تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):ارزش چهار چيز را جز چهار گروه نمى‏شناسند : جوانى را جز پيران، آسايش را جز گرفتاران...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821259291




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

در حاشيه اجلاس غير متعهدها:متكي با وزراي خارجه مغرب،بوليوي، بلاروس و سومالي ديدار و گفتگو كرد


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: در حاشيه اجلاس غير متعهدها:متكي با وزراي خارجه مغرب،بوليوي، بلاروس و سومالي ديدار و گفتگو كرد
منوچهر متكي وزير امور خارجه ايران در حاشيه برگزاري پانزدهمين اجلاس وزراي خارجه كشورهاي عضو جنبش عدم تعهد در تهران با وزراي خارجه مغرب، بوليوي، بلاروس و سومالي ديدار و گفتگو كرد.

به گزارش خبرگزاري مهر، در حاشيه پانزدهمين اجلاس وزراي خارجه كشورهاي عضو جنبش عدم تعهد در تهران منوچهر متكي وزير امور خارجه كشورمان و طيب فاسي الفهره وزير امور خارجه مغرب با يكديگر ديدار و گفتگو كردند.

در اين ديدار وزير خارجه مغرب با ابراز خرسندي براي اولين ديدار خود از ايران اظهارداشت : در اين سفر حامل پيام دوستي پادشاه مغرب به رئيس جمهوري اسلامي ايران هستم.

فاسي الفهره با ارائه گزارشي از آخرين تحولات مربوط به فلسطين و روند ناگوار مربوط به قدس شريف مسئوليت كشورش را به عنوان رياست كميته قدس سازمان كنفرانس اسلامي يادآور شد و خوارستار رايزني با جمهوري اسلامي ايران براي آغاز دور جديد گفتگوهاي كشورهاي اسلامي در اين زمينه شد.

وي همچنين با انتقاد از بي‌ارادگي رژيم صهيونيستي در قبال تعهدات خود بعد از برگزاري اجلاس آناپوليس، وجود تفرقه ميان گروههاي فلسطيني را مانعي براي موفقيت آرمان فلسطين ارزيابي كرد و مسئوليت كشورهاي اسلامي را براي تقويت روح وحدت و همكاري ميان گروههاي فلسطيني مورد تاكيد قرار داد.

وزير امور خارجه كشورمان در پاسخ ضمن ابراز نگراني از وضعيت نامناسب قدس شريف و تخريب اماكن اسلامي بيت‌المقدس توسط رژيم صهيونيستي آمادگي كامل جمهوري اسلامي ايران را براي شركت در نشست ويژه كميته قدس اعلام كرد.

وي تاكيد كرد: سابقه نشان مي‌دهد كه رژيم صهيونيستي به هيچ يك از تعهدات خود پايبند نبوده وهيچگاه به بندهاي ابتكار عربي يعني بازگشت آوارگان فلسطيني و بازگشت به مرزهاي ‪ ۱۹۶۷‬جامه عمل نخواهد پوشاند.

وزراي امور خارجه ايران و مغرب همچنين با اشاره به ظرفيت‌هاي خوب همكاري دو جانبه ايران و مغرب برضرورت پيگيري توافقات مربوط به كميسيون مشترك همكاريهاي اقتصادي دو كشور كه در اواخر سال گذشته به امضاء رسيد تاكيد كردند.

ديداركنندگان همچنين توافق كردند كه مقامات عالي رتبه دو كشور در آينده نزديك از تهران و رباط ديدار كنند.

منوچهر متكي وزير امور خارجه در حاشيه اين اجلاس، همچنين با داويد چوكه هووانكا وزير امور خارجه بوليوي ديدار و گفتگو كرد.

متكي در اين ملاقات با اشاره به ديدارهاي قبلي مقامات دو كشور پايبندي كشورمان را به توافقات قبلي ميان دو كشور ابراز داشت.

وي همچنين با تشريح اقدامات انجام شده در زمينه همكاريهاي تلويزيوني ابراز اميدواري كرد همكاريهاي سه جانبه و نزديك ايران، بوليوي و ونزوئلا موجب تسريع در تاسيس شبكه جديد بين‌المللي اسپانيايي زبان شود.

وزيرامور خارجه بوليوي نيز در اين ديدار با ابراز خشنودي از روند روبه رشد همكاريهاي دو كشور در زمينه‌هاي مختلف اقتصادي آمادگي كشورش را براي توسعه همه جانبه مناسبات فيمابين اعلام كرد.

در پايان اين ديدار وزراي امور خارجه ايران و بوليوي اسناد همكاريهاي توسعه‌اي و لغو رواديد سياسي و خدمت را امضا كردند.

منوچهر متكي وزيرامور خارجه ايران و سرگئي مارتينوف وزيرامور خارجه بلاروس نيز در حاشيه برگزاري اجلاس غير متعهدها با يكديگر ديدار و گفتگو كردند.

دراين ديدار وزير خارجه بلاروس با تبريك برگزاري موفقيت آميز اجلاس عدم تعهد توسط جمهوري اسلامي ايران و اسناد بسيار مهمي كه مورد تصويب مقامات شركت ‌كننده قرار گرفت اين امر را ناشي از اهتمام ويژه جمهوري اسلامي ايران براي برگزاري هرچه بهتر و مطلوب تر اين اجلاس دانست.

وزير امور خارجه كشورمان نيز با اشاره به اهميت جايگاه و نقش جنبش عدم تعهد در عرصه‌هاي سياسي بين‌المللي از حضور و مشاركت فعال هيئت بلاروس در ايران تشكر و قدرداني كرد.

در ادامه اين ديدار وزراي خارجه دو كشور با مرور آخرين وضعيت همكاريهاي دو جانبه بويژه در زمينه صنايع و انرژي توافق كردند كه ضمن همكاري براي تسريع در روند طرحهاي موجود همكاري ، ساير محورهاي مورد علاقه را براي يافتن راهكارهاي مناسب اجرايي مورد بررسي قرار دهند.

همچنين در خصوص همكاريهاي مشترك در كشورهاي ثالث، طرفين موافقت كردند كه مدلهاي مناسبي را براي تحقق اين ايده‌ها پيدا كنند.

همچنين در حاشيه اين اجلاس، منوچهر متكي وزيرامور خارجه كشورمان و احمد جماجنگلي وزير امور خارجه سومالي نيز با يكديگر ديدار و گفتگو كردند.

وزير امور خارجه سومالي در اين ديدار با ارائه گزارشي از آخرين تحولات مربوط به جنگ داخلي در آن كشور وجود دستهاي خارجي را در تشديد بحرانها مورد تاكيد قرار داد و نسبت به روند شكل‌ گيري آشتي ملي ابراز اميدواري نمود و خواستار حمايت جمهوري اسلامي ايران از اين روند شد.

وزير امور خارجه كشورمان نيز با اشاره به وقايع تاسف بار سالهاي گذشته در كشور سومالي حمايت كامل جمهوري اسلامي ايران را از روند آشتي ملي در آن كشور و امضاي توافقنامه صلح در عربستان اعلام داشت.

متكي تاكيد كرد : سومالي به دليل مجاورت با دريا و داشتين سرزمينهاي حاصلخيز و معادن غني، اصولا كشور فقيري نيست و با هوشياري و تدبير رهبران خود مي‌تواند بر مشكلات داخلي غلبه كرده و در مسير توسعه قرار گيرد.

وي همچنين آمادگي شركتهاي ايراني براي اجراي طرحهاي فني و مهندسي در سومالي و همچنين توسعه تجارت با آن كشور را اعلام نمود و ابراز اميدواري كرد كه با فراهم شدن شرائط مساعد، همكاري بخشهاي خصوصي دو كشور بيش از پيش گسترش پيدا كند.
 پنجشنبه 10 مرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 130]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن