تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):حكيم نيست آن كس كه مدارا نكند با كسى كه چاره اى جز مدارا كردن با او نيست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821010070




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

اولين جلسه محاكمه كاراجيچ در دادگاه لاهه


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: اولين جلسه محاكمه كاراجيچ در دادگاه لاهه
خبرگزاري جمهوري اسلامي (ايرنا): بلگراد - "رادووان كاراجيچ" رهبر اسبق صربهاي بوسني و هرزگوين و متهم به جنايت جنگي كه صبح چهارشنبه از بلگراد به لاهه انتقال يافت، بعد از ظهر پنجشنبه در جلسه مقدماتي محاكمه خود در دادگاه لاهه در برابر قاضي و دادستان ارشد اين دادگاه قرار گرفت.


در اين جلسه بعد از قرائت اتهامات وارده از سوي "آلفونس اوري" قاضي اين دادگاه بين المللي، به متهم يك ماه فرصت داده شد كه پاسخ به اتهامات وارده را تهيه كند و رييس دادگاه اعلام كرد جلسه بعدي دادگاه روز جمعه 29 اوت (هشتم شهريور) برگزار خواهد شد.
كاراجيچ در اين جلسه كه بطور مستقيم از شبكه تلويزيوني صربستان پخش شد، خود را يك شهروند بوسني و هرزگوين، صربستان و مونته نگرو معرفي كرد و گفت كه نياز به وكيل مدافع ندارد.
كاراجيچ گفت كه قبل از دستگير شدن از سوي ماموران انتظامي صربستان، در خيابان يوري گاگارين شماره 269 واقع در منطقه نووي بلگراد تحت نام "دراگان داويد دابيچ" زندگي مي كرده است.
كاراجيچ كه با سر و صورت اصلاح كرده و كت و شلوار در اولين جلسه حاضر شده بود، همچنين گفت كه در سال 1996 ميلادي "ريچارد هولبروك" نماينده بلندپايه "بيل كلينتون" رييس جمهور وقت آمريكا در مسائل بالكان به وي قول داده بود كه اگر وي از مقام خود به عنوان رييس جمهور صربسكا استغفا دهد، در مقابل دولت آمريكا متعهد مي شود كه بر عليه وي در دادگاه لاهه اقامه دعوا نشود.
قاضي دادگاه به متهم گفت كه اين موضوع مناسب جلسه مقدماتي نيست اما وي مي تواند بعدا در دادگاه در اين مورد صحبت كند.
قابل ذكر است كه هولبروك اين مطلب را كه پيشتر نيز از سوي برخي محافل سياسي و خبري مطرح شده بود، انكار كرده است.
كاراجيچ با اعتراض به نحوه دستگيري خود از سوي مقامات امنيتي، افزود كه وي در روز جمعه 29 تيرماه در بلگراد توسط ماموران انتظامي دستگير شده و به مكاني نامشخص برده شده است. اين در حالي است كه مقامات بلگراد روز دستگيري وي را سه روز بعد يعني دوشنبه 31 تير ماه اعلام كرده اند.
وي كه در معرض اتهامات عمده در قتل و سركوب و ارعاب مردم عمدتا مسلمان بوسني قرار دارد، مدعي شد كه حقوق شهروندي وي در اين سه روز كه در مكاني نا معلوم به سر برده، نقض شده است.
كاراجيچ از قاضي دادگاه لاهه خواستار آزادي موقت تا شروع محاكمه شد و قاضي گفت كه متهم مي تواند چنين درخواستي را بعدا تقاضا كند.
به گزارش تانيوگ خبرگزاري دولتي صربستان از لاهه، براي فيلمبرداري از اولين حضور كاراجيچ در دادگاه لاهه تعداد بسيار زيادي از خبرنگاران ثبت نام كرده بودند اما فقط به 40 نماينده از رسانه هاي خبري جهان اجازه داده شد كه از اين جلسه فيلمبرداري كنند.
نماينده خبرگزاري دولتي صربستان كه در لاهه حضور دارد، گزارش داد كه مراحل دادگاهي رادووان كاراجيچ مستقيما در سالن بزرگ دادگاه بين الملي لاهه پخش شد و تمامي خبرنگاران مي توانستند اين مراسم را مستقيما براي كشورهاي خود بازپخش كنند.
تلويزيون خصوصي "ب 92" صربستان نيز در برنامه اختصاصي خود كه دادگاه كاراجيچ را بطور مستقيم پخش مي كرد، به نقل از "نرما يلاچيچ" سخنگوي دادگاه لاهه گزارش داد كه "فائوستو پوكار" رييس دادگاه بين المللي جنايات جنگي در لاهه، يك هيات سه نفره از قضات بين المللي را به نامهاي "فلاوي لاتانسي" و "آلفونس اوري" از ايتاليا و "كريستينا وان در وينگارت" از بلژيك ، براي دادگاه كاراجيچ تعيين كرده است.
رسانه هاي جمعي روز پنجشنبه بلگراد نيز به نقل از "سرژ برامرتس" دادستان ارشد دادگاه لاهه گفته اند كه كار دادستاني و متهم به جنايتكار جنگي جهت جمع آوري مدارك لازم براي دادگاه ممكن است چند ماه طول بكشد.
خاطر نشان مي شود كه رادووان كاراجيچ رييس جمهور اسبق جمهوري صربسكا متهم به جنايات جنگي جنگهاي خونين دهه نود ميلادي در بوسني در بين سال هاي 1992 تا 1995 ميلادي، در دوشنبه گذشته در حومه بلگراد دستگير و صبح چهارشنبه نهم مرداد ماه توسط هواپيماي ويژه دولت صربستان به دادگاه بين المللي جنايات جنگي در لاهه انتقال داده شد.
از جمله اتهامات كاراجيچ، رهبري قتل عام هشت هزار مسلمان در شهر سربرنيتسا در بوسني، عمليات محاصره نظامي شهر سارايوو به مدت چهار سال و آواره كردن صدها هزار مسلمان بوسني (بوشنياك) است.
اروپام **255
 پنجشنبه 10 مرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 136]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن