تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):به راستى كه دانش، مايه حيات دل‏ها، روشن كننده ديدگان كور و نيروبخش بدن‏هاى ناتوان ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816353747




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

پيش شرط هاي طرح تحول اقتصادي


واضح آرشیو وب فارسی:واحد مرکزي خبر: پيش شرط هاي طرح تحول اقتصادي
بسم الله الرحمن الرحيم
حوزه اقتصاد در سالهاي اخير يكي از خبرسازترين و بي ثبات ترين دوران خود را طي سالهاي بعد از انقلاب اسلامي مي گذراند; اين شرايط نامتعادل كه معلول اتخاذ تصميمات غيرمنتظره و اجراي سياستهاي بعضا متناقض از سوي مديران و متوليان سياستگذاري در اين حوزه است امكان فعاليت اقتصادي و كنشگريهاي مرسوم را در اين حوزه به حداقل ممكن رسانده است به گونه اي كه به جز آن دسته از شاخصهاي اقتصادي كه تحت تاثير مستقيم افزايش چشمگير نفت از رشد برخوردارند ساير مولفه هاي اين حوزه از وضعيت چندان مطلوبي برخوردار نيستند كه از جمله آنها مي توان به كاهش شديد و معنادار نرخ رشد سرمايه گذاري افزايش نگران كننده تورم و رشد ارزش واردات كشور اشاره كرد.
در اين شرايط رونمايي و اجراي مرحله نخست طرح موسوم به تحول اقتصادي را نيز مي توان دنباله مجموعه تصميمات غيرمنتظره و كم سابقه تيم اقتصادي دولت تلقي كرد كه در راستاي سياستهايي مانند اصرار بر كاهش دستوري نرخ سود بانكي با توجه به شرايط تورمي ادامه رفتارهاي انبساطي در حوزه مالي و پولي تغييرات متضاد و ناهمسو در تعرفه هاي گمركي و حذف نهادهاي كارشناسي مانند سازمان مديريت و برنامه ريزي و شوراي پول و اعتبار قرار است اجرا شود البته با اين تفاوت كه اين بار دولت دست بر مقوله اي گذاشته است كه حساسيت و پيامدهاي هرگونه تغيير در آن به هيچ وجه قابل مقايسه با تصميمات پيشين در حوزه اقتصادي نيست .
واقعيت اينست كه اجراي تغييراتي بنيادين در 7 محور از حوزه هاي مختلف اقتصادي از آنچنان پيامدها و عوارضي برخوردار خواهد بود كه بي گمان دامنه آن تمامي شئون سياسي اجتماعي فرهنگي و حتي امنيتي جامعه را نيز در بر مي گيرد.
البته بايد اذعان كرد كه دولت نيز اين بار با درك صحيح از اين پيامدها دست كم از لحاظ گفتمان و ادبيات مورد استفاده سعي دارد تمامي گروه هاي مرجع را در جامعه نسبت به اين طرح و محاسن و هزينه هاي اجراي آن توجيه كند و در پي اين توجيه همراهي آنان را به دست آوردو در اين راه به طور مستمر از ضرورت حضور كارشناسان در روند تصميم گيري براي چگونگي اجراي طرح تحول اقتصادي سخن مي گويد.
ديدارهاي جداگانه رئيس جمهور با نمايندگان مجلس مديران رسانه هاي كشور اساتيد اقتصاد دانشگاه ها و فعالان اقتصادي همگي بيانگر همين سعي بليغ دولت در برقراري تعامل مثبت با اين گروه هاي مرجع است اما آنچه در وراي اين ديدارها و جلسات متعدد مشاهده مي شود قدري با نيات و بسترهاي مطرح شده براي اين همنشيني ها در تناقض است .
اعضاي كار گروه تحول اقتصادي و در راس آنان شخص رئيس جمهور درحالي بر بايستگي و شايستگي حضور فعالانه و عالمانه كارشناسان اقتصادي در جريان اجراي اين طرح تاكيد مي كنند كه به نظر مي رسد درباره اصول كلي و مهم اين طرح پيش از اين در مجموعه دولت به جمع بندي رسيده اند و نظرخواهي از كارشناسي اقتصادي در زماني صورت مي گيرد كه بخش عملياتي اين طرح عملا آغاز شده است ! از فعاليت هاي صورت گرفته در راستاي اجراي طرح تحول اقتصادي اينگونه بر مي آيد كه به عنوان مثال در مورد تغيير در نحوه پرداخت يارانه ها كه شايد حساسترين و مهمترين محور از 7 محور طرح تحول اقتصادي است استفاده از شيوه پرداخت نقدي پيش از اين توسط دولت به عنوان روش جايگزين شيوه فعلي انتخاب شده و اين درحالي است كه بسياري از كارشناسان اقتصادي ضمن همراهي با دولت در لزوم تغيير شيوه پرداخت يارانه ها پرداخت نقدي را داراي نواقص و اشكالات فراواني مي دانند كه بكارگيري آن پيامدهاي اقتصادي ناگواري به دنبال دارد.
توزيع فرمهاي اطلاعات اقتصادي خانوار كه با هدف جمع آوري اطلاعات اقتصادي افراد جامعه از ابتداي مرداد آغاز شده نيز نشان دهنده اين است كه دوستان كار گروه طرح تحول اقتصادي استفاده از روش خوداظهاري را به عنوان شيوه توليد اطلاعات لازم براي اجراي اين طرح برگزيده اند و اين هم درحالي است كه به اعتقاد كارشناسان چالشهاي فراواني پيش روي اين شيوه از جمع آوري اطلاعات و ميزان دقت آن وجود دارد.
بدين ترتيب به نظر مي رسد با وجود تاكيدات مكرر و فراوان دولت بر استفاده از ديدگاه هاي كارشناسي در همين گامهاي نخستين اجراي اين طرح مجالي براي مشاركت بدنه كارشناسي و دانشگاهي كشور وجود ندارد و دولت خود را از شنيدن نظرات و تجربيات نخبگان جامعه محروم كرده است .
نتيجه اين محروميت و خودبسندگي نيز خيلي زود آشكار شد و هزينه هاي اجتماعي سنگيني را بر اعتماد عمومي نسبت به كارشناسي شده بودن طرح تحول اقتصادي تحميل كرد چرا كه درحالي كه رئيس جمهور در تبيين طرح تحول اقتصادي بر انجام مطالعات پردامنه و طولاني مدت در مورد ضرورتهاي انجام و شيوه اجراي آن تاكيد كرده بود در اولين گام و در همين گفتگوي خود با سيماي جمهوري اسلامي در اقدامي غيرمنتظره مرحله تاييد فرمهاي پر شده توسط مردم را در مساجد حذف كرد و اين درحالي بود كه تا روز قبل از آن متوليان جمع آوري اطلاعات با حرارت تمام از لزوم اين كار دفاع مي كردند.
با چنين رفتاري اين سئوال در اذهان عمومي شكل گرفت كه اگر به اعتقاد رئيس جمهور حذف اين مرحله ضرري به طرح وارد نمي كند چرا در جريان مطالعات فراواني كه براي تدوين و طراحي شيوه جمع آوري اطلاعات انجام شده به اين نكته پي نبرده بودند و اگر اين مرحله براساس همان مطالعات ضروري تشخيص داده شده است چگونه به يكباره و در برابر دوربين هاي تلويزيوني حذف مي شود!
بي ترديد ايجاد تحول در ساختارهاي اقتصادي كشور امري لازم است ولي اين اقدام بيش و پيش از هر چيز به مديريت افكار عمومي جامعه و جلب اعتماد مردم نسبت به بايستگي و همچنين برخورداري طرح تحول اقتصادي از پشتوانه علمي و كارشناسي لازم نيازمند است بنابر اين بردولت است كه با پرهيز از اقدامات شتابزده زمينه و بستر مشاركت واقعي نخبگان و كارشناسان جامعه را در اين امر خطير فراهم آورد. اينها حداقل پيش شرط هاي اين طرح هستند.
سروش صاحب فصول
 دوشنبه 7 مرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: واحد مرکزي خبر]
[مشاهده در: www.iribnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 469]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن