تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 22 آذر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):آنگاه که روزه مى ‏گیرى باید چشم و گوش و مو و پوست تو هم روزه ‏دار باشند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

ساختمان پزشکان

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بهترین قالیشویی تهران

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

تابلو برق

خودارزیابی چیست

فروشگاه مخازن پلی اتیلن

قیمت و خرید تخت برقی پزشکی

کلینیک زخم تهران

خرید بیت کوین

خرید شب یلدا

پرچم تشریفات با کیفیت بالا و قیمت ارزان

کاشت ابرو طبیعی

پرواز از نگاه دکتر ماکان آریا پارسا

پارتیشن شیشه ای

اقامت یونان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1840432365




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

تاثيرگذاري بازي‌هاي رايانه‌اي بر قشرهاي مختلف بررسي شد


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: تاثيرگذاري بازي‌هاي رايانه‌اي بر قشرهاي مختلف بررسي شد
خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: فرهنگ و هنر - سينما

نشست «بازي‌هاي رايانه‌اي در ايران» به منظور بررسي جنبه‌هاي مختلف تأثيرگذاري بازي‌هاي رايانه‌اي بر قشرهاي مختلف جامعه برگزار شد.

به گزارش خبرنگار سينمايي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)؛ در اين نشست كه صبح امروز در پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات برگزار شد، دكتر مسعود كوثري استاد و مدير گروه ارتباطات دانشكده علوم اجتماعي دانشگاه تهران گفت: بازي‌هاي رايانه‌اي يك فضا – رسانه محسوب مي‌شود؛ منظور از فضا – رسانه نيز آن است كه ما نه تنها از طريق آن‌ پيام دريافت مي‌كنيم بلكه در آن زندگي نيز مي‌كنيم. منظور از زندگي كردن در بازي آن است كه در فضاي بازي به ادراكي متفاوتي از خود دست پيدا مي‌كنيم.

وي با بيان اين‌كه بازي‌ها نيز همانند رسانه‌هاي ديگر تأثيرات متعددي بر روي مخاطبان خود دارند، عنوان كرد: بازي‌هاي رايانه‌اي را مي‌توان از مناظر مختلفي مورد بررسي قرارداد و اين بازي‌ها به عنوان يك رسانه حاوي پيام‌هاي مختلف فرهنگي، اقتصادي و سياسي هستند.

كوثري در ادامه به شباهت‌هاي موجود ميان فضاي بازي‌هاي ويدئويي و كامپيوتري و فضاي واقعي زندگي اشاره و بر لزوم كشف آثار اين بازي‌ها برروي مخاطبان آن‌ها تأكيد كرد و اثرات عاطفي را يكي از اين موارد برشمرد.

اين استاد دانشگاه مطرح كرد: فرد در هنگام اشتغال بازي‌هاي كامپيوتري و ويدئويي طرحي نو از خود مي‌آفريند؛ افزود: به نظر من، بازي‌ها فراتر از يك رسانه هستند و با هبوط به دنياي بازي‌ها، فرد تجربيات جديدي كسب مي‌كند كه اين تجارب از جذابيت خاصي برخور دارند و آنچه پيش از همه موجب اين جذابيت مي‌شود آن است كه فرد در مدت بازي، زندگي را در فضايي جديد تجربه مي‌كند و به نوعي، بازي به دنياي او تبديل مي‌شود.

كوثري در ادامه، ضمن ارايه اسلايدهايي از چندين‌ بازي كامپيوتري خاطرنشان كرد: تأثير بازي‌ها به مراتب بيش از فيلم‌هاي سينمايي است و در آن‌ها فضا به مراتب تأثيرات بيشتري نسبت به محتوا دارد و اين نكته‌ايست كه در ساخت بازي‌هاي ايراني معمولا مغفول واقع مي‌شود.

مدير گروه ارتباطات دانشگاه تهران، همچنين متذكر شد: در زمان اشتغال به اين بازي‌ها، فرد همانند زماني كه مشغول تماشاي فيلم است با يك روايت مواجه مي‌شود، اما در سينماي فرد با روايتي بسته روبه‌رو مي‌شود درحالي‌كه در بازي‌هاي رايانه‌اي اين روايت‌ها عمدتا باز هستند و همين مسئله به فرد احساس آزادي مي‌دهد.

او ادامه داد: در نسل‌هاي اول بازي‌هاي رايانه‌اي، گاه به دليل آن‌كه طراحي آن‌ها به گونه‌اي بود كه فرد فاقد اين احساس آزادي بود، بازي‌ها حالتي خسته‌كننده داشتند و به نظر مي‌رسد يكي از مشكلات ما در مواجهه با بازي‌هاي ملي و اسلامي نيز همين مورد است.

وي در ادامه به بحث رتبه‌بندي و طبقه‌بندي بازي‌هاي رايانه‌اي پرداخت و گفت: با توجه به اهميتي كه اين بازي‌ها دارند، بحثي تحت عنوان طبقه‌بندي بازي‌ها مطرح مي‌شود. در اروپا و آمريكا مدت‌هاست كه تشكل‌هايي به عنوان بانيان اصلي اين رتبه‌بندي در تلاش هستند و مردم نيز از دولت‌ها درخواست دارند،‌ افراد و شركت‌هايي را كه بازي‌هاي نامناسبي ارايه مي‌كنند؛ معرفي نمايند. اما متأسفانه در ايران طبقه‌بندي درستي در اين زمينه وجود ندارد.

كوثري با اشاره به سيستم‌هاي مختلفي كه در كشورهاي اروپايي و آمريكايي براي طبقه‌بندي اين بازي‌ها وجود دارد، خاطرنشان كرد: طبق اين طبقه‌بندي‌ها، علاوه بر سن گروه مخاطبان، ويژگي‌هايي مانند خشونت و يا سكس در آن بازي نيز با درصد مشخص مي‌شود و همين نكته مي‌تواند در انتخاب بازي راهگشا باشد. همچنين طبق تعاريفي خاص، شركت‌هاي توليدكننده‌ي بازي‌هاي كامپيوتري سعي مي‌كنند مواردي مانند تبعيض، بيم و هراس، اعتياد، برهنگي، هرزه‌نگاري، خشونت و قمار و ... را از اين بازي‌ها حذف كنند.

كوثري گفت: ما نيز در قالب يك تشكل در صدديم به طبقه‌بندي اين بازي‌ها بپردازيم و در اين مسير نكاتي از جمله تحليل محتواي بازي‌ها و نقش فردي كه بازي مي‌كند را مورد توجه قرار داده‌ايم و مصاحبه و مشورت با نخبگان، روانشناسان و جامعه‌شناسان و متخصصان حوزه‌هاي ديني نيز از ديگر شاخص‌هاي ما براي طبقه‌بندي اين بازي‌ها بوده است.

در ادامه اين نشست، بي‌طرف معاون اجرايي بنياد ملي بازي‌هاي رايانه‌اي نيز عنوان كرد: حدود 8 ماه است كه پروژه طبقه‌بندي بازي‌هاي رايانه‌اي در بنياد ملي بازي‌هاي رايانه‌اي آغاز شده است و ظرف مدت يك الي يك‌ونيم ماه آينده نتايج اوليه آن آماده خواهد شد و مطالعات مذهبي، جامعه‌شناسي و روانشناسي از جمله مواردي است كه در اين طبقه‌بندي حدود توجه واقع شده است.

حجت‌الاسلام محمدرضا دراني، مسوول امور فرهنگي پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات نيز در اين نشست خاطرنشان كرد: از آن‌جا كه ما در كشوري اسلامي زندگي مي‌كنيم و تاكنون نيز ميان كشورهاي اسلامي رده‌بندي و طبقه‌بندي اين بازي‌ها انجام نشده و الگويي در اين زمينه در دسترس نيست، كار دشواري را پيش‌رو داريم و سعي داريم با توجه دقيق به مسايل ديني، اين طبقه‌بندي را به خوبي انجام دهيم.

انتهاي پيام
 دوشنبه 7 مرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 91]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن