تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 14 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):سلام را رواج ده تا خير و بركت خانه ‏ات زياد شود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804542622




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

علائم و درمان سرطان دهان


واضح آرشیو وب فارسی:آفرينش: علائم و درمان سرطان دهان
امروزه تشخيص اوليه و زودرس سرطان دهان خيلي آسان تر از گذشته است. اين در حالي است كه تشخيص سرطان در مراحل اوليه يعني افزايش شانس بهبود بيمار. ابتلا به سرطان هاي مربوط به دهان به عوامل مختلفي بستگي دارد كه از اين بين سيگار كشيدن مهمترين عامل موثر در بروز سرطان هاي دهان به شمار مي رود.
به گزارش جام جم آنلاين ابتلا به سرطان ها علاوه بر جنبه هاي ژنتيكي به محيط و شيوه هاي زندگي نيز بستگي دارد كه با رعايت نكاتي مي توان عوامل خطرساز ناشي از محيط را كاهش داد.
عواملي همچون مصرف الكل، ضعف قواي جسماني، كاهش دفاع بدن در اثر بيماري هاي سيستميك و عمومي بدن در تشديد عوارض سرطان هاي مربوط به دهان موثر است.
علاوه بر مصرف سيگار، مصرف بيش از اندازه غذاهاي تند و جويدن تنباكو از ريسك فاكتورهاي عمده ابتلا به سرطان هاي مربوط به دهان است. 5 درصد مجموعه سرطان ناشي از سرطان هاي مربوط به دهان است.
افراد هرگاه متوجه وجود يك زخم و ضايعه اي در دهان شدند كه التيام يافتن آن به درازا مي كشد، حتما با پزشك مربوطه مشورت كنند تا به منظور بررسي بيشتر مورد نمونه برداري قرار گيرند. افراد بايد از مصرف دخانيات اكيدا خودداري كنند و همچنين رژيم غذايي خود را از نظر تحريكات مخاط دهان به ويژه از نظر مصرف ادويه جات متعادل نگه دارند.
درمان سرطان دهان
به طور متوسط در حدود يك سوم بيماران مبتلا به سرطان متعاقب درمان بيماري خود دچار عوارض دهاني مي شوند. به همين دليل بيماران سرطاني بايد قبل و در حين درمان سرطان خود تحت معاينه دندانپزشكي قرار گيرند تا از سلامت دندان ها و مخاط دهان خود مطمئن شوند تا به اين ترتيب ميزان عوارض دنداني و دهاني در آنها به حداقل برسد.
به عنوان مثال اغلب افرادي كه تحت راديوتراپي در ناحيه سر و گردن قرار مي گيرند، دچار عوارضي از قبيل خشكي دهان، حساسيت مخاطي، حساسيت دندان ها، پوسيدگي وسيع دنداني و مشكل در حين بلع مي شوند.
شيمي درماني نيز تاثيرات مشخص و واضح روي مخاط دهان و دندان ها دارد. به دليل جلوگيري از بروز اين مشكلات و يا حداقل كاهش ميزان صدمات وارد به دهان و دندان، دندانپزشك و سرطان شناس بايد قبل و در حين درمان با يكديگر همكاري نزديك داشته باشند.
طي مدت زماني كه بيمار تحت درمان سرطان ناحيه سر و گردن است، بايد دندان هاي خود را حداقل دوبار در روز با احتياط مسواك بزند، مگر اين كه دندانپزشك روش ديگري پيشنهاد كند. ممكن است دندانپزشك علاوه بر مسواك روزانه استفاده از دهانشويه را هم تجويز كند. استفاده از فلورايد هم روشي است كه براي كم كردن پوسيدگي دندان ها مورد استفاده قرار مي گيرد، به دليل اين كه بروز عفونت هاي دهاني ممكن است سبب ايجاد گرفتاري جدي شود.
واي از سيگار
مصرف دخانيات، مهمترين علت ابتلا به سرطان هاي دهاني است كه امروزه يكي از 10 علت شايع مرگ و مير در دنيا به شمار مي آيند.
دكتر نقي حاجي پور متخصص بيماري هاي دهان و دندان، در خصوص شيوع سرطان هاي دهاني به ايسنا مي گويد: آمار موجود در مناطق جغرافيايي و كشورهاي مختلف متفاوت است اما به طور كلي 4 درصد مردان و 2 درصد زنان از كل مجموع سرطان هاي بدن به سرطان هاي دهاني دچار مي شوند كه در سال هاي اخير به علت افزايش آمار زنان سيگاري اين رقم به كمترين اختلاف ممكن با درصد مردان مبتلا رسيده است.
در برخي از كشورهاي آسيايي همچون هند، 50 درصد از كل مبتلايان به سرطان را بدخيمي هاي دهاني تشكيل مي دهند، اما ميزان مبتلايان در كشور ما به علت نبود بررسي هاي دقيق، آمار مشخصي ندارد.
دكتر حاجي پور با اشاره به سرطان دهاني به عنوان شايع ترين انواع اين سرطان ها مي گويد: 95 درصد از كل مبتلايان به سرطان هاي دهاني در سنين بالاي 40 سال بوده و به طور كلي متوسط سني افراد مبتلا 65 سال است. در نتيجه بالا رفتن سن، به علت ضعف در سيستم ايمني بدن و عوامل تاثيرگذار ديگر، شانس ابتلا به سرطان هاي دهاني افزايش مي يابد.متخصص بيماري هاي دهان و دندان، مصرف مشروبات الكلي به علت ايجاد تغيير در مخاط دهان و همچنين مصرف توامان آن با دخانيات را از جدي ترين علل بروز اين بيماري ذكر مي كند كمبود و نقص برخي مواد معدني همچون فقر آهن نيز دهان را مستعد ابتلا به انواع سرطان هاي دهاني مي كند.تضعيف سيستم دفاعي بدن در دوران پيري و يا از طريق ابتلا به بيماري هايي مثل ايدز و همچنين افرادي كه پيوند اعضا مي شوند و براي پس نزدن عضو پيوندي مدت زمان طولاني را از داروهاي تضعيف سيستم دفاعي بدن استفاده مي كنند و همچنين قرار گرفتن مستقيم در معرض اشعه ماورا»بنفش خورشيد، از علل ابتلا به اين سرطان هاست.
علايم بيماري
اكثر سرطان هاي دهاني در مراحل اوليه علامت به خصوصي ندارند، از نشانه هاي اين بيماري وجود زخم هايي است كه اصولا بعد از گذشت دو هفته التيام نمي يابند و در مواردي نيز كناره هاي اين زخم ها حالت سفت داشته و معمولا بدون درد هستند.همچنين وجود لكه هاي قرمز و سفيدرنگ كه گاهي دانه دانه و يا شبكه اي بوده و با خراشيدن قابل برداشتن نيستند، مي تواند از نشانه هاي سرطاني باشد كه البته در اين مورد بايد به اين نكته توجه داشت كه هر لكه اي نمي تواند نشان از سرطان باشد و تشخيص اين امر نياز به آزمايشات دقيق تشخيصي در اين رابطه دارد.تشخيص قبل از ابتلا را در ضايعات پيش سرطاني مهمترين درمان براي بيماري مذكور عنوان مي كنند. چنانچه اين ضايعات در مراحل ابتدايي تشخيص داده شود، به سادگي قابل كنترل و درمان است، ضمن آن كه عوارض كمتري در بدن فرد ايجاد كرده و از هزينه هاي بيمار نيز مي كاهد.همچنين جراحي توده، بافت و زخم دهاني، راديوتراپي به وسيله اشعه طي جلسات مختلف، شيمي درماني و درمان هاي تركيبي از راهكارهاي درمان اين بيماري است.
 دوشنبه 7 مرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: آفرينش]
[مشاهده در: www.afarineshdaily.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 293]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن