واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: نخستين همانديشي «زيارت» برگزار شد
خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: حج و زيارت
نخستين همانديشي «زيارت» با حضور نمايندهي ولي فقيه در امور حج و زيارت ـ آيتالله محمد محمدي ريشهري ـ، نمايندهي ولي فقيه و سرپرست سازمان اوقاف و امور خيريه ـ حجتالاسلام مصلحي ـ، رييس دفتر مقام معظم رهبري ـ حجتالاسلام والمسلمين گلپايگاني ـ، آيتالله جعفر سبحاني ـ استاد حوزهي علميهي قم ـ و برخي نمايندگان مراجع عظام آيتالله صافي، آيتالله گلپايگاني، آيتالله مكارم شيرازي، آيتالله سيستاني، آيتالله موسوي اردبيلي و آيتالله صانعي در تالار شيخ صدوق آستان عبدالعظيم حسني (ع) برگزار شد.
به گزارش خبرنگار بخش حج و زيارت خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، آيتالله سبحاني در اين همانديشي با عرض تسليت بهمناسبت شهادت امام موسي بن جعفر (ع)، به موضوع زيارت از منظر كتاب، سنت و آثار سازندهي آن پرداخت و گفت: اصول زيارت قبور، مسألهاي فطري است. معتقديم كه اصول و قوانين اسلام براساس فطرت و نهاد بصري است.
وي با اشاره به اثرهاي سازندهي اصل زيارت، اظهار كرد: انسان به هر قبرستان متعلق به مسلمانان يا حتا غيرمسلمانان برود، در تعديل روح او تأثير ميگذارد و اين عامل تربيت را نميتوان ناديده گرفت و زيارت قبور را تحريم كرد.
به گفتهي او، زيارت قبور عالمان علاوه بر اثرهاي تربيتي، به تجليل عالم و علم آن شخصيت منجر ميشود. اينها مردهپرستي نيست، بلكه تجليل از مقام علمي شخصيتي عالم است. بنابراين زيارت قبور عالمان بهمعني تقدير از آنها و دعوت جامعه به علم آنهاست.
سبحاني به اثرهاي زيارت قبور شهدا اشاره كرد و ادامه داد: اين زيارت علاوه بر اثرهاي تربيتي و تقدير آنها، بهمعني بستن پيمان با شهيدان براي ادامهي راه آنهاست.
وي تأكيد كرد: آنها كه زيارت قبور را ناديده ميگيرند و با نظر تحقير به اين موضوع نگاه ميكنند و تعبيرهاي بد دارند، از آثار سازندهي زيارت ناآگاهاند.
اين استاد حوزهي علميهي قم با اشاره به جايگاه دين مسيحيت در غرب، اظهار داشت: از مسيحيت در غرب، هيچ اثر ملموسي وجود ندارد. ما بايد آثار اسلام را حفظ كنيم كه پس از دوهزار سال، اسلام به سرنوشت مسيحيت دچار نشود و حفظ اين آثار، در سايهي زيارت است.
سبحاني افزود: اين همايش بايد چند سال پيش برپا و آثار آن ملموس و ترجمه ميشد و در اختيار افرادي كه به زيارت علاقهمند نيستند، قرار ميگرفت.
در ادامهي اين همانديشي، آيتالله محمد محمدي ريشهري ـ نمايندهي ولي فقيه در امور حج و زيارت ـ با بررسي موضوع مهمترين نقش سياسي ـ اجتماعي زيارت اهل بيت (ع)، يادآور شد: يكي از مباحث مهم و قابل بررسي در ارتباط با موضوع زيارت، پيدا كردن راز آن همه تأكيد و توصيهي اهل بيت به زيارت است. در اينباره، روايات بسياري وجود دارند كه شايد در نگاه نخست و سطحي، اغراقآميز باشند؛ ولي اين روايتها در منابع معتبري وجود دارند كه مستند هستند.
او به نمونههايي از روايتهايي كه حج را با زيارت اهل بيت (ع) مقايسه كردهاند، اشاره كرد و گفت: سنجش اين روايتها، حج واجب و زيارت اهل بيت (ع) نيست، بلكه مقايسه ميان حج و زيارت مستحب است. در اين روايات، زيارت جايگزين حج نميشود و نخستين پيام آنها اين است كه جامعهي اسلامي را به امور مهم و سرنوشتساز اجتماعي توجه دهند.
توليت آستان عبدالعظيم حسني (ع) ادامه داد: از آنجا كه اهميت حج و شهادت در راه خدا محرز است، بنابراين پيشوايان اسلام براي توجه دادن مسلمانان ارزش برخي مسايل مهم اجتماعي را كه نقش اساسي در سازندگي جامعه دارند، با حج مقايسه ميكنند.
وي بيان كرد: اين روايتها، جامعه را به اين مسأله توجه ميدهند كه روي همهي عبادتها كه حج جامعترين آنهاست، حاكميت نظام اسلامي مبتني بر آرمانهاي توحيدي، حاكميت رهبري امام عادل و اهل بيت (ع) وجود دارد و در اين صورت، تمام ارزشها در جامعه محقق ميشوند.
نمايندهي ولي فقيه در بعثهي مقام معظم رهبري اظهار داشت: حجي با حقيقت همراه است كه در سايهي رهبري امام عادل باشد و حجي كه با نظام توحيدي و امامت پيوند نداشته باشد، با حقيقت خود پيوند نخورده و به نقل از امام باقر (ع) اين حج جاهليت است.
ريشهري تأكيد كرد: تمام اين روايتها دربارهي مقايسهي ارزش حج با زيارت اهل بيت (ع) ميخواهند مسلمانان را براي حكومت جهان اسلام به حاكميت امام زمان (عج) آماده كنند و زيارت هر امامي كه بيشتر اين محتوا را منتقل كند، ثواب بيشتري دارد. به همين دليل، روي زيارت سيدالشهدا (ع) تأكيد بيشتر شده است، چون در اينباره پيام بيشتري دارد.
به گزارش ايسنا، حجتالاسلام والمسلمين مهريزي ـ دبير علمي نخستين همانديشي زيارت ـ نيز در اين مراسم از برنامههاي علمي انجامشده براي برپايي اين همايش در يك سال گذشته، گزارشي ارايه كرد و ادامه داد: زيارت ارتباطي بين انسانهاي كوچك با انسانهاي بزرگ است، يعني خود را تحت اشراف و اشراق ارواح بلند قرار دادن، با امام تجديد عهد كردن و به معارف و آموزههاي پيشوايان دين تصديق داشتن.
او دربارهي ضرورت شكلگيري اين همايش، گفت: در معارف شيعي براي زيارت جايگاه بلندي تبيين كردهاند و روايتهاي موجود دربارهي اين موضوع بسيارند. همچنين استقبالي كه شيعيان از مراكز زيارتي در ايران و ديگر كشورهاي اسلامي دارند، در كنار ابعاد زيارت كه گاهي مورد غفلت قرار ميگيرند، از جمله ضرورتهاي برپايي اين همايش بودند.
مهريزي بيان كرد: شايد حدود 20 ميليون نفر، از اماكن زيارتي كشور در سال زيارت كنند و براساس آمار سازمان اوقاف و امور خيريه، حدود 10 هزار زيارتگاه در كشور وجود دارند و سازمانهاي درگير با موضوع زيارت نيز در حد چند وزارتخانه فعاليت ميكنند.
وي در ادامه به ابعاد مختلف زيارت اشاره كرد و افزود: از ميان ابعاد معرفتي و آگاهي، اخلاقي و تربيتي، روحي و معاني اقتصادي، اجتماعي و سياسي زيارت، بعد رواني و معاني زيارت بيشتر مورد توجه قرار ميگيرد و ديگر ابعاد آن مورد غفلتاند.
دبير علمي نخستين همانديشي زيارت تحليل معرفتي و ديني، جامعهشناسي و شناسايي آفتها را كه به برنامهريزان كمك ميكند و مورد استفادهي زايران قرار ميگيرد، از اهداف اين همانديشي دانست و يادآوري كرد: اين همانديشي با مشاركت سازمان اوقاف و امور خيريه، بعثهي مقام معظم رهبري و دفتر حج و زيارت سازمان صداوسيما برگزار شده است. فراخوان آن براي فرستادن مقاله، اوايل سال 1386 منتشر شد و حدود 300 مقاله به دبيرخانهي آن فرستاده شدند. با بررسي مقالهها در دو مرحله، 49 مقاله برگزيده و در قالب كتابهايي منتشر شدند.
وي استقبال از اين همايش را با توجه به اينكه پيگيري خاصي براي آن نشده بود، بسيار مطلوب دانست و اضافه كرد: بيشتر نويسندگان اين مقالهها از چهرههاي علمي دانشگاهها و دانشآموزان مقطع دبيرستان بودند و از حوزههاي علمي نيز آثار كمتري ارايه شدند.
به گزارش ايسنا، حجتالاسلام والمسلمين مصلحي ـ نمايندهي ولي فقيه و سرپرست سازمان اوقاف و امور خيريه ـ در اين مراسم، با بيان اينكه نقش ائمه (ع) كه در مسير اسلام حركت ميكردند، بسيار روشن است، گفت: مسيري كه امامزادگان طي كردند، بخصوص در احياي معارف دين با شعار عدالت الهي همراه بود.
وي با اشاره به آستانهي اشرفيه، اظهار داشت: شخصيتي كه در آستانهي اشرفيه مدفون است، با اقدام عدالتخواهانهاي به برپايي حكومت اقدام كرد؛ اما با كمال تأسف وقتي از مردم منطقه دربارهي اين امامزاده و جايگاه آن پرسيده ميشود، مانند ديگر امامزادهها در ايران فقط ميگويند، از فرزندان امام موسي بن جعفر (ع) بود و جايگاه ايشان در احياي دين مورد توجه نيست.
او در ادامه با طرح اين مسأله كه چرا به سرمايهي عظيمي به نام امامزادگان كه بهخوبي در حفظ فرهنگ شيعي و جامعهي ما در مسير عدالتطلبي و عدالتخواهي، ترويج و تبليغ دين نقش بزرگي ميتوانند ايفا كنند، توجه نداشتهايم؟ گفت: براساس اطلاعات سازمان اوقاف و امور خيريه حدود 10 هزار امامزاده و بقعهي متبرك در كشور وجود دارند و جمعي از شهداي جنگهاي اسلام و حتا صحابهي پيامبر (ص) در ميان آنها هستند كه سرمايههاي بزرگي بهشمار ميآيند و به تعبير مقام معظم رهبري بهعنوان عضو فرهنگي در تحولات فرهنگي و اجتماعي كشور، نقش كليدي ميتوانند داشته باشند؛ اما با كمال تأسف، توجهي كه بايد به اين اماكن شود، نشده است.
رييس سرپرست اوقاف و امور خيريه ادامه داد: در گذشته، سلاطين ظلم بهنوعي از اين بقاع متبرك براي اهداف خود بهرهبرداري ميكردند و حتا عنوان امامزاده را به شاهزاده تغيير ميدادند و اين اقدامات براي به انحراف كشيدن مردم بودند.
وي بيان كرد: پس از انقلاب، متأسفانه به جايگاه امامزادهها كه به تعبير مقام معظم رهبري قطب فرهنگي و اثرگذار ميتوانند باشند، توجه نكردهايم. بايد در مقابل بقاع متبركه ائمه، بزرگترين مراكز علمي ـ پژوهشي ايجاد شوند كه تاكنون حركتي در اينباره صورت نگرفته است. درحاليكه در گذشته، اگر موفقيتهاي علمي و ديني وجود داشتند، از اين بقاع و امامزادگان متبرك بودند.
او با بيان اينكه در بسياري از مراكز تصميمگيري در مباحث فرهنگي با كمال تأسف امامزادهها و نقشي كه ميتوانند ايفا كنند، جايگاه مشخصي ندارند، گفت: امروز براي برگزاري نشستهايي در اماكن فرهنگي بايد تبليغات گستردهيي با هدف جذب جمعيت صورت گيرند. درحاليكه در كنار بقاع امامزادهها، اين جمعيت از سر عشق حضور دارند و استفادهاي از اين ظرفيت نميشود.
وي ادامه داد: از سال 1385 كه در سازمان اوقاف و امور خيريه حضور يافتم، يكي از بحثهاي اصلي اين بود كه بررسي شود، امامزادهها چه كاركردهايي ميتوانند داشته باشند كه به 43 كاركرد دست يافتيم. پس از بررسي كاركردها به وزير مسكن گفتيم كه چرا در شهرسازي و شهركسازي، امامزادهها را محور قرار نميدهيد؟ با اين كار، بسياري از مشكلات شهري حل ميشوند. حتا به وزير راه نيز گفتيم كه چرا در جادهسازي و ايجاد پيوندها ميان شهرها، امامزادگان را محور قرار نميدهند تا اين اماكن را از بنبست خارج كنند.
بهگفتهي او، مجموعهي امامزادهها بهخوبي و با خودكفايي در مراكز آموزش و پرورش ميتوانند نقش ايفا كنند. بنابراين براي استفاده از اين كاركرد، با وزارت آموزش و پرورش مذاكره كرديم كه در كنار هر بقعهي امامزاده، يك مجموعهي آموزشي تا مقطع ورود به دانشگاه ايجاد شود.
سرپرست سازمان اوقاف و امور خيريه با اشاره به نقش امامزادهها در مباحث اجتماعي، اظهار داشت: امامزادهها در دگرگونيهاي اجتماعي ميتوانند نقش داشته باشند. در يك سال گذشته، اين موضوع را در چند استان، بخصوص تهران بررسي كرديم.
مصلحي ادامه داد: اماكن زيارتي پشتوانهي اقتصادي و فرهنگي ميتوانند داشته باشند، حتا از سرمايههايي مانند زمين مجموعهي آنها براي فعاليتهاي فرهنگي ميتوان استفاده كرد. در استان تهران 340 امامزاده وجود دارند كه سرمايهي بزرگ توسعهي كار فرهنگي، يعني زمين را در اختيار دارند. امامزادهها با تمام سرمايهي خود، يك مجموعهي فرهنگي را ميتوانند اداره كنند.
او خطاب به پژوهشگران و حاضران در اين همانديشي، گفت: به ما بهعنوان مجموعهاي كه پادوي انديشههاي شما در مباحث فكري و فرهنگي براي بهرهبرداري از بقاع متبركه است، با راهكارهاي علمي كه در تحقيقات خود به آن دست مييابيد، كمك كنيد. ما براي اين تحولات به مباحث فكري و علمي نياز داريم. اميدوارم با كمك شما محققان، نقش امامزادهها را كه در زمان حيات خود داشتند، با بهرهبرداري از بقاع متبركهي آنها احيا كنيم.
در پايان اين مراسم، پس از ارايهي پنج مقاله، حجتالاسلام والمسلمين قاضي عسگر ـ معاون آموزشي و پژوهشي بعثهي مقام معظم رهبري ـ گفت: اين مراسم قرار بود با حضور رييسجمهور برگزار شود، اما بهدليل مشغله و تراكم كاري، حضور رييسجمهور در اين برنامه لغو شد.
قاضي عسگر افزود: همانديشي زيارت در سالهاي آينده بهصورت بينالمللي برگزار ميشود.
انتهاي پيام
دوشنبه 7 مرداد 1387
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ايسنا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 146]