تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 16 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):همّت مؤمن در نماز و روزه و عبادت است و همّت منافق در خوردن و نوشيدن؛ مانند حيوانات...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1814219266




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

غيبت بريتانيا در فوتبال المپيك - پكن ، ميدان جنگ ستارگان


واضح آرشیو وب فارسی:ايران ورزشی: غيبت بريتانيا در فوتبال المپيك - پكن ، ميدان جنگ ستارگان
ياسر احمدى
Yaser Ahmadi

در حالى كه تنها ۱۰ روز به آغاز رقابت هاى المپيك پكن باقيمانده است كاروان ورزشى برزيل با حضور ستارگان بزرگ فوتبال اين كشور كه كسب مدال طلا تنها هدف آنها است راهى چين خواهند شد. در حالى كه تيم هاى استراليا و صربستان نخستين بازى فوتبال المپيك پكن را ۷ آگوست در شهر شانگهاى برگزار مى كنند فوق ستاره هايى مانند رونالدينيو، ليونل مسى و خاوير ماسچرانو همگى با فراموش كردن جام جهانى، ليگ قهرمانان اروپا و ۱۵۰ هزار پوند دستمزد هفتگى براى تحقق بخشيدن به روياى كسب افتخار مدال طلاى المپيك براى تيم هاى ملى كشور خود به ميدان مى روند. ماسچرانو بازيكن ليورپول درخصوص ممانعت برخى از باشگاه ها براى حضور ستارگانشان در المپيك اظهار داشت: «شرايط سختى است. براى هر بازيكنى پيروزى در المپيك بسيار مهم است.» وردربرمن از آن دسته باشگاه هايى بود كه از حضور ديگو ستاره برزيلى خود در المپيك جلوگيرى كرده و سخت در تلاش است تا از طريق دادگاه حكميت در ورزش راهى قانونى براى ممانعت از عملى شدن تصميم سفر مهاجم خود به پكن بيابد. ماسچرانو كه ۴ سال پيش به كشورش براى رسيدن به قهرمانى در فوتبال المپيك آتن كمك كرده بود به خوبى مى داند كه اشتياق بازيكنان براى حضور در اين تورنمنت تا چه حد است. طرز نگرش او و ساير فوق ستارگان حكايت از كيفيت و سطح بالاى المپيك دارد، مخصوصا از المپيك ۱۹۹۲ بارسلونا كه تيم هاى فوتبال ملزم به استفاده از مهره هاى زير ۲۳ سال خود شدند و تنها ۳ بازيكن بزرگسال حق شركت در اين تورنمنت را داشتند. در شرايطى كه حضور يك تيم متحد از بريتانيا به دليل عدم توافق كشورهاى اسكاتلند، ولز و ايرلند شمالى محال به نظر مى رسد از اين رو با توجه به ميزبانى انگليس در رقابت هاى المپيك ۲۰۱۲ اين ۳ كشور بايد براى كسب سهميه مستقل المپيك همچون ساير كشورها در رقابت هاى انتخابى به صورت جداگانه شركت كنند.
اگرچه لرد كو رييس سازماندهى بازيهاى المپيك لندن بسيار به تشكيل يك تيم واحد از ۴ كشور بريتانيايى در المپيك با مربيگرى سرآلكس فرگوسن تاكيد داشت اما نتوانست به هدف خود برسد. حال كه اين موضوع محقق نشده و احتمال مربيگرى فرگوسن كمرنگ تر شده حضور نماينده اى از فوتبال بريتانيا در المپيك پكن در هاله اى از ابهام قرار گرفته است. گرچه كو به خواسته خود نرسيد اما فرستاده شدن يك تيم كاملا انگليسى به المپيك از ۲ جهت به سود اين كشور است. نخست اينكه موفقيت اين تيم در المپيك خواهد توانست ناكامى هاى اخير مردان جزيره در رقابت هاى اخير همچون مرحله مقدماتى يورو ۲۰۰۸ را جبران كند و دوم آنكه انتصاب يك سرمربى انگليسى براى هدايت تيم اين قابليت را به او مى دهد تا با شناختى كه از شرايط كلى تيم و بازيكنان به دست مى آورد بعدها هدايت تيم بزرگسالان انگليس را نيز بر عهده بگيرد و اما برزيل فاتح ۵ دوره از رقابت هاى جام جهانى كه كماكان در كسب مدال طلاى المپيك ناكام مانده، اكنون آنقدر براى رسيدن به اين عنوان مصمم است كه هيچ توجهى به هدايت شدن تيم ملى و تيم المپيك اين كشور توسط يك نفر ندارد. دونگا، كاپيتان سابق برزيل در جام جهانى ۱۹۹۴ قدرتمندترين تركيب ممكن را كه در آن ستارگانى مانند رونالدينيو به چشم مى خورند انتخاب كرده است تا با تمام قوا به سوى فتح مدال طلاى المپيك گام بردارد. اندرسون و لوكاس ليوا هافبك باشگاه هاى منچستر يونايتد و ليورپول در كنار جو بازيكن جديد منچستر سيتى و الكساندر پاتو، پديده ميلان و احتمالا ديگو از جمله ساير ستارگان برزيل هستند كه اين تيم را در پكن همراهى مى كنند.
آدريانو گاليانى نايب رييس ميلان اندكى پس از تكميل قرارداد رونالدينيو با اين باشگاه در ارتباط با حضور ستاره جديد تيمش در المپيك گفت: ما به تصميم رونالدينيو براى حضور در المپيك كه پيش از نهايى شدن قراردادش با ميلان اتخاذ شده بود احترام مى گذاريم. گاليانى اگرچه در ابتدا با سفر رونالدينيو به المپيك مخالفت علنى خود را اعلام نكرد اما بعد از آن اعلام كرد: اگر ميلان تصميم گرفته بود كه رونالدينيو نبايد به پكن مى رفت او اجازه حضور در المپيك را نداشت. البته اين طرز نگرش روساى باشگاه درخصوص عدم رضايت با حضور ستارگانشان در المپيك موردى است كه بارها و بارها شاهد آن بوده ايم. برخى از آنها معتقد هستند از آنجايى كه بازيهاى المپيك بخشى از تقويم برگزارى بازيهاى رسمى بين المللى محسوب نمى شوند مى توانند از حضور بازيكنانشان در اين رقابت ها ممانعت به عمل آورند. بارسلونا يكى از آن باشگاه هايى است كه عليرغم مصوبه جديد فيفا و سپ بلاتر هنوز در مورد حضور ليونل مسى، مهاجم ۲۱ ساله آرژانتينى اش با او به توافق نرسيده است. فيفا طى مصوبه جديد خود به تمام كشورهاى حاضر در رقابت هاى المپيك اعلام كرد دادن مجوز به بازيكنان زير ۲۳ سال براى حضور در المپيك الزامى است. اين قانون كه تنها شامل بازيكنان زير ۲۳ مى شود باعث شد برخى از بازيكنان بزرگسال همچون فيليپه اينتزاگى به دليل ممانعت ميلان در حسرت سفر به پكن بمانند. از سوى ديگر وضع اين قانون خشم برخى از سرمربيان تيم هاى اروپايى همچون رافائل بنيتس براى ناتوان بودن در ممانعت از سفر رايان بابل به پكن را به دنبال داشته است. سفر بابل كه پيش از يورو ۲۰۰۸ در تمرينات تيم هلند دچار مصدوميت شده بود، اين نگرانى را در بنيتس به وجود آورده كه مبادا به دليل مصدوميتى مجدد در المپيك از استفاده از اين بازيكن جوان محروم بماند. اين در حالى بود كه سرمربى اسپانيايى قرمزپوشان آنفيلد چندى پيش نيز با بى ميلى نسبت به سفر خاوير ماسچرانو به پكن رضايت داد.
اكنون كه رونالدينيو، بابل و برخى ديگر از ستارگان دنياى فوتبال با وجود مخالفت ها و اختلافات فراوان با باشگاه هاى خود جواز حضور در المپيك را به دست آورده اند، سياست فوتبال ستارگان بريتانيايى را از ورود به پكن معاف كرده است. بنابر اين تيمى كه دارنده بيشترين تعداد قهرمانى (۳ مدال طلا در فاصله سال هاى ۱۹۰۰ تا ۱۹۱۲) در المپيك است بايد تا سال ۲۰۱۲ منتظر بماند تا شايد براى چهارمين بار فاتح فوتبال المپيك شود.
از دهه هشتاد، انگليس، اسكاتلند، ولز و ايرلند شمالى هرگز از ترس اينكه مبادا فيفا از حضور جداگانه آنها در رقابت هاى بين المللى ممانعت به عمل آورد، به ارائه يك تيم متحد در تورنمنت هاى بزرگ رضايت نداده اند اما از زمانى كه ميزبانى رقابت هاى المپيك ۲۰۱۲ به انگليس واگذار شده است، اتحاديه المپيك اين كشور در تلاش است راهى براى متقاعد كردن ساير كشورهاى بريتانيا براى تشكيل يك تيم متحد از اين قلمرو پيدا كند. هر چند كه احتمال وقوع اين موضوع بسيار اندك است و تنها اين انگليس است كه به انجام چنين طرحى پافشارى مى كند. راب شورت هاوس رييس اتحاديه فوتبال اسكاتلند در اين خصوص گفت: ما كاملا مخالف اين ايده هستيم. تنها بايد كارى را انجام دهيم كه به سود اسكاتلند باشد. در سوى ديگر اتحاديه فوتبال انگليس اعلام كرده است سپ بلاتر هيچ مخالفتى با اجراى اين طرح نداشته و در صورت ارائه يك تيم متحد از بريتانيا تصميمى كه به ضرر اين ۴ كشور باشد گرفته نخواهد شد. از سال ۱۹۰۰ يعنى آغاز رقابت هاى فوتبال در المپيك تا ۱۹۷۲ اين رشته همواره در سطحى پايين برگزار مى شد. در المپيك ۱۹۸۴ لس آنجلس كه تيم ملى فرانسه فاتح آن شد قوانين به نحوى بودند كه كشورهاى اروپايى و امريكاى جنوبى تنها مى توانستند از بازيكنى كه در جام جهانى شركت نكرده بود براى حضوردر المپيك دعوت به عمل آورند. اين در حالى بود كه اين محدوديت كشورهاى ساير قاره ها را شامل نمى شد. اما اكنون المپيك و شيوه برگزارى قوانين آن به نحوى است كه اين بازيها را به محلى براى درخشش ستارگان فعلى و آينده مبدل مى كند.
سال ۱۹۹۲ استراليا با درخشش مهره اى جوان به نام مارك بوسنيچ در دروازه خود به جايگاه چهارم المپيك رسيد. مارك شوارتز دروازه بان استراليايى فولام در اين رابطه گفت: حضور استراليا در رده چهارم المپيك حادثه اى تاريخى در فوتبال اين كشور بود. اگرچه اكنون هم جواز حضور در پكن را به دست نياورده ام اما خيلى دوست داشتم آن زمان مى توانستم براى تيم ملى كشورم به ميدان بروم.
درالمپيك ۱۹۹۶ آتلانتا، جمعيتى در حدود ۸۶ هزار و ۱۱۷ نفر شاهد قهرمانى نيجريه اى بودندكه در آن تيم ستاره اى به نام نوانكو كانو معرفى شد. سبزپوشان شمال قاره آفريقا در آن رقابت ها آرژانتينى را شكست دادند كه در آن تيم ستارگانى مانند هرنان كرسپو بازى مى كرد.
۴ سال بعد نيز در المپيك سيدنى نيز نيجريه از درخشش مهره اى به نام ياكوبو بهره برد. ياكوبو در مورد حضورش در المپيك ۲۰۰۰ سيدنى اظهار داشت: هميشه از تلويزيون المپيك را تماشا و آروز مى كردم روزى بتوانم در آن بازى كنم. مشاهده بزرگان ورزش جهان بسيار باشكوه بود. ما توانستيم به يك چهارم نهايى برسم اما متاسفانه در آن مرحله مغلوب شيلى شديم.
درالمپيك آتن كارلوس توس مهاجم جوان آرژانتين با تك گل خود در بازى مقابل پاراگوئه سبب شد تيمى كه در آن بازيكنانى مانند گابريل هاينتزه حضور داشت براى نخستين بار كسب مدال طلاى فوتبال المپيك را تجربه كند.
چهارشنبه گذشته آخرين مهلت كشورها براى معرفى تركيب ۱۸ نفره تيم هايشان بود. خروج سالومون كالو از چلسى، رايان نلسون از بلكبرن، آدريان ليجر از فولام، جيانى زويورلون از وست برومويچ براى حضور در المپيك باعث مى شود مربيان اين باشگاه با نگرانى و استرس مصدوم شدن مهره هايشان كه هر يك چندين ميليون پوند مى ارزند رقابت هاى فوتبال اين تورنمنت را دنبال كنند اما حال كه برخى از بزرگان حاضر در المپيك پكن را معرفى كرديم بد نيست به تيم منتخب ستارگان اين رقابت ها كه به سيستم ۳ -3 - 4 چيده شده است نگاهى داشته باشيم.
دروازه بان: اوسكار اوستادى (آرژانتين - ختافه)
مدافعان: رافينيا (برزيل - شالكه)، نيكلاس بورديسو (آرژانتين - اينتر) ويسنت كومپانى (بلژيك - هامبورگ)، اورباى امانوئلسون (هلند - آژاكس)
هافبك ها: اندرسون (برزيل - منچستر يونايتد)، خاوير ماسچرانو (آرژانتين - ليورپول) رايان بابل (هلند - ليورپول)
مهاجمان: الكساندر پاتو (برزيل - ميلان)، رونالدينيو (برزيل - ميلان) ليونل مسى (آرژانتين - بارسلونا)
بازيكنان ذخيره: ديگو آلوز (برزيل - آلمريا)، برنو (برزيل - بايرن مونيخ)، پابلو زابالتا (آرژانتين - اسپانيول)، خوان رومن ريكلمه (آرژانتين - بوكا جونيوز)، سرجيو آگيرو (آرژانتين - اتلتيكو مادريد)، جو (برزيل - منچسترسيتى)
گروه بندى رقابت هاى فوتبال المپيك پكن
گروه A: ساحل عاج - آرژانتين - اسپانيا - صربستان
گروه B : هلند - نيجريه - ژاپن - امريكا
گروه C: چين - نيوزيلند - برزيل - بلژيك
گروه D : كره جنوبى - كامرون - هندوراس - ايتاليا
منبع: گاردين
 سه شنبه 8 مرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايران ورزشی]
[مشاهده در: www.iran-varzeshi.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 288]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن