تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 16 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):خوشبخت كسى است كه سراى باقى را كه نعمتش پايدار است بر سراى فانى كه عذابش بى‏پاي...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805032830




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

بيانيه كميسيون حقوق بشر اسلامي به مناسبت عيد مبعث پيامبر اسلام(ص)


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: بيانيه كميسيون حقوق بشر اسلامي به مناسبت عيد مبعث پيامبر اسلام(ص)


خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: فقه و حقوق - حقوق سياسي

كميسيون حقوق بشر اسلامي ايران به مناسبت عيد مبعث پيامبر اسلام (ص)، بيانيه‌اي با عنوان «‌عيد مبعث فرصتي براي يادآوري حقوق انساني از منظر الهي» صادر كرد.

به گزارش ايسنا، در اين بيانيه آمده است: ضمن تبريك فرارسيدن سالروز مبعث پيامبر اسلام (ص) به يكايك موحدان عالم و با اميد به آن‌كه يكايك انسانها در سراسر گيتي از پيام‌هاي اخلاق، معنويت و انسانيت عموم پيامبران الهي وخصوصا پيامبر اعظم نهايت بهره برداري را كنند، كميسيون حقوق بشر اسلامي فرصت را مغتنم مي‌داند به مناسبت اين ايام مبارك كه توجه عموم مسلمانان جهان معطوف به بزرگداشت عيد مبعث است، برخي نكات مربوط به حقوق انساني از منظر سيره و سلوك و پيام‌هاي الهي حضرت محمد (ص) را يادآوري كند:

1- قرآن كريم به عنوان كتاب آسماني پيامبر اسلام سرشار از مباني و اصولي است كه براي ارتقاي جايگاه بشر و حفاظت از كرامت او از جانب خداوند به بشر هديه شده است. شناخت دقيق ظرايف قرآني در تشخيص انسان‌شناسي درست، جهان‌بيني صحيح و هدف‌گذاري مناسب در روند حركت انسان توام با كرامت و عزت و شرافت و تدوين نظام حقوقي فراگير كه پاسخگوي همه نيازهاي بشر باشد، اولويتي ضروري است كه بالطبع براي عموم جامعه بشري و به طور خاص براي مسلمانان امري اجتناب ناپذير است. به عنوان مثال تبيين اين‌كه كرامت انساني در قرآن كريم خصوصا در آيه 70 سوره اسراء (و لقد كرمنا بني آدم و..) چه ابعاد حقوقي و ذاتي را مد نظر دارد و چه تفاوت‌ها يا اشتراكاتي با مفهوم كرامت انساني كه امروزه در اسناد بين المللي مطرح است مي تواند داشته باشد و هم چنين ساير مفاهيم بنيادي از قبيل منع تبعيض، برابري، عدالت، آزادي، حقوق زنان، حقوق اقليت‌ها، حقوق كودكان، حقوق پناهندگان و ... ظرايف و دقايق فني حقوقي را در خود دارند كه بدون وقوف بر ابعاد مختلف مباني قرآني نمي‌توان پيروان خوبي براي پيامبر خاتم بود و در زندگي امروزي خود حقوق و تكاليف انساني را به درستي مورد عمل قرار داد.

2- سيره و سلوك پيامبر اسلام چه قبل از رسيدن به مقام پيامبري و چه پس از آن، دهها سرمشق و مبناي نظري و عملي در اختيار بشريت قرار مي‌دهد. سيره پيامبراسلام (ص) پيام آور صلح و دوستي، آزادي و آزادگي، عدالت و دادگستري، عشق و ايمان، مهرورزي به انسان، برادري و برابري و احسان است. شناخت سنت پيامبر اسلام در واقع تفسير عملي قرآن كريم نيز هست و تمسك جستن به انسان كاملي است كه به تعبير قرآن كريم "اسوه حسنه" است و داراي خلق عظيم (اخلاق بسيار برجسته و بي‌همتا) و كسي كه برانگيخته شده تا مكارم اخلاق را به اتمام و اكمال رساند. درك ويژگي‌هاي سيره اجتماعي و حكومتي پيامبر اسلام و دقيق شدن در خصوصيات ايشان در روابط انساني اعم از تواضع و فروتني، حلم و بردباري، عفو و گذشت، احترام به شخصيت و آراي ديگران، مشورت يا احترام به آراي مردم، رعايت مساوات بين انسانها، عدالت و انصاف، قانون‌مداري و اجراي موازين الهي، آزاي و حريت، تسامح و غمض عين در مقابل مخالفان، رعايت حقوق اقليتها و دهها حيطه ديگر، نكات درس آموزي را در اختيار ما قرار مي‌دهد كه اگر ابعاد آن به درستي درك شود قطعا رفتار و عمل و جلوه‌هاي زندگي امروزي ما متحول مي‌شود و ديگر نيازي نخواهد بود كه ديگران به ما در مورد حقوق و آزادي‌هاي انساني تذكر بدهند، بلكه جامعه اسلامي در سراسر جهان پيام آور حقوق و كرامت انساني خواهد بود. خوب است در ايام مبعث تامل كنيم كه چرا بسياري از دستورات پيامبر اعظم و سيره و سلوك ايشان امروزه در رفتار بسياري از پيروان ايشان كمرنگ ديده مي‌شود؟ چرا منظومه سيره نبوي را مورد عمل قرار نمي‌دهيم تا ناچار نباشيم هر روز نسبت به رفتارهاي ناهنجار اجتماعي از قبيل قانون شكني، خشم و غضب، نقض حقوق ديگران، بروز انواع جرائم و جنايات، وضعيت حقوق مخالفان، وضعيت حقوق زنان، كودكان و ديگر اقشار از آمارهاي منفي و جلوه‌هاي نامناسب سخن به ميان آوريم بي‌آن‌كه به درستي در پي درمان برآييم. عيد مبعث فرصت خوبي است تا خصوصا كساني كه در مناصب مختلف مسئوليت‌هايي در قبال انسانها بر دوش دارند و اموال عمومي و مظاهر متنوع قدرت در اختيار آنهاست بيش از ديگران به خود رجوع كنند كه تا چه اندازه پيام‌هايي كه پيامبر عظيم الشان اسلام براي ابلاغ آنها مبعوث شد و چقدر سنت نبوي ايشان را درك كرده‌اند؟ و چقدر آنها را در رفتار و منش فردي و اجتماعي خود نهادينه ساخته‌اند؟

رعايت حقوق بشر اسلامي بايد در رفتار و منش كارگزاران مسئوليت‌هاي عمومي بيش از ديگران نمود داشته باشد و كارآمدي و جامعيت نگرش به حقوق و آزادي‌هاي انساني مبتني بر مباني ديني، در عمل بايد براي بشر امروزي ارائه شود و الا در كشاكش ديدگاهها و نظرات مختلف و در عصر ديجيتالي شدن امور، ديگر رويكردهاي فكري، ولو نادرست، مخاطبان را به خود جذب مي‌كنند.

هر ساله بايد عيد مبعث ايامي باشد كه بتوان بيلان رعايت حقوق انساني مبتني بر وحي و سيره نبوي را در عملكردهاي كساني كه خود را مدعي پيروي پيامبر خاتم مي‌دانند، ارائه كرد و در چنين ايامي ضعف‌ها و نارسايي‌هاي ديگر مكاتب فكري و پيشنهادات هنجاري و رفتاري براي بهبود وضعيت بشر در سراسر جهان را با ادبيات منطقي ومعقول و پشتوانه عملي شايسته به جهانيان معرفي كرد.

به گزارش ايسنا، در بخش پاياني اين بيانيه آمده است: اميد آن‌كه همه ما توفيق درك سيره نبوي و عمل به پيام‌هاي الهي در جهت پيشبرد حقوق انساني و گسترش اخلاق و معنويت در جامعه بشري را پيدا كنيم و نمونه‌هاي شايسته‌اي در خردورزي و اعتدال و درك نيازهاي زمانه و رعايت انصاف باشيم.

انتهاي پيام
 سه شنبه 8 مرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 759]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن