تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 9 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هر کس دو رکعت نماز بخواند و بداند چه می گوید، از نماز فارغ می شود، درحالی که میا...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819163714




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

استروئید


واضح آرشیو وب فارسی:سایت رسیک: استروئید (به انگلیسی: steroid) نوعی لیپید و لذا نوعی چربی است. استروئیدها به صورت کلی دارای چهار حلقه کربنی هستند که سه تا از آنها سیکلوهگزان و آخری سیکلوپنتان ( پنج کربنه ) است . تفاوت استروئیدها در گروههایی است که به این حلقه‌ها وصل می شوند و اکسیداسیون حلقه‌ها .

استروئیدها در بدن جانوران و گیاهان دیده می شوند . مهمترین نوع استروئید در بدن انسان کلسترول نام دارد.[۱] علاوه بر این در بدن انسان، استروئیدها بصورت هورمونهایی همچون استروژن، تستسترون، و کورتیزول دیده می‌شوند.

طبقه بندی
یکی از بهترین روشهای طبقه بندی استروئیدها طبقه بندی بر اساس تعداد اتمهای کربن است ( MeSH )

۱. بیست و هفت کربنه مانند کلسترول

۲. بیست و چهار کربنه مانند اسید کولیک

۳. بیست و یک کربنه مانند هورمونهای زنانگی مثل پروژسترون

۴. نوزده کربنه مانند هورمونهای مردانگی مثل تستوسترون

متن ضخیم۵. هجده کربنه مانند استرادیول

[ویرایش] متابولیسم
در اعضای مختلفی از بدن انسان استروئیدها ساخته می شوند . کلسترول در غشاء تمام سلولهای بدن وجود دارد . تستوسترون در غدد جنسی ( به خصوص بیضه ) ، استروژن و پروژسترون در تخمدان و جفت ساخته می شوند .

استروئیدهایی که در بخش قشری غده فوق کلیوی ( آدرنال ) ساخته می شوند کورتیکواستروئید نامیده می شوند مانند آلدوسترون و کورتیزول .




[ویرایش] استرویید
--77.237.66.114 ‏۲ سپتامبر ۲۰۱۰، ساعت ۰۸:۴۵ (UTC)استروییدها در بدن دو نقش مهم بازی میکنند اول انابولیک دوم اندروژنیک.انابولیک اثراتی می‌باشد که باعث رشد توده عضلانی در بدن میشوند واندروژنیک اثرات تغیرات هورمون‌های جنسی میباشد.از انجایی که رشد توده عضلانی (انابولیک)توسط تستستورون طبیعی در بدن انجام میگیرد از این رو تقریبا90%استرووییدها در بدن با این هورمون کار دارند. ولی استفاده از استروییدها هر دو اثر را روی بدن به جا میگذارد.به همین دلیل تمام استرویید هابه علاوه اثرات انابولیکی قوی دارای عوارض اندروژنیکی هستند. چون مقدار هورمون مردانه را در بدن بالا میبرندکه این امرباعث اختلال در سیستم هورمونی بدن میشود.به خصوص در خانمها عوارض استفاده از استرییدها چندبرابر اقایان میباشد.--77.237.66.114 ‏۲ سپتامبر ۲۰۱۰، ساعت ۰۸:۴۵ (UTC)





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: سایت رسیک]
[مشاهده در: www.ri3k.eu]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 265]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن