تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 11 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):مؤمن غبطه مى خورد و حسد نمى ورزد، و منافق حسد مى ورزد و غبطه نمى خورد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819759207




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

كوتاه ترين واقعه فضايي; سرآغاز تشكيل «ناسا»


واضح آرشیو وب فارسی:ابتکار: كوتاه ترين واقعه فضايي; سرآغاز تشكيل «ناسا»
امروز سه شنبه 29جولاي مصادف با پنجاهمين سالگرد تاسيس آژانس فضايي آمريكا (ناسا) است. شايد يكي از موفق ترين فعاليت هاي ناسا در طول پنجاه سال تلاش دانشمندان، مهندسان و فضانوردان آن اولين قدم انسان خاكي بر روي كره ماه باشد. 51سال قبل در ساعت 16و 44دقيقه به وقت محلي 6دسامبر1957 در پايگاه «كيپ كارناوال» فلوريدا زماني كه «ماموريت كنترل»، تركيب انفجاري اكسيژن مايع و نيتروژن را در اولين مرحله پرتاب هاي موشك هاي وانگارد روشن كرد هيچ كس فكر نمي كرد اين پرتاب ناموفق، سرآغاز تشكيل بزرگترين سازمان فضايي دنيا شود. موتور اولين موشك از سري موشك هاي وانگارد زير نگاه دنيا و بخصوص «آيزنهاور» رئيس جمهور وقت آمريكا و با همكاري پخش زنده تلويزيوني روشن و 24ثانيه بعد منفجر شد. سفر اين موشك به منظور پرتاب اولين قمر مصنوعي آمريكا و براي پاسخگويي «دنياي آزاد» به قمر مصنوعي «اسپاتنيك» كرملين بود. قمر مصنوعي آمريكا كه با روياي فتح ماه و مريخ پرتاب شد تنها توانست يك متر و 20سانتي متر از زمين بلند شود و اين گونه ركورد كوتاه ترين واقعه فضايي در تاريخ نجوم را به نام خود به ثبت رساند. روزنامه ها پس از انفجار اين موشك و قمر مصنوعي اش به تلخي خنديدند. «نيكيتا خروشوف»، رئيس جمهور وقت اتحاد جماهير شوروي سابق با خوشحالي شكست اين رويداد را تمسخر كرد و با اين كار «آيزنهاور» را بيش از گذشته براي ايستادگي در مقابل همتاي بلوك شرقي خود مصمم كرد. بطوري كه تنها 8ماه پس از پرتاب ناموفق اين موشك از «كيپ كارناوال»، آيزنهاور در 29جولاي1958 قانون تشكيل «اداره ملي دانش هوانوردي و فضا» (ناسا) را امضا كرد. به اين ترتيب آژانس فضايي آمريكا با دانشمندان و برنامه ها و روياهايشان و با هدف اجراي پروژه هاي رقابتي با شوروي ايجاد شد. اكنون 50سال از وجود اين سازمان مي گذرد و اگرچه پيشرفت هاي سريع آن به بركت تلاش دانشمندان و تحت كنترل علم است اما دنيا مي داند كه در حقيقت اين سياست، ايدئولوژي و قدرت نظامي است كه كنترل ناسا را در اختيار دارد و به ناسا فرمان مي دهد كه مرزهاي دنيا را وسيع تر كند و در محدوده خلا» فراتر از اتمسفر زمين در كرانه منظومه شمسي به پيش راند.
نيم قرن از تاسيس اين آژانس فضايي مي گذرد و موفقيت هاي آن در مدت نيم قرن مهر تائيدي بر گذر از شرمندگي ناشي از پرواز يك متر و 20سانتيمتري پروژه هاي روياي استعمارگري انسان در قلمرو ماه و مريخ در دسامبر1957 است. عقيده اي كه «وينستون چرچيل» بزرگترين حامي اروپايي آمريكا در تائيد آن بيان داشت: «هميشه مي توان حساب كرد كه آمريكايي ها قبل از انجام يك كار واقعا درست بايد چند كار اشتباه انجام دهند»! اتحاد جماهير شوروي دوره حكومت «نيكيتا خروشوف» و دو رئيس جمهور پس از آن به آساني فضا را در سلطه خود داشت. در حقيقت شوروري عصر جنگ سرد موفق شد اولين قمر مصنوعي دنيا با عنوان اسپاتنيك 1 را در 4اكتبر1957 در مدار قرار داد. اين قمر مصنوعي با چشم غيرمسلح در آسمان شب قابل رويت بود. به فاصله يك ماه از پرتاب موفقيت آميز اين قمر مصنوعي، دومين نسخه آن با عنوان اسپاتنيك2 در سوم نوامبر همان سال وارد مدار شد و اولين موجود زنده زميني را به فضا برد. اين موجود زنده، ماده سگي به نام «لايكا» بود كه جان خود را در راه فتح مرزهاي فضا از دست داد. به گزارش مهر، پس از اين حادثه غم انگيز، «يوري گاگارين»، توانست در 12آوريل1961 لقب اولين فضانورد تاريخ بشريت را به نام خود ثبت كند. در حقيقت شوروري در طول سال هاي جنگ سرد توانست افتخاراتي چون پرتاب اولين قمر مصنوعي، اعزام اولين موجود زنده به فضا، اعزام اولين انسان به فضا، اولين گردش فضايي، اعزام اولين زن فضانورد به فضا و اولين تلاش ها براي رسيدن به ماه، مريخ و زهره را در كارنامه فضايي خود براي تمام تاريخ حفظ كند. اين درحالي بود كه موتور ناسا در قلب «فن براون» نازيست سابق، سوخت آن درون «جان اف كندي» و نيرو محركه آن در دست شوروي ها بود كه با هر موفقيت فضايي كه بدست مي آوردند بيش از هميشه ناسا را تحريك مي كردند. اين سه عامل در كنار هم چنان نيرويي بوجود آورده بود كه «نيل آرمسترانگ» و «باز آلدرين» را در 20جولاي1969 بسوي «درياي آرام» ماه راند و به اين ترتيب «ناسا» اولين پرچم يك كشور زميني را روي خاك تنها قمر زمين گذاشت.
 دوشنبه 7 مرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ابتکار]
[مشاهده در: www.ebtekarnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 189]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن