تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):زبان خود را به نرمگويى و سلام كردن عادت ده، تا دوستانت زياد و دشمنانت كم شوند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815631473




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

رئيس اتاق تهران در واكنش به خاموشي برق سالن نشست هيات تجاري ايران و اسلواكي؛ آل اسحاق:خاموشي سالن مهم نيست، چراغ هاي رابطه اقتصادي تازه روشن شده


واضح آرشیو وب فارسی:انتخاب: رئيس اتاق تهران در واكنش به خاموشي برق سالن نشست هيات تجاري ايران و اسلواكي؛ آل اسحاق:خاموشي سالن مهم نيست، چراغ هاي رابطه اقتصادي تازه روشن شده


------------

اگرچه قطعي برق باعث خاموشي چراغ هاي نشست بخش خصوصي ايران واسلواكي شد اما رئيس اتاق تهران گفت "خاموشي سالن مهم نيست، چراغ هاي رابطه اقتصادي ايران واسلواكي تازه روشن شده است"وبدين گونه بود كه نمايندگان بخش خصوصي دوكشور درسالني گرم ودم كرده، پس از 8ساعت مذاكره ورايزني تصميم گرفتند چراغ هاي رابطه را روشن كنند.

بر اساس اين گزارش به نقل از اتاق تهران؛ كشور اسلواكي كه با پذيرفتن قواعد اقتصاد آزاد،رشد اقتصادي بالايي را تجربه مي كند،درصدد شكستن مرزهاي تجاري است وهمين گواه خوبي بود از دلايل حضور هياتي متشكل از صاحبان صنايع اين كشور درايران.

شايد بي راه نگفت رئيس هيات اسلواكي،زماني كه برق سالن اجتماعات اتاق تهران قطع شد كه" چراغ هاي دولتي درايران روبه خاموشي است به اين دليل كه بخش خصوصي چراغ هايش را روشن كرده است"

درنشست ديروزچه گذشت؟
نخستين نشست نمايندگان بخش خصوصي ايران واسلواكي با گزارش مقدماتي "مهدي فاخري" مدير اموربين الملل اتاق تهران درمورد شرايط اقتصادي دو كشور ايران واسلواكي آغازشد.

مهدي فاخري كه استاد دانشكده روابط بين الملل وزارت امورخارجه است، درابتداي اظهاراتش گفت: "از آن جا كه كشور اسلواكي يكي از 27 عضو اتحاديه اروپا است و ايران هم در منطقه استراتژيك آسياي ميانه و خاورميانه قرار دارد، تهران و براتيسلاوا مي‌توانند دروازه ورود به بازارهايي با جمعيت 500 ميليون نفر باشند"

وي افزود: نكته مهم تر اين است كه هردو كشور همسايه هاي زيادي دارند.

با توجه به تعداد همسايه‌هاي كشور اسلواكي با 5 همسايه و ايران با 15 همسايه، امكان دسترسي به بازارهاي ثالث دو كشور افزايش پيدا مي‌كند.

وي با اشاره به پتانسيل‌هاي سرمايه‌گذاري بين دو كشور گفت: هر دو كشور در زمينه‌هاي كشاورزي، انرژي، صنايع خودرو و توريسم مي‌توانند همكاري و سرمايه‌گذاري مشترك داشته باشند.

مدير امور بين‌الملل اتاق تهران با بيان اينكه اسلواكي بيشترين رابطه تجاري را با اتحاديه اروپا دارد گفت: ايران تا سه سال پيش به صورت سنتي يكي از شركاي تجاري اروپا بود ولي با تحريم‌هاي به وجود آمده باعث شد تا تنوع شركاي تجاري ما بيشتر شود به طوري كه در حال حاضر امارات جاي آنها را به عنوان اولين شريك تجاري ما گرفته است و چين و مالزي توانسته‌اند جاي آلمان و فرانسه را در سرمايه‌گذاري خارجي در كشور ما بگيرند.

مهدي فاخري اما يكي از موانع توسعه روابط اقتصادي بين دو كشور را با توجه به عضويت اسلواكي در wto موانع غيرتعرفه‌اي دانست.

روز پركارآقاي رئيس
اظهارات مدير اموربين الملل اتاق تهران روبه پايان بود كه يحيي آل اسحاق از همايش "حمل ونقل،ترانزيت وامورگمركي" سررسيد.او صبحش را با سخنراني درهمايشي آغاز كرده بود كه اتاق تهران برگزار كننده اصلي اش محسوب مي شد.

اگرچه رئيس اتاق تهران درقسمت هاي قابل توجهي از سخنراني صبحش به انتقاد از مشكلات وچالش هاي حمل ونقل پرداخته بود اما زماني كه رودر روي بخش خصوصي اسلواكي قرار گرفت، به تمجيد از اقتصاد ايران پرداخت.

آل اسحاق از اصل 44 گفت وشرايطي كه اقتصاد ايران را درآستانه گذار ازاقتصاد دولتي قرار داده است وگفت: تا چندسال ديگر، تنها بقايايي از اقتصاد دولتي درايران خواهيد ديد.

وزير اسبق بازرگاني،هيات اسلواكي را خوش آمد گفت وعذرخواست ازاين كه مجبور بوده است درگوشه ديگري از شهر،سخنران جمعيت زيادي از فعالان بخش حمل ونقل باشد و با تاخير به نشست امروز برسد.

البته رئيس اتاق تهران توضيح داد كه مجري وگرداننده اصلي همايش،اتاق تهران بوده است والبته اين نكته را به گونه اي كه مطرح كرد كه اتاق تهران به اندازه اي بزرگ شده است كه بتواند دو همايش مختلف در يك روز ودر دو گوشه از شهر برگزار كند.

سخنان رئيس اتاق تهران با اين جمله آغاز شد كه" ايراني ها به مهمان نوازي شهره اند واميدواريم شما –هيات اسلواكي- هم تبليغ كننده اين ويژگي باشيد"

يحيي آل اسحاق با اين حال نتوانست نارحتي اش را از كم فروغي رابطه ايران واسلواكي پنهان كند بنابراين گفت: رابطه ايران و اسلواكي به مراتب كمتر از آن چيزي است كه بايد باشد ولي شرايط و اقتضائات ايجاب مي‌كند تا اين روابط بيش از پيش رشد كند.

وي افزود: از آنجا كه اسلواكي در سمت جهت‌گيري به اقتصاد آزاد است ايران مي‌تواند از تجربيات اين كشور با توجه به پتانسيل‌هاي بالقوه و بالفعل استفاده كند. آل اسحاق گفت: در حال حاضر ايران اسيرقواعد اقتصاد دولتي است ولي سياست دولت بر آن است تا به سمت اقتصاد آزاد و خصوصي‌سازي پيش رويم و تعامل دولت و بخش خصوصي در حال ايجاد فضاي مناسبي براي فرآيند خصوصي‌سازي است كه سرمايه‌گذاران اسلواكي مي‌توانند از اين فضا و فرصت استفاده كنند.

رئيس اتاق تهران درگوشه اي از اظهاراتش بدون اين كه بحث را زياد باز كند، به طرح فراموش شده اي اشاره كرد كه پيش ازاين نيز مطرح شده بود.وي گفت:با توجه به توافقي كه با رئيس اتاق ايران داشته‌ايم قرار است اتاق تهران با اتاق‌هاي بازرگاني پايتخت‌هاي كشورهاي دنيا به ويژه اروپا تعامل و همكاري مشترك تجاري و اقتصادي داشته باشد.شايد اشاره رئيس اتاق تهران به گشايش دفتر در سه پايتخت اروپايي بود وشايد قصد داشت به اين نكته اشاره كند كه درتقسيم كار ميان اتاق هاي ايران وتهران، توسعه روابط بين الملل بخش خصوصي، به اتاق تهران سپرده شده است.

با اين حال يحيي آل اسحاق گفت: اتاق تهران با ايجاد بسترها و زيرساخت‌هاي مناسب براي فعاليت‌هاي بازرگاني يك اتاق عملياتي و اجرايي است و اميدواريم كه انعقاد توافق‌نامه‌ها به مرحله اجرا و عملياتي در آيد.

وي افزود:: ما مي‌توانيم در زمينه‌هاي صنايع غذايي، صنايع فلزي، قطعات خودرو و جهانگردي همكاري مشترك و مناسبي داشته باشيم. وي با اشاره به اينكه صد در صد بانكهاي اسلواكي خصوصي هستند گفت: مي‌توانيم از تجربه اسلواكي در بخش ادغام بانكها و جراحي هاي مالي واقتصادي استفاده كنيم. وي افزود: درآمد سرانه بالاي 20 هزار يورو، ميزان رشد ناخالص داخلي تا 10 درصد، كاهش تورم از 12 درصد به 3 درصد و كاهش قابل توجه نرخ بيكاري دركشور اسلواكي مي‌تواند الگوي قابل توجهي براي مديريت اقتصادي ايران باشد.

وبا اين اشاره يحيي آل اسحاق، درمورد مديريت مناسب اقتصادي كه منجر به كاهش تورم ورشد سرمايه گذاري مي شود، سخنان رئيس بزرگ ترين اتاق بازرگاني خاورميانه به پايان رسيد اما كسي نفهميد اظهارات رئيس اتاق تهران تعريف از مهمان است يا انتقاد به خودي.

تعارف هاي مهمان
پس از خوش آمد گويي ميزبان، نوبت به تعارف هاي مهمان رسيد.دراين ميان، رئيس اتاق بازرگاني شهر تاريخي براتيسلاوا به تمجيد از سخنان رئيس اتاق تهران پرداخت وگفت: آن چه براي من مهم ودل خوش كننده بود، صحبت هاي آقاي رئيس درمورد آينده روابط اقتصاد ي دوكشور ايران واسلواكي بود.

وي كه نشان مي داد از اظهارات رئيس اتاق تهران خرسند است گفت: اگر تجربه كشور اسلواكي را درگذار از اقتصاد دولتي موفق مي دانيد، حاضريم درخصوصي سازي مشاور شما باشيم.

"ايگور يوناس" كه يكي از مديران شناخته شده بخش خصوصي كشور اسلواكي است با اين حال اعتراف كرد: فرآيند خصوصي‌سازي در براتسيلاوا نظام مند نبود اما با تمام دشواري هايي كه ما تجربه كرديم، مي‌توانيم ادعا كنيم كه مي توانيم مشاوران خوبي براي شما در گذاراز اقتصاد دولتي باشيم.

وي افزود: به دليل پيشينه و انضباطي كه درپيشينه وفرهنگ مردمان اسلواكي وجود دارد ما موفق شديم اصلاحات اقتصادي را به سرعت بپذيريم به طوريكه رشد توليد ناخالص داخلي (GDP) به 6/10 درصد رسيد و توانستيم سرمايه‌هاي خارجي زيادي جذب كنيم.

وي با اشاره به اين كه كشور اسلواكي تا پايان سال آينده يك ميليون خودرو توليد مي‌كند گفت: با 5/5 ميليون نفر جمعيت اسلواكي بزرگترين توليد‌كننده خودرو نسبت به سرانه جمعيت در جهان است.

وي افزود: يكي از دلايل اصلي كاهش نرخ بيكاري از 20 درصد به 6 درصد افزايش سرمايه‌گذاري خارجي است چرا كه به خاطر پايين بودن هزينه‌ها و ارزان بودن نيروي كار سرمايه‌گذاران خارجي ترجيح مي‌دهند به جاي سرمايه‌گذاري در اتريش كه از همسايگان نزديك ما و به عنوان مثلث طلايي ما با مجارستان است از براتسيلاوا براي سرمايه‌گذاري استفاده كنند.

يوناس گفت: ما از سال 1970 همكاري تجاري و اقتصادي با ايران داشته‌ايم و اميدوارم با برگزاري جلسات دوجانبه بتوانيم اطلاعات لازم را در مورد مسايل اقتصادي و تجاري انتقال دهيم.

وي با اشاره به اينكه درشرايط گذار از اقتصاد دولتي ،آزاد سازي وخصوصي‌سازي دو فرايند مشكل اما مهم و تاثير گذار هستند، گفت: ما با تكيه بر قواعد اقتصاد آزاد از اقتصاد دولتي به سلامت گذر كرديم واميد واريم ايران نيز با تكيه بر قواعد اقتصاد رقابتي، به بزرگ ترين اقتصاد خاورميانه تبديل شود.

تشريح توانمندي هاي اقتصاد اسلواكي
پس از اظهارات رئيس اتاق براتيسلاوا درمورد اقتصاد كشورش، ولاديسلاو اوروس ـ مسوول اقتصادي سفارت اسلوواكي در تهران ، توانمندي‌ها، پتانسيل‌ها و صنايع مزيت دار اسلواكي را براي صاحبان صنايع ايران تشريح كرد.

وي گفت: در حال حاضر اسلواكي در ساخت نيروگاه، خودروسازي، انواع تكنولوژي‌ها، توليد محصولات شيميايي، پوشش‌هاي چوبي و نيز ماشين آلات صنايع تبديلي از پتانسيل بالايي برخوردار بوده و آماده همكاري با ايران است.

مسوول اقتصادي سفارت اسلواكي در تهران با اشاره به مبادلات تجاري 25 ميليون دلار بين ايران و اسلواكي آن را ناچيز برشمرد با اين حال از ايجاد شعبه 10 شركت ايراني در پايتخت اين كشور خبر داد.

وي در ادامه اطلاعاتي هم از وضعيت تجارت و اقتصاد و نيز شاخص‌هاي اقتصادي اسلواكي ارائه كرد و گفت: نرخ بيكاري در اسلواكي در حال حاضر هشت درصد بوده و تورم آن در سال 2007 به 2.5 درصد رسيده است و مهمترين موسسات بين المللي دنيا اين كشور را در بين كشورهايي قرار داده است كه از محيط اقتصادي مطلوبي برخوردارند.

ولاديسلاو اوروس با اشاره به عضويت كشورش در اتحاديه اروپا عنوان كرد: در حال حاضر قوانين و مقررات اقتصادي اسلوواكي مطابق با قوانين اتحاديه اروپاست و 68 درصد از واردات اسلواكي كه عمدتاً شامل مواد اوليه است از كشورهاي اتحاديه اروپا انجام مي‌شود و 78 درصد صادرات آن نيز به همين كشورهاست كه از نظر او اسلواكي براي قرار داشتن در قلب اروپا موقعيت استراتژيكي براي ايران محسوب مي‌شود.

پس ازآن، تريبون به جوراج مارتين ـ مدير اتاق بازرگاني براتيسلاو- همتاي محمد مهدي راسخ دراتاق تهران- رسيد تا درسخناني كوتاه به تشريح وضعيت اقتصادي مقايسه شاخص‌هاي اقتصادي با ساير كشورها و نيز معرفي صنايع فعال در منطقه براتيسلاوا بپردازد.

وي گفت: در حال حاضر صنايع پتروشيمي، صنايع آلومينيوم، تجهيزات پزشكي، خودروسازي، غذايي و ساختمان سازي و غيره در اين منطقه فعالند.

به گفته او در سال 2006 بيش از 18 ميليارد دلار در اين منطقه سرمايه‌گذاري مستقيم خارجي انجام شده است. وي عنوان كرد كه بيشتر اعضاي اين اتاق بازرگاني را شركت‌هاي SME (بنگاه‌هاي كوچك و متوسط) تشكيل داده و ارتباط اين اتاق با شهرداري‌ براتيسلاوا بسيار نزديك است. مدير اتاق بازرگاني براتيسلاوا همچنين آلمان و جمهوري چك را از عمده‌ترين شركاي تجاري براتيسلاوا برشمرد و نسبت به گسترش همكاري‌هاي اقتصادي فيمابين بازرگانان ايراني و اسلواكي و نيز شركاي اروپايي اسلواكي تاكيد كرد.

معرفي حاضرين
پس از سخنراني هاي مرسوم مديران اتاق هاي بازرگاني تهران وبراتيسلاوا،نوبت به معرفي وتبادل "بيزينس كارت" رسيد تا صاحبان صنايع دو كشوربه معرفي وعرضه اطلاعات يكديگر بپردازند.وپس ازآن درحالي كه برق دولتي درسالن اجتماعات بخش خصوصي قطع شده بود، حاضرين به صرف ناهار دعوت شدند.

امضاي تفاهمنامه درشش بند
درپايان نشست چندساعته نمايندگان بخش خصوصي ايران واسلواكي توافقنامه همكاري ميان رؤساي اتاق هاي دو كشور به امضا رسيد.

براساس اين توافقنامه "طرفين نسبت به تبادل اطلاعات در مورد سازمان هاي وابسته به خود و انتشار اين اطلاعات در ميان اعضا به منظور كمك به توسعه روابط تجاري و سرمايه گذاري توافق كردند"

"طرفين نسبت به تامين مشاوره ، اطلاعات و تماس هاي تجاري لازم در ارتباط با سفرهاي تجاري اعضا به كشور يكديگر توافق كردند"

"طرفين در تبادل اطلاعات تجاري و بازرگاني در خصوص بهره برداري از فرصت هاي تجاري موجود در دو كشور در جهت منافع اعضا خود توافق كردند"

"طرفين در خصوص ارتباط و تماس با دولت هاي خود به منظور توسعه ارتباطات تجاري و بازرگاني بين دو كشور تاكيد و توافق كردند"

"طرفين در مورد تبادل اطلاعات و انتشارات مربوط به توسعه اقتصادي و بازار در دو كشور جهت آگاهي اعضا خود توافق كردند"

"طرفين نسبت به تشويق اعضا خود در حل اختلافات ناشي از معاملات تجاري به طور دوستانه از طريق اتاق هاي بازرگاني دو كشور توافق كردند"

اين تفاهم نامه به امضاي يحيي آل اسحاق –رئيس اتاق تهران- وايگور يوناس- رئيس اتاق براتيسلاوا- در دو نسخه و به زبان انگليسي تنظيم و به امضاي روساي دو اتاق رسيد.
 دوشنبه 7 مرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: انتخاب]
[مشاهده در: www.entekhab.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 248]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن