق انساني و معنويت چيزي از هويت انساني باقي نمي‌ماند و انسان بي هويت به سادگي تسليم فشارها و خواسته‌هاي قدرتمندان مي‌شود و در جهت منافع آنان گام برمي‌دارد.

خانم‌ها و آقايان:

اين موارد تنها گوشه‌اي از چالش‌ها و مشكلات فراروي بشر بود كه ذكر گرديد. سوال اين است كه:

راه حل چيست؟

شايد بعضي پاسخ دهند ارجاع مشكلات به سازمان‌ها و سيستم‌هاي سياسي، اقتصادي و حقوقي بين‌المللي مي‌تواند راه حل و يا بخشي از راه حل باشد. در حالي كه فلسفه و شاكله تاسيس بسياري از سازمان‌هاي مزبور ناظر به تامين منافع بعضي قدرت‌هاي بزرگ است و با توجه به اينكه منشا بسياري از گرفتاري‌ها و نابساماني‌هاي امروز همين قدرت‌ها هستند چگونه مي‌توان با رجوع به اين سازمان‌ها مشكلات را حل كرد؟

به عنوان مثال آيا ممكن است شوراي امنيت دولت آمريكا را محكوم كند و عليه او قطعنامه صادر نمايد.

اگر قرار بود سازمان ملل و شوراي امنيت به مشكلات به نحوي عادلانه رسيدگي كنند امروز مشكلي به نام مشكل فلسطين وجود نداشت و اصولا دولت صهيونيستي كه با هدف زورگويي و اشغالگري به وجود آمده است به رسميت شناخته نمي‌شد.

جنگ ويتنام به عنوان سمبلي از تجاوز قدرت بزرگ غرب عليه شرق به سرعت متوقف مي‌شد.

تاوان چنين جنگ بزرگي را مردم ويتنام پرداختند. صدها هزار نفر كشته شدند. يك ملت سخت كوش و مقاوم سال‌ها منابع انساني و اقتصادي خود را صرف مبارزه عليه متجاوزان كرد.

سازمان ملل و شوراي امنيت نبودند كه جنگ را خاتمه دادند. بلكه عامل اصلي پيروزي مردم ويتنام مقاومت آنان بود بعد از خاتمه جنگ نيز متجاوزان مجازات نشدند. تاريخ 60 ساله اخير نشان مي‌دهد هر جنگي كه برخي از قدرت‌هاي عضو دائم درگير آن شده‌اند با سازوكارهايي غير عادلانه پايان يافته است و متجاوزان مجازات نشده‌اند.

در موضوع عراق نيز ديديم كه ابتدا آمريكا عراق را اشغال كرد و بعد مجوز آن را از شوراي امنيت دريافت كرد. دولت مردمي امروز عراق هنوز تحت فصل هفتم منشور سازمان ملل كه در زمان حكومت صدام بر دولت وقت تحميل شده بود، قرار دارد. دولت آمريكا با استفاده از اين مقررات مي‌خواهد اين كشور را مجبور كند تا موافقتنامه امنيتي با آمريكا را امضا نمايد. موافقت‌نامه‌اي كه استقلال و حقوق مردم عراق را خدشه دار مي كند.

در قضيه لبنان رسوايي به اوج خود رسيد. رژيم صهيونيستي به لبنان حمله كرد و طي 33 روز سنگين ترين بمبارانها را عليه مردم مظلوم و غيرنظاميان و تاسيسات و حياتي و حساس لبنان انجام داد اما شوراي امنيت تماشاگر بود و زماني كه شكست ارتش صهيونيستي قطعي شد. آنگاه قطعنامه آتش بس صادر شد.

مثال‌هاي متعدد ديگري از ناكارآمدي، اعمال قدرت ناعادلانه، دفاع از منافع قدرتمندان و ناديده گرفتن حقوق ساير كشورها توسط شوراي امنيت وجود دارد كه از ذكر آن خودداري مي‌كنم.

دوستان خوب،

در حال حاضر هيچ مرجع تاثيرگذار و صاحب اختياري كه نسبت به خلع سلاح اتمي دولتهاي داراي اين سلاح اقدام كند وجود ندارد و اگر در مقررات آژانس بين المللي انرژي اتمي و معاهده N.P.T به ضرورت جلوگيري از گسترش سلاحهاي هسته‌يي اشاره شده است، كشورهاي قدرتمند صاحب سلاح هسته‌يي از اين امر مستثني شده اند. در حال حاضر هيچگونه سازوكار و تضميني براي جلوگيري از گسترش سلاحهاي هسته اي وجود ندارد. به همين دليل توسعه و تكثير سلاحهاي هسته‌يي توسط قدرتهاي زورگو همچنان ادامه دارد، و همزمان توسط همين‌ها فعاليتهاي هسته‌يي صلح آميز ساير كشورها به بهانه جلوگيري از گسترش توليد سلاح‌هاي هسته‌يي محكوم مي‌شود.

امروز زندانهاي مخفي در كدام كشورها هستند؟ در كدام كشورها به بهانه هاي امنيتي تلفن‌ها شنود مي‌شود، شهروندان با دوربين هاي مختلف در خيابان‌ها و كوچه‌ها كنترل مي‌شوند، متهمان بدون حكم قضايي ماه‌ها در زندان‌ها مي‌مانند و شكنجه‌هاي قرون وسطايي قانوني شمرده مي‌شود. آن وقت همين دولت‌ها مخالفان خود را متهم به نقض حقوق بشر مي‌كنند و سازمان‌هاي حقوق بشري هم چشم خود را بر نقض حقوق انساني در اين كشورها بسته‌اند.

ميهمانان عزيز،

سازوكارهاي اقتصادي و سيستم‌هاي مالي و پولي و بانكهاي بين المللي نيز براي خدمت و رفع مشكلات ملت‌ها ايجاد نشده‌اند. بلكه قدرت‌هاي خاصي در جهان بيشترين بهره را از آن مي‌برند كه قبلا به نمونه‌هايي از آن اشاره كردم.

بنابراين ملاحظه مي‌نماييد كه متاسفانه عموم اين سازمان‌ها تحت تاثير و يا نفوذ بعضي قدرت‌ها نمي‌توانند گام‌هايي در جهت صلح و عدالت و برادري و احقاق حقوق ديگران قدم بردارند.

و اخيراً شاهد بوديم كه يك دادگاه به اصطلاح بين‌المللي كه بايد در مسير عدالت و احقاق حقوق ملت‌ها حركت كند تا متجاوزان به مجازات برسند، با پايه گذاري يك بدعت زشت و در جهت تأمين نظر برخي قدرت‌هاي بزرگ عليه رييس‌جمهور محترم كشور سودان كه يكي از سران كشورهاي عضو جنبش هستند و از حقوق قانوني كشور خود دفاع مي‌كنند صادر مي‌كند.

اين در حالي است كه جنايتكاران رژيم اشغالگر قدس كه آشكارا اعلام مي‌كنند قصد ترور افراد را دارند يا به زنان و كودكان بي‌دفاع حمله مي‌كنند و قحطي غذا و دارو را به يك جمعيت بزرگ تحميل مي‌كنند تحت تعقيب قرار نمي‌گيرند و سران برخي كشورهاي قدرتمند كه در طول دوران رياست جمهوري خود باعث قتل و جرح ميليونها نفر شده‌اند از مصونيت كامل برخوردارند.

اين‌ها بخشي از نابساماني‌ها و همچنين ناكارآمدي نظامات موجود بين‌المللي در حل و فصل و چالش‌ها بود.

اما اميدها و چشم‌اندازهاي روشن و مطلوبي هم وجود دارد. امروز همه دريافته‌اند كه وضعيت موجود قابل دوام و تحمل نيست و بايد از آن عبور كرد و وارد دوران جديدي شد.آثار چنين تحولي درصحنه بين المللي هويدا شده است.

قدرت‌هاي بزرگ رو به افول هستند. دامنه تاثيرگذاري آنان روز به روز كاهش مي‌يابد. آنان به انتهاي دوران خود نزديك شده‌اند و در آستانه ورود به دوران جديدي هستيم.

دوراني كه در آن اخلاق، عدالت، پايبندي به قوانين، حفظ كرامت انساني و عشق و برادري به رسميت شناخته شود و حقوق ملت‌ها مراعات شود.

تجاوز، اشغالگري، بي‌عدالتي و تبعيض منفور و مطرود باشد.

قدرت‌هاي صالح و پاك تنظيم امور جهان را عهده دار شوند.

همه در پرتو عدالت احساس آرامش و امنيت كنند.

امروز شاهد هستيم كه گرايش به خداپرستي، اخلاق، معنويت و عدالت روزافزون است و اين يك سنت و قانون الهي است كه هر گاه خواست عمومي ملتها بر امري تعلق گرفت آن امر محقق مي‌شود.

همكاران گرامي،

جنبش غيرمتعهدها متشكل از حدود 120 كشور با اتكاء به اهداف و آرمان‌هاي مترقي اوليه خود در شرايط فعلي جهاني مي‌تواند نقش برجسته‌اي ايفا نمايد، و بخشي از ناكارآمدي‌هاي نظامات بين‌المللي را جبران نمايد.

جمع توان سياسي و اقتصادي و فرهنگي كشورهاي عضو مولفه بزرگي از قدرت را ايجاد مي‌كند، قدرتي پاك و مدافع صلح و عدالت.

جنبش با اتكا به قدرت سياسي و اقتصادي خود مي‌تواند تاثيرات مثبتي در حل چالش‌هاي جهاني داشته باشد. جنبش مي‌تواند:

- با تشكيل هيأت داوري، اختلافات احتمالي بين اعضا را عادلانه خاتمه دهد و با ميانجيگري به اختلافات و درگيري ها در ساير نقاط جهان خاتمه بخشد.

- با تشكيل جبهه بزرگ صلح و عدالت مانع از بروز درگيري‌ها و تشديد اختلافات در جهان شود و گامهاي بلندي در تحقق صلح و عدالت بردارد.

- هر عضوي كه مورد تعرض قرار گيرد با به كار گرفتن ابزارهاي صلح آميز از او دفاع و رفع تجاوز نمايد.

- با استفاده از ابزارهاي سياسي و اقتصادي مانع تجاوز قدرتهاي بزرگ به ساير ملتها شود و جلوي تبعيض‌ها و بي‌عدالتي‌ها بايستد.

- با تعريف شيوه‌ها و سازوكارهاي معيني در اصلاح وضعيت نظامات سياسي، اقتصادي، اجتماعي بين المللي تلاش نمايد.

- نسبت به تاسيس صندوق مشترك مالي جهت ارائه تسهيلات به كشورهاي عضو به منظور اجراي طرحهاي مختلف اقتصادي و عمراني اقدام نمايد.

- استعداد عظيم سياسي، اقتصادي، فرهنگي و رسانه‌اي اعضاي جنبش را در خدمت منافع مردم اين كشورها و صلح و امنيت در جهان فعال نمايد.

براساس آنچه گفته شد امروز جنبش غيرمتعهدها بيش از هر زمان ديگر مي‌تواند از موقعيت بي‌نظير خويش در جهت حل مشكلات جهاني استفاده كند، ناكارآمدي سازمان‌هاي بين‌المللي را جبران نمايد و منادي صلح و عدالت در جهان باشد.

عاليجنابان!

حضار گرامي!

در پايان مايلم با الهام از يك آيه قرآن كريم كه مي‌فرمايد «ان الله لا يغير ما بقوم حتي يغيروا ما بانفسهم» (براستي خداوند سرنوشت هيچ ملتي را تغيير نمي‌دهد مگر آنكه خودشان اقدام كنند) تاكيد كنم كه هرگونه اقدامي در جهت تغيير شرايط جهان و تأمين منافع مشترك دولت‌هاي عضو جنبش، جز با خواست و اراده كشورهاي عضو و تلاش موثر و همكاري جمعي آنان امكان‌پذير نخواهد بود. مطمئن هستم كه اعضاي جنبش از اين اراده براي پيشبرد اهداف بزرگ و مشترك خويش برخوردار هستند. اميدوارم اين نشست به دستاوردها و نتايج مورد نظر خود نايل گردد. بار ديگر از حضور ميهمانان عزيز قدرداني و تشكر مي‌كنم. ايران خانه شماست. اميدوارم اين فرصت فراهم باشد كه از نقاط مختلف ايران ديدن كنيد.»

احمدي‌نژاد در ديدار وزير خارجه سريلانكا:

گسترش همكاري‌هاي ايران و سريلانكا درآينده نزديك به الگويي در منطقه تبديل مي‌شود

دكتر محمود احمدي‌نژاد، رييس‌جمهور پيش از ظهر سه‌شنبه در حاشيه پانزدهمين اجلاس وزراي امور خارجه كشورهاي عضو عدم تعهد در ديدار وزير خارجه سريلانكا گفت: روابط دو كشور رو به پيشرفت است و جمهوري اسلامي ايران آماده گسترش همكاري هاي دو جانبه در زمينه هاي مختلف است .

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) به نقل از سايت اطلاع رساني رياست جمهوري، وزير امور خارجه سريلانكا نيز توسعه روابط با جمهوري اسلامي ايران را براي سريلانكا حائز اهميت دانست و تصريح كرد : گسترش روابط با ايران براي سريلانكا اهميت ويژه اي دارد.

رييس‌جمهور همچنين در جريان اين نشست با «ماهيند را راج پاكسا» همتاي سريلانكايي خود به صورت تلفني گفت‌وگو كرد.

دكتر احمدي‌نژاد در اين مكالمه تلفني با تاكيد بر پيوندهاي دوستي ميان دو ملت و دو دولت اظهار داشت: گسترش همكاري هاي ايران و سريلانكا در همه زمينه ها در آينده‌اي نزديك به الگويي در منطقه تبديل خواهد شد.

رييس‌جمهور سريلانكا نيز از اجرايي شدن پروژه‌هاي ايران در كشورش قدرداني كرد.

رييس‌جمهور در ديدار وزير امور خارجه عمان:

امنيت منطقه بايد توسط كشورهاي منطقه تامين شود

رييس‌جمهور روابط دو جانبه جمهوري اسلامي ايران و عمان را روابطي مناسب و رو به گسترش ارزيابي كرد و اظهار داشت: با همكاري يكديگر مي‌توانيم براي هر چه بيشتر فعال شدن جنبش عدم تعهد و شوراي همكاري خليج فارس تلاش كنيم.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) به نقل از سايت اطلاع رساني رياست جمهوري، دكتر محمود احمدي نژاد در حاشيه پانزدهمين اجلاس وزراي امور خارجه كشورهاي عضو جنبش عدم تعهد در ديدار «يوسف بن علوي» وزير امور خارجه عمان، مواضع جمهوري اسلامي ايران در همه زمينه‌ها را شفاف دانست و گفت: امنيت منطقه بايد توسط كشورهاي منطقه تامين شود و اين كشورها با ارتقاي سطح همكاري‌هاي اقتصادي و فرهنگي خود مي‌توانند در همه زمينه‌ها مناسبات خود را تنظيم كند.

رييس‌جمهور به ملاقات‌هاي دو جانبه خود با سران كشورهاي منطقه بخصوص روابط خوب تهران با عمان را مورد اشاره قرار داد و اين روابط را مانع دخالت بيگانگان در مناسبات دو جانبه ميان ملت‌ها ارزيابي كرد.

يوسف بن علوي، وزير خارجه عمان نيز در اين ديدار دكتر احمدي‌نژاد را تنها رييس‌جمهور در ميان روساي‌جمهور جهان دانست كه از صراحت لهجه در مواجهه با بيگانگان برخوردار است.

وي گفت: اميدواريم كه نظرات متعالي شما از سوي كشورهاي غربي شنيده شود و به آن عمل كنند؛ چرا كه دراين صورت به نفع آنها و همه خواهد بود.

وي همچنين بر هماهنگي عمان با مواضع و ديدگاه هاي جمهوري اسلامي ايران تاكيد كرد.

دكتر احمدي‌نژاد در ديدار وزير خارجه ونزوئلا:

استكبار جهاني منطقه به منطقه در حال از دست دادن سنگرهاي خود است

رييس‌جمهور روابط ميان ايران و ونزوئلا را يگانه و مستحكم دانست و تاكيد كرد: امروز استكبار جهاني منطقه به منطقه در حال از دست دادن سنگرهاي خود است و نيروهاي انقلابي به سرعت در حال جايگزين شدن قرار دارند .

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) به نقل از سايت اطلاع رساني رياست جمهوري، دكتر محمود احمدي نژاد ظهر روز سه شنبه در حاشيه پانزدهمين اجلاس وزاري امور خارجه جنبش عدم تعهد در ديدار «نيكلاس مادورو» وزير امور خارجه ونزوئلا با اشاره به روابط بسيار عميق و مستحكم جمهوري اسلامي ايران و ونزوئلا گفت: همكاري‌هاي دوجانبه در مسير صحيح و رو به رشدي قرار گرفته و روابط منطقه‌اي و بين‌المللي فيمابين نيز به خوبي در حال پيشرفت است.

رييس‌جمهور با بيان اينكه دشمنان از روابط رو به گسترش ميان دو كشور عصباني هستند، تصريح كرد: بدخواهان از شنيدن اخبار رشد و پيشرفت روابط جمهوري اسلامي ايران و ونزوئلا خشمگين و دوستان خوشحال هستند .

وي با اشاره به حمايت‌هاي دو كشور از يكديگر در مجامع بين المللي، موقعيت استكبار جهاني را در حال تزلزل ارزيابي و بر ضرروت ارتقاي سطح همكاري هاي دو جانبه تاكيد كرد.

«نيكلاس مادورو» وزير امور خارجه ونزوئلا نيز روابط ايران و ونزوئلا را نماد همكاري و همبستگي ميان كشورها دانست و گفت: با همكاري يكديگر دنياي جديدي بدون وابستگي به امپرياليسم خواهيم ساخت و ساخت اين دنياي جديد را ممكن و در دسترس مي‌دانيم.

وي در ادامه گزارشي از برخي تحولات جاري در آمريكاي لاتين و ونزوئلا ارايه كرد.

رييس‌جمهور در ديدار وزير خارجه بوليوي:

ايران در كنار مردم بوليوي مي‌ماند

رييس‌جمهور با تاكيد بر اينكه ايران محدوديتي براي گسترش روابط با بوليوي ندارد، گفت: تهران تحت هر شرايطي در كنار مردم بوليوي خواهد ماند.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) به نقل از سايت اطلاع رساني رياست جمهوري، دكتر محمود احمدي نژاد روز سه شنبه در حاشيه پانزدهمين اجلاس وزاري امور خارجه جنبش عدم تعهد در ديدار وزير خارجه بوليوي، گسترش و توسعه روابط جمهوري اسلامي ايران و بوليوي را مورد تاكيد قرار داد و گفت: دو ملت دوست و برادر هم هستند و نسبت به هم علاقمند مي باشند .

رييس جمهور تاكيد كرد: پيروزي‌هاي بزرگ از دل سختي‌ها به دست مي‌آيد و تا زماني كه مردم وفادار بوليوي در صحنه هستند، كشور شما پيروز است .

وزير خارجه بوليوي نيز در اين ديدار گزارشي از اوضاع سياسي و اقتصادي كشورش ارايه كرد و خواستار گسترش هر چه بيشتر روابط دوجانبه در زمينه هاي مختلف شد.

رييس جمهور در ديدار دبير كل اتحاديه عرب:

امروز قدرت و سلطه متجاوزان در حال اضمحلال است

رييس‌جمهور با تاكيد بر اينكه امروز قدرت و سلطه متجاوزان درحال اضمحلال است، گفت: ايران كشورهاي منطقه را در مقابل خود نمي بيند و با نگاه برادرانه ، امنيت و پيشرفت آنها را امنيت و پيشرفت خود مي داند .

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) به نقل از سايت اطلاع رساني رياست جمهوري، دكتر محمود احمدي نژاد در حاشيه پانزدهمين اجلاس وزراي امور خارجه كشورهاي عضو جنبش عدم تعهد در ديدار «عمرو موسي» دبير كل اتحاديه عرب، با تاكيد بر اينكه جمهوري اسلامي ايران، همه كشورهاي منطقه را دوست و برادر خود مي داند، افزود: اگر برخي دخالت‌هاي بيگانگان نباشد، ملت‌هاي منطقه در شرايط طبيعي هيچ مشكلي با هم ندارند و سياست قطعي تهران، خنثي كردن دخالت هاي بيگانگان و نزديكي هر چه بيشتر كشورهاي منطقه است.

رييس جمهور تصريح كرد: مقاومت ملت ايران و ملت هاي منطقه در برابر توطئه بيگانگان نتيجه داده و امروز قدرت و سلطه متجاوزين در حال اضمحلال است.

دكتر احمدي‌نژاد با بيان اينكه ايران در كنار ملت‌هاي منطقه قرار دارد، گفت: تهران در هر صحنه‌اي از حقوق ملت‌هاي منطقه دفاع مي‌كند و نگاه ما به صحنه سياسي جهان، نگاه اعتقادي و مكتبي است.

وي افزود: ايران در طول تاريخ به هيچ كشوري تجاوز نكرده است و پرچم ما همواره پرچم برادري، صلح و امنيت بوده است.

عمرو موسي، دبير كل اتحاديه عرب نيز در اين ديدار نقش ايران را در امنيت و ثبات منطقه‌اي مهم ارزيابي كرد و گفت: گسترش روابط كشورهاي عربي با ايران مي‌تواند در ثبات منطقه موثر باشد.

وي تاكيد كرد: جهان عرب اهميت خاصي به روابط خود با جمهوري اسلامي ايران قائل است.

احمدي‌نژاد در ديدار وزير خارجه كوبا:

از ظرفيت جنبش عدم تعهد بايد به نفع كشورهاي عضو استفاده كرد

رييس‌جمهور، جنبش عدم تعهد را داراي ظرفيت هاي بسيار بالقوه در سطح بين‌المللي دانست و گفت: با همكاري‌هاي بيشتر مي‌توان از اين ظرفيت‌ها به نفع كشورهاي عضو بهره برد.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) به نقل از سايت اطلاع رساني رياست جمهوري، دكتر محمود احمدي نژاد روز سه شنبه در حاشيه پانزدهمين اجلاس وزاري امور خارجه جنبش عدم تعهد در ديدار وزير امور خارجه كوبا با اشاره به رياست اين كشور بر جنبش عدم تعهد آن رافرصتي مغتنم و قابل بهره برداري دانست و تاكيد كرد: اعضاي جنبش عدم تعهد قدرت فراواني در سطح جهاني دارند و با همبستگي بيشتر مي توان از اين ظرفيت‌ها استفاده كرد.

وي، مدت كوتاه رياست كوبا بر جنبش عدم تعهد را داراي فوايد ارزنده برشمرد و تصريح كرد: با توجه به پتانسيل بالاي انقلابي ميان ملت‌هاي ايران و كوبا بايد از تمامي ظرفيت‌هاي موجود استفاده و گام‌هاي بلندي در جهت تقويت همكاري‌هاي في‌مابين برداشته شود.

«فيليپ پرز روكه» وزير امور خارجه كوبا نيز در اين ديدار با اعلام حمايت همه جانبه كشورش از مواضع جمهوري اسلامي ايران در مجامع بين‌المللي، گزارشي از فعاليت‌هاي كوبا در مدت رياست جنبش عدم تعهد ارائه كرد.

رييس‌جمهور در ديدار وزير امور خارجه نيكاراگوئه:

روابط ايران و نيكاراگوئه بايد به سرعت گسترش يابد

رييس‌جمهور با بيان اينكه تهران همواره در كنار مردم نيكاراگوئه خواهد بود، تصريح كرد: هيچ عاملي نمي‌تواند بين ايران و نيكاراگوئه فاصله ايجاد كند و روابط دوجانبه بايد به سرعت گسترش يابد.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) به نقل از سايت اطلاع رساني رياست جمهوري، دكتر محمود احمدي نژاد روز سه شنبه در حاشيه پانزدهمين اجلاس وزاري امور خارجه جنبش عدم تعهد در ديدار وزير امور خارجه نيكاراگونه با تاكيد بر اينكه شرايط جهاني به سرعت به نفع ملت هاي انقلابي و مستقل در حال تغيير است، خاطر نشان كرد: بايد با تقويت روابط در همه زمينه ها خود را براي شرايط جديد آماده كنيم.

وي افزود: دوملت ايران ونيكاراگوئه برادر و متحد هم هستند و گرچه فاصله جغرافيايي وجود دارد، اما قلوب دو ملت به هم نزديك است و هر روز هم نزديك‌تر مي‌شود.

رييس‌جمهور همچنين با اشاره به اينكه قدرت‌هاي امپرياليستي و استعماري در حال اضمحلال هستند، گفت: امروز اين قدرت‌ها مجبور به عقب‌نشيني از مواضع خود شده‌اند و به‌زودي بايد منطقه خاورميانه را ترك كنند و به مناطق خود برگردند.

دكتر احمدي‌نژاد با اشاره به سفر خود به نيكاراگوئه و استقبال گرم مردم اين كشور خاطر نشان كرد: در اين سفر واقعاً احساس مي كردم كه در بين مردم ايران هستم.

رييس‌جمهور در ادامه اوضاع داخلي نيكاراگوئه و منطقه آمريكاي لاتين را مورد اشاره قرار داد و تصريح كرد: تا زماني كه مردم نيكاراگوئه در صحنه هستند، اين كشور پيروز و سربلند است.

در اين ديدار «ساموئل سانتوس» وزير خارجه نيكاراگوئه نيز با ارائه گزارشي از اوضاع داخلي كشورش و نيز اوضاع سياسي منطقه آمريكاي لاتين، تقويت هر چه بيشتر روابط دو كشور را خواستار شد.

انتهاي پيام
 جمعه 11 مرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 178]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن