تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 13 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):آدمى با نيّت خوب و خوش اخلاقى به تمام آن چه در جستجوى آن است، از زندگى خوش و امنيت محي...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803903049




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

سياست - آغاز رسمي فعاليت انتخاباتي حاميان احمدي‌نژاد


واضح آرشیو وب فارسی:دنياي اقتصاد: سياست - آغاز رسمي فعاليت انتخاباتي حاميان احمدي‌نژاد
سياست - آغاز رسمي فعاليت انتخاباتي حاميان احمدي‌نژاد

محمدجواد روح:يكي از نمايندگان اصلي طيف حامي دولت در مجلس هشتم ديروز از آغاز فعاليت طرفداران احمدي‌نژاد براي انتخابات رياست‌جمهوري خبر داد. اين در حالي است كه پيش از اين، برخي چهره‌هاي شاخص دولت و از جمله «صادق محصولي» (كه از وي به عنوان رئيس ستاد انتخاباتي احمدي‌نژاد نام برده مي‌شود)، چنين فعاليت‌هايي را تكذيب كرده‌بودند. با اين حال، «حميد رسايي» نماينده تهران ديروز اعلام كرد: كساني كه علاقه‌مند به ادامه فعاليت احمدي‌نژاد در راس قوه مجريه هستند، بيكار نبوده و جلسات، پيگيري‌ها و فعاليت‌هاي لازم را انجام مي‌دهند. وي همچنين اعلام كرد كه ستادهاي حامي احمدي‌نژاد كه در قالب جريان موسوم به «رايحه خوش خدمت» فعاليت مي‌كند، فعاليت‌هاي خود را در اين زمينه تاكنون انجام داده و در ادامه نيز انجام خواهد داد. وي در گفت‌وگو با خبرگزاري برنا با اعلام اينكه «كساني كه علاقه‌مند به احمدي‌نژاد هستند، در حال حاضر جلسات خود را براي حضور در انتخابات رياست‌جمهوري دهم برگزار مي‌كنند»، گفت: «اين جلسات به هيچ‌وجه پنهان نيست و دائما انجام مي‌شود.» هرچند رسايي حامي افراد حاضر در اين جلسات را اعلام نكرده، اما منابع خبري نزديك به اصولگرايان مي‌گويند جلسات منظم رايحه خوش خدمت با مسووليت صادق محصولي و 25 نفر از نزديكان فكري دولت نهم برگزار مي‌شود. در اين جلسات افرادي چون مهرداد بذرپاش، غلامحسين الهام، محمدعلي رامين، فاطمه آليا، طيبه صفايي، نسرين سلطان‌خواه، علي ذبيحي و... شركت مي‌كنند. همزمان با اعلام رسمي آغاز فعاليت انتخاباتي حاميان احمدي‌نژاد، اخباري هم از تشديد فعاليت رسانه اي اين جريان منتشر شده است. انتشار دو روزنامه «خورشيد» و «وطن امروز» با مديريت سازمان تامين اجتماعي و مهرداد بذرپاش جدي‌ترين اقدام حاميان دولت در اين بخش تلقي مي‌شود. اما همزمان با انتشار اين رسانه‌هاي مكتوب، در عرصه اينترنت هم سايت‌هاي تازه‌اي توسط حاميان احمدي‌نژاد تدارك ديده شده است. سايت‌هاي «حاميان»، «باورنيوز»، «پلاك نيوز» و «ايران آنلاين» از جمله اصلي‌ترين اين سايت‌ها هستند. همچنين سايت «خدمت» كه در دور قبل انتخابات رياست‌جمهوري اصلي‌ترين سايت حامي احمدي‌نژاد بود، قرار است بار ديگر فعال شود. طبق سياستگذاري انجام شده، قرار است سايت «ايران آنلاين» به تبليغات در قبال فعاليت‌ها و اقدامات دولت نهم بپردازد و سايت‌هاي «حاميان» و «خدمت» اخبار مربوط به ستاد انتخاباتي احمدي‌نژاد را پوشش دهند. اما مسووليت اصلي برعهده دو سايت ديگر قرار دارد؛ «باور نيوز» كه مسووليت آن رصد كردن و بررسي مواضع اصولگرايان منتقد دولت است و «پلاك نيوز» كه به اختلاف افكني و اتهام‌زني به اصلاح‌طلبان و به ويژه احزاب و گروه‌هاي اصلي حامي نامزدي آقاي خاتمي مشغول است. از اين جمع، سايت «پلاك نيوز» زودتر از ديگران به جمع سايت‌هاي اينترنتي وارد شده و در مدت كوتاه فعاليت خود، اخبار مختلفي را عليه فعاليت‌هاي انتخاباتي اصلاح‌طلبان و چهره‌هاي كليدي اين جريان منتشر كرده است.

تضعيف جناح قاليباف
در اين ميان، سايت «الف» كه تحت مديريت احمد توكلي فعاليت مي‌كند و از حاميان اصلي «محمدباقر قاليباف» در انتخابات آتي رياست‌جمهوري محسوب مي‌شود، خبر از آن داد كه حاميان دولت علاوه بر فعال‌سازي و گسترش رسانه‌هاي خود، به دنبال حذف و تضعيف جريان‌هاي رقيب خود در مجموعه اصولگرايان نيز هستند. به گزارش اين سايت اصولگرا، كميته سياسي رايحه خوش خدمت تاكيد دارد: «افكار عمومي و نخبگان بايد يك گفتمان را در جريان اصولگرا شاهد باشند و آن گفتمان، گفتمان احمدي‌نژاد است و لذا بايستي تلاش شود ساير گفتمان‌هاي درون جبهه اصولگرايان بروز و ظهور نداشته باشد.» بنابراين گزارش، برخي سياسيون تعطيلي روزنامه‌هاي «تهران امروز»، «همشهري عصر» و عدم اعتراض به فيلترينگ سايت «جهان» را در اين راستا ارزيابي مي‌كنند. گفتني است روزنامه‌هاي تعطيل شده و سايت فيلترشده مذكور هر سه از رسانه‌هاي اصلي و كليدي حامي قاليباف محسوب مي‌شدند كه حذف آنها از عرصه رسانه‌اي، عزم دولت و حاميانش را در جهت تضعيف اين رقيب جدي آشكار ساخته است. در مقابل، البته حاميان قاليباف هم ساكت ننشسته‌اند. دو تشكل اصلي حامي قاليباف يعني «اصولگرايان تحول‌خواه» و «جمعيت ايثارگران انقلاب اسلامي» براي مقابله با اين وضعيت، كميته‌هاي مختلف خود را موظف به تهيه نقاط ضعف و قوت دولت نهم كرده‌اند.
همچنين، سايت «جهان» (متعلق به زاكاني از نمايندگان حامي قاليباف) كه اخيرا فيلتر شده در صورت رفع فيلتر نشدن، قرار است با عنوان جديدي فعاليت كند. همچنين، گفته مي‌شود براي انتشار روزنامه «پنجره» به صاحب امتيازي زاكاني به عنوان جايگزين «تهران امروز» برنامه‌ريزي‌هايي انجام شده است.
ترديد و دودستگي در راست‌سنتي
اما در كنار دو طيف كم‌سابقه‌تر جناح راست كه از احمدي‌نژاد و قاليباف در انتخابات دور نهم رياست‌جمهوري حمايت كردند و پيش‌بيني مي‌شود سال آينده هم با همين دو نامزد در عرصه ظاهر شوند، جريان راست‌سنتي هم تحركاتي كم‌رنگ در عرصه انتخابات رياست‌جمهوري داشته است. اين جريان كه با محوريت حزب موتلفه اسلامي و جامعه اسلامي مهندسين در انتخابات رياست‌جمهوري دوره نهم از نامزدي «علي لاريجاني» حمايت كرده بود، ظاهرا در وضعيت «بي‌تصميمي» براي انتخابات آتي به سر مي‌برد. اين «بي‌تصميمي» از آن رو بر جريان راست‌سنتي حاكم شده كه آنان از يك سو و با ديدن عملكرد دولت نهم و مواضع تند آن عليه مقولاتي همچون اقتصاد آزاد، روابط مثبت و آشتي‌جويانه در عرصه بين‌المللي، احترام به سنت و حتي مرجعيت و روحانيون سنتي و نيز فعاليت احزاب و گروه‌هاي سياسي، نمي‌توانند مبنايي مشترك با احمدي‌نژاد جهت حمايت از وي در انتخابات رياست‌جمهوري پيدا كنند. از سوي ديگر اما، جريان راست سنتي خود را فاقد نامزدي جدي و راي‌آور براي حضور در انتخابات رياست‌جمهوري مي‌بينند. شايد در ميان چهره‌هاي منتسب به راست سنتي، علي لاريجاني بهترين نامزد ممكن مي‌بود، اما انتخابات دوره نهم رياست‌جمهوري نشان داد كه حتي لاريجاني هم نه تنها مقبوليت كافي براي رسيدن به اين پست را ندارد، بلكه وي در ميان همه نامزدها كمترين راي را آورد؛ آنچه نشانه‌اي آشكار از افول پايگاه راست‌سنتي در جامعه تحليل شد. در اين شرايط ظاهرا راست‌سنتي تنها دو راه را پيش‌روي خود مي‌بينند؛ نخست حمايت مشروط از احمدي‌نژاد و دوم خروج از اردوگاه اصولگرايان و عبور از احمدي‌نژاد و در عوض حمايت از نامزدهايي كه آنها را «چهره معتدل و مورد توافق دو جناح» تلقي مي‌كند. بر سر اين دو راهي، راست‌سنتي به دو دسته تقسيم شده است. طيفي همچون برخي روحانيون با سابقه و ريشه‌دار جناح راست حتي آمادگي خود براي حمايت از آقاي خاتمي به‌عنوان چهره‌اي ملي و داراي توان و پتانسيل براي تغيير روند شكل گرفته در دولت نهم اعلام كرده‌اند و گفته مي‌شود برخي از چهره‌هاي شاخص اين طيف حتي از آقاي خاتمي خواسته‌اند وارد عرصه انتخابات رياست‌جمهوري شود. مصاحبه ديروز غلامرضا مصباحي‌مقدم، عضو جامعه روحانيت مبارز كه در همين صفحه منتشر شده، تازه‌ترين نشانه از تحرك اين طيف است، اما دسته‌اي ديگر از فعالان راست‌سنتي كه عمدتا چهره‌هاي حزبي اين جريان را شامل مي‌شود،‌ هنوز دچار ترديد هستند و ظاهرا تلاش دارند به شكلي هم در اردوگاه اصولگرايان بمانند و هم مواضع تند احمدي‌نژاد عليه منافع و مواضع خود را تعديل كنند. در همين زمينه، سايت الف خبر داده كه گروهي از چهره‌هاي راست سنتي چندي پيش با لاريجاني جلسه‌اي داشته‌اند و طي آن، شروطي را براي حمايت احتمالي خود از نامزدي احمدي‌نژاد آماده كرده‌اند. با اين حال و با توجه به مواضع احمدي‌نژاد و حاميانش عليه جريان سنتي جناح راست و پايگاه اندك اين جريان در جامعه، بعيد به نظر مي‌رسد شروط مورد نظر آنها با پذيرش احمدي‌نژاد و جريان حامي وي مواجه شود و يا اصولا به حمايت راست سنتي احساس نياز كنند.
فرافكني به اردوي رقيب
مجموعه شرايط حاكم بر اردوگاه راست، آشكارا نشانه چند دستگي اين جريان در انتخابات آتي رياست‌جمهوري و تعارض منافع و اهداف آنها در اين عرصه است. گرچه ناظران سياسي پيش‌بيني مي‌كنند در صورت حضور اصلاح‌طلبان با نامزدي قوي همچون آقاي خاتمي، اصولگرايان ناچار به حمايت از احمدي‌نژاد خواهند شد و اين شكاف‌ها پر مي‌شود. در واقع اگر اميدي به از بين رفتن اجباري اختلاف‌هاي داخلي جناح حاكم و جمع شدن آنها حول محور احمدي‌نژاد باشد، اين مسئله صرفا تحت تاثير نوع حضور اصلاح‌طلبان در انتخابات آتي رياست‌جمهوري خواهد بود. اگر اصلاح‌طلبان به شكل متحد و با محوريت چهره‌اي چون آقاي خاتمي به عرصه بيايند، جريان حاكم هم از هراس تكرار رخدادي چون دوم خرداد 76، حول محور نامزدي همچون احمدي‌نژاد گرد خواهند آمد، اما در غير اين صورت و در وضع طبيعي، نشانه‌هاي آشكار دو دستگي و حتي سه دستگي در اردوگاه اين جناح آشكار است. نكته جالب آنكه در اين ميان چهره‌هاي مختلف جناح راست چند پارگي اين جناح و كنار كشيدن خود از جمع حاميان احمدي‌نژاد را به «تلاش‌هاي تفرقه‌افكنانه اصلاح‌طلبان» نسبت مي‌دهند و به يكديگر هشدار مي‌دهند كه «نبايد گرفتار فضاي تبليغي جريان دوم خرداد شوند.» حال آنكه در عالم واقع، تنها اميد آنها براي رسيدن به وحدت، به ميدان آمدن اصلاح‌طلبان با كانديداي واحد و قوي همچون آقاي خاتمي است.
 سه شنبه 8 مرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: دنياي اقتصاد]
[مشاهده در: www.donya-e-eqtesad.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 144]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن