تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 13 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):سوگند به خدا ، هر كس كه حقيقت سجده را به جاى آورد ، زيان نكرد و كسى كه در سجده، ب...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820501169




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

نگاهي به تحولات بازار مسكن و كنترل قيمتها در قزوين (بخش اول )


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: نگاهي به تحولات بازار مسكن و كنترل قيمتها در قزوين (بخش اول )
داشتن مسكن وسرپناه يكي از مهم ترين دغدغه هاي جوامع شهري وروستايي را شامل مي شود، با چنين اوصافي كنترل ونظارت دستگاههاي دولتي كه مسوول تامين رفاه وامنيت مردم هستند بر بازار زمين ومسكن انتظاري بسيار منطقي به نظرمي رسد.


اما در سالهاي اخيربه دليل جهش هاي صورت گرفته صاحبخانه شدن به بزرگترين دغدغه افراد تبديل شده كه بااجراي سياستهاي دولت نهم بارقه هاي اميد دردل افراد بدون مسكن ، روشن شده است .
درهمين حال مسكن يكي از مهم ترين واصلي ترين بخشها دراقتصاد هر كشوراست كه معمولا رشد و رونق آن موجب رشد سايربخشها شده و به دليل ارتباط تنگاتنگ آن باسايربخشهاي اقتصادي از جمله صنعت ومعدن تاثير مستقيمي درتوليدناخالص
ملي وايجاد اشتغال دارد.
استان قزوين نيز بدليل متعدد از جمله نزديك بودن به پايتخت، داشتن چند شهرك صنعتي و فعال بودن دهها مركز دانشگاهي و مراكزآموزش عالي با بيش از يكصد هزار دانشجو، موجب شده تا قيمت زمين و مسكن دراين شهر به نسبت ديگر شهرها بالاتر باشد كه اين امر باعث گرديده تا مسوولان و مديران استاني در اجراي سياست هاي اقتصادي دولت نهم در بخش مسكن، اهتمام جدي و ويژه اي نسبت به كنترل و تثبيت نرخ زمين و مسكن دراستان قزوين داشته باشند كه تا حدود زيادي نيز موفق و مثمر ثمر بوده است.
در همين راستا و در بخش طرح مسكن 99 ساله ، استان قزوين پيشتاز ساير استانهاي كشور بوده، بطوري كه مديران دست اندركار اين طرح دراستان مورد تقدير وزيران مسكن و شهرسازي و تعاون نيز قرار گرفته اند.
رييس سازمان مسكن و شهرسازي استان قزوين در گفت وگو با خبرنگار ايرنا درخصوص وضعيت زمين و مسكن و همچنين اقدامات اين سازمان در اجراي سياست هاي دولت نهم بابيان اينكه برخي دلايل گراني قيمت مسكن و زمين درون استاني و برخي نيز كشوري است ، گفت: موضوع تعيين كننده قيمت، بيشتر ميزان عرضه وتقاضا است كه تقاضاي مسكن را در دو بخش نياز وتقاضا تعيين مي كند.
"محمدنادرمحمدزاده" بااشاره به اينكه تقاضا از نظر نياز و تقاضا از جهت سرمايه گذاري دو موضوع اصلي در بخش زمين ومسكن است اضافه كرد: دراين طرح دولت تقاضاي نياز را پاسخ و كمتر سرمايه گذاري را مورد توجه قرار مي دهد.
وي اضافه كرد: كشور ماداراي جمعيت جواني است كه سالانه 800 هزارازدواج در آن ثبت مي شود كه اين تعداد ازافراد نيازمند 800 هزار واحد مسكوني مي باشند.
اين مسوول تصريح كرد:در كشور به ازاي هر 109خانوار، 100خانه وجود دارد كه بااحتساب مستاجرين (25درصد افرادجامعه ) 30 درصد جامعه فاقد مسكن هستند كه با اين رقم حدود يك ميليون و500 هزار واحد مسكوني كمبود داريم .
رييس سازمان مسكن وشهرسازي استان قزوين گفت: تقاضا براي سرمايه گذاري، اصلي ترين ركن اقتصادي را براي افرادي دنبال مي كند كه مي خواهند پولشان ارزش افزوده پيدا كند و با توجه با تورم جامعه رشد ثابت داشته باشند.
محمدزاده افزود: دراين راستا جنس تقاضا براساس سرمايه گذاري درشهر قزوين بيش از متوسط كشوري قيمت مسكن را تعيين مي كندكه اين خود عاملي اساسي در افزايش قيمت مسكن است.
وي بااشاره به قيمت بالاي زمين درقزوين باتوجه به نزديكي به شهرتهران، صنعتي و دانشگاهي بودن دركنار عواملي چون نيروي كار،مصالح ساختماني موجب شده تا قيمت زمين دراين شهر به نسبت ديگرشهرها بالاتر باشدكه اين امر باعث گسترش ساخت وسازها به سمت حاشيه شهرها شده است .
محمدزاده درادامه يكي ازدلايل كاهش قيمت مسكن دركشور وازجمله درشهرقزوين را تغييرسياستهاي اقتصادي دولت دانست و گفت : براي تقاضاي نوع اول (نياز) سياستهاي دولت ومجلس بسيارتاثيرگذاربوده است .
وي بااشاره به اقدامات صورت گرفته دراستان در زمينه مهارقيمت مسكن گفت : با تغييرات درضوابط كميسيون ماده پنج و افزايش تراكم درنقاطي از شهرشاهد دو برابرشدن صدور پروانه ساختماني نسبت به سال گذشته هستيم .
رييس سازمان مسكن وشهرسازي استان قزوين گفت:دولت هم براي رفع دغدغه مردم دربخش مسكن وتامين اين بخش از نياز مردم برنامه هاي مختلفي را تهيه و در دست اجرا دارد كه از جمله آن مي توان به تهيه وتدوين طرح جامع مسكن ،طرح ساخت مسكن مهر،برنامه ريزي براي حذف قيمت زمين از بهاي مسكن ،اجاره وفروش خانه هاي خالي ،اخذماليات برمعاملات مكرر در يك سال اشاره كرد كه همگي نشان از تلاش دولت براي كاهش بهاي مسكن و جلوگيري از ركود در اين بازار دارد.
محمدزاده با اشاره به وجود حدود پنج هزار واحد مسكوني بدون استفاده در شهر قزوين، گفت: حدود 400هكتار زمين با كاربري مسكوني درپايين اتوبان قزوين به زنجان وجود دارد كه هنوز ساخته نشده است .
رييس سازمان مسكن و شهرسازي استان با اشاره به ابتكار دولت در واگذاري زمين هاي 99ساله به متقاضيان افزود: در ساخت و سازهاي سنتي،هزينه هاي احداث، هدر روي مصالح افزايش و ميزان بهره گيري از نيروي انساني كاهش مي يابد.
وي تصريح كرد: در طرح مسكن 99 ساله، احداث واحدها به صورت بلوكهاي هزار واحدي است وازساخت واحدهاي 20 تا 50 واحدي خودداري خواهد شد، تا با صرفه جويي در زمان و مصالح، كيفيت كار را افزايش دهيم.
محمدزاده اضافه كرد: اين طرح نه با هدف سرمايه گذاري، بلكه براي پاسخگويي به نياز متقاضيان مسكن انجام مي شود.
وي بااشاره به امتيازات و محاسن طرح مسكن 99 ساله بر توجه جدي تعاوني ها براي كاهش آسيبهاي احتمالي تاكيدكرد و افزود: طولاني شدن اجراي طرح و اعطاي تسهيلات از سوي بانكهاي عامل از جمله مشكلات اين طرح مي باشد كه اميدواريم با همكاري بانكها اين مشكل بزودي رفع گردد.
محمدزاده بااشاره به اينكه سهميه استان قزوين ساخت 18 هزار واحد مسكوني است تصريح كرد: در مرحله اول 15 هزار واحد ساخته خواهد شد ضمن آنكه ظرفيت استان بيش از 30 هزار واحد مسكوني است.
وي افزود: طرح زمين هاي 99 ساله يك طرح مثبتي است اما در اجرا نكات زيادي وجود دارد كه اگر به اين امرتوجه نشود ممكن است باعث مشكلات فراواني شود.
اين مسوول با بيان اينكه نياز كشور ما در امر مسكن متفاوت با نياز مسكن در كشورهاي ديگر است افزود: در كشورهاي خارجي تعداد خانوار به تعدادخانه ضريب نفوذ مسكن را تعيين مي كنداما دركشور ما مستاجرين به عنوان افراد فاقد مسكن محسوب مي شوند.
رييس سازمان مسكن وشهرسازي استان قزوين بااشاره به ساخت 5/7ميليون واحد روستايي و شهري در طي پنج سال براي افراد فاقد مسكن در كشوراضافه كرد: در اين طرح، زمينها بدون پرداخت وجه توسط متقاضي و فراهم كردن تسهيلات توسط
دولت ارائه مي شود.
محمدزاده عدم تسهيلات در زمينهاي 99ساله را يكي از مشكلات عمده در واگذاري اين زمينها به متقاضيان ذكركرد.
اين مسوول افزود: هم اكنون كار ساخت زمينهاي 99ساله در تاكستان ،آبيك، الوند آغاز شده و ساخت مسكن در شمال شهرمحمديه نيز در نيمه اول سال جاري آغاز خواهدشد.
وي با بيان اينكه هر دولتي سياست خاص خود را اعمال مي كند، اضافه كرد: طرح مسكن 99ساله بر اساس قوانين خاص دولت است و تمامي اقدامات آن در قانون و بودجه دائمي مجلس پيش بيني شده كه ممكن است سياستهاي اجرايي آن تغيير كند، اما مسايل كلان آن هيچگونه تغييري نمي يابد.
رييس سازمان مسكن وشهرسازي استان قزوين با بيان اينكه امسال ساخت و ساز دراين استان 20 درصد رشد داشته است ، اضافه كرد:استان قزوين با مجموع يك ميليون و 600 هزار مترمربع در ساخت وساز پس ازاستانهاي تهران و اصفهان در رتبه سوم كشوري قرار دارد.
وي با اشاره به اينكه بيش از يك هزار و 150 هكتار بافت فرسوده شهري در سطح استان قزوين وجود دارد، تصريح كرد : ميزان بافت فرسوده در قزوين 350 هكتار و در 24 شهر ديگر استان 800 هكتار است كه با پرداخت چهار درصد سود تسهيلات بانكي ، دريافتي متقاضيان به صورت يارانه اي و با همكاري سازمان نوسازي و بهسازي شهرداري قزوين در حال انجام است .
ادامه دارد.
.7388/ 3404
 سه شنبه 8 مرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 333]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن