تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 23 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام حسین (ع):چه آسان است مرگى كه در راه رسيدن به عزّت و احياى حق باشد، مرگ عزتمندانه جز زندگى جاو...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815391747




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

آمار نادرست از رشد اسلام در تانزانيا؛ سياست‌ محافل مسيحي


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاري قرآني ايران: آمار نادرست از رشد اسلام در تانزانيا؛ سياست‌ محافل مسيحي
گروه بين‌الملل: اسلام در تانزانيا پيرواني پيروان بسياري دارد و 55 تا 60 درصد از جمعيت تانزانيا را مسلمانان تشكيل مي‌دهند، اما محافل مسيحي، دولت و دائرة‌المعارف جهاني در تلاش هستند كه تعداد مسلمانان را كم‌تر از اين ميزان نشان دهند لذا جمعيت مسلمان را بين 30 تا 35 درصد اعلام مي‌كنند.
«مصطفي رنجبر شيرازي» رايزن فرهنگي جمهوري اسلامي ايران در تانزانيا طي گفت‌وگوي تلفني با خبرنگار بخش بين‌الملل خبرگزاري قرآني ايران(ايكنا) گفت: با نگاه كلي به اين كشور، به‌ويژه مناطق ساحلي و جنوبي، كثرت مسلمانان و پراكندگي آن‌ها در سطح جامعه به‌خوبي نمايان است اما متأسفانه مسلمانان با اين‌كه اكثريت جمعيت اين كشور را تشكيل مي‌دهند با مشكلات فراواني مواجه هستند كه ناشي از رقابت آشكار اسلام و مسيحيت و سياست‌هاي مغرضانه مسيحيت در جلوگيري از رشد اسلام است.

رنجبر تصريح‌كرد: مسلمانان تانزانيا اغلب از اهل تسنن و پيرو مذهب شافعي‌ هستند، اما اقليت‌هاي ديگري چون شاذليه، اباضيه، احمديه، شيعيان شش امامي(بهره)، آقاخان و شيعيان خوجه اثناعشري نيز در اين كشور زندگي ‌مي‌كنند.

رايزن فرهنگي ايران در تانزانيا تاريخ ورود اسلام به تانزانيا و شرق آفريقا را سال‌هاي آغازين ظهور اسلام اعلام‌كرد و افزود: مسلمانان پس از رحلت پيامبر(ص) و در زمان خلفا سفرهايي به اين ممالك داشتند كه اغلب اين سفرها تجاري بود، در زمان خلافت عبدالملك بن مروان در سال‌هاي 97-70 هجري اولين سفر و يا مهاجرت‌هاي سازمان يافته به آفريقا آغاز شد كه اين امر به‌دليل سرپيچي برخي از رؤساي قبيله عماني از بيعت با خليفه اموي و ترس از مجازات بود.

وي گفت: چند دهه بعد ياران «زيدين علي(ع)» بعد از قيام او و شهادتش در منطقه موگاديشو ساكن و بعدها جزء اقوام بومي شدند و در قرن چهارم هجري عده‌اي ديگر از اعراب قبايل حارث بحرين براي رهايي از ظلم حاكمان الاحساء سرزمين خود را ترك كردند.

رنجبر شيرازي به ايرانيان مهاجر به اين كشور اشاره و خاطرنشان‌كرد: مهاجرت ايرانيان شيرازي را مي‌توان بزرگ‌ترين مهاجرت سازمان‌يافته مسلمانان به تانزانيا و شرق آفريقا دانست؛ اين افراد با استقرار در رشته باريكي از سواحل و جزاير اين منطقه از جنوب سومالي تا شمال كومور(نزديك ماداگاسكار) موجب رشد سريع اسلام در منطقه شدند به گونه‌اي كه ده‌ها‌ مسجد در شهرهاي ساحلي و جزاير زنگبار و تاگانكيا، كنيا و ساير كشورهاي ساحل هند احداث شده و نوار ساحلي اين منطقه قلمرو مسلمانان شد.

وي ادامه داد: ايرانيان و اعراب مسلمان كنترل تجارت و توافق‌هاي ساحلي در جنوب شرق آسيا از هند تا شرق آفريقا را به‌دست گرفتند و در اثر اين فعاليت‌هاي بازرگاني، اين منطقه از مكنت و ثروت خوبي برخوردار شد؛ اين جريان حدود 500 سال ادامه يافت و آن‌ها در اين مدت علاوه بر تجارت، دين اسلام را در ميان بوميان مناطق كنيا، تانزانيا و اوگاندا تبليغ كرده و گسترش دادند.

رايزن فرهنگي ايران در تانزانيا به كشتار مسلمانان اين كشور در قرون وسطي اشاره و تصريح كرد: ورود پرتغالي‌ها در قرن 15 به منطقه شرق آفريقا همراه با كشتار مسلمانان و تخريب مساجد و مدارس اسلامي موجود تا حدودي فعاليت مسلمانان را كاهش داد اما نتوانست از رشد اسلام جلوگيري كند بلكه بالعكس ظلم و ستم فراوان بر مسلمانان باعث شد كه اتحاد و انسجام در ميان مسلمانان بيشتر شده و بعد از اخراج پرتغالي‌ها از شرق آسيا در سال 1698 ميلادي دوران جديدي فراروي اسلام در اين سرزمين گشوده شد.

وي همچنين ادامه داد: سلاطين عماني از زمان «سلطان سعيد» به ‌تدريج درصدد نشر اسلام در شرق آفريقا بر آمدند و مساجد و مراكز اسلامي زيادي در اين كشورها بنا شده و مبلغين زيادي به اين مناطق رهسپار شدند.

رنجبر شيرازي به نقش منفي انگلستان در اين دوران اشاره و تأكيد كرد: بعد از ورود انگليس استعمارگر به اين كشور و اعزام هيأت‌هاي تبليغي مسيحي، فعاليت‌هاي تبليغي مسلمانان كاهش يافت و اين وضعيت تا بعد از جنگ جهاني دوم ادامه پيدا كرد اما بعد از اين جنگ بزرگ، جنبش‌هاي آزادي‌ خواهانه در آفريقا ظهور كرده و مسلمانان و مسيحيان اين مناطق باهم متحد شده و توانستند در سال 1961 ميلادي مستقل شوند.

وي در خاتمه سخنانش تأكيدكرد: با اين‌‌كه مسلمانان تانزانيا از هيچ‌ همكاري با مسيحيان در راه استقلال اين كشور دريغ نكردند ولي متأسفانه پس از تشكيل جمهوري متحد تانزانيا در سال 1974 ميلادي تلاش پنهاني براي كنار گذاشتن مسلمانان از مراكز كليدي كشور آغاز شد و هنوز هم برخي مشكلات براي مسلمانان اين كشور باقي است.
 سه شنبه 8 مرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاري قرآني ايران]
[مشاهده در: www.iqna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 189]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن