تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 16 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):آيا به چيزى با فضيلت تر از نماز و روزه و صدقه (زكات) آگاهتان نكنم؟ و آن اصلاح م...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1814278440




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

گزارش خبري فارس چانه‌زني معدنيها براي افزايش 40 درصدي قيمت سنگ آهن


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: گزارش خبري فارس چانه‌زني معدنيها براي افزايش 40 درصدي قيمت سنگ آهن
خبرگزاري فارس: جلسات مربوط به تعيين قيمت‌هاي جديد سنگ‌آهن با حضور فولادسازان و فعالان معادن سنگ آهن در حالي برگزار مي‌شود كه معدن‌داران در طرح پيشنهادي خود خواستار تعيين قيمت 100 هزار توماني بابت فروش هر تن سنگ‌آهن توليد داخل هستند.


به گزارش خبرنگار اقتصادي خبرگزاري فارس، هم‌اكنون سنگ‌آهن توليد داخل به عنوان ماده اوليه مورد نياز كارخانه‌هاي فولادسازي با قيمتي پايين‌تر از قيمت‌هاي جهاني به واحدهاي فولادي عرضه مي‌شود و اين در حالي است كه فولاد داخلي با وجود برخورداري از يارانه‌ سنگ‌آهن و انرژي، به قيمت جهاني به فروش مي‌رسد.
بررسي قيمت هاي شمش نشان مي دهد بهاي جهاني اين محصول در فروردين سال گذشته 500 دلار بود كه در انتهاي سال 86 به 900 دلار رسيد. شمش فولاد سال جاري را نيز با جهش قيمتي آغاز كرد و فقط در روزهاي 15 تا 19 فروردين ماه از 895 به 985 دلار افزايش يافت كه اين روند تاكنون نيز ادامه داشته است. در اين شرايط نرخ داخلي فولاد نيز با اندكي فاصله در پشت سر قيمت هاي جهاني در حركت بوده، طوري كه هم اكنون قيمتها به مرز 12 هزار ريال در هر كيلوگرم رسيده است. به اين ترتيب مقايسه قيمت هاي فعلي با نرخ هاي ابتداي سال گذشته بيانگر آن است كه فولاد از رشد 5/2 برابري در فروش برخوردار شده است. در چنين وضعيتي بهاي فروش هر تن كنسانتره سنگ آهن در يك سال اخير از 47 هزار تومان به 56 هزارتومان رسيده كه اين رقم تنها حدود20 درصد رشد را نشان مي‌دهد.
محمد علي احمدزاد اصل، رييس هيات مديره شركت سنگ آهن چادرملو در اين مورد در گفت‌وگو با فارس با اشاره به برگزاري جلسات مربوط به تعيين قيمت سنگ آهن با حضور فولادسازان و توليد‌كنندگان سنگ آهن گفت: معدنكاران خواستار اعمال قيمت 100 هزار توماني بابت فروش هر تن كنسانتره سنگ آهن در مرحله اول طرح پيشنهادي خود هستند و اين موضوع بين معدنكاران و فولادسازان در حال بررسي است.
وي افزود: بر اين اساس در مراحل بعدي قيمت‌ها با توافق فولادسازان و معدنكاران و بر اساس ميزان عرضه و تقاضا، افزايش قابل قبولي خواهد داشت.
وي با بيان اينكه 25 درصد قيمت تمام شده توليد فولاد به سنگ آهن اختصاص دارد تاكيد كرد: احتساب قيمت 100 تا 120 هزار توماني براي هر تن كنسانتره سنگ آهن باعث ايجاد شوك در بازار نخواهد شد.
به گفته وي هم اكنون بحثهاي مربوط به تعيين قيمت سنگ آهن بين شركتهاي فولادي و سنگ آهن در حال پيگيري است و ايميدرو در اين جلسات نقشي ندارد.
وي پيش بيني كرد نتايج جلسات مربوط به تعيين قيمت سنگ آهن طي ماه جاري مشخص شود.
رئيس هيات مديره شركت سنگ آهن چادرملو ادامه داد: هر قيمتي كه مورد توافق فولادسازان و معدنكاران سنگ آهن قرار گيرد از ابتداي سال آينده قابل اعمال خواهد بود.
وي همچنين با اشاره به دريافت حقوق دولتي از معادن گفت: توليدات معادن به هر قيمتي فروخته شود متناسب با آن رقم بايد بهره مالكانه از معادن دريافت شود و هم اكنون حقوق دولتي متناسب با 10 درصد ارزش ماده معدني است.
احمدزاد اصل با بيان اينكه هم اكنون قيمت سنگ آهن در كشور قيمت واقعي نيست گفت: وقتي دولت تصميم مي‌گيرد كه قيمتها را به سمت واقعي شدن سوق دهد بايد قيمت سنگ آ‌هن نيز بصورت واقع‌گرايانه تعيين شود.
وي تاكيد كرد: با توجه به شرايط اقتصادي كشور، واقعي شدن قيمت سنگ آهن يك الزام است و اين موضوع حتي براي صنعت فولاد نيز مفيد خواهد بود.
وي با طرح اين سوال كه صنعت فولاد تا چه زماني مي‌خواهد از رانت خريد سنگ آهن به قيمت پايين برخوردار شود، تصريح كرد: در حال حاضر صنعت فولاد با دو مسئله مواجه است كه يكي قيمت پايين سنگ آهن بوده و ديگري برخورداري از يارانه‌ حاملهاي انرژي است و در واقع قيمت مواد اوليه توليد فولاد يك سوم قيمت‌هاي جهاني است ولي بهاي فولاد توليدي برابر با قيمت‌هاي جهاني است.
احمدزاد اصل هزينه حمل هر تن سنگ آهن را از ايران به چين حدود 100 تا 120 دلار عنوان كرد و افزود: توليد‌كنندگان چيني پس از خريد سنگ آهن از ايران، آنرا به فولاد تبديل كرده و سپس فولاد توليدي خود را با قيمتي پايين‌تر از فولاد ايراني به ما عرضه مي‌كنند كه به همين دليل فولاد‌سازان ايراني خواستار وضع تعرفه براي فولاد وارداتي هستند.
وي عدم استفاده بهينه از مواد اوليه و وجود برخي اشكالات در پروسه توليد واحدهاي فولادي را دليل اصلي بالا بودن قيمت تمام شده فولادسازان داخلي عنوان كرد و گفت: فروش سنگ آهن به قيمت پايين به فولادسازان باعث ايجاد رانت در اين صنعت شده و هم اكنون بهترين زمان براي رفع اين رانتهاست.
اين كارشناس بخش معدن با بيان اينكه نبايد امتيازات خاصي براي فولادسازان در مقايسه با توليد‌كنندگان سنگ آ‌هن در نظر گرفته شود خاطر نشان كرد: آزادسازي نرخ سنگ آهن در راستاي رعايت عدالت بين بخشهاي مختلف صنعتي و معدني ضروري است.
وي ادامه داد: صرفه حاصل از صادرات سنگ آهن براي معدنكاران ايراني بالاست و در صورتيكه بخواهند به صادرات اين محصول اقدام كنند مشتريان خود را براي كوتاه مدت و بلند مدت خواهند داشت.
احمدزاد اصل قيمت علي‌الحساب فروش هر كيلو سنگ آهن به كارخانه‌هاي فولاد را در سال جاري 65 تومان عنوان كرد و افزود: هم اكنون قيمت جهاني سنگ آهن حدود 107 يورو است در حاليكه اين محصول با قيمت بسيار پايين به فولاد سازان عرضه مي‌شود.
وي قيمت آزاد هر تن سنگ آهن را 90 هزار تومان عنوان كرد و افزود: هم اكنون حدود 22 ميليون تن سنگ آهن در كشور توليد مي‌شود كه اكثر نياز توليد‌كنندگان فولاد را تامين مي‌كند.

* تعيين قيمت سنگ‌آهن براساس جدول زمان‌بندي

به گفته برخي كارشناسان تدوين يك برنامه چندساله براي تعيين قيمت محصولات معدني از اهميت وي‍ژه‌اي براي صنايع وابسته به اين معادن برخوردار است تا به اين ترتيب امكان برنامه ريزي براي آينده اين صنايع فراهم شود.
معاون برنامه‌ريزي و توسعه شستا با تاكيد بر اين موضوع به فارس گفت: قيمت سنگ‌آهن بايد براساس يك جدول زمان‌بندي پنج‌ساله تعيين و روند تعيين قيمتها توسط دولت مشخص شود.
محمدرضا پورابراهيمي اشاره به بحثهاي مطرح شده مبني بر احتمال تغيير قيمت فروش سنگ‌آهن در كشور گفت: اگر قرار باشد اين قيمت تغيير كند قطعاً بحث افزايش آن پيگيري خواهد شد و بحث كاهش قيمتها مطرح نخواهد بود.
پورابراهيمي بر تدوين يك برنامه زمان‌بندي شده براي قيمت‌گذاري تمام بخشهاي مرتبط با صنعت فولاد تأكيد كرد و گفت: صنايع مرتبط با بخش فولاد بايد بدانند سياستهاي دولت طي چند سال آينده چيست تا بتوانند براساس آن براي توليد خود برنامه‌ريزي كنند.
وي با تأكيد بر لزوم تدوين جدول قيمت‌گذاري فولاد طي يك دوره پنج‌ساله گفت: با تعيين قيمت سنگ‌آهن به عنوان ورودي صنعت فولاد و همچنين مشخص شدن قيمت فولاد امكان هدف‌گذاري مناسب براي سرمايه‌گذاران در اين بخشها فراهم خواهد شد و براين اساس فعاليتهاي اقتصادي در بخشهاي توليدي شكل خواهد گرفت.
وي ادامه داد:‌وزارت صنايع در زمان واگذاري شهركتهاي مشمول اصل 44 قانون اساسي در حوزه فولاد، اطلاعاتي را منتشر كرد كه در آن قيمت‌ها براساس يك تعريف مشخص، اعلام شده و سرمايه‌گذاري‌ها برآن اساس صورت گرفته است.
وي افزود: هر نوع تغييري در اين اطلاعات صورت گيرد بر بازار سرمايه تأثيرگذار خواهد بود.
پورابراهيمي با بيان اينكه دولت حق دارد از منافع خود دفاع و توليدات خود را متناسب با قيمت‌هاي جهاني عرضه كند گفت: هرچقدر قيمتهاي داخلي به قيمت جهاني نزديكتر شود كارايي اقتصادي نيز افزايش خواهد يافت.
به گفته وي، تغييرات ناگهاني قيمت سنگ‌آهن در وضعيت سهام شركتهاي فولادي تأثيرگذار خواهد بود و به همين دليل بايد طوري عمل شود كه منافع بازار سرمايه نيز حفظ شود.

* تسريع در واگذاري معادن درپي افزايش قيمت سنگ آهن

حميدرضا فولادگر، عضو كميسيون صنايع مجلس نيز در اين مورد به خبرنگار فارس گفت: افزايش قيمت سنگ‌آهن تمايل سرمايه‌گذاران به حضور در معادن سنگ‌آهن را افزايش خواهد داد و به اين ترتيب طرحهاي توسعه‌هاي سنگ آهن نيز با سرعت بيشتري اجرايي خواهد شد.
وي ادامه داد: افزايش قيمت‌گذاري سنگ‌آهن گام مثبتي در جهت خصوصي‌سازي معادن سنگ آهن خواهد بود و به واگذاريها تسريع مي‌بخشد.

* تقويت معادن سنگ آهن عاملي براي رشد توليد فولاد

با توجه به اينكه رشد توليد فولاد در كشور تاثير مناسبي در رشد صنعتي كشور خواهد داشت، افزايش خوراك لازم براي واحدهاي فولادي از نقش مهمي در اين زمينه برخوردار است. به اين ترتيب افزايش سود آوري معادن سنگ آهن ميتواند باعث جذب سرمايه هاي بيشتر در اين بخش و درنتيجه رشد توليد معادن شود.
محمد احراميان، مديرعامل شركت نورد فولاد يزد در اين مورد به فارس گفت: تاكيد بر ارزان فروشي سنگ آهن يا به اين دليل است كه فولاد سازان مي‌خواهند سود خود را بالا نگه دارند و يا اينكه آنقدر ضرر ده هستند كه مي‌خواهند با خريد سنگ آهن ارزان قيمت، زيان خود را جبران كنند.
وي گفت:شركتهاي داخلي توليد كننده شمش فولاد هر كيلو سنگ آهن را به قيمت حدود 56 تومان خريداري مي‌كنند در حاليكه قيمت جهاني هر كيلو سنگ آهن حدود 150 تومان است و به اين ترتيب معدنكاران ايراني 100 تومان در فروش هر كيلو سنگ آهن ضرر مي‌كنند در حاليكه اگر سنگ آهن داخلي نيز به قيمت جهاني فروخته شود عده‌اي به واردات سنگ آهن اقدام خواهند كرد و كمبود فولاد داخلي نيز جبران خواهد شد.
وي با بيان اينكه هم‌اكنون توليد بيلت به قيمت 500 تومان با استفاده از سنگ آهن 200 توماني در كشور امكان‌پذير است گفت: در صورت تقويت معادن سنگ آهن مي‌توانيم توليد شمش فولاد را در كشور افزايش دهيم تا ميزان توليد محصولات فولادي نيز با رشد همراه باشد.
در همين حال به گفته محمد رجايي،مديرعامل فولاد مباركه، در پايان هر سال جلسه‌اي با حضور توليد‌كنندگان سنگ آهن ، فولاد و مسئولان وزارت صنايع و ايميدرو به منظور تعيين قيمت سنگ آهن در سال آينده تشكيل و بر اين اساس قيمت انواع سنگ آهن متناسب با نرخ تورم تعيين مي‌شود.
وي با بيان اينكه ما براي خريد سنگ آهن با شركتهاي چادرملو و گل گهر قرارداد پنج ساله داريم و قيمت‌ ها نيز هر سال مشخص مي‌شود گفت: در جلسه‌اي كه اواخر سال گذشته تشكيل شد، رشد 15 تا 18 درصدي قيمت انواع سنگ آهن براي سال جاري مصوب شد كه از ابتداي سال تاكنون نيز سنگ آهن بر همين مبنا در اختيار فولاد سازان قرار گرفته است.
رجايي افزود: تعيين قيمت سنگ تابع عوامل مختلفي است و اين نرخ بر اساس كيفيت و محل توليد سنگ تعيين مي‌شود.
بحث افزايش قيمت سنگ آهن طي يك ماه اخير به محلي براي مناقشه فولادسازان و توليدكنندگان سنگ آهن تبديل شده هرچند گفته مي شود فولادسازان نيز با افزايش منطقي قيمت سنگ آهن موافق هستند.
با توجه به فاصله زيادي كه بين قيمتهاي داخلي و جهاني اين محصول وجود دارد، رشد قابل قبول قيمت آن علاوه براينكه باعث تقويت معادن سنگ آهن خواهد شد، ضرري را نيز به فولادسازان وارد نخواهد كرد و در واقع زمينه لازم را براي دستيابي به مواد اوليه موردنياز براي توليد فولاد متناسب با برنامه چشم انداز 20 ساله كشور فراهم خواهد كرد. رشد توليد سنگ آهن باعث رونق معدنكاري در كشور و افزايش حجم سنگ آهن استخراجي از معادن داخلي خواهد شد و در نتيجه فولادسازان به راحتي ميتوانند خوراك كارخانه ها را تامين و برنامه هاي توسعه اي خود را عملي كنند.
از سويي در حال حاضر شركتهاي چادرملو و گل گهر به عنوان بزرگترين شركتهاي توليدكننده سنگ آهن در ايران محسوب مي شوند كه 8درصد از ارزش 66ميليارد دلاري بازار سرمايه را به خود اختصاص مي دهند. در اين ميان شركت هاي فولاد مباركه ، فولاد خوزستان و ذوب آهن اصفهان خريداران اصلي سنگ آهن معادن داخلي محسوب مي‌شوند. در چنين شرايطي كه كارخانه هاي فولادي مصرف كننده سنگ آهن و همچنين شركت هاي اصلي سنگ آهن داراي ماهيت دولتي هستند، رشد قيمت سنگ آهن تاثير منفي بر وضعيت سازمان توسعه و نوسازي معادن به عنوان سهامدار اصلي اين شركتها نخواهد داشت و اين مسئله در نهايت به رونق توليد فولاد و سنگ آهن كمك خواهد كرد.

گزارش از نرگس نيك ضمير

انتهاي پيام/
 دوشنبه 7 مرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 113]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن